דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יש מה לראות בעמק המעיינות: סיור מטה התנועה בכפר רופין ונווה אור

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, והשבוע (17.4) הגיע לביקור בקיבוצים כפר רופין ונווה אור המשתייכים למועצה האזורית עמק המעיינות. את הסיור הכין והוביל ערן גליק, רכז האזור בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה הקיבוצית בביקור בכפר רופין
מטה התנועה הקיבוצית בביקור בכפר רופין

"מעלה לעלה כוחנו עולה"

קיבוץ כפר רופין מרוחק מרחק מאות מטרים בודדים מגבול ירדן. הוא נוסד בשנת 1938 כאחד מישובי חומה ומגדל על ידי חברי גרעין "מסד" שרובם השתייכו לתנועת המכבי הצעיר שהיו עולים מגרמניה, בוהמיה (צ'כוסלובקיה) ומאוסטריה, וקרוי על שמו של המנהיג הציוני ארתור רופין, אשר עזר רבות בפיתוח ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. חום העמק מקרין גם על רוח הקהילה הכפרופינית שהיא חמה ומכילה ומלאת גאוות יחידה. לאורך כל השנים, הקיבוץ נהג תמיד באחריות כלכלית, ועשה מאמצים שלא לחרוג בצרכיו מיכולתו. הודות לכך, גם בעת "משבר הקיבוצים" בשנות ה-80 הצליח לעמוד איתן, וכך גם כיום. כבר בשנת 2002 שינתה קהילת כפר רופין את אורחות חייה, עברה למודל של קיבוץ מתחדש וביצעה שיוך נכסים, תוך שמירה על שותפות חברתית וקהילתית המאפיינת את הקיבוץ עד היום. בקיבוץ חיים כ-500 תושבים – כולל כ-150 ילדים.  

סיור מטה התנועה בכפר רופין החל בחווה ההידרופונית 'עלי רופין' – שם החלו חברי הקיבוץ לגדל לפני מספר חודשים, מגוון גידולים ירוקים (מיני חסה ותבלינים) על מצע מנותק - והמשיך לתצפית ליד הגבול, על המרחב הסמוך לקיבוץ, המהווה מוקד משיכה לציפורים ממינים שונים. במרחב זה עתיד הקיבוץ לפתח בשנים הקרובות יוזמות תיירותיות שונות. לאחר מכן המשיכו חברי מטה התנועה אל מועדון הקיבוץ שם סקרו יו"ר כפר רופין, רותי גיא, המנהל העסקי ליאור סברסטיין ומנהל הקהילה חזי קרפ בפני הנוכחים את הנעשה בקיבוץ ואת האתגרים העומדים בפניו לעתיד לבוא. אחד מהם הוא סוגיית ריבוי הסטטוסים בכפר רופין, הכולל הרחבה קהילתית, חברים מלאים וחברים בעצמאות כלכלית. בשיחה הערנית שהתפתחה עם במפגש ציין גיא שרי, חבר ועד ההנהלה בקיבוץ, את שיתוף הפעולה עם גורמי התנועה בצד החברתי וליאור, המנהל העסקי, הודה על תמיכתה של קרן קמ"ע בפעילות הכלכלית בקיבוץ.

לכפר רופין שטחי גד"ש ומטעים, שותפות ברפת עם קיבוץ מירב, בריכות דגים ודגי נוי ומספר מקורות לייצור חשמל מן השמש. במהלך השנים האחרונות נקלט בקיבוץ כ-35 משפחות במהלך השנים ולפני חודשים נקלטו בכפר רופין עוד מספר משפחות שהגיעו למקום מרוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה.  

שינוי מעורר תקווה

מטה התנועה הקיבוצית מבקר בנווה אור
מטה התנועה הקיבוצית מבקר בנווה אור

קיבוץ נווה אור, שיחגוג בשנה הבאה 70 שנים להיווסדו, נמצא אף הוא מרחק מאות מטרים מגבול ירדן. הוא הוקם בשנת 1949 על ידי גרעין הכשרה של יוצאי "החלוץ" בעיראק, ומקור שמו הינו אור כשדים, מקום הולדתו של אברהם אבינו בבבל, שהפכה ברבות הימים לעיראק. בעקבות הפילוג בקיבוץ המאוחד הגיעו לקיבוץ 30 חברים מקיבוץ האון אשר הצטרפי לנווה אור אשר הייתה מורכבת כמעט כולה מחברי מפ"ם. התנאים האובקטיביים של מדינה בדרך, ומוסדות תנועתיים בלתי מוכנים, גרמו בסופו של דבר לנטישת המקום על ידי החלוצים הצעירים. בשנת 1954 עלה והתיישב במקום גרעין “יפתח”, גרעין של הנוער העובד והלומד, שהקים את הקיבוץ מחדש. 

בנווה אור התחולל בשנה החולפת שינוי ארגוני יסודי: מונו יו"ר חיצוני (רמי ניסן), מנהל עסקי (אביהו כרמל) וחשב (אורי הלר) חדשים. אלה, יחד עם יובל בשן – מנהל הקהילה בנווה אור – הציגו בפני חברי מטה התנועה את מצבו המאתגר של הקיבוץ ואת התכנית שגיבשו לשיפור המצב הקיים. חבר הקיבוץ עודד יפה, המשמש כיו"ר ועד ההנהלה, תאר בפני משתתפי הסיור על תהליך התגייסות החברים שהוביל לשינוי מעורר התקווה. חברת הקיבוץ יעל שאלתיאלי (לשעבר ראשת המועצה האזורית, מנכ"לית משרד החקלאות ומנכ"לית קק"ל), סיפרה על חיי הקהילה הענפים בנווה אור ועל הרוח המיוחדת של המקום.

לנווה אור גד"ש ומטעים, רפת עצמאית ומגוון רחב של אמצעים לייצור חשמל – קיימים ועתידיים. בקיבוץ כ-200 חברים, חלקם חברים חדשים בעצמאות כלכלית. בקיץ הקרוב תחל לפעול בנווה אור קומונת ש"ש שחבריה צפויים להשתלב בנוף האנושי המקומי. עיסוק מרכזי בקיבוץ בעצם ימים אלה הוא גיבוש, אישור ויישום תכנית לאיחוד סטטוסים והגדלת מספר החברים בחברות מלאה בקיבוץ.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, סיכם את הביקור ובפנותו אל החברים והמנהלים שהשתתפו במפגש ציין את חשיבותו של מהלך הקליטה לחברות מלאה והציע להם את סיוע מטה התנועה בענין חשוב זה.            

הוספת תגובה חדשה