דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

להשתחרר בשביל: מסע בטבע של התבוננות פנימית והכנה לאזרחות

ביום ב׳ השבוע יצאה קבוצה של צעירים וצעירות בגילי 20-25 לצעוד בשביל ישראל, במסגרת "משתחררים בשביל" - תכנית ייחודית וחדשה מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, המועצה הציונית בישראל וארגון 'יהב'
משתחררים בשביל. אין כמו לטבול את הרגליים במעיין כשחושבים על העתיד
משתחררים בשביל. אין כמו לטבול את הרגליים במעיין כשחושבים על העתיד

התכנית נבנתה מתוך הצורך במענה לפלח האוכלוסייה של צעירות וצעירים לאחר השחרור מהצבא, ומושתתת על חיבור אידיאולוגי דרך טיול בשבילי הארץ וסדנאות הכנה לאזרחות. במהלך הטיול שוחחה הקבוצה על ערך השירות, המצב החברתי והפוליטי בישראל, ההיסטוריה של ההתיישבות העובדת והיכן הם רואים את עצמם לוקחים אחריות על עתידם האישי והחברתי.

בערב הראשון למסע נפגשו המשתתפים בקיבוץ גזית, שם העבירו את הלילה ברמה המשקיפה על נחל תבור. למחרת, פתחו את הבוקר בתצפית "לשון המלך" לזכרו של אורן ליפשיץ ז"ל, בן הקיבוץ ולוחם פלחה"ן צנחנים שנפל במלחמת לבנון השנייה, ומשם ירדו לשביל ישראל שיורד דרך נחל תבור לכיוון בקעת יבניאל. עד שסיימו ביער מנחמיה. ביום השלישי לטיול צעדו צפונה בצמוד לשפך הירדן הדרומי, רחצו בירדנית וישבו לשוחח בפינות שנבנו על ידי בני דגניה בסמוך לירדן. משם המשיכו לחצר כנרת, ביקרו בבית הקברות ההיסטורי כנרת וסיימו את היום באחד מהחופים הסמוכים. בוקר היום הרביעי והאחרון לטיול, כלל הליכה בסמוך לטיילת סובב כנרת וסיכום משותף של המסע על גדות האגם בשיחה על מעורבות חברתית.

כעת, נותר לצעירים לעבד את התהליך שעברו במסע. במהלך חודש אוקטובר יגיעו לבית התנועה הקיבוצית ליום מרוכז של מרתון סדנאות הכנה לאזרחות, לשוק העבודה, ללימודים האקדמיים ולכל מה שצריך לדעת לקראת תחילת החיים הבוגרים ויצטרפו לצעירות ולצעירים שכבר חברים ב'רשת'.

נעמי נסטיה נצייב, משתתפת התכנית מקיבוץ אור הנר מספרת: "מאז שאני ילדה אהבתי לטייל ברחבי הארץ ולהכיר אנשים חדשים - בבית הספר, בבית הילדים ומועדון הנעורים או בנוער העובד והלומד. כשגיליתי שיש תכנית כזאת גם בבגרותי זה היה נשמע לי רעיון מדליק ומגניב שלא חשבתי שקיים. אני שמחה על ההחלטה להירשם לטיול - החברים החדשים שהכרתי נהדרים והייתה אווירה טובה, המסלול היה יפה והתכנים בהם עסקנו היו מלאי עומק, מעוררי מחשבה והובילו אותי לתובנות מעניינות. מחכה בקוצר רוח להמשך ליום הסדנאות".

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית: "צעירות וצעירים אחרי שחרור נמצאים בשלב החיפוש אחר מקומם כאזרחים בוגרים בקהילה הקיבוצית ובמדינה בכלל. שאלות רבות מעסיקות אותם בתקופה זו, כמו למשל "איפה אני אגור?" "במה אני רוצה לעסוק?" ו"מה אני רוצה ללמוד?". המעבר ממסגרת הדוקה ומשמעותית כמו הצבא לעולם שלם של חופש בחירה מעלה הרבה הזדמנויות וגם הרבה חששות.

חיפשנו דרך שבה הם יוכלו לקחת פסק זמן קצר מהמרוץ היומיומי הזה ויעצרו לחשוב על העתיד שלהם. לאחר בחינה של מספר אופציות שונות ובירור עם צעירים רבים, הגענו למסקנה שהמענה החינוכי צריך לשלב חוויה של טיול בטבע יחד עם מסע של התבוננות פנימה והכנה פרקטית לכל מה שצפוי להם בעתיד. כל זה ביחד עם קבוצת השווים. הפיילוט יצא לדרך עם הקבוצה הראשונה וכולי תקווה שקבוצה זאת תהווה ספתח לקבוצות נוספות של צעירים וצעירות שיגיעו לקבל חיזוק וסיוע בשלב בחיים שבו הם מקבלים החלטות על עתידם וחוזרים לחיים בוגרים בקיבוץ".

רוצות ורוצים לדעת על עוד תכניות ופעילויות של הרשת? מוזמנים להיות בקשר ולעקוב אחרינו:

https://www.facebook.com/hareshetkz

הוספת תגובה חדשה