דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זיכרונות ממרחב מדומיין - תערוכה קבוצתית חדשה בגלריה גבעת חביבה לאמנות

שילוב לא שגרתי של אמניות ואמנים צעירים, יהודים וערבים, שהתגוררו ויצרו יחד במשך שלושה חודשים, במסגרת תכנית שהות (רזידנסי) במרכז המשותף לאמנות בגבעת חביבה כשברקע אירועי "השבת השחורה" ה-7 באוקטובר
זיכרונות ממרחב מדומיין

האמנים, בוגרי בתי ספר שונים לאמנות ברחבי הארץ, לא הכירו לפני התוכנית, ועל רקע המציאות הקשה הפכה הפעילות המשותפת מאתגרת במיוחד.

התערוכה אותה אצרה ד"ר דליה מנור כוללים יצירות של 10 משתתפי התכנית בציור, פיסול, צילום, קרמיקה, מיצב, מיצג ומוזיקה. אחדים בחרו לשוטט במרחב הפיזי והתרבותי של קמפוס גבעת חביבה ומתוך ממצאי מחקרם לתת ביטוי לעולמם בעת הזאת. אחרים בחרו להתכנס אל תוך שאלות של זהות אישית, מגדרית ותרבותית ואל יחסי הגוף והנפש.

על התערוכה

תכנית הרזידנסי של המרכז המשותף לאמנות גבעת חביבה מציעה לאמניות ולאמנים צעירים בראשית דרכם, ערבים ויהודים, תקופה של יצירה עצמאית בסטודיו משותף ומגורים במקום בצד פעילות אמנותית חינוכית וחברתית ברוח ערכי גבעת חביבה. האמנים הם בוגרות ובוגרי מוסדות אמנות שונים בארץ – בצלאל, המדרשה לאמנות בבית ברל, אוניברסיטת חיפה, מכללת אורנים, האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ובית הספר לתיאטרון חזותי.

מטרת התוכנית היא לאפשר לבוגרי מוסדות האמנות תקופת התנסות ויצירה עצמאית בדרך ל"חיים האמיתיים" של האמן והאמנית וכל זאת בתוך מסגרת תומכת וליווי מקצועי של אמנים ותיקים המשמשים להם מנטורים: פריד אבו שקרה, עדי בוטרוס, עדינה בר און, גליה בר אור, מנאר זועבי, רון עמיר, אבנר זינגר, אסד עזי, תומר היימן, חנאן אבו חוסיין, ראש התכנית דליה מנור ומנהלת התוכנית, ענת לידרור.

בתערוכה מוצגים הפרויקטים עליהם עבדו משתתפי התוכנית במהלך התקופה. התערוכה מצביעה על כמה כיווני יצירה אופייניים שבאמצעותם בחרו האמנים והאמניות לבטא את עצמם: ההתבוננות הפנימית בשאלות של זהות אישית, מגדרית, משפחתית ותרבותית באמצעות דיוקן עצמי נוכחת ביצירותיהם של אשואק מרעי בסדרת ציורי אישה, בילסאן מ. כרים ברישום/הדפס המקיים דיאלוג עם סבא רבא שלה ועוביידה דחלה בפיסול קרמי המציג את עצמו כדמות מיתולוגית. שאלות על זהות האישה בחברה במיוחד על רקע אירועי שבעה באוקטובר מעסיקות את הדס אלמגור שבחרה לבטא את הנושא בקרמיקה. הגוף הנשי על מכאוביו; הגוף המדמם הכולא בתוכו הדחקות וחרדות מטופל באופנים שונים אצל אירם אגבאריה המציגה ציורים מופשטים ומיצג ואצל מלאק מנצור במספר פסלים הרומזים על החוויה הגופנית באמצעות דימויים ספק פיגורטיביים ספק דמיוניים.

החיבור בין החוויה האישית לבין המציאות החיצונית של המקום והזמן מהדהד בעבודות של מספר אמנים. המוזיקאי יהונתן דוד שבמהלך השהות שירת במילואים וחווה אובדן של חברים במלחמה יצר עבודת סאונד אינטראקטיבית המבוססת על קולות שליקט ועיבד. נועה קורניק ליקטה פרטים קטנים מן הסביבה, את חלקם כיסתה והוסיפה אחרים ומהם בנתה מעין דגם למבנה רופף, תפאורה מיניאטורית שברירית ובה רמזים מחוויות המלחמה הנוכחית ומלחמות קודמות. אביב קשת ליקטה בגבעת חביבה עצמים שנשברו, נקרעו, נמעכו ונזרקו כפסולת ואותם היא מתרגמת למיצב כסיפור חדש-ישן על חורבן, אובדן וכאב. גבעת חביבה כמקום פיזי בנוי וצומח, כאידיאל חברתי-פוליטי וכבית זמני ליחיד ולקבוצה היה חומר הגלם שבתוכו חיפש בן אלון בתצלומיו חיבורים אסתטיים אפשריים המתחקים אחר מהות הצילום.

"שלושה חודשי שהות משותפת של אמניות ואמנים שלא הכירו זה את זו הם חוויה מאתגרת בכל מקרה ובמיוחד במציאות הנוכחית", אומרת דליה מנור, אוצרת התערוכה, "האמניות והאמנים באו מתרבויות שונות בחברה היהודית ובחברה המוסלמית, הנוצרית והדרוזית, השונות זו מזו באמונות, במיתוסים ובזיכרון הקולקטיבי. הם גם באו מרקעים אמנותיים שונים שספגו במוסדות שבהם למדו. עצם העובדה שהם חיו ויצרו באותו מרחב ועבדו יחד בפעילויות משותפות הוא הישג מיוחד שבלי ספק ישפיע עליהם גם בעתיד. למרות פרק הזמן הקצר הם הצליחו לגבש עבודות חדשות ומשמעותיות לכל אחת ואחד שבוודאי עוד יתפתחו בהמשך דרכם האמנותית."

 

אירוע השקת התערוכה: שבת ה-13.4.24, 12:00

מקום: גלריה גבעת חביבה לאמנות, מועצה אזורית מנשה.

שעות פתיחה: א'-ה' 9:00 – 16:00, ו' 11:00 – 13:00, שבת 10:00 – 14:00

אוצרת: ד"ר דליה מנור

אוצרת ראשית: ענת לידרור

האמנים המציגים בתערוכה: אביב קשת, אירם אגבאריה, אשואק מרעי, בילסאן מ. כרים, בן אלון, הדס אלמגור, יהונתן דוד, מלאק מנצור, נועה קורניק, עוביידה דחלה

שיח גלריה: 11.5.24 , 12:00

נעילת התערוכה:  25.5.24

התערוכה באתר: https://www.artcenter.org.il/cgi-webaxy/item?898_rd

לתיאום ראיונות: ליאור רוזנטל, פרו אסטרטגיה, יח"צ גבעת חביבה, 0523238836


 

הוספת תגובה חדשה