דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 13.11.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 13/11/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
A11_0

בשורה לקיבוצים: אושרה בקשתה של התנועה הקיבוצית לעדכון תמ"א 35 שהציב מגבלות חמורות על מספר יח' הדיור בקיבוצים

 
וועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) אישרה השבוע את בקשתה של התנועה הקיבוצית, בשמם של 21 קיבוצים שהגיעו למכסת מגבלת יח"ד בקיבוצם וכן של 14 קיבוצי עוטף עזה. החלטת הולנת"ע כוללת את עדכון לוח 2 בתמ"א 35 בקיבוצים והיא משקפת תוספת תכנונית בסדר גודל של מעל ל-3000 יח"ד שיתווספו לאותם 21 קיבוצים, ועוד תוספת של כ- 1500 יח' לקיבוצי עוטף עזה. 
בתנועה הקיבוצית מיהרו לברך על העדכון המתבקש, שישחרר באופן מיידי תכנון עתידי לאלפי יחידות דיור נדרשות נוספות. יצוין כי התוספת לקיבוצי עוטף עזה היא נגזרת ישירה של מדיניות מממשלתית לחיזוק היישובים באזור. ברקע הדברים עומדת תכנית תמ"א 35 שאושרה בראשית שנות האלפיים, ושם נקבעה מגבלת יח"ד קשיחה, בכל אחד מהישובים הכפריים. כבר בעת אישורה היו קיבוצים שבפועל היו בהם יותר בתי אב ויח"ד מהמגבלה. אותה מגבלה מנעה בפועל, את המשך הצמיחה הדמוגרפית הטבעית באותם קיבוצים לרבות באזורי עדיפות לאומית. תמ"א 35 כללה מנגנון עדכון מדי 4 שנים כך שהעדכון היה אמור להסתיים ולהיות מאושר עוד בשנת 2009, אולם אישורו התקבל רק השבוע.
20151012_101...
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "זוהי בשורה חשובה לקיבוצים רבים, ואני שמח להיווכח שהבטחותיו של אביגדור יצחקי מתממשות. היום יותר מתמיד אני משוכנע ששנת 2016 תהיה שנת הזדמנות, וכל הצדדים חייבים להבין שהושחת זמן רב על דיבורי סרק וכעת יש להסתכל קדימה ולהתמקד ביישומם של הפתרונות שיאפשרו את הגידול הטבעי בקיבוצים".
דבריו של ניר מאיר נאמרו כהמשך לפגישת עבודה מוצלחת שתקיימה בינו לבין אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר. השניים היו תמימי דעים שזו העת המתאימה להפסיק להיתקע, ולעבור לשלב מעשי של בנייה בקיבוצים. התיקון הסופי בתמ"א 35 יתקבל לאחר אישורה של המועצה הארצית לתכנון ובניה שאמורה להתכנס בחודש הבא.
הטיפול בבקשות הקיבוצים (ב-6 שנים האחרונות) בוצע ע"י צוות בריכוזו של מיכה דרורי מהמח' המשפטית בתק"צ ומירה יהודאי מא.ב. מתכננים. קיבוצים שמעוניינים לקבל מידע נוסף בנושא, מוזמנים לפנות לדגן יראל ממח' הקרקעות בתק"צ, ב: dagany@tkz.co.i
 
20151109_113407
התנועה בגליל העליון
בתחילת השבוע התקיים סיור של מטה התנועה בקיבוצים מנרה וסאסא שבמועצה האזורית הגליל העליון. הסיור אורגן ע"י רכזת האזור, ריי רותם. הביקור כלל סיור להכרת כל קיבוץ ולאחריו דיון מעמיק במצב הקיבוץ ודרכי התנועה לתרום לחיזוקו. הסיור נפתח בקיבוץ מנרה שעובר בשנים האחרונות תהליך מרשים של צמיחה דמוגרפית- לאחר שני עשורים בהם לא נקלטו חברים, השנה נקלטו במנרה ארבע משפחות, ועוד שישה בנים ותושבים נכנסו לתהליך קליטה. מטה התנועה הקיבוצית התרשם מהמוכנות שמגלה הקיבוץ בתחום, כאשר בשיתוף המועצה האזורית, החטיבה להתיישבות וארגון "אור", הוכנו בעוד מועד תכניות מרשימות, שיובילו לקליטתן של עוד עשרות משפחות צעירות בשנים הקרובות. לסיור במדרכות הקיבוץ הצטרפה רחל רבין, מוותיקות הקיבוץ שעוררה התפעלות בסיפורי עבר ותוכניות עתידיות במנרה. בהמשך היום הגיע מטה התנועה לקיבוץ סאסא השוכן בהרי מרום הגליל. בסיור בקיבוץ ובשיחה עם נושאי התפקידים בסאסא, ניתן היה להתרשם מקיבוץ חזק ואיתן המקפיד על התנהלות כלכלית נבונה וחיי קהילה שיתופיים ותומכים לעילא. מרשים לא פחות היה הביטוי המשמעותי שנותנים בקיבוץ לתחום החינוך, כאשר בסאסא קיימים שני בתי ספר, יסודי ותיכון, הפועלים לטובת ילדי האזור כולו.
 
20151112_150813
כנס יא' יוצא לדרך
אתמול בבוקר (יום חמישי), החל סמינר תלמידי כיתות יא' המגיעים ממערכות החינוך הקיבוציות, מכל רחבי הארץ. הסמינר יתקיים במשך שלושה ימים באזור נחל ממשית, והוא יעמוד בסימן שליחות, מעורבות והכרות עם החברה הישראלית על גוון רבדיה ועם ההתיישבות בנגב בפרט. בסמינר משתתפים כ- 600 תלמידות ותלמידי כיתות יא'. ביומו הראשון של הסמינר (אתמול) חולקו החניכים לחוליות מצומצמות שנשלחו להיכרות עם הפעילויות החברתיות המתקיימות בעיר דימונה. בסוף היום התאספו מחדש כל החניכים וזכו לברכה מפיו של ראש עיריית דימונה בני ביטון. בתום הברכות התקיימה שיחה מרתקת בין החניכים לארנון קולומבוס מקיבוץ חצרים. בשיחה סקר ארנון את תחנות חיו שכללו שנת שירות, שירות משמעותי כקצין ביח' מובחרת וכיום בתפקיד ניהולי בכיר באחד מעסקי הקיבוץ. למשפחת קולומבוס בן חיל והם אף אימצו חייל בודד במסגרת התכנית "בית חם לחייל הבודד" של התק"צ. ביוגרפיה זו עמדה בבסיס הרצאתו של ארנון כאשר דיבר עם החניכים על מנהיגות, משימתיות, ונקיטת עמדה חברתית. היום (יום שישי) מחצית מהמשתתפים יערכו סדנאות בנושאי פיתוח חברת הנעורים בקיבוץ ואילו המחצית השנייה תטייל בנחל ממשית בהנחיית מדריכי תנועות הנוער להם פעילות בקיבוצים. לעת ערב יבוא לשוחח איתם ח"כ חיים ילין ובהמשך תערך תחרות בישול (מאסטר שף) בין הקבוצות. מחר (שבת) תתחלפנה הקבוצות כך שכל החניכים יחוו את הסדנה ואת הטיול.
 
ועדת הכלכלה אישרה הוצאת רפורמת הפטם מחוק ההסדרים
ZEL_2288_1
הושגה הסכמה בין החקלאים לאוצר על מתווה חדש בענף הפטם ובבסיסו מתחייבים החקלאים להורדת מחירי הפטם ע"י הגדלת המכסות. ועדת הכלכלה של הכנסת, קיבלה החלטה זו השבוע לנוכח ההתנגדות לרפורמה המקורית הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה. יו"ר הוועדה ח"כ כבל, ביקש מהחקלאים להביא הצעה הכוללת את הוזלת מחיר העוף ב-10%, ומניעה פגיעה מיותרת בבעלי חיים. הצעתו אושרה פה אחד. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר בירך על ההבנות עם האוצר ומסר: "אסור שעתיד החקלאות הישראלית ייקבע בחוק ההסדרים אלא במשא ומתן, בהסכמות ובניית תכניות ארוכות טווח". ניר מאיר הוסיף כי הוא "מברך את שר האוצר, יו"ר ועדת הכלכלה, ואת ראשי התאחדות חקלאי ישראל (מאיר צור ואבו-וילן), שהשכילו להוביל למתווה נכון שיש בו שינוי במחיר לטובת הצרכן. לאורך כל הדרך היינו בעד להגיע להסכמות עם האוצר, אבל לא במחיר של פירוק כלכלת הקיבוצים והמושבים". ניר מאיר אמר כי האינטרס הלאומי בחקלאות חזקה משותף לכולם: "עלינו לפעול יחד לחיזוק החקלאים מצד אחד, ולהורדת יוקר המחיה מן הצד השני על ידי טיפול בלתי מתפשר במתווכי המזון שגוזרים קופון שמן על חשבון הצרכנים". 
סיום פרק ההכנה בגרעיני התנועה הקיבוצית
12120122_899...
בשבוע שעבר סיימו 60 בוגרי ובוגרות ש"ש במסלול גרעיני הקיבוצים את פרק ההכנה לצבא, שנפרס על פני חודשיים בקיבוץ יד מרדכי. כעת יחל  הפרק הצבאי (הראשון) בשירותם, כאשר מרבית בני הגרעין ישרתו כלוחמים בחטיבת הנח"ל, ואילו בנות הגרעין ישרתו בתפקידי פיקוד וחינוך. פרק ההכנה נועד לגבש את הגרעינים לאור ערכי התנועה הקיבוצית כמנהיגות, שוויון, וציונות. במהלך פרק ההכנה התנהלו בני הגרעין באופן אוטונומי לחלוטין, והתנסו בהובלה עצמית, יצירת תרבות והפקת ימי התנדבות בעיירות הדרום. בנוסף, יזמו הקמה של גינה קהילתית בקיבוץ ארז. עוד כלל פרק זה טיול במדבר יהודה (בתמונה), וסמינרים שונים עתירי תוכן בנושאים: הכנה לצה"ל, מגדר, חברה וכלכלה, וחברה ישראלית. צוות "חברה ישראלית" של בנות ובני גרעין הובילו תהליך העמקה בנושא אתגרי החברה הישראלית ששיאו היה בהפקת סיור בנושא דו קיום ביפו, אותו סיימו בשיחה עם גיל מושקוביץ' רכז מח' משימות בתנועה הקיבוצית, בנושא האתגרים שמציב הדו-קיום בישראל.
פרק הזמן הצבאי מיועד לקחת שנה וחצי במהלכו תשמר לכידות הגרעין ע"י סמינרים רעיוניים שיתקיימו מדי חודשיים.
 
_______-____...
70 שנה למשגב-עם וללהבות הבשן
בשבוע האחרון מציינים שני הקיבוצים הצפונים מלאות שבעים שנה לעלייתם על הקרקע, אותו אירוע ששרטט את גבולה הצפוני של מדינת ישראל. מקימי הקיבוצים, קבוצת חלוצים חדורי אמונה, בוגרי תנועות הנוער, בחרו אז את ה-2 בנובמבר 1945 ליום העלייה על הקרקע, כאקט סמלי של עלייה בתאריך של הצהרת בלפור. קיבוץ משגב-עם חגג את חגו בשבוע שעבר במופע מרכזי בהשתתפות נציגי ארבעה דורות בקיבוץ. למחרת התקיים מפגש "משגב-עם לדורותיו" וכנס בנים, בו הוצעו אפשרויות הקליטה בקיבוץ. בפתיחת המופע המרכזי במשגב-עם אמר ראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ: "שבעה עשורים חלפו מאז עלו להר חברי קבוצה אמיצה, בנו יישוב וסימנו בגופם את מה שעתיד להיות גבולה של המדינה. לאורך כל השנים אתם עומדים בעוז מול איום תמידי, אולם אלה לא ריפו את נחישותכם לקיים חיי קיבוץ מלאים ויצרניים." ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית בירך אף הוא: "בשם חברי התנועה הקיבוצית כולה-אנחנו גאים בכם! אנחנו מצדיעים לדבקות ולמסירות המלווים מעשה התיישבות מתמשך שיידע מאורעות ביטחוניים טראומטיים, משברים כלכלים, ולמרות הכול הצליח להתאושש בצורה מרשימה ולהצמיח קיבוץ שהוא מקור לגאווה."
הערב (יום שישי), יציין קיבוץ להבות הבשן את חגו, באירוע שהוא על טהרה מקומית "כנדרש" מקיבוץ הידוע בעשייה תרבותית עשירה. מקום מיוחד יקדישו חברי להבות הבשן לסיפור השתלבותם של גלי העלייה השונים, כאשר בקיבוץ חברים המגיעים מ- 34 מדינות שונות.
חג קיבוץ שמח!
 
av9VTewZVFSw...
אות קרן אברט לזכויות אדם הוענק לאילן שדה ולחסן עתאמנה
על רקע המתיחות, המצב הביטחוני והשיח הציבורי הרעיל, הוענק השבוע בברלין אות קרן אברט לזכויות אדם לשנת 2015 לאילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה (וחבר מזכירות התנועה הקיבוצית), ולראש המועצה המקומית כפר קרע חסן עתאמנה. קרן פרידריך אברט הינה הקרן הפוליטית הגדולה והוותיקה ביותר בגרמניה. אות זכויות האדם של הקרן מוענק לאנשים או ארגונים שהוכיחו עשייה יוצאת דופן בתחום קידום זכויות האדם ברחבי העולם. בטקס שהתקיים ציין יו"ר הקרן  קורט בק כי "אילן שדה וחסן עתאמנה הם דוגמה חיה לכך שבעזרת כבוד הדדי, הידברות ועשייה עיקשת, ניתן לקדם שותפות בין יהודים לערבים בישראל. פועלם של שני ראשי המועצות הללו תרם ותורם לא רק לרווחת קהילותיהם, אלא מהווה נדבך חשוב ביצירתה של חברה שוויונית וצודקת בישראל". הענקת האות צוינה בהרחבה וניתן לקרוא על כך בלחיצה כאן.

אנו מבקשים להצטרך לשלל המברכים ולהודות על פעילותם המבורכת של שדה ועתאמנה שמוכיחים שדו קיום, כבוד הדדי וקבלת האחר, אלו הם דברים נדרשים ואפשריים גם במציאות של ימינו. 
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • מפגש אזורי של רכזי התרבות- מטה התרבות בתק"צ יוצא בסדרה של מפגשים אזורים לרכזים לסיכום חגי תשרי, מילוי מצברים ומפגש רעים. מפגש אזורי לרכזים מאזור המרכז יתקיים ב-16.11 בקיבוץ רמות הכובש. לפרטים נוספים לחצו כאן. מפגש לרכזיםמאזור הדרום ולב הארץ, יתקיים ב-18.11 בקיבוץ עלומים. לפרטים נוספים לחצו כאן. מפגש לרכזים מאזורי הגליל והעמקים, יתקיים ב-23.11 בקיבוץ כנרת. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פסטיבל תיאטרון קצר בצוותא – הפסטיבל יתקיים בתאריכים: 26-28.11 במהלכו יוצגו עשרה מחזות קצרים בבכורה עולמית. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים לפסטיבל בקופות ובאתר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • המרכז לאתיקה בשיתוף המרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון-ליר מזמינים אתכם לכינוס בנושא: בין פטיש ההפרטה לסדן האתיקה. הכנס יתקיים ב-23.11, במרכז לאתיקה, אודיטוריום דה בוטון בי-ם. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
amir_levi_x5
ראש מועצה חדש במגילות ותמונת השנה
לסיום שני דיווחים קצרים:
ראשית, ברכות חמות לאריה כהן (מצפה-שלם), שניצח השבוע בבחירות לראשות המועצה האזורית מגילות, עם 66.5% מהקולות הכשרים. מאחלים לך הצלחה בהובלת המועצה לשגשוג ופריחה, ועשייה מבורכת לטובת האזור ותושביו.
 
שנית, השבוע נפתחה תערוכת צילומי העיתונות "עדות מקומית" במוזיאון ארץ ישראל בת"א. התערוכה כוללת צילומים ב-7 קטגוריות. 
התערוכה כוללת צילומים מהאירועים הבולטים של השנה בישראל ומבין הצילומים המוצגים יבחרו הזוכים בתואר "תמונות השנה". אחת התמונות המתמודדת צולמה ע"י אמיר לוי, ובה נראית כרמל ברגד מצלמת עצמה "סלפי" עם רעיית רה"מ, שרה נתניהו. כרמל היא חניכת "צבר" מגרעין יגואר שבקיבוץ אפיקים, ומאומצת באהבה ע"י משפחתה של גבי אסם. כרמל לקראת סיום שירותה הצבאי בגולני לאחר שעשתה עליה מארה"ב. כפי שניתן לראות בצילום, כרמל שופעת חיוכים, ומקסימה את סביבתה ביופייה וחכמתה. שיהיה בהצלחה!
שיהיה לנו סוף שבוע נעים ועמוס בבשורות טובת. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה