דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חוגגים שבועות בצל האיום על החקלאות

במהלך השבוע שקדם לחג התרחשו שלושה מקרים שונים בעלי מכנה משותף: המשך הניסיון לפגוע בחקלאות הקיבוצית. בלילה שבין ראשון לשני הוצת מטע התמרים של קיבוץ אלמוג. ביום שלישי בבוקר התפרסם באתר YNET כי רמ"י החליטה להחכיר שטח שבו החזיק קיבוץ מורן 40 שנה, לעבריין שהורשע בפלישה לשדות ובגניבת עדרי בקר ובשלישי בערב החל לעלות באש המתבן של הזורע מסיבה שטרם התבררה ומאתיים טון חציר נשרפו
מטע התמרים של אלמוג עולה באש. צילום: השומר החדש
מטע התמרים של אלמוג עולה באש. צילום: השומר החדש

בשעה 2:00 בלילה שבין ראשון לשני, דווח על שריפה בארבעה מוקדים שונים שהתפשטה במטעים של קיבוץ אלמוג, הנמצאים צפונית לקיבוץ קליה. אל המקום הגיעו צוותי כיבוי רבים, וביניהם גם שתי כבאיות מתחנת הכיבוי הפלסטינית ביריחו, שעמלו במשך מספר ימים יחד עם צוות המטע על כיבויה. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על האש נוכח תנאי מזג האוויר, אך היא חזרה להידלק מדי פעם עם התגברות הרוחות. הנזק למטע הוא עצום ומוערך במיליוני שקלים: כ-2000 עצים של תמר מסוג מג'הול נפגעו ישירות מהשריפה בשטח של 250 דונם ועצים נוספים נהרסו במהלך ניסיונות הכיבוי. מדובר בעצים שננטעו לפני 40 שנה ומניבים את הפרי הכי טוב בכמות הכי גדולה. כמו כן, נהרסה גם מערכת ההשקיה של המטע. הענף מהווה כמחצית מהכנסות הקיבוץ. על פי החקירה המתנהלת מדובר ככל הנראה בהצתה מכוונת וטרם נתפסו חשודים במעשה.

ביום שלישי בבוקר פרסם יאיר קראוס, כתב YNET וידיעות אחרונות בגליל ובגולן, כי עבריין פשיעה חקלאית, שהטיל במשך שנים אימה על בעלי עדרי בקר בגליל, זכה בשטח של 480 דונם לאחר שרשות מקרקעי ישראל החליטה להעניק לו אותו בחכירה - ולגרוע אותו משטחי המרעה של קיבוץ מורן שמחזיק בהם מזה 40 שנה. ההחלטה על גריעת השטח מהקיבוץ והעברתם לידיו של והייב להייב התקבלה כבר בדצמבר האחרון, ומאז ערערו אנשי הקיבוץ נגד ההחלטה, אך לשווא. כמו כן, הקיבוץ השקיע לאחרונה בהקמת גדר לאורך 1,500 מטר ובעלות של עשרות אלפי שקלים. את ההלוואה על הקמתה לקחו מרמ"י, והם משלמים עליה כחלק מחוזה החכירה. כעת הם ימשיכו לשלם על הגדר החדשה - למרות שהחלקה שהיא מגנה עליה תעבור לאדם אחר.

עדר הבקר של מורן הוקם בשנות ה-80, כשחברי הקיבוץ התבקשו לשמור על אדמות המדינה בגליל התחתון. הוא הוקם בעזרתו ובליוויו של קצ'ה (שמעון כהנר) מנווה איתן, מי שהיה לוחם יחידה 101 המיתולוגית. בענף הבקר מחזיקים מאז בשטחי המרעה שמוחכרים להם בחוזה מתחדש אחת לשלוש שנים, ולפני שבע שנים החליטו ברמ"י לגרוע 3,000 דונם מאדמותיהם לטובת שטחי חקלאות. קראו את הכתבה באתר YNET

מסיבה שטרם התבררה פרצה שריפה ביום שלישי אחר הצהריים במתבן של הזורע, אשר בערה גם ביום למחרת וכילתה 200 טונות של חציר דגן, נזק של מאות אלפי שקלים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, אמר בתגובה למקרים: "בשעה שאנו חוגגים יחד את חג החקלאות ואת ביכורי התינוקות שלנו, עבריינים חוגגים את הפקרות הממשלה והמשטרה שנכנעו לפשיעה החקלאית. דווקא ביום חגנו חשוב להזכיר לממשלת ישראל, שמדינה שמפקירה את חקלאיה, ומפקירה את שדותיה מוותרת על הריבונות באדמתה. הפרוטקשן הפך למגפה ובמקום להילחם בו, ממשלת ישראל נכנעה לו. את המחיר משלמים החקלאים".

הוספת תגובה חדשה