דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 5.2.2016

לוגו תנועה
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 05/02/2016
    
לקריאת קובץ וורד, לחצו כאן. לקריאת קובץ PDF לחצו כאן.
 
IMG_4124
אחרי למעלה מעשור, ועדת הכספים הוציאה הוראת שעה לביטול מס המעסיקים על העסקת עובדים זרים בחקלאות, למשך חמש שנים
***
החקלאים: "החלטה הוגנת. מברכים על ההחלטה"

אחרי למעלה מעשור, התקבלה השבוע בוועדת הכספים, הוראת שעה לביטול מס המעסיקים בחקלאות, למשך תקופה של 5 שנים. מדובר בבשורה של ממש עבור חקלאי ישראל, שלא יידרשו עוד לשלם מס בשיעור 10% על העסקת עובדים זרים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני יזם מהלך מהיר בהוראת שעה ובכך פטר את החקלאים מהצורך לשלם מקדמות בגין מס המעסיקים ל- 2016, שהיו אמורים לשלם כבר עתה. תוקף הוראת השעה הינו מידי והוא עד סוף שנת 2020. מי שהוביל את מהלך הביטול הם ראשי החקלאים בראשותם של מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן, מזכ"ל ההתאחדות, וניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שהגיב לכך באומרו כי "המשק המשפחתי הוא שותף רב חשיבות בדמותה של החקלאות הישראלית. מס המעסיקים איים איום קיומי על המשק המשפחתי, וביטולו הוא צעד בכיוון הנכון. הוראת השעה שהתקבלה הינה המסלול המעשי לקיום הבטחת הממשלה מלפני כחצי שנה, ויש לברך על כך. גם לאחר בשורה זו ישראל היא עדין מהמדינות בה התמיכה הממשלתית בחקלאות היא מהנמוכות בעולם המערבי"
ZEL_2288_4
נושא מיסוי העובדים הזרים היווה אבן ריחיים על צווארם של החקלאים שממילא מתמודדים עם קשיים חסרי תקדים בשנים האחרונות. מדובר בעיוות מקומם כאשר הרציונל שעמד מאחורי המיסוי היה מופרך מיסודו. במהלך הדיון אמר ח"כ גפני, כי "מדובר היה במס לא צודק, שפגע מאוד בחקלאי ישראל, שגם ככה מתקשים לשרוד ואף לא השיג את מטרתו המוצהרת – לעודד ישראלים לעבור לעבוד בחקלאות".
בהקשר לביטול המס, ראוי לציין את פעילותו המסורה של הלובי החקלאי בכנסת בראשותם של ח"כ איתן ברושי וחיים ילין, שיחד עם ח"כ יצחק ועקנין (ש"ס), פעלו ללא לאות למען ביטולו. יצוין כי ישנה הסכמה ע"י כל הגורמים בוועדת הכספים לפיה בפרק הזמן של הוראת השעה (חמש שנים), יתוקן החוק כך שלא יאיים יותר על פרנסת החקלאים. ח"כ איתן ברושי: "המס הלא צודק הזה גרם לנטל אדיר על החקלאים. עלינו להבטיח שחקלאי ישראל יוכלו לפעול בסביבה יציבה שתאפשר להם להמשיך לעבוד ולתת תפוקה". מאיר צור, מזכ״ל תנועת המושבים: ״אני מברך את ועדת הכספים על החלת הוראת שעה לביטולו של מס המעסיקים. זהו צעד אחד מתכנית אסטרטגית כוללת, להצלת החקלאות ולבנייתה לדורות הבאים, כפי שאנו מקדמים מול הממשלה".
 
ZEL_2338_1
שנתון התנועה
השבוע יצא לאור שנתון התנועה הקיבוצית מס' 13 לשנת 2014. השנתון, המופק ע"י אגף הכלכלה בתק"צ וכלכלני ברית פיקוח, מצייר תמונה כוללת של המאפיינים והמגמות של הכלכלה הקיבוצית. ניתוח של שלל המידע מעלה כי בשנים האחרונות הכלכלה הקיבוצית שומרת על יציבות לצד גידול מתון ועקבי במרבית הפרמטרים הכלכליים. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, כתב בפתיחה של השנתון: "מרכיב מרכזי במבנה הכלכלי שלנו היא השיטה הקואופרטיבית איתה אנחנו מזוהים ואותה אנחנו מקדמים. שמירת הנכסים ואמצעי הייצור המשותפים יבטיחו את שימור איכות ורמת החיים לה אנחנו שואפים, לצד הגברת הביטחון האישי והתעסוקתי של כל אחת ואחד מאיתנו".
דגן לוין, מנהל אגף הכלכלה: "כפי שראינו בשנתונים הקודמים, הצמיחה התמתנה, אך ממשיכה לצמוח באופן עקבי. בפרט, בשנתיים האחרונות צמח הרווח התפעולי המצרפי בשיעור שנתי של מעל ל- 10%, ונרשם קיטון עקבי ודרמטי במספר הקיבוצים, שמצבם הכלכלי חלש על פי המדד המשולב. במקביל ניכרת צמיחה דמוגרפית הולכת וגוברת, על אף הקשיים שמערימים מוסדות המדינה, ונראה, כי הסדרת כללי המשחק עם רמ"י תשחרר ביקוש כבוש לבנייה שתיתן מענה לצרכי הגידול הטבעי".
לצפייה בשנתון לחצו כאן.
 
_____3_0
_____2_0
הוועידה הארצית של השומר הצעיר: "נוער יוצר תרבות"
כ-1500 חניכי השומר הצעיר התכנסו בסוף השבוע שעבר בגבעת חביבה לוועידה הארצית ה-23. הוועידה מהווה את אירוע השיא לעיסוק בנושא השנתי המתקיים בקני התנועה. החניכים ביקשו במהלך הוועידה לעצב את הפרק הבא ב"מגילת השומרים"- פרשנות עכשווית לערכי התנועה. פרשנות זו מתעצבת מידי שנה, בהליך דמוקרטי הכולל את כל חניכי התנועה. הנושא בו בחרו החניכים לעסוק השנה הוא "נוער יוצר תרבות": בחינה מעמיקה של התרבות המעצבת את חייהם ובפרט תרבות הנוער, והבחירה השומרית להיות אלטרנטיבה מהפכנית. תכני הועידה מקבלים משנה תוקף בימים אלה, לאור המתקפה על אנשי רוח מצד עמותות שונות ולאור המהלכים שמובילים שרים בממשלה. איתי זיינדברג, מזכ"ל השוה"צ סיים את דבריו לחניכים בהתייחסות אקטואלית לקמפיין "השתולים בתקשורת" באומרו כי "אם תרצו, זה לא רק שם של ארגון קיצוני עם סממנים פאשיסטיים, אלא אלו מילים המבטאות את החזון שקם לתחייה בימינו, ומכאן שאנו מתחייבים שלא ניתן לו ליפול: אם תרצו- אין זו אגדה..." 
 
IMG-20160128...
מצפן לתנועה מתמדת
ביום שישי שעבר, התכנסו בחצרים, עשרות חברות וחברים של אהרון ידלין, לרגל השקת ספר הביוגרפיה שלו "מצפן לתנועה מתמדת". אחד אחרי השני עלו פוליטיקאים ואישי ציבור, חבריו ובני משפחתו לברכו ולהוקיר תודה לפועלו השופע. ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ, אמר שהאיור של הקריקטוריסט מושיק, המדמה את אהרן לסופרמן צד את עינו, שכן ידלין חבר בכל הדירקטוריונים בעיר, "ונאבק בזמן" כדי לעמוד בלוח הזמנים הצפוף. בשם המשפחה ברך עמוס ידלין (ראש אמ"ן לשעבר) שהודה למארגני האירוע, ביניהם ראשת מוא"ז בני שמעון, סיגל מורן, שאף הנחתה את האירוע. הביוגרפיה של אהרון ידלין מרתקת, וקרבתו הרעיונית לבן גוריון הביאה אותו לפעול רבות לחיזוק הנגב. שליחותו הציבורית הענפה כללה שירות כחבר כנסת, סגן שר החינוך, מזכ"ל מפלגת העבודה, שר החינוך והתרבות, ואח"כ כיו"ר ועדת החינוך של הכנסת. בהמשך שימש כמזכיר התק"ם. ב- 2010 הוענק לאהרן ידלין פרס ישראל על מפעל חיים. בתום האירוע נשארו המשתתפים דקות ארוכות וחיכו בסבלנות כדי לקבל מאהרן ידלין הקדשה, ולאחל לו אריכות ימים והמשך פעילות מבורכת, בהתאם לרוח מטבע הלשון אותו תבע בקצרה: רווחיות, ערכיות ומשימתיות.
מוזמנים לקרוא דברים שכתב לאחרונה יגאל צחור, לרגל יום הולדתו ה-90 של אהרון ידלין, בלחיצה כאן.
 
לבכם לאיל"ן
____1
עמותת איל"ן, סניף התנועה הקיבוצית, מציינת בקורת רוח את ההתרמה השנתית, שהתקיימה במסגרת "מצעד הפרוטות". על אף המצב הביטחוני ואתגרי מזג האוויר, מסכמים בעמותה את אירועי ההתרמה בהצלחה, כשבמסגרתם צלחו את יעד התרומה מהשנה שעברה. 
מעבר לתרומה הכספית שיקפו אירועי ההתרמה מעשה מחמם לב, כאשר מרביתה נעשתה על ידי תלמידי בתי הספר ובחלק מהקיבוצים אף כמשימה של חברת הילדים והנעורים.
מעדכנת עדי רמות, מנהלת איל"ן התנועה הקיבוצית: "אנו רואים בהצטרפות ביתי הספר וחברת הילדים, למעגל העשייה, כחלק משמעותי בחינוך לתרומה לחברה, לקבלת השונה, ולסובלנות שכה נדרשת. התרומה מאפשרת לנו לתת את סיוע  לכ- 150 משפחות לילדי הקיבוצים עם צרכים מיוחדים, נכות ומגבלה פיזית. נמשיך לפעול להגדלת מעגל השותפים למשימה חשובה זו".
עמותת אילן, מסייעת לילדים נפגעי שלד עצב ושריר, המתקשים בתנועה ותנוחה. הסיוע ניתן לכל מי שעונה לקריטריונים של העמותה וכתובתו הקבועה בקיבוץ.
אנשי העמותה נשענים על ידע רב וניסיון שצברו, לפעילות של עזרה, סיוע ויעוץ וכל זאת תוך שמירה על דיסקרטיות מלאה. משפחות המעוניינות להסתייע בעמותה מוזמנת להיות בקשר על עדי במייל: adiramot@tkz.co.il
מגש הכסף
20160129____...
בסוף השבוע שעבר התקבצו כ-70 חניכים וחניכות הנמצאים באמצע שנת השירות של התנועה הקיבוצית, והמיועדים למסלול נח"ל, לסמינר רעיוני משותף. מדובר בסמינר ראשון מסוגו כשבמהלך סוף השבוע ביקשו הש"ש להיחשף לפערים החברתיים ולתהליכים כלכליים, המעלים שאלות לגבי עשייה ומעורבות בחברה הישראלית של 2016. את הסמינר התחילו החניכים בסיור ב"חצר האחורית" של תל אביב: התחנה המרכזית ושכונת נווה שאנן. הסיור עסק בפערים החברתיים, מהגרי עבודה ופליטים, זנות ושאלת האדישות החברתית המרחפת מעל לכל זה. אחרי כן המשיכו הש"ש לכפר הירוק, שם צפו בפרק מהסדרה "מגש הכסף", כשלאחר מכן פגשו את פרופ' דני גוטווין, (המככב בפרק השלישי בסדרה), לשיחה על מדינת הרווחה הישראלית. המשך הסופ"ש כלל פגישות עם פעילים חברתיים העוסקים במגוון תחומים שונים, החל מאיגוד עובדים, ועד מובילי פורום הסטודנטים הארצי לכלכלה. בהשראת הפגישות הללו נוצרו דיונים פנימיים שעסקו בחשיבות המעורבות והעשייה החברתית. פועל יוצא של הסמינר הוא בחיזוק התשתית הערכית והאידאולוגית במסלול הנח"ל של התנועה הקיבוצית, המהווה בית גידול לקבוצות מנהיגות בתוך התנועה הקיבוצית הפועלים במרחב החברה הישראלית.
 
_______2
שליחות עולמית
תנועת הבונים דרור והשומר הצעיר העולמי מחפשות אותך לשליחות ארוכה ברחבי העולם. התנועה הקיבוצית רואה חשיבות רבה בקידום מנהיגות ציבורית מבין חברי הקיבוצים וחברי האגודות הקהילתיות, אשר תשפיע על התנועה הקיבוצית, ועל השרות הציבורי כולו. שליחות ערכית בתנועת נוער עולמית מהווה בסיס מצוין לרכישת יידע ובהשתלבות במוסדות הציבורים. מכאן, הפניה לחברי הקיבוצים לקחת חלק בשליחות המבקשת לחזק ולחבר את הזיקה בין ישראל לקהילות היהודיות. נדמה שדווקא עכשיו, בימים בהם נחלשת הזהות היהודית וישראל מתמודדת עם התקפות חוזרות ונשנות בדעת הקהל העולמית – מקבלת השליחות משנה תוקף.
לפרטים על שליחות מטעם הבונים דרור לחצוכאן, וניתן לשלוח קורות חיים ולברר מיידע נוסף בכתובת: Hayechida@wzo.org.il
השומר הצעיר התנועה העולמית מחפשת צעירים עד גיל 30, למספר יעדים בעולם, בעלי רקע ארגוני וחינוכי, דוברי שפות, היכולים להתחייב לשנתיים לפחות. ניתן לשלוח קורות חיים ולברר מיידע נוסף במייל: danitowen@gmail.com
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • הובלת תהליכי תכנון בקיבוץ – מענה לצרכים פנימיים ואיומים חיצוניים- יום עיון משותף של התק"צ ויד טבנקין, בנושא התכנון הקיבוצי יתקיים ב-14.2 באפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן, או במייל: yadtabmaz@bezeqint.net
  • תואר בניהול וחקלאות- תכנית "מעברים" בנגב הצפוני בשיתוף פעולה עם הארגונים החקלאיים של הקיבוצים ומוא"ז שער הנגב יוזמים בשנת הלימודים הבאה תכנית חדשה וייחודית ללימודי תואר ראשון בניהול, בשילוב עם לימודי תעודה בחקלאות. הלימודים יתקיימו במכללת ספיר ומיועדים למעוניינים להיכנס לתחום החקלאות, או לכאלו המבקשים להתקדם מקצועית. ישנה אפשרות לבני 30+ ללא תעודת בגרות להשלים מכינה מזורזת. לפרטים נוספים לחצו כאן, או במייל: infost1@sapir.ac.il   
  • מפגש קצינים בתנועה הקיבוצית- מחלקת הביטחון בתק"צ מזמינה בני וחברי קבוצים המשרתים בקבע ובמילואים, למפגש פתוח שיעסוק בשירות משמעותי של הנוער בקיבוצים. מוזמנים לבוא לשמוע ובעיקר להשמיע. הכינוס יתקיים בבית התנועה בת"א (לאונרדו 13 ת"א) ב- 25.2 אחה"צ. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית- "הכינור הוירטואוזי". הכנר הרומני רזוון סטויקה, כוכב בינלאומי עולה, מגיע בפעם הראשונה לישראל! סדרת הופעות מיוחדת בפן צועני. הקונצרטים יתקיימו החל מ- 20 לפברואר, עד 27 לפברואר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מחווה למשורר מאיר ויזלטיר. ב-4.3 יקיים צוותא אירוע מיוחד במלאת 75 שנים לויזלטיר. בין המשתתפים: שלמה גרוניך, דביר בנדק, יאיר גרבוז, דרור קרן, יהלי סובול ואחרים. קוד 2016 לכרטיסים מוזלים לאירוע. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
tom-tomer-13
גבעת תום ותומר
השבוע ציינו 19 שנה לאסון המסוקים, במהלכו קיפחו את חייהם 73 חיילים באותה תאונה אווירית קשה בצפון (מעל שאר-ישוב), ובהם 11 בני קיבוצים. לנוסעים דרומה מומלץ לבקר באנדרטה המרגשת לזכר הנופלים- גבעת תום ותומר, הסמוכה לקיבוץ נגבה וקרויה על שם תומר קידר מנגבה וחברו הקרוב תום כיתאין מנווה שלום שנהרגו באסון. משפחת קידר, וחבר הקיבוץ אמציה שניידר, מתחזקים את הגבעה וישמחו אם תגיעו לבקר. על הגבעה תמצאו גן בוטני לצמחי ארץ ישראל ואתר הנצחה ל-73 נספי אסון המסוקים. הגבעה ממוקמת צפונית-מערבית לקיבוץ נגבה. לפרטים נוספים על המקום לחצו כאן.
 
ואם כבר דרומה, ולקראת סוף השבוע שמתחיל, זו הזדמנות לנצל את הרגע ולנסוע לצפות בפריחת הכלניות. זה גם המקום להזכיר כי בימים אלו מתקיים פסטיבל "דרום-אדום" העומד בסימן ציון עשור למותה של שושנה דמארי, ובהצדעה לזמר העברי בחודש של סיורים מזמרים, מופעים, פעילויות, והרבה כלניות אדומות... לפרטים על הפסטיבל לחצו כאן.
ובסימן סוף שבוע מהנה אסיים ואאחל לכולנו ימים של שקט וביטחון, המלאים בשמחה ובסיפוק. שבת שלום
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.
 

הוספת תגובה חדשה