דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 8.1.2016

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 08/01/2016
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20160107_121...

חלופת האגודה עולה לאישור מועצת מינהל מקרקעי ישראל, בדרך ליישומה עבור קיבוצים רבים

השבוע הגיע לסיומו משא ומתן מורכב ואינטנסיבי בין התנועה הקיבוצית לבין בכירי רמ"י, על אופן יישום חלופת האגודה (1380), חלופה המועדפת על עשרות קיבוצים. ההצעה המוסכמת תובא לאישור מועצת מנהל מקרקעי ישראל ביום ד' הקרוב (13.1). יצוין כי מאז קבלת ההחלטה המקורית בספטמבר 2014, היא למעשה לא קודמה ובפועל אף עסקה לא התבצעה על פי המתווה המקורי, מכיוון שלטענת הדרג המקצועי ברמ"י, ההחלטה המקורית הייתה דקלרטיבית ולא הגדירה פרמטרים לביצוע.
התנועה הקיבוצית יוצגה במגעים על ידי בכירי אגף הכלכלה והמחלקה המשפטית, אשר ביקשו לשמר את חופש הבחירה של האגודה בכל הקשור להיותה ריבון על הקרקע, וכן למנוע מצב לפיו יישום החלופה יישקף שינוי ניכר בערכי הריבית ובשנות ההיוון, דבר שעלול היה לייקר בצורה משמעותית את כדאיות החלופה לחלק מהקיבוצים. בתום המו"מ ניתן לעדכן כי ההתייקרות בחלופה המוסכמת תהיה שולית, ואף תטיב עם קיבוצים באזורי עדיפות א'. עוד הוליד המו"מ את האופציה לקיבוץ, לרכוש את הקרקע בשלושה שלבים ללא מגבלת זמן מחייבת. במסגרת ההשלמות שנדרשו גם הוסכם על נוסח חוזה ראוי עבור חכירת המשנה המתבצעת בין הקיבוץ לחבר.
בכירי רמ"י, בראשותו של עדיאל שומרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, התחייבו לטפל באופן אינטנסיבי בכל קיבוץ שיבקש לאמץ חלופה זו בשנה הקרובה, ולזרז מולם את יישום החלופה. לצורך כך יוקם מנגנון בראשותו של מ"מ מנהל רמ"י אשר יעקוב ויפקח על בקשות הקיבוצים ויבטיח בכך את יישום החלופה בדגש על אלמנטים הקשורים לרכישת הקרקע ולהענקת חוזי חכירת משנה לחברים.
12312400_102...
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הפעילות שלנו בחודשים האחרונים מונעת מתוך רצון להגדיל את סל האפשרויות הישימות לגידול טבעי בקיבוצים. לאחר אישור מועצת המינהל יעמדו לרשות הקיבוצים ארבע חלופות שיאפשרו לקדם טיפול בגידול הטבעי וישרתו את הצמיחה הדמוגרפית. זו העת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. ממד הזמן הוא משמעותי וקיבוצים המעוניינים לאמץ חלופה זו, חייבים להתכונן עכשיו ולהזדרז בהגשת התוכניות הנדרשות".    
ראוי לציין את מעורבותו התומכת של  מטה הדיור הממשלתי, בראשותו של אביגדור יצחקי, שליווה את הדיונים וסייע ביצירת ההסכמות. לראייתו של מטה הדיור התחלות הבנייה בקיבוצים הן נדבך מבורך בהתמודדות עם מצוקת הדיור הכוללת בישראל.
נזכיר כי במתווה של "חלופת האגודה", הקיבוץ יחתום מול רמ"י על הסכם חכירה ביחס לשטח המגורים במחנה. הקיבוץ יחתום על הסכם "חכירת משנה" מול החבר במסגרתו יעניק לחבר זכויות חוזיות כלפי דירת מגוריו כאשר הקיבוץ יישאר כבעל זכויות הקניין במגרש. כך תהיה בידי האגודה היכולת לקבוע את המרקם החברתי ביישוב וכן לשמור על הקשר בין הזכות בבית המגורים לחברות באגודה.
 
____________...
כנס החינוך השנתי הראשון
"אנחנו נתונים בתהליך הכרות ולמידה מזה שנים בהן משרד החינוך אימץ בחום את חצרות הגרוטאות, את המודל החברתי של חברות הילדים, את שיטת הנושאים בבתי הספר- שהתנועה הקיבוצית ומרדכי סגל הנהיגו בה ובתחומים נוספים. אנו בתמורה התיידדנו עם המאפיינים הפורמאליים המשלימים ותומכים בעבודה החינוכית. כל המהלכים האלה נעשו ונעשים, תוך דאגה ושמירה על אופיו הייחודי של החינוך הקיבוצי".
בשבוע הבא יערך כנס החינוך השנתי הראשון המהווה הזדמנות לכל אחת ואחד מאנשי החינוך בקיבוצים, להשמיע את דעתם ולשמוע את דעתם של האחרים במסע המשותף. לקראת הכנס מבקשות דבי ברא"ס (מ"מ ראשת אגף החינוך ומנהלת "שבילים"), וחלי זליגר (מנהלת "הגן הקיבוצי"), לחלוק את עמדתן כמו גם את התובנות שלהן לגבי חשיבותו ומקומו של החינוך הקיבוצי, תוך דיאלוג מתמיד עם החברה הישראלית. עוד מתוך המאמר: "אנחנו מבקשים להמשיך ולהתמיד בפיתוח הייחודיות שלנו תוך יצירת שיח עם החברה הישראלית וכחלק ממנה, אנחנו מבקשים להשפיע על החברה הישראלית, כאזרחי המדינה וכמי שהחינוך בה יקר לליבו".
לקריאת המאמר במלואו לחצו כאן.  
הכנס יערך במלון רמת רחל, ב- 13-14 בינואר 2016. לפרטים והרשמה לחצו כאן.
 
DJI_0220
קליה אנרגיה חוברה לחברת החשמל
חברת "קליה אנרגיה נקיה" החלה לספק חשמל, מהמקום הנמוך בעולם, ישירות אל חברת החשמל. החיבור לחברת החשמל מהווה סופו של תהליך, מהמהירים שנראו בישראל, בהקמת שדה סולארי פעיל לאספקת חשמל. מדובר בשותפות בין קיבוץ קליה לחברת כלל-סאן להקמת שדה מבוסס מערכת פוטו-וולטאי על שטח של 133 דונם, המייצר מיומו הראשון 10.8 מגה וואט. השדה הוקם בסמוך לקיבוץ על שטח שלא היה בשימוש חקלאי ומכאן גם הניצול הראוי של הקרקע. קיבוץ קליה ניצל גם בתבונה את החלטות הממשלה המתכתבות עם האמנות הבין-לאומיות המבקשות להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה, ולהעביר אחוז משמעותי מייצור החשמל לאמצעים ירוקים המבוססים על כוחות הטבע כשמש ומים. כל החשמל שייוצר במקום יימכר לחברת החשמל עמה חתם הקיבוץ חוזה למשך 20 השנים הקרובות. ראוי לציין שבניית התחנה בפועל החלה באפריל 2015 והעובדה שהיא מספקת חשמל כבר מהחודש שעבר, מהווה זמן שיא לפרויקט תשתיות שכזה. "זהו רגע של גאווה וסיפוק" אומר יוסף צופי, מנכ"ל החברות בקליה. "אנו גאים על מהירות יישום הפרויקט שיהווה אמצעי יצור חשוב המתווסף למקורות ההכנסה של הקיבוץ".
 
האבא של החיילים הבודדים. גם מיפן...
IMG-20160107...
השבוע פורסם סיפורו המיוחד של החייל דניאל טומוהירו. סבו וסבתו הם ניצולי שואה שעלו מהונגריה לישראל ולחמו בפלמ"ח. לימים היגרו לאוסטרליה, שם נולדה אמו, שנישאה לגבר יפני ועברה לגור עמו באיווטה שביפן. כעת הוא סוגר מעגל כשעלה ארצה לשירות בצה"ל כחייל בודד. בעזרתו של צביקה לוי, רכז פרויקט "בית חם לחייל הבודד", מצא דניאל בית מחבק ואוהב בקיבוץ עברון. דניאל הוא החייל "היפני" השני המשרת כיום בצה"ל, כאשר שני החיילים מיפן מתגוררים בקיבוצים. מוזמנים לקרוא את סיפורו המלא בלחיצה כאן.  
טומוהירו משרת בחטיבה הנח"ל, והיה אחד מ-42 החיילים הבודדים של החטיבה שנשבעו השבוע אמונים לצה"ל ולמדינה בטקס ההשבעה המסורתי של טירוני הנח"ל, למרגלות הכותל המערבי. בחינת ארצות המוצא של החיילים הבודדים, שנשבעו השבוע אמונים, מגלה שהם מגיעים מ-14 מדינות שונות (!).
מי שלא מפסיק לדאוג לאותם חיילים ומלווה אותם בכל האירועים, כולל השבוע, הוא האבא של החיילים הבודדים צביקה לוי.
זו הזדמנות לאחל לצביקה בריאות טובה והחלמה מלאה. חזק ואמץ צביקה!
גופי התרבות הקיבוציים
20160106_151...
השבוע התקיים בבית התנועה הקיבוצית כינוס של מנהלת גופי התרבות הקיבוציים. שולחן משותף זה נפגש אחת לכמה חודשים במטרה להגביר את ההיכרות בין מנהלי הפעילויות התרבותיות ולהעצים בכך את מידת שיתוף הפעולה וגאוות היחידה. מנהלת התרבות כוללת 17 מוסדות תרבות, מרביתם נתמכים ישירות על ידי התנועה הקיבוצית, לצד גופי תרבות והאמנות שלהם זיקה לתנועה הקיבוצית. המפגש נפתח בהצגת הפעילויות הנוכחיות של כל אחד מהגופים ועוד פירוט קצר על פעילויות מתוכננות בחודשים הקרובים. נושא תקצוב והתנהלות הגופים עמד בבסיס המפגש ונדון מכמה היבטים. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, הדגיש את המאמצים שנעשו ונעשים כל העת על מנת לעמוד בהתחייבות לפיה למשך עשור (עד סוף 2016) ימשכו כל הפעילויות התרבותיות כסדרן. ניר הזכיר את פעילות ועדת כוחן הבוחנת את כל הפעילויות המתוקצבות, בסופה תתייצב מזכירות התנועה אחרי סל פעילויות אותן היא תלווה בכל מחיר. אפרים שפירא, גזבר התנועה ציין בסיפוק את המגמה של השנים האחרונות המשקפת עמידה בתקציב המוצהר. הכנס ננעל בהרצאה מרתקת של עובד יחזקאלי (מזכיר הממשלה לשעבר), שדרבן את הגופים לחשיבה יצירתית ויוזמת בכל ההיבטים הדורשים קשר בינם לבין הממסד, המהווה לרוב מרכיב משמעותי בתקצוב פעילותם. ריקי רז, מנהלת מטה התרבות, סיכמה את הכינוס בסיפוק והביעה תקווה להידוק שיתופי הפעולה ואיגום המשאבים בין הפעילויות השונות.
 
20160104_085...
התנועה בעמק המעיינות
מזכירות התנועה הקיבוצית ביקרה השבוע בקיבוצים נווה אור, חמדיה וכפר רופין שבמוא"ז עמק המעיינות. הסיור אורגן על ידי רכז האזור ערן גליק. מזכירות התנועה ביקשה לעמוד על ההצלחות והחוזקות של כל קיבוץ וגם על המשימות שבדרך. במרבית היום התלווה לסיור, יורם קרין, ראש המועצה. הסיור נפתח בקיבוץ נווה אור שהציג מנגנוני ערבות הדדית מרשימים המובילים לחיי קהילה איכותיים. הקיבוץ יידע לצלוח את השלב ההישרדותי ומוביל היום תהליכי צמיחה הכוללים השקעה בחינוך, בריאות פנסיה וכדומה. בהמשך היום הגיעה המזכירות לקיבוץ חמדיה לשיחה פתוחה עם חברי הקיבוץ. בשיחה זו חזר ניר מאיר, על מחויבותו שנתן לפני שבוע במועצת התנועה, לפיה התנועה מחויבת לחלץ את הקיבוצים, כדוגמאות חמדיה, ולהצעידם לאופק חדש. מזכ"ל התנועה השמיע חזון ברור ובהיר לדרך פעילות משולבת של שלושת הגורמים הסובבים את חמדיה (מועצה, ארגון כלכלי והתנועה), אליהם יתגייס הקיבוץ במלוא מרצו בגיבוש וחיזוק הדרך הקיבוצית החדשה, המשתפת והמשותפת. סוף הביקור בכפר רופין כלל היכרות עם אתגרי הקיבוץ ותכניות עתידיות, ביחד עם סיור "במקור החסידה"- מרכז הצפרות שבקיבוץ.
 
___________22
אמיתי פורת – מ"מ מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי
ברכות לאמיתי פורת שמונה השבוע למ"מ מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי ומחליף בכך את נחמיה רפל שביקש לסיים את כהונתו לאחר שמונה וחצי שנים גדושות ועמוסות פעילות בהן צמחה התנועה והתקדמה בתחומים שונים ומגוונים. לתפקיד מזכ"ל התנועה היה אמור להיכנס בימים אלו תא"ל (מיל.) צביקי טסלר, לשעבר ראש מטה פיקוד העורף, אולם הוא נענה לקריאת המפכ"ל רוני אלשיך, להתגייס לשורות המשטרה ולשמש ראש אגף תכנון בדרגת ניצב. תנועת הקיבוץ הדתי נעתרה לבקשתו להיענות לפניית המפכ"ל ומאחלת לו ולמשטרה הצלחה בתפקידו החדש.
אמיתי פורת, חבר קיבוץ כפר עציון ובנו של ח"כ חנן פורת ז"ל, שימש בשנים האחרונות ראש אגף חברה בקיבוץ הדתי. עם כניסתו לתפקיד מסר פורת על כך שבתקופה הקרובה תעסוק התנועה בארגון מחדש, חלוקת אחריות מתואמת בין פעילים וביצוע תוכנית העבודה השנתית מתוך מטרה להוביל את הקיבוץ הדתי להמשך צמיחה. במקביל יתקיים תהליך לבחירת מזכ"ל קבוע ואישורו במוסדות.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • קרחת יער- תערוכה חדשה בגלרית הקיבוץ של האומן זיו בן-דב הבונה בחלל הגלריה מיצב פיסולי מיוחד. התערוכה תפתח בשבוע הבא ותוצג עד ה- 13.2. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • ציונות חלוצית בתפוצות- יד יערי ויד טבנקין חוברים ליום עיון מיוחד באוניב' ת"א, המבקש לבחון את פעילות תנועות נוער בחו"ל לאחר הקמת המדינה. הכנס יתקיים ב-25.1. לפרטים נוספים ורשימת מרצים, לחצו כאן.
  • פרלוד לשנסון- תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בסדרת הופעות מיוחדת בניחוח צרפתי. נועם צור, חוזר אל התזמורת, הפעם בתוכנית הסובבת סביב החוויה הפריזאית מכל כיווניה. אליו מצטרפת אדריאן האן, אחת מאמניות השנסונים המיוחדות היום באירופה. סדרת הקונצרטים תתקיים החל מ- 27 לינואר, עד 3 לפברואר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • הורים פועלים ויוצרים מציאות אחרת- ארגון אהדה מקיים כנס עבור משפחות של בוגרים וילדים עם מוגבלויות בקיבוצים. הכנס יתקיים בקיבוץ יגור ב- 26.1. לפרטים נוספים לחצו כאן
 
_________-__...
עדות מקומית
תמונתו של עזרא צחור מקיבוץ רביבים (כאן משמאל), היא אחת מהתמונות המוצגות בתערוכת "עדות מקומית". התערוכה מוצגת במוזיאון א"י, כחלק מתערוכת צילום עיתונות עולמית. התערוכה אמורה לשקף בעיניים של עיתונאים, את הנעשה בארץ בשנה האחרונה. לתערוכה נשלחו כ-7000 תמונות ומתוכן מוצגות 250. עזרא מצלם במשך עשרות שנים את הנגב על תושביו, בדרך כלל תוך רכיבה על אופנים ובמפגשים אקראיים בשטח. הוא מספר שזוהי משימה לא פשוטה לצלם את הבדואיים, כאשר צריך לרכוש את אמונם תוך הימנעות מצילום בנות ונשים צעירות. מספר עזרא צחור: "בתמונה זו ניצלתי הזדמנות של סיום כיתה יב' מבית הספר בביר הדאג', ברביבים. הלבוש החגיגי החריג, אווירת החג ששרתה מסביב, הבנים כמו טווסים והבנות מוצנעות מאחור, כאשר התקרבתי אליהן, גיליתי את המעטות שאינן מכוסות פנים ובמיוחד את הנערה טובת הפנים, במרכז התמונה, ניצלתי רגע, צילמתי מספר תמונות, הבנות שמחו, המורות פחות. המחמאה הכי גדולה שקיבלתי ממבקר בתערוכה, שאמר לי, "התמונה הזו היא היחידה האופטימית בכל התערוכה".
לכל המעוניינים לצפות בתמונה המקורית הזו, יחד עם עוד עשרות התמונות המדהימות שצולמו השנה, מוזמנים להזדרז כי התערוכה פתוחה למבקרים רק עד 16.1.2016

לסיום אבקש לאחל לכולנו סוף שבוע מקסים, חמים ונינוח, עשיר במפגשי רעים ובבשורות טובות. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088. 

הוספת תגובה חדשה