דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 25.12.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 25/12/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
חתונת השנאה
התנועה הקיבוצית מגנה בתוקף את התנהגות עדת המרעים והמשחיתים שמניפים סכינים אל מול תמונת הפעוט שנרצח בדם קר.
כולנו מתביישים ונכלמים מאותם צוהלים בהתגודדם כאחוזי אקסטזה. זו אינה ישראל. זו אינה יהדות. יש מקום לשאול האמנם כך נוהגים אנשים ששם שמיים בפיהם?
אנו על סיפה של תהום ויש לעשות מעשה שיעצור את הטירוף. יודע כל חקלאי כי עשבים שוטים צומחים היכן שישנה פירצה בברז. מעבר לעקירת העשבים מהשורש על מנהיגי אותם מופרעים: רבנים, פוליטיקאים ואנשי ציבור, לעשות חשבון נפש אמיתי ונוקב ולסתום את הפירצה האידיאולוגית המכתימה מגזר שלם.
מי שמפעל הציונות יקר לליבו, מי שערכי היהדות והמוסר בדמו אסור לו לשתוק יותר נוכח המראות, הקולות והשנאה. אנו פונים אל אחינו מהציונות הדתית. למרות המחלוקות בינינו, את אהבת ישראל אנחנו חולקים. בנינו לוחמים כתף אל כתף בחזית וביחידות הלוחמות המובחרות כנגד אלה המבקשים לחסל אותנו. אנחנו קוראים לכם להקיא מתוככם את תאי הטרור המתקרא יהודי. אין בו מורשת, אין בו הדר, אין בו ציונות ואין לו אלוהים.
 
20151223_173...
ועידת ישראל לחקלאות: "החזירו למשרד החקלאות את הכוח לידיים"
ועידת ישראל ה-6 לחקלאות התקיימה השבוע בירושלים בצל סערה גדולה. עשרות חקלאים ומשווקים הגיעו לוועידה ותקפו את המנכ"לים של רשתות השיווק הגדולות, איציק אברכהן מ-'שופרסל' ורמי לוי מ-'שיווק השקמה' על הנזקים שלטענתם הם גורמים לחקלאים. "השותפים שלנו לא הגונים" אמר מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, "זה איום ונורא, מה שרמי לוי עושה, הוא אלוף בלקחת את התוצרת החקלאית ולעשות ממנה קרקס. קיבלנו החלטה שאנחנו משנים את השיח למשהו חדש מול ממשלת ישראל- מו״מ לתכנית אסטרטגית לקידום החקלאות. בכל השנים, שרי האוצר ראו את החקלאים כאויב. מצאנו עכשיו פרטנר אמיתי שהוא שר האוצר. בפערי התיווך צריך לטפל באופן מידי. חקלאי שמגדל סחורה חקלאית מרגיש נורא כשלוקחים את הסחורה שלו ומוכרים אותה במחירים מזלזלים. צריך לשנות את השיטה ולשים לזה סוף ויש להקטין את פערי התיווך".
20151223_173039
בהמשך הוועידה מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, התבטא בתקיפות בפאנל שהתקיים בנושא 'החזרתו של משרד החקלאות כמוביל אג'נדה חקלאית', "הגיע הזמן להחזיר למשרד החקלאות את הכוח לידיים". אמר ניר מאיר. "יש לנו כיום צוות טוב עם כושר ביצוע בהנהלת שר ומנכ"ל משרד החקלאות, תחזירו להם את ניהול האדמה החקלאית, תחזירו להם את ניהול המים לחקלאים ותחזירו את ניהול שאר אמצעי היצור של החקלאים, על מנת שמשרד החקלאות יגשים את ייעודו- פעילות למען החקלאים! היום המשרד נלחם על פירורים ואם לא יעשה מעשה, רק יונצח מצב בו המשרד החשוב הזה אינו רלוונטי לחקלאים. בשנת 1985 הייתה כאן הפיכה בראשות אגף התקציבים שרוקנה את משרד החקלאות מתוכן ומכוח. הגיע הזמן לחזור לאתגר האמיתי ולהחזיר את הכוח למה שצריך להיות".  
 
______
גאווה לאומית. לראשונה מזה שנים, שבעה קיבוצניקים מסיימים את קורס הטייס

השבוע פורסם בהבלטה סיפורו של קורס הטייס הנוכחי והעובדה המעניינת כי שבעה קיבוצניקים יהיו בין הטייסים החדשים שיתייצבו בשבוע הבא על רחבת המסדרים בבסיס חצרים של חיל האוויר. מעבר להיותם בני קיבוץ, כולם עשו בטרם גיוסם פעילות ערכית חברתית במסגרת שנת שירות של התנועה הקיבוצית או מכינה קדם צבאית. השביעייה הזאת עושה היסטוריה קטנה: זאת תהיה הפעם הראשונה לאחר מספר שנים שמספר כזה של קיבוצניקים מסיים את קורס הטייס. הטייסים החדשים מגיעים מהקיבוצים: מעיין ברוך, להבות הבשן, מזרע, נען, קבוצת שילר וכן מהקיבוצים הדתיים- שדה אליהו ומשואות יצחק (אחיה של תמר אריאל ז"ל שנהרגה במפולת השלג בנפאל).
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "מדובר בגאווה גדולה. התנועה הקיבוצית מתגאה בנתונים של 97% מקרב בנינו ובנותינו המתגייסים לצה"ל, ועוד מאות רבות של בני נוער המתנדבים לשנת שירות. המניע לשירות משמעותי, הכולל מילוי תפקידים ואחריות פיקודית, הינו המשך לחינוך ערכי וציוני שספגו הנערים בקיבוצם, המעמיד נוער איכותי, בוגר ומחויב לתרומה למדינה." מוזמנים לקרוא את הפרסום המלא הכולל רזומה קצר של חלק ממסיימי הקורס. לקריאה לחצו כאן.
 
DSC_2888_res...
ממשיכים ביחד ונפרדים מהחבר מריו
הכנס השנתי של המטה השיתופי התקיים השבוע בקיבוץ פלמ"ח-צובה, ועמד בסימן תחזוקתם של מרכיבי הקהילה, מתוך ההבנה שהדבר אינו קורה מעצמו אלא דורש פעילות אקטיבית לקיומו. הכנס נפתח בדברי ברכה של מזכ"ל התנועה ניר מאיר, ובדברי ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל ורשם העמותות עו"ד מירון הכהן. הדוברים ביקשו להדגיש את מצב התנועה הקיבוצית המכילה בתוכה בצורה מוצלחת את כל מגוון הקיבוצים, כאשר למרות כל תהליכי השינוי נמצא גם היום הרבה יותר מרכיבים משותפים ממרכיבים מפרידים, בין הקיבוץ השיתופי ביותר לקיבוץ המתחדש ביותר. בהמשך הכנס סקרה מאיה שפיר את פעילות המטה והתקיימה הרצאה של הרב ד"ר עמית קולא, בנושא הקהילה ע"פ מחשבת ישראל, ושל ד"ר אושי שהם-קראוס שנתן מבט עתידני על השיתוף. עוד כלל הכנס סדנה שביקשה להציף מה הן אותן פעילויות המחזקות את הקהילה. משתתפי הכנס ביקשו לציין את האירוח יוצא הדופן לטובה אותו חוו במהלך היום מצד חברי קיבוץ פלמ"ח-צובה. סוף הכנס עמד בפרידה מרגשת ממריו טויב, אשר מסיים בקרוב כהונה מפוארת של 13 שנות פעילות כפעיל (חלקן עוד במסגרת "הזרם השיתופי"). חברי התק"צ הרעיפו שבחים וחיבוקים למריו, שבאישיותו הכובשת משרה אווירה נינוחה בכל מקום ובכל רגע. אוהבים אותך, חבר יקר!
מוזמנים לקרוא עוד על מריו בלחיצה כאן
 
למען החברה
CAM00172
מיזם "קיבוצניקים למען החברה", מצטרף החל מהשנה הקרובה לתוכניות הייחודיות שבתנועה הקיבוצית. המיזם ימשיך לפעול באופן עצמאי ופעילות בהקשר של "משימה לכל קיבוץ", תעשה בשיתוף ובתיאום עם שולחן התכניות בריכוזו של איציק שפרן. בכך מצטרפת רגל נוספת לשולחן התכנית, הכולל את המסגרות: נעל"ה, בית ראשון בארץ, תל"מ, אולפן-קיבוץ, מתנדבים, צבר, וחיילים בודדים. כולם כאחד יהוו אופציה מצוינת לבחירת הקיבוצים כמשימה אותה הם נוטלים על עצמם.
השבוע התקיים בקיבוץ נחשונים מפגש למידה ראשון של "רשת המעורבות" הפועלת במסגרת "קיבוצניקים למען החברה". במפגש השתתפו נציגים מ- 23 קיבוצים מגוונים, והוא ביקש לעודד את הנהגות הקיבוצים לקידום התנדבות, ומעורבות חברתית, כהשלמה לפעילות המרשימה שמבצעים חברי הקיבוצים כיחידים. במשך היום הוצג מידע על התנדבות בעידן החדש, ומידע על היתרונות הפנים קיבוציים שבקהילה מעורבת ומתנדבת, תוך פירוט סוגים שונים של התנדבויות, ורעיונות לפרויקטים חדשים. היציאה לדרך נעשתה בתחושה שקיבוצים רבים נמצאים כיום בעמדה יציבה מספיק, ושברצונם לקדם את המעורבות החברתית הן לצורך חיזוק ההון האנושי הקיבוצי, והן בכדי להיות גוף בעל השפעה חיובית משמעותית בחברה הישראלית. את היום הנחתה סיגל פרידמן-גמליאלי, "מפעמונים". קיבוצים נוספים שמעוניינים להצטרף לקבוצה זו שתספק תמיכה, והשראה לקידום הפעילות בכל קיבוץ, מוזמנים ליצור קשר עם שהם עדי: 
kehilatee@gmail.com
הנוער העובד
20151223_102...
העבודה של הנוער מבטאת שותפות בנשיאה בנטל וקבלת אחריות של הפרט לא רק על עצמו, אלא גם על הסובבים אותו – משפחתו, קהילתו והחברה הישראלית כולה. השבוע התקיימה השתלמות ראשונה של ארגון "שבילים" שעסק בחיבורים האפשריים בין עבודת נוער כערך, למידה על חוק עבודת נוער, ויזמיות חינוכיות. הכנס התקיים בפנימיית הכפר הירוק בהשתתפותם של כ-80 מנהלי חינוך ומנהלי קהילה ומשאבי אנוש. במהלך היום סקרו הדוברים סוגיות משפטיות בעבודת הנוער כשלצורך כך נעזרו בפעילי המחלקה המשפטית בתק"צ. עיקרו של היום עסק בלימוד מודלים ליישום עבודת הנוער בעידן של ימינו הרווי בשינויים. הכנס התקיים בהובלת אפרת קרינסקי, האחראית על תחום ההכשרות באגף החינוך, שפתחה את הכנס: "אנו סוברים שלמרות השינויים בקיבוצים והשוני ביו הקיבוצים, נקודת ההנחה הבסיסית למאמינים בעבודת הנוער והרוצים ופועלים ליישמה הינה שעבודת נערים בקיבוץ היא ערך חינוכי. עבודת נוער איננה חינוך לעבודה באופן הצר של הביטוי, כי אם חלק מתפיסה ומהות של חברת הנעורים בקיבוץ, והיא ערך חשוב במיוחד בכל מעגלי שייכותו של הנער".
 
IMG-20151222...
התנועה בערבה
השבוע סיירה מזכירות התנועה הקיבוצית בקיבוצים שבמרחבי הערבה הדרומית. הסיור התפרס על-פני יומיים ואורגן ע"י רכז האזור יהודה סלומון. כפריפריה המרוחקת ביותר של ההתיישבות הקיבוצית, טומנת בחובה הערבה אתגרים רבים בתחומי הדיור, התעסוקה והבריאות. מנהלי האגפים שלקחו חלק בסיור ביקרו בקיבוצים יטבתה, לוטן, סמר, אליפז ויהל, ושמעו מהנהגות הקיבוץ על האתגרים השונים ותכניות ליישום. ענף התמרים הם הגידול המרכזי עליו מתבססת החקלאות בערבה, דבר שיש לו שתי פנים: מצד אחד ענף מוצלח המספק תעסוקה רבה, מנגד חשוף לשווקים מסוימים, שכל פגיעה בהם גורמת נזק עבור המגדלים. מעבר לסיור היכרות ולמידה בכל קיבוץ, כלל הסיור פגישת עבודה עם מטה המועצה האזורית חבל אילות, וכן בערב הביקור התקיים מפגש חברים שכלל נציגים מכל הקיבוצים בערבה. במפגשים השונים נדונו בין השאר התכנית של המועצה האזורית להכפיל את מספר התושבים בתוך 20 שנה, כמו גם החזון להקים באזור מרכז תעסוקה הייטקיסטי שישרת את תושבי האזור ויסייע להביא אוכלוסייה איכותית. הסיור כלל כמיטב המסורת הקיבוצית נסיעה על המיכלזון בין צמרות מטעי התמרים של קיבוץ סמר.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • אנגינה פקטוריס - סאטירה חדשה בהפקת צוותא. ניתן לרכוש כרטיסים מוזלים (קוד 2016) להצגות במהלך חודש ינואר בקופות ובאתר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "שמחת המעשה"- תערוכה חדשה של אראלה הורביץ תיפתח ב- 11.1 בערב מיוחד במועדון אתנחתא שביד טבנקין. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תוכנית אדמה- פרויקט ייחודי של מכון שיטים המיועד לבוגרי צבא ושירות לאומי המעוניינים ב-7 חודשים משמעותיים. התכנית מציעה עבודה מועדפת בקיבוץ נערן המשלבת עבודת אדמה, למידה וחיים יחד. כנס מתעניינים יתקיים ב- 17.1. לפרטים נוספים לחצו כאן או כאן.
  • כנס מנהלי החינוך הראשון- מיועד לכל מנהלות ומנהלי מערכות החינוך במרחב ההתיישבותי. הכנס יתקיים בתאריכים ה- 13-14 בינואר 2016. לפרטים לחצו כאן
 
Screenshot_2...
פרס אלסברג לד"ר רוני עזתי – חוקר ומנהל ארכיון "יד טבנקין"
הסמינר השנתי של האיגוד הישראלי לארכיונאות ומידע התקיים השבוע בדגש קיבוצי - לא רק במיקום הכנס (מעלה-החמישה), אלא בעיקר בתוכן. האיגוד, שמרבית חבריו נמנים עם התנועות
ההתיישבותיות, ייחד את היום הראשון לסיור בשלושה אתרי התיישבות: קיבוץ גזר, שם התוודעו לפרויקט "לתת פנים לנופלים"; היישוב הר-טוב ההיסטורי, ובקיבוץ מעלה-החמישה, בו הוצג למשתתפים פרויקט חידוש ציורי הקיר ב"בית צילה". הכנס בן שלושת הימים, שהוקדש לציון שישים שנה לאיגוד, עסק במגוון נושאים, החל מחידוש "חוק הארכיונים", ועד איסוף חומרים ממקורות פלסטיניים בארכיונים ציוניים. שיא הכנס היה יום סיור ודיונים בכנסת, שבמהלכו הוענק הפרס השנתי ע"ש אלסברג למחקר מצטיין המבוסס על חומר ארכיוני - לד"ר רוני עזתי, מנהל ארכיון "יד טבנקין". בשיקולי הענקת הפרס עמד ספרו החדש של ד"ר עזתי, "לפקודה תמיד אנחנו?", המהווה את שיא מחקרו בנושא התנועות הקיבוציות והצבא בעשור הראשון למדינה. הפרס ע"ש פרופ' אלסברג ז"ל (גנז המדינה לשעבר) מוענק ביוזמת האיגוד הישראלי לארכיונאות, שציין לשבח את ד"ר עזתי "על מחקרו המעמיק, שהוא דוגמה מובהקת לשימוש מושכל ויסודי בחומרים ארכיוניים".

לסיום אבקש לאחל לכולנו סוף שבוע נינוח ומקסים, עמוס בחוויות משפחתיות ומפגשי חברים מהנים. שבת שלום.
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

 

הוספת תגובה חדשה