דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 29.1.2016

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 29/01/2016
    
לקריאת בקובץ וורד, לחצו כאן. לקריאה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
57555.201250...
 הקיבוצים מגיבים למשבר 'מגה'
"משנת 2011 לא נמשך כל דיווידנד ע"י הקיבוצים מחברת אלון, מגה או משאר החברות הבנות"
***
"בעקבות משבר מגה העמידו הבעלים ובהם הקיבוצים מאות מיליוני שקלים במזומן ובערבויות לטובת החברה"
 
מזכירות התנועה הקיבוצית, ניהלה השבוע דיון מקיף בנושא המשבר בחברת מגה, בהשתתפות יאיר ריינמן, יו"ר שולחן הארגונים. ריינמן מסר לחברי המזכירות דיווח מעמיק על מבנה האחזקות בחברת אלון, ההתנהלות שהובילה למשבר בחברת מגה ועל הצעדים שננקטו בעקבות משבר זה. 
ריינמן הדגיש, כי בניגוד לפרסומים, מאז שנת 2011 לא נמשך כל דיווידנד ע"י הקבוצים מחברת אלון, ממגה ומשאר חברות הבת של אלון. עוד הוסיף כי בעקבות משבר מגה העמידו הבעלים ובהם הארגונים הקיבוציים מאות מיליוני שקלים במזומן ובערבויות לטובת החברה. "לצערנו, פעולות ההבראה שהתבצעו בחסות בית המשפט לא הצליחו להביא את החברה לחוף מבטחים".
ZEL_2296
במהלך הדיון הסביר ניר מאיר כי מאז ימי משבר הקיבוצים וההתאוששות ממנו, התנועה הקיבוצית איננה מנהלת עסקים. הפעילות הכלכלית מנוהלת באופן עצמאי ונפרד על ידי ארגונים הפועלים כקואופרטיבים אזוריים.
נציין כי בחודשים האחרונים הובילה הנהלת מגה צעדי התייעלות, שכללו מכירת סניפים לגורמים מפעילים אחרים. הדבר הוביל אומנם להפסקת עבודתם של למעלה מ-2000 עובדי מגה, אך אפשר את קליטתם המידית בחברה קמעונאית אחרת.
במהלך הדיון הובהר כי התנועה הקיבוצית אינה מתכוונת לעצום את עיניה לנוכח סכנת גדיעת מקור פרנסתם של אלפי עובדי מגה. התנועה הקיבוצית שותפה לדאגה להמשך פרנסתם של עובדי מגה ומזדהה עם מאבקם הצודק של העובדים למען מכירת מגה "כעסק חי" וכמקשה אחת. ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית אמר במהלך הדיון: "אנו סומכים את ידינו על הנאמנים שמונו לחברה על מנת שיובילו למציאת פתרונות שיהיו מקובלים על העובדים ולא יפגעו במטה לחמם. אין לי ספק שאירועי מגה יחקרו ע"י גופים חיצוניים אובייקטיביים ונציגי הקיבוצים ישתפו פעולה ככל שיידרש".
ניר מאיר גם התראיין בהרחבה בנושא הזה במהלך השבוע. מוזמנים לשמוע ראיון שהעניק בקול ישראל (בלחיצה כאן), ולצפות בראיון שהעניק לערוץ 2 (בלחיצה כאן).
 
coop
התנועה הקיבוצית בסמינר רעיוני להטמעת ערכי הקואופרציה בתכנית העבודה
התנועה הקיבוצית הוזמנה להיות חברה בשולחן 12 מותגי הקואופרציה המובילים והנחשבים בעולם: "מוסד אייקוני"

ארגון ברית הקואופרציה הבינלאומי פנה באופן רשמי לתנועה הקיבוצית בבקשה כי יצטרפו אל שולחן 12 המותגים הקואופרטיביים הגדולים והחשובים בעולם. ההזמנה, תולדה מביקורה האחרון בישראל של נשיאת הקואופרציה הבינלאומית פאולין גרין לפני כחודשיים. במכתב ההזמנה שנשלח על ידי נשיאות הקואופרציה העולמית אל מזכ"ל התנועה הקיבוצית צוין בין השאר כי התנועה הקיבוצית היא "אחד המוסדות האיקוניים בתנועה הקואופרטיבית הרחבה". שולחן 12 הארגונים הבכירים של הקואופרציה העולמית כולל קואופרציות בולטות מקנדה, אוסטרליה סין, הודו, יפן, ארה"ב וכו' העוסקות בתחומי הבנקאות, הביטוח, החקלאות ועוד.
 
דיווח זה נמסר לכל פעילי התנועה הקיבוצית במהלך סמינר רעיוני שנערך השבוע, בכרי דשא, שבצפון הכינרת. הסמינר בחן כיצד מיישמים את ערכי הקואופרציה בתכנית העבודה של אגפי התנועה הקיבוצית. הסמינר הוא המשך לתהליכי עומק שעוברת התנועה הקיבוצית בחודשים האחרונים בשאלת הזהות הקואופרטיבית הקיבוצית. תהליכים אלה נובעים מההבנה כי הקואופרציה, אותה שיטה כלכלית-חברתית, היא השיטה המייצגת יותר מכל את דמותם ואופיים של הקיבוצים כיום, שיצרו קהילה קיבוצית מתחדשת הזונחת את השוויוניות אך מקדשת את ערכי החברה השיתופית, הערבות ההדדית, והקהילתיות. הרצון להתחבר לאותה תנועה בין לאומית גדולה, נשען על ההנחה כי הדבר יגדיר במדויק את זהותו האידיאולוגית של הקיבוץ, יוביל לשיפור משמעותי ביכולת ההישרדות שלו בסביבה עוינת, ויגדיר במדויק את טעם קיומו של הקיבוץ, ושליחותו בחברה בישראל. 
IMG-20160127...
יצוין כי בעוד שבתנועה הקיבוצית דנים בשאלות זהות והפנמה כי הקיבוץ המתחדש הינו קואופרציה אידיאלית, הרי שברית התנועה הקואופרטיבית הבינלאומית רואה במותג "קיבוץ", אייקון יוצא דופן הראוי להתקשט בו. ההזמנה לקחת חלק באותו שולחן יוקרתי, מעידה כי קיבוץ הוא הרבה יותר מ"סתם" קואופרטיב. הדוברים בסמינר ציינו כי בהינתן הסיבות ישנה הצדקה, ואף צורך, להפוך "לסניף הישראלי" של תנועה רחבת ידיים המקיפה כשביעית מן האנושות. 
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית מסר: "מיליארד איש בכל רחבי העולם לא טועים. רעיון השיטה הקואופרטיבית מהווה אלטרנטיבה כלכלית שפויה לשיטה הקפיטליסטית החזירית שמעמיקה את אי השוויון החברתי ומייצרת פערים חברתיים בלתי סבירים בעולם כולו ובישראל בפרט". מאיר הוסיף: "נכון מצדנו להיעזר בדרך הקואופרטיבית כמשענת וכהסבר למיוחדות שלנו, כקיבוצים. אלא שתנאי יסודי להגדרה עצמית כזאת חייב להיות בקיאות בהגדרות ובמשמעותן. ברוב מדינות העולם מוכרים יתרונותיה של השיטה הקואופרטיבית והחקיקה מביאה זאת לידי ביטוי. אם נצליח במהלך, נוכל להציע את המודל הקואופרטיבי כשיטה לגיטימית בכלכלה הישראלית, המציבה רף גבוה יותר מהקונספט הניו-ליבראלי השגוי". 
 
גשר בין השמו"צניקים ממוא"ז "יואב" ובני-עקיבא מאלון שבות
____________...
בחודש האחרון מתקיימת במועצה האזורית "יואב" סדרת מפגשים בין נציגים מחניכי השומר הצעיר בשכבות י"א-י"ב לבין חניכי בני עקיבא מההתנחלות אלון שבות באותם הגילאים. ארבעה מפגשים התקיימו עד כה, אשר היו מסעירים ביותר עבור כל המשתתפים. רבים מהחניכים ומהחניכות מעולם לא ישבו בשיחה בלתי אמצעית עם נערים ונערות בני גילם מהשטחים או מהציונות הדתית. המפגש התחיל על "אש קטנה", כשניכר שהנערים והנערות משני ה"צדדים" ניסו בעיקר לייצר אווירה נעימה. מהר מאוד עלו נושאים רגישים יותר: תחבורה בשבת, נישואים, כשרות ועוד שהובילו לעליית הטונים. השלב בו הדיון נעשה מעניין ביותר היה כשהתחילו להיווצר גם חוסר הסכמות בתוך הקבוצות ה"אורגניות", דבר שהוביל לשיח מורכב.
מהמפגשים הראשונים עלו מסקנות מעניינות בקרב חניכי השוה"צ, מצד אחד התחזקה זהותם והם קיבלו פידבק חיובי כאקטיביסטים צעירים. הם התנגחו בדימוי שהעלו עליהם הדתיים כאילו היו "עגלה ריקה"- צעירים חסרי מחויבות וערכים. מצד שני, הם מעידים כי הבחינו בעצמם בכמות הסטריאוטיפים שהיו מוטמעים בהם כלפי הנוער הדתי. המפגשים נעשים בהפקת עמותת "גשר" לקידום הידברות בישראל, כחלק מתכנית מפגשים בין תנועות, והם ימשיכו להתקיים בחודש הקרוב. 
גני ילדים בקיבוצים- מוכר שאינו רשמי
ZEL_2337_2
השבוע הוציאה רשת הגן הקיבוצי התייחסות נרחבת לנושא גני הילדים בקיבוצים שטרם השלימו את הליך הרישוי שלהם (לקריאת המסך לחצו כאן). מבדיקת הנושא עולה כי קיימים בקיבוצים כ- 550 גנים מוכרים ורשמיים בזרם הממלכתי. בנוסף, ישנם עוד כ- 55 גנים פרטיים בגילאי 3-4 (גן צעיר) שלא החלו בהליך רישוי, בין השאר בשל חוסר הוודאות כיצד נכון להפעיל את גני הילדים בגילאי 3-6. חוסר הודאות נובעת ממתח הקיים בין הרצון לשמור על החינוך הקיבוצי ההוליסטי, על תכנית הליבה החינוכית לבין דרישות המדינה להסדרה וכן, גם רצונם של חלק מההורים לממש את זכותם האזרחית לחינוך חינם מגיל 3. על פי כל הנתונים והמידע שנאספו בנושא עולה כי בעוד חוק חינוך חובה החל השנה (תשע"ו), הרי שבשנה הבא תבוצע אכיפה נרחבת שתכלול הטלת אחריות פלילית על מנהל החינוך בקיבוצים בהם לא יוסדרו הגנים. המלצת רשת הגן הקיבוצי עבור אותם קיבוצים, היא להזדרז ולפנות במהרה למשרד החינוך על מנת להתחיל בהליך רישוי בערוץ "גן מוכר שאינו רשמי". ניתן להגיש בקשה לקבלת אישור "לגן מוכש"ר" לאגף הרישוי עד לתאריך 31.3.16. (לקריאת הנוהל של משרד החינוך לחצו כאן). במקביל, פועלים בתנועה הקיבוצית מול הגורמים במשרד החינוך על מנת לוודא שאותם בקשות מהקיבוצים לא יתקלו בסחבת מיותרת ויקבלו מהנה מהיר.
 
MADAR(115)1
פליטות והגירה -  אז והיום
בית לוחמי הגטאות ציינו את יום השואה הבינלאומי, ביום עיון לאור משבר הפליטים המתהווה כיום באירופה. האירוע כלל פאנל דוברים בהנחיית העיתונאי אורן נהרי ובהשתתפותם של אופיר פז-פינס, יו"ר הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, פרופ' חנה יבלונקה, היסטוריונית של בית לוחמי הגטאות, בן דרור ימיני (ידיעות אחרונות), ד"ר דרור אידר (ישראל היום) ואבי בלכרמן, פעיל חברתי. 71 שנים לאחר שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, פונה הדיון לא פעם ללקחים שנלמדו ולהתמודדות עם ההגירה במאה ה-21. כזכור, בקיץ האחרון הודיעו סוכנות האו"ם לפליטים כי העולם ניצב בפני משבר ההגירה החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. העיתונאי אורן נהרי, הדגיש את ההבדלים הקיימים לדעתו בין הזרים המנסים להיכנס היום למדינות אירופה לבין הפליטים בשנות הארבעים: "מוסלמים, ברובם המוחלט, קנאים לגרסת האסלאם שלהם. כמה מהם, יש להניח, טרוריסטים בהווה או בעתיד; מוסווים, נשלחים כסוס טרויאני אל הכופרים. חלקם יהפכו לכאלה כאשר יהיו באירופה". גם דרור אידר, התייחס להבדל ואמר כי "פירוק החברה הלאומית ביבשת הישנה מקבלת תאוצה עם כניסה של מהגרים שונים ממה שאירופה הכירה עד אז, מכיוון שחלק ניכר מהם מסרב לאינטגרציה".
 
___________-...
קורסים חדשים בחודש מרץ
התנועה הקיבוצית תפתח שני קורסים חשובים בניהול מערכות הקיבוץ במהלך חודש מרץ הקרוב. הקורסים הם בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי רופין והם גם יתקיימו במכללה. הקורס לפיתוח רכזי משק ומנהלים עסקיים נועד לחזק את הידע של המנהלים הכלכליים בתחומים הנוגעים למשק הקיבוצי כמו: חקלאות, קרקעות, קשר עם מוסדות המדינה, יזמויות, יחסי קיבוץ- מפעלים, הפעלת דירקטוריונים ועוד. הקורס השני שמקדמת היחידה לפיתוח הון אנושי בתק"צ, יעסוק בתהליכי הצמיחה דמוגרפית בקיבוץ מתוך הבנה כי זהו תהליך אסטרטגי מורכב ורב תחומי, המשיק לנושאי ליבה שונים ביישוב ובקהילה. הקורס מבקש להכשיר בעלי תפקיד, העוסקים בריכוז והובלת תהליכי צמיחה דמוגרפית. הקורס יקיף את מגוון הנושאים להם נדרש כל קיבוץ, העוסק בסוגיות הצמיחה והקליטה - בדרך של מתן רקע, ידע, הבנה וכלים לריכוז והובלה של תהליך צמיחה דמוגרפית מוכוונת חברוּת ושל תהליכי קליטה בקיבוץ – מתחדש או שיתופי. לפרטים נוספים והרשמה ניתן לפנות לאתי באגף החברה בטל: 03-6925245 או במייל: eti@tkz.co.il
 
 מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • גמילה וגדילה- רשת הגן הקיבוצי תקיים ב-2.2 יום עיון מיוחד למחנכות (מטפלות) בגיל הרך מלידה עד גן בוגר, במכללת אורנים. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • צוותא- קבלת שבת לסופר אמיר גוטפרוינד עם צאת ספרו האחרון "הר האושר", תתקיים ב-19.2. לרכישת כרטיסים מוזלים: קוד 2016. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פרלוד לשנסון. תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בסדרת הופעות מיוחד בניחוח צרפתי. סדרת הקונצרטים תתקיים החל מ- 27 לינואר, עד 3 לפברואר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס חינוך מודע מגדר- כנס ראשון מסוגו, שהוא שיתוף פעולה בין התנועה הקיבוצית והמועצה האזורית מטה אשר, יתקיים ב-1.3 בקיבוץ כברי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
IMG-20150207...
מועצת הדבש וקק"ל בקריאה לטעת עצים ושיחים צופניים להצלת הדבורים
 
עם פתיחת חגיגות ט"ו בשבט, יינטעו החודש מעל ל-500 אלף עצים ושיחים צופניים ברחבי הארץ, במסגרת פרויקט משותף של מועצת הדבש, וקק"ל. הפרויקט מיועד להציל את ענף הדבורים, ולתת מענה להתמעטות צמחי הצוף בארץ, ולהיעלמותם של שליש מכמות הדבורים. הסיבה העיקרית הינה חוסר בצוף (מזון לדבורים) עקב התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן, וצמצום האזורים החקלאיים ושטחי הבר. הדבורה הקטנה, היא שאחראית על רוב קיומם של הגידולים החקלאיים, ומכאן הדחיפות בהצלתה למען המשך ייצור מזון מהצומח. מועצת הדבש יצאה השבוע בקריאה לתושבי הרשויות השונות, לקחת אחריות אישית על כל נטיעה, שתהיה זו נטיעה צופנית ולא עץ נוי, שאינו מספק צוף. הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: "דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה אחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. כל צמח צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורים והמשך קיום של החקלאות וייצור המזון". מועצת הדבש פרסמה רשימת עצים ושיחים צופניים מומלצים, הכוללים את סוגי האקליפטוסים השונים, חרוב "בר" ישראלי, כליל החורש, סיסם הודי ושיזף מצוי וכו'.

זה המקום לחזור ולבקש מכל המעורבים בנטיעות ט"ו בשבט בקיבוצים- אשמח לקבל במהלך החג תמונות ו/או סרטונים. מוזמנים להעביר לי ישירות במייל: dover@tkz.co.il או בדף הפייסבוק של התנועה בלחיצה כאן.
 
ברוח זאת אסיים. נייחל למזג אוויר אידיאלי שיאפשר נטיעת בהם בא לידי ביטוי ערכי רב דוריות, אהבת האדמה וטיפוח הצומח. בדרכם אל הנטיעות (או בחזרה), העיפו מבט על העצים בקיבוץ, בעלי הגזע המפואר ומרובים בענפים. זו העת להיזכר "כי האדם עץ השדה". קשה להאמין, אבל הכל התחיל בגרעין אחד קטן. הפוטנציאל ה'גרעיני' מדהים; השקעה קטנה בגרעין, תניב עץ חסון ופירות משובחים. חג שמח!
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה