דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"מסלול ירוק" – הפלטפורמה שלנו לקידום עסקים בקיבוצים

עסקים קטנים בקיבוצים החלו במקרים רבים כתחביבים של חברים, שעם הזמן הפכו לעסקים עם פוטנציאל כלכלי, הזקוקים תמיד, ובמיוחד לעת הזאת, לסיוע בפריצה קדימה. אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית וקמ"ע התגייסו לסייע ולעודד חברים הרוצים בכך, לצמוח בדרך עצמאית באמצעות יזמות אישית: "אנחנו מאמינים כי חיזוק העסקים הקטנים תורם לחיזוק כלכלת החברים וכפועל יוצא, לחיזוק כלכלת הקיבוץ".
"מסלול ירוק" – הפלטפורמה שלנו לקידום עסקים בקיבוצים

היזמויות בקיבוצים נולדו כתשובה לצורך שעלה מהשטח.  נחוץ היה למצוא ולפתח פתרונות המאפשרים שיווק ומכירות, הסדרת שימושים, וגיוס משאבים הדרושים למעקב אחר הביצועים העסקיים. עם השנים והשינויים בקיבוצים המתחדשים, התגבשה מציאות של עסקים קטנים רבים הפועלים בחצר הקיבוץ.  יותר ויותר יזמים גילו כי הקיבוץ הוא כר פורה להקמת עסקים קטנים: בגלל הירוק, בגלל השקט, בזכות תמיכת הקיבוץ, בזכות הסביבה התומכת ומעגל הלקוחות הראשון - חברי ותושבי הקיבוץ.

כך צמחו בתוך עשור אלפי עסקים קטנים ויזמויות ברחבי התנועה הקיבוצית, במגוון תחומים ומגזרים.
באגף כלכלה ובקמ"ע מדגישים שאליה וקוץ בה - "תשמעו סיפור טיפוסי: הנה הקמת את העסק שתמיד חלמת עליו, החברים באו, פרגנו ואמרו לך שהמוצר או השירות שאת מעניקה הוא בטופ, יש
value 4 money כמו שאומרים הוותיקים. אבל, חלפו שבועות, אירוע גזירת הסרט כמעט ונשכח, אט אט מגיעים פחות חברים, והפעילות אינה מגרדת ולו  10% מהפוטנציאל שנחזה. את מורידה מחירים כי צריך להמשיך ולהניע את גלגלי העסק, ומקווה שזה יחזיר את הלקוחות וימשוך חדשים; אך זה לא ממש עוזר. ואיפה הפרנסה? כל שקל פנוי הולך להשקעה נוספת, שיווק, שיפור, בלאי. נשמע מוכר? 

...אז קיבלת יעוץ שנדרש לשפר ולחזק את השיווק ולהרחיב את חוג הלקוחות. לפתע את מגלה שהכול כל כך יקר. השקעה בשיווק היא במקרים רבים בגדר הימור ולא ממש אפקטיבית. מנסים עוד דרכים, מחליפים גרפיקאי, משקיעים בצילומים, מקימים אתר ואפילו חנות באינטרנט, לוקחים קורסים בשיווק במעו"ף... ונאדה. אין תזוזה. טוב, במצב הנוכחי כדאי לחפש עוד עבודה כדי להביא בכל זאת משכורת הביתה, והעסק? העסק יצמח לאט-לאט, מפה לאוזן, לא בדיוק כמו שחשבנו בתחילה, או שחלילה, כפי שאמרו לך רואי השחורות בקיבוץ: את תסגרי אחרי שנה. נשמע מוכר ?

כאן אנחנו נכנסים לתמונה. פנינו למכון לחקר הקיבוץ בראשות הפרופ' מיכל פלגי, וביקשנו לשאול את בעלי העסקים הקטנים בקיבוצים מספר שאלות, כשהשתיים המרכזיות היו: 1. במה העסק שלך מתמחה ומה הם המוצרים או השירותים שאתה מספק? 2. כיצד יכולה התנועה הקיבוצית לסייע לך?   התשובות היו רבות ומגוונות. התשובה המובהקת ביותר הייתה לשאלה השנייה - מעל 72% מתוך 500 הנשאלים ענו: "עזרו לנו להביא עוד לקוחות לעסק".

עם התובנה הזו, של הצורך בהגדלת מעגל הלקוחות לעסקים הקיבוציים, יצא המיזם לדרך. לאחר בדיקות רבות, דיונים והתייעצויות התקשרנו עם חברת "סטייל" המשתפת פעולה בעולם גיוס הטבות למועדוני לקוחות גדולים מבית ישראכארט ואמריקן אקספרס. בין המועדונים life style של סופר פארם, benefit של לשכת רואי החשבון, extra members של לשכת עוה"ד, "מועדון corporate", מועדון הגמלאים ( style הקימה וניהלה את מועדון שלישי בשלייקס) וכד'. למועדונים אלו במצטבר, למעלה משני מליון חברים.

יחד עם style הוקמה חברה בשם "מסלול ירוק בע"מ". החברה בנתה סל שירותים המיועד לסייע לעסקים הקטנים לשווק ולמכור וכן להקטין את העלויות. נציגי החברה החלו לעבור בקיבוצים ולצרף עסקים ויזמויות למיזם. לאחר כחצי שנה וגיוס מאות עסקים – הגיעה הקורונה. "בשלב הזה" אומר חיים חבלין מנכ"ל החברה, "החלטנו להיפגש עם המנהלים בכל קיבוץ ולגייס אותם, ובאמצעותם את העסקים הקטנים בקיבוצם. נכון לכתיבת שורות אלו, הצטרפו למעלה מ-30 קיבוצים וכ-1,500 עסקים.

עוד מוסיף חבלין: "עסקים המעוניינים להצטרף בחינם וללא כל עלות מצדם ל"מסלול ירוק", וליהנות מחשיפה במועדונים ובמדיות השונות מוזמנים להיכנס ל-http://my-style.co.il/yarok2. השבוע פתחנו גם דף פייסבוק בו ניתן לגלוש ולמצוא הטבות של עסקים בקיבוצים. אתם מוזמנים לבקר בעמוד ולסמן "לייק".

"חשוב לי להדגיש" אומר חבלין, "כי בימים אלה אנו מקיימים מו"מ מואץ עם גורמים נוספים בעלי משקל רב בעולם השיווק של העסקים הקטנים. מטרתנו היא להביא לעסקים תוצאות מוכחות כבר בטווח הזמן הקרוב. חלק מהעסקים כבר נהנים מחשיפה ומהנעת לקוחות חדשים אליהם. אני משוכנע ששת"פים אלו יניבו תוצאות, והעסקים שהצטרפו יוכלו ליהנות מפירותיהם. אבל לטנגו הזה" מוסיף חבלין, "נחוצים שני צדדים. כל שאנו מבקשים מהקיבוצים ומהעסקים הקטנים הוא – בואו, הצטרפו אלינו. ביחד נגדיל את כוח המיקוח שלכם והתוצאות העסקיות עבורכם יהיו בהתאם.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מברך על המיזם ואומר כי "הפגיעה בעסקים העצמאיים בקיבוצים היא כפולה. גם פגיעה בהכנסות, וגם התעלמות הממשלה מהצורך בפיצוי. הצלחנו לשכנע את משרד האוצר שיכיר בצורך לפצות את העצמאים בקיבוצים, אך עדיין לא התכנסה הממשלה לקבלת ההחלטה בעניין. אנו נרתמים לסייע לעסקים העצמאיים בכל דרך אפשרית. קמ"ע השקיעה ועוד תשקיע משאבים על מנת שהעסקים יצליחו לשרוד את המגיפה הבריאותית והכלכלית, ולצאת ממנה מחוזקים עם אופק התפתחותי לעתיד. אני עוקב אחר הפעילות של "מסלול ירוק" ושמח על כך שמטה התנועה הכין עצמו ליום סגריר, ויש לנו מגוון כלים לטפל ולהציע פתרונות כמעט בכל תחום כולל בעסקים הקטנים".

דגן לוין, ראש אגף כלכלה ומנכ"ל קמ"ע מסכם: "אגף כלכלה וקמ"ע מנסים להיות קשובים לצרכי הקיבוצים וחבריהם, ולהתמקד בבניית כלי עבודה ופתרונות בתחומים בהם יש לנו יכולות וידע. זיהינו כי העסקים הקטנים חשובים לקיבוץ ולחבריו, אך חלק מהנהלות הקיבוצים קצת התעייפו מהחיכוך עמם וממשאבי הזמן והניהול הרבים הכרוכים בתמיכה בהם. על כן סברנו כי נכון לדחוף ולסייע באמצעות גיבוש סל תמיכה ממוקד מכירה ושיווק. אנו מקווים כי המיזם יסייע ליזמים להרחיב ולגוון את מעגל לקוחותיהם, להתחזק ולצמוח על אף מגפת הקורונה שכמובן לעיתים מקשה מאד על העסקים הקטנים, ומחייבת ניעור והתאמה של המודל העסקי למגבלות העולם החדש.

הוספת תגובה חדשה