דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 15.1.2016

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 15/01/2016
    
לקריאה בקובץ וורד, לחצו כאן. לקריאה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
12312400_102...

חלופת האגודה אושרה במועצת מקרקעי ישראל, בדרך ליישומה עבור הקיבוצים

בתנועה הקיבוצית מברכים על אישור חלופת האגודה במועצת מקרקעי ישראל. עם זאת, מדגישים כי בקיבוצי התנועה קיים מחסור של למעלה מ-10,000 יחידות דיור לאלפי זוגות צעירים הממתינים שנים להיתרים. האישור שהתקבל השבוע הוא תולדה של משא ומתן מורכב ואינטנסיבי בין התנועה הקיבוצית לבין הנהלת רמ"י, על אופן יישום חלופת האגודה, וזאת לאור העובדה כי מאז קבלת ההחלטה המקורית בספטמבר 2014, היא לא קודמה בפועל. לטענת הדרג המקצועי ברמ"י, בהחלטה המקורית, אותה קבעה ועדת ציבורית, נדרשו בה הבהרות בקשר ליישומה.
בתנועה הקיבוצית מדגישים כי מדובר בפתרון חלקי המתאים למספר קיבוצים בפריפריה במציאות של משבר דיור קשה ומתמשך בכל קיבוצי התנועה והבהירו כי לא מדובר בהטבה מכל סוג. הדברים באים בעקבות השמצות ושקרים שהופצו בהקשר לכך על ידי גורמים אינטרסנטים. בתנועה הקיבוצית יצאו בחריפות כנגד מפיצי ההכפשות: "קמה לה קבוצה ששמה לעצמה כמטרה לחסל את הקיבוצים ורואה בכל ניסיון לפתור את משבר הדיור בקיבוצים כהטבה. יש כאן ניסיון לחבל בכל הזדמנות לפתרון שיאפשר לקיבוצים את הזכות לגידול טבעי. ההצעה מבוססת על עקרונות שאושרו בבג"צ לפני מספר שנים. מדובר בפתרון חלקי למשבר דיור קשה מאוד ומתמשך בבניה בקיבוצים. אנו מקווים שהחלופה תסייע במצוקת הגידול הטבעי בקיבוצי הפריפריה ולזוגות צעירים המבקשים לקבוע את ביתם מחוץ למרכז הארץ ושנים מונעים מהם לבנות".
_A6A5779
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הפעילות שלנו בחודשים האחרונים מונעת מתוך רצון להגדיל את סל האפשרויות הישימות לגידול טבעי בקיבוצים. אנו מודים לקבינט הדיור בראשותו של אביגדור יצחקי, המבקש לטפל במצוקת הגידול הטבעי בקיבוצים, אחרי שנים של עוינות. זו העת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. קיבוצים המעוניינים לאמץ חלופה זו, חייבים להתכונן עכשיו ולהזדרז בהגשת התוכניות הנדרשות".    
בכירי רמ"י, בראשותו של עדיאל שומרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, התחייבו לטפל באופן אינטנסיבי בכל קיבוץ שיבקש לאמץ חלופה זו בשנה הקרובה, ולזרז מולם את יישום החלופה. לצורך כך יוקם מנגנון בראשותו של מ"מ מנהל רמ"י אשר יעקוב ויפקח על בקשות הקיבוצים ויבטח בכך את יישום החלופה.
לקריאה עוד על חלופת האגודה, לחצו כאן.
 
IMG_79791
חיזוק הרצף החינוכי
השבוע התקיים לראשונה כנס מנהלי החינוך בקיבוצים. בכנס שהתקיים בקיבוץ רמת רחל השתתפו כ-150 מנהלי ומנהלות הגיל הרך ומנהלי החינוך החברתי, אליהם הצטרפו ראשי מועצות, ומנהלי קהילה שביקשו להיות שותפים בבניית שיח לחינוך קהילתי. בכנס נדונו נושאים מגוונים כחינוך לקואופרציה, יהדות כתרבות קהילתית, חינוך מודע מגדר וכו'. דגש מיוחד ניתן לחיזוק ערכי החינוך הקיבוצי אל מול האתגרים מבית ומחוץ, כאשר התוכנית החינוכית של הארגונים "שבילים" "והגן הקיבוצי", מהווים ציר המתווה רצף חינוכי. זהו הכנס הראשון הנערך במתכונות הזו ובכוונת אגף החינוך להפוך אותו לאירוע שנתי ומסורתי המעניק הזדמנות למפגש וחיזוק הקשר בין מנהלי החינוך בקיבוצים, ולמטרת זיהוי אינטרסים ורקימת משימות משותפות. במשך שני ימי הכנס נחשפו הנוכחים למגוון דוברים, ביניהם חברי הכנסת: עמנואל טרכטנברג, איתן ברושי וסתיו שפיר, לצד העיתונאי בן שני, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, והבמאי אורי סיון יוצר הסדרה "יחפים" העוסקת בראיה ביקורתית על חיי הקיבוץ של פעם. ראוי לציין כי הכנס הוא יוזמה של  ד"ר גבי אסם, מנהלת אגף החינוך והמשימות, הנמצאת כעת בחל"ת בשל התמודדותה על ראשות מוא"ז עמק הירדן. גבי גיבשה סביבה צוות נחוש ובעל כושר ביצוע מרשים, כאשר משתתפי הכנס ציינו בסיפוק רב ובהערכה את הפקת הכנס ואת תכניו, והכול בהובלתן של מ"מ מנהלת האגף, דבי ברא"ס, וחלי זליגר, מנהלת הגן הקיבוצי.
נפגש בשנה הבאה!  
 
20160112_102...
זהות קואופרטיבית
במסגרת הטמעת העיסוק התנועתי, וחיזוק תהליכים להפנמת רעיונות הקואופרציה בתנועה ובקיבוציה, הסמיכה הנהלת התנועה צוות היגוי מרשים, בריכוזה של מאיה שפיר, המבקש להניח יסודות למהלכים של שינוי תפיסת המציאות, תוך בחינת הזהות הקיבוצית ממקום אוהד לרעיון הקואופרטיבי. השבוע התקיימה לראשונה פגישת צוות ההיגוי שנבחר למשימה, כשחבריו מבקשים ב- 10 פגישות, תחת הנחייתו של ד"ר צבי לניר, לקחת את המושג "קואופרציה קיבוצית", כפי שמוכר כיום כמושג ערטילאי, ולהמירו למושגים שיהיו מוסכמים על מרבית חברי הקיבוצים. צוות ההיגוי מציג גלריה מרשימה של אישים וכולל את: תום דרומי (פלך), אסיף איזק (החותרים), דובי גולדמן (יטבתה), אביעד רובין (יסעור), רייפי גולדמן (אורים), אלישע שפירא (עין השופט), דודיק רוטנברג (בן קבוצת כנרת), עמירם קופר (ניר עוז), תמר גל שראי (דגניה א'), נרקיס רגב גביש (עברון), סמדר שביט (נען), שני שנהר צרפתי (גשר), יחד עמם בצוות נציגי התנועה הקיבוצית: מרב ניב (משפטית), שלומית צימרינג (מש"א), וד"ר רינת גלילי ראשת אגף חברה. הפגישה השבוע יוחדה למתודת העבודה של הצוות הצפויה להובילו לגיבוש דרכי פעולה.
 
עדכון פנסיית החובה
___________24
כמדי שנה מעדכן הביטוח הלאומי את השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר וזאת על פי חוק הביטוח הלאומי. וכך השכר הממוצע המעודכן החל מ - 1.1.2016 עומד על: 9,334 שקל.
כזכור נתון זה מהווה את הבסיס עליו נקבעה פנסיית החובה על פי רשם האגודות, והוא גורס כי פנסיית החובה בכל קיבוץ תעמוד על 40% מהשכר הממוצע. אי לכך, סכום הגמלה הפנסיונית המינימאלית ("פנסיית הבסיס") לחברי קיבוץ החל מ - 1.1.2016 הינו: 3,734 שקל בחודש. אגף החברה הוציא השבוע חוזר מיוחד ובו פירוט העדכונים וריענון הכללים המחייבים כל קיבוץ בבואו לחשב את הפנסיה לחבריו. בין השאר הודגשה בחוזר האפשרות העומדת בפני הקיבוצים, שהצהירו כי לא יוכלו לשלם את הפנסיה בגובה 40% מהשמ"ב, למנגנון בדיקה של התנועה בשיתוף עם ברית פיקוח, כאשר במידה וימצא שבאותם קיבוצים אכן לא משולמת פנסיה חובה ולחברים אין מקורות הכנסה נוספים, (מלבד קצבאות הביטוח הלאומי), הרי שהם יזכו לתמיכה קרן סל"ע של התנועה, אותה קרן המשקפת סולידריות בין קיבוצי התנועה. יצוין כי לשמחתנו מספר הקיבוצים הללו כיום הוא מועט ביותר. לקריאת החוזר, לחצו כאן.
שותפות במקום טרור
unnamed_(1)
כ-300 אזרחים, יהודים וערבים, השתתפו השבוע, בכנס חירום בגבעת חביבה נגד הסתה והאלימות. את הכנס ארגנו חברי "תג מאיר- אור מקום טרור", בשיתוף גבעת-חביבה. הדוברים בכנס- נוצרים, מוסלמים ויהודים, הדגישו שאין מקורה של השנאה בדת אלא באדם, ובידיו גם הבחירה לקדם חברה ישראלית פלורליסטית. בין הדוברים בכנס- הכומר סאלח חורי מסכנין, פרופ' פניה עוז, גדי גבריהו (תג מאיר), יניב שגיא (גבעת חביבה), בילאל מחאג'נה, סגן ראש עיריית אום אל-פאחם, ראלב מג'דלה, הרב יהודה גלעד, נציגות "השומר הצעיר", ועוד רבים, יהודים וערבים, מרביתם הגיעו מסביבת המועצה האזורית מנשה וואדי ערה. הכינוס התקיים באווירה של שותפות גורל ודאגה כנה לעתיד, אווירה שלצערנו מעציבה בנדירותה בימים אלה. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התכתב בדבריו עם מרתין לותר קינג ואמרתו המפורסמת, ("אינני מפחד מעריצותם של הרעים, אלא מאדישותם של הטובים") וקרא להעמקת ההיכרות מתוך רצון להיאבק בגזענות, בהכללה ובסטריאוטיפים, ואילו יניב שגיא, מנכ"ל "גבעת חביבה", קרא להרים קול משותף כדי למנוע את הידרדרותה של הדמוקרטיה הישראלית. 
 
hqdefault
שינוים בידיעות הקיבוץ
בדיוני המזכירות השבוע מסר יגאל צחור, יו"ר רשות העיתון "ידיעות הקיבוץ", סקירה מקיפה על התמורות והשינויים שהתרחשו בעיתון לאחרונה. הדיווח של צחור הגיע ימים אחדים לאחר שהתפטרותה של שירלי זינגר, העורכת, נכנסה לתוקף. עיקר הקושי בהתנהלות העיתון, נובע מתהליך מתמשך של שחיקה בתקציב העיתון על ידי הקטנת התמיכה אותה מעניקה "ידיעות תקשורת" לתפעול העיתון. הפחתה נוספת התרחשה לפני כחודשיים כאשר במסגרת הדיונים על תקציב שנת 2016 הסתבר שידיעות תקשורת מורידה את תמיכתה ל-25 אלף שקל לחודש בלבד (מתמיכה של 65 אלף שקל). רשות העיתון קיימה מו"מ מורכב, שקוף ורגיש עם עובדי העיתון וכן עם ההנהלות של התנועה הקיבוצית וידיעות תקשורת, על מנת להביא למצב שבו העיתון ימשיך להתקיים תוך התאמות נדרשות. היערכות מחודשת זו חייבה את התנועה הקיבוצית לתוספת תקציבית מצידה, שמאפשרת את תפעול העיתון בתקציב חודשי של 50 אלף שקל, המחולקים שווה בשווה בינה לידיעות תקשורת. סכום זה יעמוד לרשות תקציב העיתון בשנה הקרובה כשבמקביל תגבש רשות העיתון עמדה מערכתית על עתיד העיתון, מקומו ואופיו. צחור סיים בכך שהרשות מוציאה מכרז למציאת עורך/ת חדש לעיתון, והביעה תקווה למציאת פתרון מקובל על המערכת להוצאת העיתון, כולל חפיפה עם העורך שייבחר. 
גם דיווח זה יוקדש לחיפוש עורך/ת חדש לעיתון ומוזמנים לעיין בפרטי המכרז בלחיצה כאן.
 
20160111_092...
20160111_092155
התנועה בזבולון
סיור מזכירות התנועה התקיים בקיבוצים יגור ושער העמקים שבמועצה האזורית זבולון. הסיור אורגן ע"י רכז האזור, עוזי שמש, במטרה להכיר את האתגרים הניצבים בפני כל קיבוץ ודרכים לחיזוקו. במרבית הסיור התלווה למזכירות התנועה ראש המועצה האזורית דבל'ה ישורון, חבר יגור. שני הקיבוצים חולקים פעילות חקלאית משותפת ומתמודדים עם פיתוח תשתיות לאומיות יוצא דופן העובר בשטחם (כביש 6, רכבת, קווי גז טבעי ודלק וכו'). הסיור נפתח בהיכרות עם ההיסטוריה המרשימה של קיבוץ יגור, השזורים בהיסטוריה של היישוב ושל מדינת ישראל והנשענים על החזון הציוני החל מימי העלייה השנייה, ומלחמות ישראל. ההיכרות כללה סיור באתרים בקיבוץ ששוקמו, ביניהם "הסליק הגדול" של ההגנה, ומרכז המבקרים –"יגור זה סיפור" במבנה האבן של רכבת העמק ההיסטורית. בהמשך נפגשה מזכירות התנועה עם הנהגת הקיבוץ שהציג תמונה של קיבוץ "גדול" (למעלה מ-60 שנה הוא עם מעל ל- 1000 תושבים), השומר על יציבות כלכלית לאורך השנים תוך ניצול נכון של אמצעי יצור חקלאים והקרבה למטרופולין של חיפה. בהמשך היום הגיעה המזכירות לשער העמקים, שם זכו להכיר קיבוץ המציג מסע היחלצות מרשים, הבא לביטוי בהתנהלות עסקית טובה והקפדה על רמה גבוהה של קהילתיות וערבות הדדית, המתבטאים בין השאר, בהשקעה בחינוך, בבריאות, ילודה גבוהה, ובבית הסיעודי שהוא בעל שם ארצי.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • למי נועדו הנחשים הלוחשים שעל ראשיכם? תערוכה חדשה בבית אורי ורמי, של האומן יוסף-ז'וזף דדון. התערוכה תוצג מ- 16.1 ועד ה- 2.4 לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • What's up? אז מה באמת קורה? המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים, יקיים ב-21.1 את הכנס השנתי למנחי הורים ולאנשי מקצוע בתחום, בסימן השפעת מהפכת התקשורת. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חיית המחמד של עופרי- תזמורת הבמה הישראלית בסדרת קונצרטי תאטרון לכל המשפחה. כרטיסים מוזלים לחברי קיבוץ. עיבוד לספרו של א.ב.יהושע. המופע יתקיים ב-23.1, במוזיאון ת"א. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • ציונות חלוצית בתפוצות- יום עיון מיוחד באוניב' ת"א, המבקש לבחון את פעילות תנועות נוער בחו"ל לאחר הקמת המדינה. הכנס יתקיים ב-25.1. לפרטים נוספים, לחצו כאן.
  • פרלוד לשנסון- תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בסדרת הופעות מיוחד בניחוח צרפתי, בתוכנית הסובבת סביב החוויה הפריזאית מכל כיווניה. סדרת הקונצרטים תתקיים החל מ- 27 לינואר, עד 3 לפברואר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
IMG-20160114...
דרור לדרום
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ערך אתמול סיור בנגב (יום ה') להכרת תנועת דרור ישראל, היא תנועת הבוגרים של הנוער העובד והלומד. הסיור נפתח בעיר רהט להכרות ראשונית וכללית עם הפעילות והרקע להקמתה של תנועת דרור ישראל. השיחה התקיימה בקן רהט של הנוער העובד והלומד ביחד עם רכזי ומדריכי הקן, שם שוחחו על הפעילות המקיפה של תנועת הנוער בכל רחבי החברה הישראלית בדגש על הפעילות בקנים הלא יהודים- הקנים הערביים, הדרוזיים וברובדי אוכלוסיות מגוונות. בהמשך היום במצפה רמון, נפגש עם חברי תנועת הבוגרים מקיבוץ המחנכים שביישוב (קיבוץ עירוני), לשיחה מעמיקה על פעילותם ובדגש על פעילותם המרשימה בהקמת הקואופרטיב הצרכני "העגלה" אשר משותף לחברי התנועה ותושבי מצפה רמון ופועל בהצלחה מזה מספר שנים, תוך שהוא מצליח להוזיל משמעותית את סל הקניות לתושבים.
תנועת הנוער העובד והלומד הייתה גם שותפה השבוע למהלך המעורר כבוד שהוביל להנחת אבן פינה לכיכר הראשונה על שם פרדה אקלום בבאר שבע. בטקס בהשתתפות החניכים וראש העיר רוביק דנילוביץ', צוין פועלו של פרדה יזזאו אקלום (1949-2009) איש חינוך, מנהיג ודמות למופת. בין הפעילים העיקריים של העלייה הציונית מאתיופיה לישראל דרך סודאן. לפרטים נוספים על האירוע לחצו כאן
לבסוף אבקש לאחל סוף שבוע מהנה וכיפי, עמוס בבשורות מרנינות, ובחוויות נעימות וחבריות. שבת שלום.
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה