דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 18/12/2015

לוגו תנועה
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 18/12/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
3504701997

היערכות לשנת התקציב החדשה

מזכירות התנועה הקיבוצית קיבלה השבוע ברוב קולות, את הצעת התקציב לשנת 2016 כפי שהוצגה ע"י גזבר התנועה, אפרים שפירא. הצעת התקציב תעלה לאישור המועצה שתתכנס בסוף החודש. התקציב שהוצג השבוע הוא למעשה עדכון להצעת התקציב המקורית, כך שהוא כולל שורת התפתחויות כספיות, שהתרחשו בשבועיים האחרונים, ששיבשו באופן משמעותי את התכנית התקציבית המקורית לשנת התקציב הבאה. עיקר ההתפתחויות מגיעות משלוש גזרות שונות: הרעה משמעותית בתקציב ניר שיתופי, בהשוואה לביצועים בשנים הקודמות (ומכאן קיצוץ בסכומים המועברים לפעילויות), החלטה חד צדדית של ידיעות תקשורת לשינוי משמעותי של מודל ההתקשרות להוצאת העיתון- ידיעות הקיבוץ, החלטה חד צדדית של עיריית נתניה בכל הקשור להפעלת התזמורת הקאמרית המשותפת. התפתחויות אלה, בתוספת ההחלטה שהתקבלה בהנהלת התק"צ, שלא לבקש השנה הלוואות מגופים חיצונים (כדוגמת המשביר), עלולה הייתה להעמיד את תקציב התנועה בחוסר מקורות לביצוע התכנית השנתית. ראוי לציין שאנו עדיין בטווח עשר השנים מאז קבלת ההחלטות בוועידת כפר-בלום, שאינה מאפשרת שום גמישות תכנונית בהפעלת "הפעילויות המתוקצבות", והן יופיעו בתקציב שנת 2016 כפי שהופיעו בשנים האחרונות.
3504701997_0
לאור כל זאת החליטה מזכירות התנועה להשלים את "מהלך הצמדת המיסוי" שנפתח בשנה שעברה. כזכור, מאז שנת 2007 נשחק המיסוי התנועתי בכ-20% ולא עודכן לערכו הריאלי. בשנה שעברה, הוצגו למועצה נתוני השחיקה שהובילו להחלטה על "תיקון חלקי" והעלאה של המיסוי התנועתי בכ-10%. כעת מתבקש השלמת המהלך ע"י העלאת המס בכ-10% נוספים כך שיחזור לערכיו הריאליים משנת 2007. במהלך הדיונים במזכירות התנועה ציינו הדוברים השונים כי אף שמדובר במהלך שאינו פשוט, הוא מהלך נדרש, בעיקר כאשר הוא מתבסס על ההנחה שאין כל כוונה להפוך זאת למגמה קבועה.
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שלח השבוע מכתב להנהגות הקיבוצים בו הוא מסביר בגילוי לב את ההתפתחויות הכספיות שהשפיעו על בניית התקציב. בסוף דבריו ביקש ניר מאיר להדגיש כמה נקודות מרכזיות שעמדו לנגד עיניו: "אין ספק שמצבם הכולל של הרוב המוחץ של הקיבוצים השתפר משמעותית מאז שנת 2007. אני משוכנע מעל לכל ספק, כי תרומתה של המערכת התנועתית לכלכלתו של כל קיבוץ גדולה בהרבה מהתיקון בתקציב החדש. אציין כי מהלך העלאת המיסוי מגיע לאחר בחינה מדוקדקת של מקורות ההכנסה אל מול ההוצאות. במסגרת זו, הובלנו מהלך נחוש של קיצוץ כ-600 אלף שקל מתקציב הפעילות השוטף. חשוב להדגיש כי אין מדובר כאן במהלך שיטתי זוחל אשר יחזור על עצמו מידי שנה". 
 
20151215_154...
20151215_104600
אום אל חירן
השבוע סיירה מזכירות התנועה הקיבוצית באום אל-חירן. מטרת הסיור הייתה לפגוש את מרבית המעורבים בסוגית פינוי תושבי הכפר הבדואי והקמתו של היישוב החדש- חירן, תוך למידה מקרוב של סוגיה רגישה בעלת משמעויות להתיישבות ולמרקם היחסים בנגב. הסיור אורגן ע"י גיל מושקוביץ ממחלקת משימות, כאשר אל מזכירות התנועה הצטרף דודיק שושני, "מוכתר" קיבוץ להב, בעל יידע מופלג בנושא הפזורה הבדואית. הסיור נפתח במועצה המקומית חורה בפגישה מרתקת עם ראש המועצה ד"ר מוחמד אל-נבארי, שסקר את מצבם של הבדואים, תוך התייחסות לנושא הכפרים הבלתי מוכרים ולסוגיית אום אל חירן (חורה אמורה לקלוט את המפונים). בפגישה עם אל-נבארי השתתפה גם סיגל מורן, ראש מ.א. בני שמעון, חיים אורון (ג'ומס), ויויאן סילבר (בארי), יניב שגיא (גבעת חביבה), ונציגי קיבוץ כרמים השכן. המשלחת המשיכה בסיור בחורה שם פגשה את ליאור לוי, נציג הרשות לפיתוח הבדואים בנגב, ובהדרכתו למדה על הפתרונות אותם מייצרת המדינה כחלופת מגורים לתושבי אום אל-חירן. המשלחת המשיכה אל היישוב המדובר לפגישה עם נציג היישוב, שהציג בפניהם סקירה היסטורית, ומצבו הנוכחי של הישוב- צרכיו והאתגרים לפתחו. בהמשך היום, הגיעה מזכירות התנועה אל מתקן קק"ל שביער יתיר, לצורך היכרות עם הגרעין התורני המיועד להתיישבות בישוב הקהילתי חירן. סוף היום כלל סיור בחווה החקלאית-קואופרטיבית של וואדי עתיר שהיא דוגמא לסיפור הצלחה עסקי, חקלאי וקהילתי בחברה הבדואית.
 
ZEL_2288_3
הבטחנו וקיימנו
התאחדות חקלאי ישראל התייחסה השבוע להודעה שהוציא משרד החקלאות כנגד הקמעונאים, לאחר שמצא כי מגדלי העופות הורידו את מחירי העוף ב- 15%, ואילו המחיר לצרכן לא ירד באותו היחס. כזכור, לפני כחודש בוועדת הכלכלה התחייבו החקלאים לפעול למען הורדת מחירי העוף ב- 10%. כעת מאשים משרד החקלאות את רשתות השיווק שלא גלגלו את ההנחה שקיבלו (בסדר גודל של 15%!) לטובת הצרכן. מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "על זה נאמר נאה דורש, נאה מקיים. מדובר בגול עצמי בו גם החקלאים נפגעו וגם הצרכנים לא קיבלו שום תמורה." מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אם המדינה לא תפעל באופן מידי נגד רשתות השיווק, יקרו שני דברים האחד הוא שהמחיר לצרכן לא ירד והשני שתהיה סכנה של היצף המוני של כמויות בשר עוף, שיפגע במגדלים הקטנים. על המדינה להסדיר את שני הנושאים הללו באופן מידי". מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אנחנו מחויבים למאבק הצודק להורדת יוקר המחיה מצד אחד ולהבטחת עתידה של החקלאות והחקלאים מן הצד השני. התחייבנו להוריד את מחיר העוף ב-10% והוא ירד ב-15%, עמדנו בהבטחתנו. לצערי, כמו במקרים רבים בעבר המחיר לא התגלגל לצרכן בשל פערי התיווך. החקלאים וויתרו על חלק מהכנסתם, אבל את ההוזלה לצרכן מישהו חטף בדרך. הגיעה השעה לשים לכך סוף".
 
IMG_37661_1
האזרח מספר אחת
השבוע עמד בסימן מתקפות מסוכנות נגד נשיא המדינה, והכל בשפה אלימה, ומתלהמת. זה רק מחזק את התחושה שהשיח כאן מאוים על ידי אלו המייצגים עמדות בוטות ואשר מנהלים מסע דה לגיטימציה מסוכן לכל מי שלא מסכים עם דעתם. המתקפות על הנשיא ריבלין תמוהות ומגונות, על רקע בואן מאותם אלו שזעקו בעניין כבודו של הדגל החסר (בוועידת עיתון הארץ) ויצאו בשם אותה "ממלכתיות" במתקפה בזויה על אחד מסמלי השלטון- נשיא המדינה של כולנו.
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית גינה בתוקף, בשם התנועה כולה, את מסע הדה לגיטימציה שעובר לאחרונה נשיא המדינה: "אנו רואים זאת כחריגה בוטה מכללי הביקורת המוכרים בחברה דמוקרטית. זוהי הסתה פרועה שתוביל לאלימות. נשיא המדינה לא רק שלא עבר את הגבול אלא הוא מגדלור בודד המאיר היום כנגד החשיכה הנוראית שמטילים עלינו גורמים לאומנים ומסיתים. האזרח מספר אחת במדינה מיצג היטב את ערכי הדמוקרטיה בישראל. שלומו הוא שלומנו ואנו נעמוד כנגד כל מי שינסה לפגוע בו ויטיף לשנאה דוחה כנגדו."
 
IMG-20151215...
גרעין חלוץ- גרעין הנח"ל הדרוזי הראשון!
בסקר שערך מכון "דיאלוג" מטעם תנועת הנוער העובד והלומד לפני שנה וחצי עולה כי 75% מבני הנוער הדרוזיים בישראל אינם פעילים בתנועות הנוער. בעקבות הנתונים המדאיגים השיקו בתנועה תכנית לאומית להגדלת השתתפות הדרוזים בתנועת הנוער. תכנית זו עומדת לחולל מהפכה בתחום ואחד הסימנים הראשונים לכך הוא הקמתו של הגרעין הדרוזי הראשון. הגרעין הוקם לאחר פירוק גדוד חרב והוא כולל 7 חברי גרעין הנמצאים בשנת שירות בחורפיש. החברים גרים יחד בקומונה ומנהלים משק בית עצמאי בליווי צמוד של רכזים מתנועת הנוער. חברי הגרעין נמצאים בחוד החנית של פעילויות התנועה בקן הדרוזי כמו בצעדת שיח אמין טריף. כמו כן הם מתנדבים בבתי הספר בחורפיש. "גרעין חלוץ" עתיד להצטרף בסוף השנה לגרעין יהודי שנמצא היום בחוות ההכשרה באזור, לפיכך במהלך שנת השירות מתקיימים מפגשים בין הגרעין היהודי לדרוזי כך שבסוף השנה שני הגרעינים יתחברו ויתגייסו יחדיו למסלול הנח"ל. על פי המתוכנן יקיים הגרעין המשותף פרק משימה בצפון הארץ שיכלול משימות חינוכיות על מדים, הן בכפרים הדרוזים והן בישובים היהודיים. בסיום שנת השירות יתגייסו כולם לגדוד 50 של חטיבת הנח"ל. בשנה הבאה מתכננים בנוער העובד והלומד להרחיב את הפרויקט ולהקים שני גרעינים נח"ל נוספים.
IMG-20151216...
יום הפיתוח הבין לאומי על שם ד"ר יהודה פז
כנס הפיתוח הבין-לאומי, התקיים השבוע בכנסת כיוזמה של האגודה לפיתוח בין-לאומי (SID) המהווה ארגון גג לכ-60 ארגונים ישראלים הפועלים בתחום. הכנס היה שיאו של יום שלם בכנסת בהובלת ח"כ ד"ר מיקל אורן. הכינוס נפתח ע"י מזל רנפורד מ- SID שביקשה לעלות על נס את פעילותו של ד"ר פז לביסוס מערך הסיוע המרשים שמעניקה ישראל, וכיצד הדבר משמש ככלי לחיזוק יחסי החוץ. בין השאר ביקשה לצטט את דברי העיתונאי איתי אנגל שאמר על יהודה: "לא יכולתי להבין כלל מה קורה באפריקה לולא נתקלתי בדמותו של יהודה, שהייתה כל כך מרשימה ויוצאת דופן. כמה אהבה ותשוקה אמתית היו לו לבני אדם ולרעיונות שבהם האמין. הרעיונות שלו על סוציאליזם וקואופרציה לעיתים נתפסו כמחשבות מיושנות שאינן מתאימות לעולמנו. אבל ראה יהודה, איך היום, העולם מדבר על אותם הדברים עליהם דיברת". בהמשך הכנס הושקה היוזמה הישראלית הגלובלית שמטרתה לחבר את הידע והיזמות הישראלית בתחומים שונים ליעדים אותם הציב האו"ם לפיתוח. בנו של יהודה פז ז"ל (מייקי גינגולד-פז) ריגש את הנוכחים שהזכיר את ערכי אביו שהניעו אותו בכל פעילותיו: "אבי האמין שסיוע צריך להיעשות כערך העומד בפני עצמו. סיוע יעשה בראש ובראשונה בגלל החשיבות המוסרית שיש בו, ורק אח"כ בשל תועלות העולות ממנו".
 
20151216_091...
מזכ"ל התנועה הקיבוצית הביע תמיכה במתווה הגז
השבוע התקיים בקיבוץ שפיים הכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית, במסגרתו הוצג מתווה הגז. בכנס השתתפו מאות מנהלי מפעלים ומזכירי קיבוצים שחלקם מתוכננים להצטרף בשנים הקרובות לצרכני הגז הטבעי. מנכ"ל האיגוד, אודי אורנשטיין, אמר בפתח הכנס: "כן, אנחנו תומכים במתווה הגז. המפעלים והקיבוצים זקוקים לוודאות לגבי המקור של האנרגיה העתידית שלהם". מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, היה מראשוני הדוברים בכינוס, ולא התחמק מדיון בשיח הציבורי סביב מתווה הגז. בדבריו של ניר נמתחה ביקרות כנגד כל הגורמים אשר עכבו וסרבלו את הוצאתו לפועל של המתווה, הן מצד גורמי המדינה והן מצד המתנגדים: "לצערי, כמו בהרבה סוגיות אסטרטגיות הפך הדיון להתכתשות פוליטית בין ימין לשמאל. הדיון ראוי, אבל אסור לשכוח שבחיים לא הכול פוליטיקה. בסוף יש פה מדינה, ויש אזרחים ויש תעשיינים שממתינים בקוצר רוח להתחבר למערכת הולכת הגז ולהוזיל בכך את מערך הייצור". בהמשך דבריו הביע מזכ"ל התנועה תמיכה בעמדה הגורסת כי מתווה הגז המוצע יביא להוזלה בעלויות וישים קץ לאי הוודאות עבור מפעלים וקיבוצים רבים. מאיר: "אינני מסכים עם כל טענות המתנגדים למתווה המוצע, כמו שאינני חושב שהוא המתווה האופטימאלי כפי שמציגה אותו הממשלה, אבל אני מסכים לחלוטין עם עמדת התאחדות התעשיינים ואיגוד התעשייה הקיבוצית. הגיעה השעה לחדול מוויכוחים ולהתחיל לעשות, ויפה שעה אחת קודם!"
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • ממשיכים ביחד- הכנס השנתי של המטה השיתופי יתקיים ב-24.12, בקיבוץ פלמ"ח צובה. תוכנית הכנס להעמיק בנושא הקהילה השיתופית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פורום רעיוני- עתידו של השמאל בישראל- המפגש הבא יתקיים ב- 25.12 בגבעת חביבה ויבחן מודל אלטרנטיבי לסיום הסכסוך- "שתי מדינות, מולדת אחת". לפרטים נוספים לחצו כאן או למייל:  yori@tkz.co.il
  • בננה ועמק- סיפור אהבה. במהלך החודש (דצמבר), מוצגת בבית גבריאל (הסמוך לצומת צמח), תערוכתו של אמן הצילום ארז ביטון. התערוכה מהווה פריזמה נוספת, חדשנית, ומקורית, דרכה ניתן לבחון את גידול הבננה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס מנהלי החינוך הראשון- מיועד לכל מנהלות ומנהלי מערכות החינוך במרחב ההתיישבותי. הכנס יתקיים בתאריכים ה- 13-14 בינואר 2016. לפרטים לחצו כאן. 
 
IMG-20151211...
למען החברה
שני דיווחים קצרים של פעילות חברתית המרחיבה את לב...
ועדת התרומות של מפעל "גולן פלסטיק" החליטה להיענות לפניית צוות תל"מ ולהעניק מלגת לימודים בסך 5,000 ש"ח לאחד מהחניכים על פי בחירת הצוות.
צוות תכנית תל"מ מעריך ומוקיר תרומה זו. כה לחי לחברי קיבוץ שער הגולן!
זה המקום לציין כי צוות תל"מ מחדש בימי אלו את פנייתו למפעלים הקיבוציים לפתוח את הלב והכיס ולהרים תרומה לתכנית המעצימה צעירים בני העדה האתיופית ב - 16 קיבוצים. תרומה למטרה זו עולה בקנה אחד עם מחויבות המפעלים להצביע על "תרומה לקהילה" והיא תתקבל בתודה ובהערכה.

עוד נציין את מצעד הפרוטות -יום ההתרמה לאיל"ן שיתקיים השנה ב-23.12. לאיל"ן סניף ייחודי של התנועה הקיבוצית הנותן סיוע לכ- 150 ילדי הקיבוצים הסובלים ממוגבלויות הקשורות לשריר ועצב, המתבטאות בהגבלת התנועה. פעילות הסניף הקיבוצי, מתאפשרת גם בזכות התרומות הנאספות מהקיבוצים. בימים אלה עוברות דנה גורן ועדי רמות ממחלקת הבריאות בתק"צ, בבתי הספר הקיבוציים להסברה והנחיית התלמידים ליום ההתרמה (בתמונה). לפרטים נוספים, לחצוכאן.
אסיים בברכת סוף שבוע רגוע, חמים ומהנה, המלווה בחוויות מרנינות. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה