דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 12.2.2016

לוגו תנועה
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 12/02/2016
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20160208_183937
הטרור הגיע למשמר הנגב
במוצאי שבת הזדעזענו לשמוע על דקירת שלומית גונן, חברת קיבוץ משמר הנגב, שהגיעה עם משפחתה לקניות בעיר רהט הסמוכה לקיבוץ. המחבל ניצל רגע של היסח הדעת ודקר את שלומית באוזנה. רצה הגורל ושלומית נפצעה באורח קל ושוחררה כבר ביום שני לביתה. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה פתח את ישיבת המזכירות השבוע, בדיווח על מצבה של שלומית, כשבסוף דבריו הצטרפו חברי המזכירות להבעת שאט הנפש מהמקרה ושליחת איחולי החלמה מהירה לשלומית ולהתאוששות מלאה שלה מהטראומה.  
בהמשך ובמהלך ביקור בביתה שחזרה שלומית את האירוע: "ברגע הראשון חשבתי שבכלל נפלתי לאחר שמישהו נתקע בי. רק אז הבת שלי ובעלה הראו לי בזעזוע שיורד לי דם מהצוואר. אני לא מבינה איך שמרתי על קור רוח". עוד סיפרה שכשהאמבולנס הגיע לא הסכימה שיעלו אותה לאלונקה והתעקשה לעמוד על רגליה ולהיכנס לרכב באופן עצמאי. ראוי לציין את החיבוק החם שמקבלת שלומית מהמשפחה ומהקיבוץ, כאשר היא מוקפת כל העת בחברים וחברות ממשמר הנגב הדואגים לשלומה.
20160208_180...
הטרור ברהט התרחש למרות המאמצים של ראשי העיר ברקימת קשרים תקינים עם השכנים היהודים. סיגל מורן, ראש מוא"ז בני שמעון, מסרה כי היא רואה את המעשה בחומרה ובדאגה רבה. "אני סומכת על רשויות החוק שיאתרו וימצו את הדין עם המפגע, אך באותה נשימה מבקשת לציין כי אף מפגע -מתועב ככל שיהיה- לא יצליח לפגום ביחסי השכנות שלנו עם רהט ותושביה." גם חניכי הנוער העובד והלומד מקן רהט, מיהרו להביע את התייחסותם למקרה: "אנו מופתעים ומזועזעים. אנחנו ותושבי העיר כולם מתנגדים למעשה אלימות נורא זה ואיננו מקבלים אותו - המעשה הזה אינו מייצג אותנו! יהודים וערבים בכל האזור חיים ביחד כבר שנים רבות, תוך אמונה בשלום ובחיים משותפים. לא היינו רוצים שיחסים אלו ייהרסו. בקן שלנו מחנכים נגד האלימות והגזענות ומתנגדים לכל תופעה מסוג זה. הפגיעה ביחסים כתוצאה מהמעשה היא אולי בלתי נמנעת, אבל אנחנו נמשיך בדרכנו ונפעל להחזיר את האמון בין העמים וליצור עתיד של קיום משותף". נציין כי הקן הנוכחי ברהט נפתח לפני 9 שנים והוא כולל כמה מאות חניכים בגילאי כיתות: ד'-יב', מתנדבי שירות לאומי ורכזת הקן. 
 
IMG-20160209...
IMG-20160209...
תלם של תקווה מתמשכת
השבוע אירח צוות תל"מ את פעילי התנועה, ליום חשיפה והכרות עם התרבות האתיופית ופעילותה של תל"מ בקיבוצים. היום נפתח במפגש משותף ב"בית האתיופי" שמנהלת חוה אלמו בבית שאן וכלל הכרות עם מרכיבי התרבות של יהודי אתיופיה, ואורח החיים המיוחד שלהם בטרם עלו ארצה. חוה ריתקה את האורחים בסיפורים מימי ילדותה ועד למבצעי העלייה ההרואיים של בני העדה. חלקו השני של היום הוקדש להצגת תכנית תל"מ, חניכה ובוגריה בקיבוץ משמר העמק. בוגרי התכנית; אשר סלמסה, מתוקה ברוך ודוד טסמה, סיפרו את סיפור הצלחתם שנזקף לטובת תל"מ, ואילו ענת סוונך, הציגה את ספרה הביוגרפי על חייה כבת העדה האתיופית. איציק שפרן, מנהל התכנית ויעל בזנר-ברגיל, המנהלת הפדגוגית, תיארו את התפתחותה של התכנית הפועלת בתנועה הקיבוצית, בשותפות עם משרד הקליטה, ומיצובה בשנים האחרונות כתכנית מוצלחת במיוחד בקרב הצעירים בני העדה. מדי שנה מסיימים כ- 90 חניכים ב- 15 קיבוצים, מסלול של עבודה, לימודים וכישורי חיים בעוד שכ- 300 צעירים לפחות נמצאים ברשימת ההמתנה.
חברי צוות צל"מ ניצלו את ההזדמנות לדווח על כך שקבבוש דסה, בוגרת תל"מ וחברת קיבוץ גלעד מונתה להיות אחת מהמקשרות. זוהי סגירת מעגל מרגשת, שהחלה בהצטרפותה של קבבוש כחניכה לפני כ- 10 שנים, ועד להפיכתה לחלק מהצוות.
 
20160207_111...
אור במקום טרור
מזכירות התנועה אירחה השבוע את ד"ר גדי גבריהו, יו"ר ארגון "תג מאיר: אור במקום טרור", על מנת לשמוע על פעילות הארגון ושליחותו למען ביעור מקרי הגזענות והשנאה בארץ. הפורום מונה כיום 51 ארגונים מכל קצוות קשת הדעות הפוליטיות, ועל אף שהוקם כתגובה לפשעי שנאה נגד מוסלמים, הוא יוצא כנגד כל פשע על רקע גזעני. ד"ר גבריהו ניצל את ההזדמנות לגנות את חילול בית התפילה בגבעת שורק הסמוכה לכרמי צור, ועדכן על התארגנות משלחת סולידריות שתצא למקום, כפי שהיא עושה אחרי כל אירוע שכזה. "פגיעה וחילול מקומות קדושים ראויים לכל גינוי ואסור שיתרחשו באף זמן ובאף מקום", אמר ד"ר גבריהו. בהמשך תיאר תמונה נרחבת תוך תיאור השתלשלות מטרידה של היסטורית תגי המחיר, החל מהאידאולוגיה, ההסתה והגזענות המשמשים כבסיס לפעילויות האלימות, והכה מנוגדות לערכי היהדות. מזכירות התנועה שמעה בדאגה את נתוני המציאות. הובהר מעבר לכל ספק כי פעילות "תג מחיר" הן המשך שיטתי לתופעה הרת אסון של פרשנות קיצונית ומסוכנת של עקרונות היהדות. זו תופעה שמצאה את ביטויה המעשי בפעילות המחתרת היהודית ובמעשים הרצחניים של ברוך גולדשטיין ויגאל עמיר. סוכם על ידי חברי המזכירות כי פעילות שכזו דורשת התגייסות שכנגד, והמזכירות תנסה לגבש דפוס פעולה שיטתי במאבק על נפשה של המדינה.
 
______-_____...
חיים ילין מצטרף למזכירות התנועה הקיבוצית
מזכירות התנועה הקיבוצית אישרה השבוע את הצטרפותו של ח"כ חיים ילין, במעמד משקיף, לכל דיוני המזכירות. בכך אישרה המזכירות את המלצת הנהלת התנועה. במהלך הישיבה ציינו המשתתפים כי מדובר בתוספת כוח משמעותית ומשמחת. ח״כ חיים ילין, ממפלגת יש עתיד, הגיב להחלטה באומרו: ״אני מברך על כך שהתנועה הקיבוצית פותחת את הדלת ומאפשרת למפלגות נוספת לקחת חלק פעיל במזכירות התנועה. לתנועה הקיבוצית זכויות רבות במדינת ישראל בכלל ובמפעל ההתיישבות בפרט. אמשיך ואפעל בכל הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי לחיזוק התנועה הקיבוצית.

(קרדיט צילום: דוברת הכנסת)
 
30 שנה ללא גלילי
20160210_01881
למעלה ממאה איש התכנסו השבוע בקיבוץ נען לציון פטירתו של ישראל גלילי, מי שנשא בתפקידים בכירים ובולטים בצמרת המדינה ושימש שר מרכזי בממשלות שבהן מפלגת העבודה הייתה מפלגת שלטון. במהלך האירוע נשא דברים אהרן ידלין בן התשעים, שתיאר את ישראל גלילי האדם הצנוע, איש התנועה והמפלגה ואת מקומו החשוב בחיים הפוליטיים והמדיניים בישראל. דבריו של ידלין מקבלים משנה תוקף כאשר הוא בין האנשים הבודדים שעוד יכולים להעיד מקרוב על פעילותו הפוליטית של גלילי, השונה תכלית שינוי מפעילות הפוליטיקאים בימינו. ידלין תיאר את יכולת ההקשבה של גלילי, תכונה אותה סיגל עוד מנעוריו בנוער העובד והלומד, שהיה ממקימיה. את מקומו של אהרון, תפס בנו עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, שהציג סקירה מרתקת על המצב המדיני והביטחוני של ישראל היום ועל אתגרי הביטחון שלה בעתיד. בין לבין הנעימה בשירה דפנה זהבי אותה ליווה בפסנתר ערן זהבי, כולם נצר לדוד זהבי, המלחין הנודע, ממקימי נען. משתתפי האירוע, חלקם חברי נען, ביקשו להודות לעמוס שיפריס כותב הספר "ישראל גלילי- שומר המסד ונוטה הקו", על ארגון הערב המיוחד. עוד ציינו חברי הקיבוץ את תחושת הבית שהייתה נען עבור גלילי, שהקפיד לחזור מידי ערב לקיבוצו על אף האירועים דרמטיים בחיי האומה, להם היה שותף.

(קרדיט צילום: קובי רביד)
בית היוצר לנשמת האומה
20160209_140147
התנועה ליהדות חברתית- בינה, אירחה השבוע את נציג התנועה בראשותו של מזכ"ל התנועה, על מנת להציג באופן מלא את פעילות הארגון ואת משכנו החדש שבדרום ת"א. ערן ברוך, מנכ"ל בינה, פתח את המפגש בהציגו את עיקרי פעילות הארגון: לימוד תורה, עשייה חברתית ובניית קהילה. אח"כ החלה סקירת הפעילות, שנעשתה באופן מיוחד כאשר בפתיחה היא נסקרה ע"י מנהל אותה פעילות ומיד אח"כ היא הוצגה מזווית עיניהם של משתתפי הפעילות, מרביתם צעירים עד גיל 30. וכך, זכו נציגי התק"צ להיחשף לפעילויות המרשימות הנעשות בבית המדרש, בישיבה החילונית (בשלוש ערים) ובמכינה הקדם צבאית בינ"ה ע"ש לובה אליאב, כמו גם פעילות שנת השירות, העבודה בשכונות, ותוכן חומרי הלימוד הנשענים על ארון הספרים היהודי המפואר, המהווה מקור השראה ולא סמכות. בין הצגת הפעילויות סיירו נציגי התק"צ ברחבי הגן הבוטני השוכן בסמוך, ואשר בינה מטפחת אותו ומשמישה אותו לצורך פעילות אקולוגיות מגוונת. סיום המפגש כלל שיחה פתוחה עם נציגי הוועד המנהל של בינה, שבה דובר על המשך העשייה המבורכת של בינה והחיבור לתנועה הקיבוצית, שהיא ממייסדיה. לדברי ניר מאיר, יש לראות בבינה כשליחים של חזון, המבצעים פעילות ערכית מבורכת ונדרשת. בנוסף, ביקשו נציגי התק"צ לבחון דרכים בהן ניתן לרכז מאמץ ולאגם משאבים עם פעילויות דומות מתוך ראיה המבקשת להשאיר חותם מובהק בחברה הישראלית. 
 
____-_______...
מגבירים קליטה בשניר
קיבוץ שניר קולט 36 משפחות חדשות בשכונת ההרחבה. ביום שישי שעבר התקיים "כנס משתכנים" בקיבוץ, אליו הוזמנו 26 משפחות ראשונות, שכבר עברו ועדת קבלה. בכנס המשתכנים בחרה כל משפחה מגרש עליו היא תבנה את ביתה, וחתמה על הסכמי פיתוח מול החברה הכלכלית של המועצה האזורית, שתיכנס לראשונה לביצוע וניהול כל עבודות פיתוח התשתיות הציבוריות בשכונה החדשה. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו וקיבוץ שניר יהפוך לקיבוץ הראשון שבו עבודת הפיתוח תעשה ע"י החברה הכלכלית של מוא"ז הגליל העליון, ולא ע"י יזם פרטי. תכנית הקליטה תמשך שנתיים בסך הכול. המצטרפים החדשים מתקבלים לאגודה הקהילתית, ובשלב השני לחברות מלאה בקיבוץ. בהקשר זה יצוין כי בשניר החלו במקביל תהליכים פנימיים של צמצום סטאטוסים, ומכאן גם הרצון לראות בסוף התהליך כ-36 משפחות המתקבלות לחברות מלאה. לדברי ריי רותם, רכזת האזור מטעם התנועה הקיבוצית, הקליטה הנוכחית בשניר מתאפיינת במעורבות מרשימה של המועצה האזורית ובנוכחות בני הקהילה: "משמח לראות שמרבית הנקלטים הם בני הקהילה המעוניינים לחזור לשניר, לבנות כאן את ביתם, להצמיח משפחה, ולהבטיח רצף רב דורי מכובד בקיבוץ".   
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • מרתון מופעים- מטה התרבות בתנועה הקיבוצית יקיים מרתון הופעות עבור רכזי התרבות בקיבוצים וכן למנהלי פנאי וחברה בקיבוצים. המופע יתקיים ב-17.2 בצוותא. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תואר בניהול וחקלאות- תכנית חדשה וייחודית ללימודי תואר ראשון בניהול, בשילוב עם לימודי תעודה בחקלאות. הלימודים יתקיימו במכללת ספיר ומיועדים למעוניינים להיכנס לתחום החקלאות, או לכאלו המבקשים להתקדם מקצועית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מפגש קצינים בתנועה הקיבוצית- מחלקת הביטחון בתק"צ מזמינה בני וחברי קבוצים המשרתים בקבע ובמילואים, למפגש פתוח. מוזמנים לבוא לשמוע ובעיקר להשמיע. הכינוס יתקיים בבית התנועה בת"א ב- 25.2 אחה"צ. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית- "הכינור הוירטואוזי". סדרת הופעות מיוחדת בפן צועני. הקונצרטים יתקיימו החל מ- 20 לפברואר, עד 27 לפברואר. לפרטים נוספים לחצוכאן.
  • האופרה שרה בצוותא. סידרת מופעי מחווה לגדולי הזמר העברי שיתקיימו בחודש הקרוב. מוזמנים להתעדכן במופעים הקרובים. קוד 2016 לכרטיסים מוזלים. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
12705450_937...
בחירות בעמק הירדן, ראש שב"כ חדש ו...ברני סנדרס!
לסיום שלושה דיווחים קצרים:
מתח ודרמה בסיבוב הראשון של הבחירות לראשות מועצת עמק הירדן, שנערכו השבוע. התוצאות קבעו: קרב ראש בראש בין שני קיבוצניקים על ראשות המועצה. איש הטלוויזיה עידן גרינבאום, בן קיבוץ אשדות יעקב, קיבל את אמון 29% מקולות המצביעים ויתמודד מול ד"ר גבי אסם מקיבוץ אפיקים, מנהלת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית, שקיבלה 25% מהקולות. הסיבוב השני והמכריע יתקיים בעוד שבוע וחצי והעמק כמרקחה.

התנועה הקיבוצית גאה ומברכת את ראש השב"כ הנכנס נדב ארגמן, בן קיבוץ חמדיה, בנם של תקווה ועמירם ארגמן. בשיחה שקיימנו עם אמו סיפרה לנו בקצרה כי היא חשה גאווה גדולה ומאחלת הצלחה לכל עם ישראל. אנחנו מצטרפים לברכות ומאחלים לנדב הצלחה באתגר העצום העומד לפתחו.
עלה והגשם, וחזק ואמץ!

ואיזו סערה חביבה התעוררה השבוע סביב עבור הקיבוצי של ברני סנדרס... לפני שבוע פרסם עיתון "הארץ", כי המועמד העולה מטעם המפלגה הדמוקרטי, היה מתנדב בקיבוץ שער העמקים ב- 1963, וכבר למחרת פשטו כלי תקשורת מישראל ומחו"ל על הקיבוץ בניסיון למצוא בדל אינפורמציה על עברו הקיבוצי. בינתיים רב הנסתר על הגלוי וטרם נמצא חבר ותיק שזוכר את הטוען לנשיאות... תעלומת ברני סנדרס נחשפה לראשונה בעמוד הפייסבוק של התנועה הקיבוצית, ועדיין נשמח לקבל מידע שיכול לשפוך אור. מוזמנים לקרוא את הדיווח שהופיע השבוע בניו-יורק טיימס בלחיצה כאן.

 
לסיום אבקש לאחל לכולנו סוף שבוע רגוע, מהנה ועתיר בחוויות טובות. אם במקרה נזכרתם שפגשתם את החבר ברני סנדרס בתחילת שנות ה-60 על אחת ממדרכות הקיבוץ- נשמח לשמוע על כך... שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה