דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – המועצה האזורית זבולון וכישור

בחודש אפריל יצא מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, לביקור במועצה האזורית זבולון ובקיבוץ כישור, המשתייך למועצה האזורית משגב. את הביקורים במועצה ובקיבוץ הכינה והובילה ליאת פאר - רכזת האזור בתנועה
מטה התנועה במאהל הבדואי על גדות נחל ציפורי במפגש עם מטה המועצה האזורית זבולון
מטה התנועה במאהל הבדואי על גדות נחל ציפורי במפגש עם מטה המועצה האזורית זבולון

היה זה אחד הימים החמים באותו החודש, מה שהפך את היום לשונה ומעט ייחודי. תחילה נפגשו חברי ומחברות מטה התנועה ברחבת בניין המועצה האזורית זבולון יחד עם צוות מטה המועצה, בראשותו של עמוס נצר (רמת יוחנן), ראש המועצה. באופן מפתיע ומכבד מאוד, הוזמנו הנוכחים לעלות על אוטובוס צהוב ממוזג ,ללא ידיעה מוחלטת לאן פניהם מועדות. במהלך הנסיעה עברו על פני יישובי המועצה כשעמוס מדריך ומציג את מה שרואים.

המועצה אזורית זבולון מונה כ-14,000 תושבים, ואחד ממאפייניה הבולטים הוא הטרוגניות היישוביים: 3 כפרים בדואיים (אבטין, ח'וואלד וראס עלי), יישוב קהילתי גדול (נופית) 5 קיבוצים (יגור, שער העמקים, רמת יוחנן, אושה וכפר מכבי), 2 מושבים (כפר ביאליק וכפר חסידים) ו-2 מוסדות בתחום החינוך (מכללת אורנים וכפר הנוער הדתי). כמו כן, בשטחי המועצה קיים גם בית עלמין אזורי גדול -"תל רגב".  

לאחר נסיעה של כחצי שעה, הגיעו כולם לאוהל בדואי על גדות נחל ציפורי, נחל איתן שמתחיל בנצרת ולאורכו מסלולי הליכה יפים, טחנת נזירים מהתקופה העות'מאנית וטיילת שנבנתה ביוזמת המועצה וקק"ל. תושבי המאהל קיבלו את האורחים עם קפה וארוחה, כמיטב המסורת הבדואית.

עמוס נצר הרחיב על אתגרי המועצה, וביניהם:

  • התמודדות עם סכסוכים ופשיעה בחלק מהכפרים הבדואים, וההשקעה של המועצה בהקמת בית ספר תיכון באבטין - "רמות זבולון". 30% מתושבי המועצה הם ערבים בדואיים והמועצה מנהלת את הכפרים באופן ישיר.
  • תהליך אסטרטגי באגף החינוך שיעסוק בחינוך החברתי והפורמאלי.
  • הקמת מרכז צעירים חדש שיכלול מחלקת צעירים, חיילים משוחררים ומרחב צמיחה ותעסוקה.
  • התמודדות בוועדת הגבולות בטבעון ועם תכנון של ותמ"לים גדולים מצד קריית אתא על שטחים של הקיבוצים והמועצה.
  • הקמת אזור תעשייה בשיתוף פעולה עם עיריית נשר.

המועצה הפעילה את החברה הכלכלית בשנתיים האחרונות והיא זאת שמבצעת את הבניה החדשה בחלק מהיישובים בצורה מוצלחת מאוד.


מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, הודה על האירוח וציין לטובה את היצירתיות שבו. מאיר התייחס לממשקי העבודה בין התנועה הקיבוצית למועצה, והדגיש שהמועצה היא הריבון בכל מה שקשור לתחומים המוניציפאליים ושיש בה 4-5 צורות התיישבות שונות: "התנועה הקיבוצית מומחית בקיבוץ ובמרחב הכפרי, אך בצורות ההתיישבות האחרות, פחות. הנושאים שנוגעים בחיי קהילה רלוונטיים לכל המרחב הכפרי ובזה יש לתנועה הקיבוצית ידע צבור מ-257 קיבוצים. אני מזמין את המועצה לחזק את הקשרים בין המחלקות והאגפים העוסקים בתחומים אלה. בנושא התהליך האסטרטגי בחינוך, המועצה תבחר אם היא רוצה לחנך באופן הקיבוצי, יש מועצות שבחרו בכך. אם כן, אגף חינוך בתנועה יכול לסייע ולהיות שותף בתהליך. כמו כן, התנועה עמדה ועומדת לצד הקיבוצים והמועצה בכל מה שנוגע לתחומי החקלאות והקרקעות מול הממשל".

מאיר הזכיר גם את חשיבות המשימות והמעורבות בחברה והזמין את המועצה לעודד את היישובים לקחת חלק בכך.

רכזת האזור בתנועה, ליאת פאר, אמרה לבסוף כי "הביקור יצר חיבור בלתי אמצעי בין חלק ממשתתפי הסיור ונוצרה היכרות עם פוטנציאל להמשך שיתוף הפעולה".

לאחר שנפרדו מראש המועצה ומטה מועצת זבולון, המשיך מטה התנועה לביקור בקיבוץ כישור. שוקי לוינגר, מנכ"ל כפר "כישורית" וישראל אשל, מזכיר הקיבוץ, קיבלו את פניהם של חברי וחברות המטה ביקב של כישורית, בו מייצרים שבעה סוגי יינות הנחשבים לטובים ביותר בישראל. היינות משווקים ברחבי ארה"ב ואירופה. אלון אריאל, מנכ"ל 'מילואות', ודנה שלזינגר, מנכ"לית משקי המפרץ, כיבדו גם הם בנוכחותם בביקור. 

מטה התנועה הקיבוצית בביקור בכישור
מטה התנועה הקיבוצית בביקור בכישור

כישור הוקם בתחילת שנות ה-80 כחלק מקיבוצי ההתיישבות הצעירה של השומר הצעיר, בשיתוף עם הסוכנות היהודית. גרעינים תנועתיים רבים, ואחרים, שהו בקיבוץ במהלך השנים, אך היה קושי לבסס את המקום. במהלך השנים, הוקם בכישור כפר "כישורית" שהוא חברה לתועלת הציבור, המפעילה בית לחיים לבגירים בעלי צרכים מיוחדים, תוך מתן עצמאות מרבית בניהול חיי עבודה וחיי קהילה מלאים במרחב כפרי פתוח ומוגן. לפני למעלה מ-15 שנה, הגיעו כישורית והקיבוץ הארצי להסדר עם הסוכנות ומנהל מקרקעי ישראל, בו הוגדרה כישורית כחבר במעמד מיוחד בתקנון הקיבוץ. בשנת 2005 נחתם הסכם חכירה לדורות ייחודי בו הועברו חלק ממקרקעי המשבצת של הקיבוץ לכישורית, ושנה לאחר מכן אושר תקנון הקיבוץ המתחדש על ידי הרשם. נכון להיום, כישור וכישורית מהווים דגם ייחודי בעולם להצלחה של בניית קהילה שיזורית בעלת אופי קיבוצי.

הביקור נפתח בצפייה בסרט תדמית יפהפה הנותן תמונת מצב על המקום: 120 חברים בוגרים בהם אוטיסטים, מתמודדי נפש ובעיות שונות, החיים יחד עם 45 משפחות החברות בקיבוץ (103 חברים וחברות). לקיבוץ נקלטים רק מועמדים שיש להם זיקה למקום ויכולים לתרום לקהילה. כעת עומד הקיבוץ לקראת בניה של שכונה נוספת לקליטה. לכישור שלושה ענפים חקלאיים: גידולי שדה, לול פטם באינטגרציית מילואות ומטעים בשותפות עם קיבוץ תובל. לכישורית משק עם ענפים נוספים: דיר עיזים, כרם ויקב, גן ירק, מאפייה, מגבנה, כלביה, ואורוות סוסים - כולם משמשים כמקום העבודה של חברי כישורית. במקום גם בית אבות סמי סיעודי.

במסגרת הביקור, פגש מטה התנועה נציגים מקומונת שנת השירות המונה 21 שינשינים. יובל מכפר עזה, מיקה משדה נחום, גיל משמיר ונעה מלהבים, יחד עם נירית מגעתון שמלווה אותם, שיתפו מעט  בסדר יומם: הם עובדים במהלך היום בענפים השונים, אחה"צ מעבירים חוגים ומלווים אישית את חברי כישורית. כמו כן שותפים מלאים בחגים ואירועים על רצף השנה. חברי וחברות המטה בירכו אותם והודו להם על התנדבותם בכלל, ועל העשייה בשנת הקורונה בפרט.

לפני ארבע שנים הגיע כישור להסדר עם משקי המפרץ, חזר להיות חבר בארגון האזורי 'מילואות' והצטרף כחבר גם במשקי הקיבוצים. לכישור וכישורית אתגרים רבים, ובהם: שמירה על אמצעי ייצור, השקעות בכישורית, קשיים באישור פרוגרמה יישובית, הגדלת מספר הנחלות לטובת קרקע נוספת לעיבוד חקלאי, שמירה על כישור וכישורית על רקע תכנון אזורי וקליטת משפחות בעלות זיקה לקיבוץ. בכישור עוסקים כעת בהקמה של מסגרת דומה לכישורית למגזר הערבי בשם "אלפאנארה", בה יהיה גם מסגד ומקומות העבודה יהיו משותפים. את המסגרת ינהל חבר קיבוץ מכישור.

נציגי התנועה התרשמו מאוד מהביקור ושיתפו בתוכניות שעל סדר היום התנועתי ויכולות להיות רלוונטיות עבורם כמו: "בית לחיים", מתנדבים מחו"ל, גרעיני נחל, ועוד.

ניר מאיר סיכם ואמר כי "חשוב שקיבוץ כישור וכישורית יראו את עצמם כחלק אינטגרלי של התנועה הקיבוצית, הארגונים הארציים והארגון האזורי. נשמח להיות שותפים פעילים בהגשמת החזון של הקיבוץ".

המפגש הסתיים בסיור בענפי החקלאות המשגשגים של הקיבוץ וכישורית.

הוספת תגובה חדשה