דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 1.1.2016

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 01/01/2016
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF, לחצו כאן.
 
20151231_095...

אושר תקציב התנועה הקיבוצית

בישיבת מועצת התנועה הקיבוצית, שהתקיימה אתמול באפעל (יום ה'), אושרה ברוב קולות הצעת התקציב לשנת 2016. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ביקש בתחילת הכינוס לתאר את תפקידיה של התנועה ממנה נגזרת הפעילות המתוכננת לשנה הקרובה. בדבריו התייחס לרצון לבסס גוף תנועתי בעל מבנה גמיש ומחשבה פתוחה, המאפשר לו (לאותו גוף) יכולת קליטה וניתוח של התפתחויות, ותגובה מהירה לאיומים ולהזדמנויות. מזכ"ל התנועה סיים את דבריו בדגשים המהווים בסיס לתקצוב הפעילויות: ראשית, הגדרת התנועה הקיבוצית את עצמה כתנועה קואופרטיבית, שתתאר במדויק את מי שהיא, ותאפשר את השיח הנדרש עם עצמנו ועם מקבלי ההחלטות, שנית, הידוק שיתוף הפעולה במרחב הכפרי, כשבראש ובראשונה איגום משאבים וכוחות בין שלושת הגורמים המשפיעים ביותר על כל קיבוץ (מועצה אזורית, תנועה, ארגון כלכלי), שלישית, עקרון "אי נטישת פצועים בשטח"- ניר מאיר התחייב בשמה של התנועה לפעול באופן נחרץ ולדאוג לחלץ את שלושת הקיבוצים, אשר גורלם לא שפר עליהם והם יזכו לתמיכת כל גורמי התנועה. בסיום דבריו הדגיש את סיורי מזכירות התנועה בקיבוצים, (מידי שבוע) במטרה להכירם ולשרתם באופן בלתי אמצעי.
התקציב שהוצג ע"י אפרים שפירא, גזבר התנועה, כולל שורת התפתחויות כספיות, שהתרחשו לאחרונה ושהגיעו משלוש גזרות שונות: הרעה משמעותית בתקציב ניר שיתופי (ומכאן קיצוץ בסכומים המועברים לפעילויות), כוונת ידיעות תקשורת לשינוי מודל ההתקשרות להוצאת ידיעות הקיבוץ, והחלטה חד צדדית של עיריית נתניה בכל הקשור להפעלת התזמורת הקאמרית המשותפת. 
20151231_110...
להתפתחויות אלה, יש להוסיף את ההחלטה העקרונית שהתקבלה במזכירות התק"צ, שלא לבקש השנה הלוואות מגופים חיצונים, וכן העובדה שאנו עדיין בטווח עשר השנים מאז קבלת ההחלטות בוועידת כפר-בלום, שאינה מאפשרות שום גמישות תכנונית בהפעלת "הפעילויות המתוקצבות", והן מופיעות בתקציב שנת 2016 כפי שהופיעו בשנים האחרונות. לאור כל זאת כולל התקציב החדש החלטה להשלים את "מהלך הצמדת המיסוי" משנה שעברה. כזכור, מאז שנת 2007 נשחק המיסוי התנועתי בכ-20% ולא עודכן לערכו הריאלי. בשנה שעברה, החליטה המועצה על "תיקון חלקי" והעלאה של המיסוי התנועתי בכ-10%. כעת הושלם המהלך ע"י העלאת המס בכ-10% נוספים.
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "תנועה גדולה וחזקה, הבונה תקציב חדש, תקפיד ככול הניתן על עקרונות שלא שוחקים נכסים, ולא לוקחים הלוואות. בהינתן ההתפתחויות השונות ביקשנו להשלים השנה את "תהליך ההצמדה" של מיסי התנועה, בו פתחנו בשנה שעברה. מהלך הזה מגיע לאחר בחינה מדוקדקת של מקורות ההכנסה אל מול ההוצאות, ולאחר שהובלנו קיצוץ של כ-600 אלף שקל מתקציב הפעילות השוטף. הדגיש כי אין מדובר כאן במהלך שיטתי זוחל אשר יחזור על עצמו מידי שנה".
 
____________...
מכירות מפעלי הקיבוצים יסתכמו השנה ב-43.8 מיליארד שקל; גידול של 4% משנה שעברה
מפעלי הקיבוצים מסיימים שנת מוצלחת עם גידול של 4% במכירות בשנת 2015, כך עולה מניתוח שנתי שערכה כלכלנית איגוד התעשייה הקיבוצית, שלומית ארבל. על פי התחזית יסתכמו המכירות השנה בארץ ובחו"ל ב-43.8 מיליארד שקל, לעומת 42.1 מיליארד שקל בשנה הקודמת. מגמת הצמיחה המחודשת מקרבת את התעשייה הקיבוצית חזרה אל שיא המכירות של כל הזמנים שנרשם בשנת 2008 – 45 מיליארד שקל. לדברי אודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, ניתוח הגורמים לצמיחה במכירות מעלה אף הוא מגמה חיובית: "היצוא הישיר מישראל גדל לפי התחזית בערכים שקליים בשיעור של 7.3% והגיע ל-14.2 מיליארד שקל. המכירות של מפעלי הבת של הקיבוצים הפועלים בחו"ל גדלו ב-5.2% והגיעו ל-8.8 מיליארד שקל. אנו שמחים על התחזקות היצוא מישראל שתורם ליצירת מקומות עבודה חדשים, בעיקר בפריפריה". עוד עולה מהנתונים כי המכירות של המפעלים האזוריים גדלו בכ-5% והגיעו לכ-8.6 מיליארד שקל. 
 
main1
איחוד סטאטוסים בגבולות
בשבוע שעבר אישרו חברי גבולות מודל לאיחוד סטאטוסים בקיבוץ ומעבר לחברות מלאה. בהצבעה בקלפי הושג הרוב המיוחס הנדרש ובכך הגיע לסיומו תהליך שהתפרש על פני שנתיים וחצי וכלל שיח ציבורי שקוף ואינטנסיבי בין החברים בסטאטוסים השונים.
ברקע הדברים עומד מצב בו קיימים בגבולות שלושה סוגי אוכלוסייה עיקריים: חברים וותיקים (עוד לפני שינוי אורחת החיים ב-2005), חברים בעצמאות כלכלית (מרביתם בני קיבוץ), וכ-15 משפחות המתגוררות בהרחבה כתושבים. הרצון להוביל לצמיחה מוגברת תוך שמירה על לכידות חברתית ועל הצביון הקהילתי, הוביל את גבולות למהלך המבקש בשלב הראשון לשלב בין כל חברי האגש"ח לסטאטוס אחיד של חברות מלאה, ובהמשך עקרונות המודל שאושרו ישמשו גם עבור איחוד הסטאטוסים של תושבי ההרחבה ועבור נקלטים חדשים. בבסיס המודל החדש עומדת השמירה על ערבות הדדית נרחבת בתוך הקהילה, שהופכת להיות מבוססת על מבחן הכנסה כמפתח לגובה ההחזרים (זכאות) ולתשלום המס. סעיפי הערבות כוללים סיוע בתחום הבריאות, החינוך, פעילויות הגיל השלישי ועוד. כאמור, המודל החדש יבוא לביטוי כבר בקליטה החדשה המתוכננת עבור השכונה החדשה בגבולות (24 יח"ד). "זהו אירוע היסטורי בדברי ימי הקיבוץ, לא פחות". אומר שחם ברקת, מנהל הקהילה בגבולות. "נעשה כאן צעד עצום לכיוון של קהילה מגובשת ואיתנה יותר, לחיבוק בני הקיבוץ לתוך הקהילה ולקידום הקליטה". 
 
20151228_121953
20151228_104558
התנועה במעגן מיכאל ובמצר
בתחילת השבוע סיירה מזכירות התנועה בקיבוצים מצר (מוא"ז מנשה), ומעגן מיכאל (מוא"ז חוף הכרמל). הסיור אורגן ע"י רכז האזור אורי מרגלית, והוא כלל היכרות עם כל קיבוץ על ידי ביקור במקומות בולטים בו ושיחה עם הנהגת הקיבוץ. הסיור נפתח בקיבוץ מצר שהציג תמונת מצב המשקפת השקעה מרשימה בעקרונות ערבות הדדית וקהילתיות, בדגש על השקעה בחינוך, בבריאות וברווחת חברי מצר. בסמוך למצר נבנית בימים אלה העיר חריש החדשה, והדבר גורר עמו הזדמנויות כמו גם בעיות הדורשות התייחסות וטיפול מצד כל הגורמים. בהמשך היום הגיעה המזכירות לקיבוץ מעגן מיכאל, מהקיבוצים הגדולים בארץ. על אף שלא מדובר בקיבוץ צעיר (עלה להתיישבות במיקומו הנוכחי ב-1949), מדובר בקיבוץ עם נוכחות יוצאת דופן של שכבה צעירה וצמיחה דמוגרפית מרשימה. מרבית בני הקיבוץ נשארים או חוזרים לחיות את חייהם בקיבוץ השיתופי, ומדי שנה נרשמות עשרות לידות. ריבוי טבעי זה מזמן לקיבוץ התמודדויות מורכבות בכל הקשור לצמיחת הקיבוץ, ומעגן מיכאל היה מבין הקיבוצים שסבלו משנים ארוכות מידי של עיכובים וחסמים, מצד גורמי המדינה, בנוגע לעדכון תמ"א 35 ומגבלות תכנוניות נוספות (נושא שנפתר לפני כחודש). בנוסף, מציג הקיבוץ מעורבות חברתית יוצאת דופן המתבטאת הן בפעילויות חברתית ענפה בתוך הקיבוץ עבור חבריו, והן במשימתיות, הבאה לביטוי במעורבות בתכניות: אולפן-קיבוץ, תל"מ, ובקיבוצניקים למען החברה, ועוד שלל פעילויות וולונטריות שמבצעים בשטח חברי הקיבוצים כיחידים.     
 
עלה של זית
FF4A9335
משלחת תג מאיר ביקרה השבוע בכפר ביתולו שספג מתקפת תג מחיר בשבוע שעבר. במשלחת השתתפו בין השאר רב קהילת יקר בירושלים הרב שלמה דב רוזן, נציג התנועה הקיבוצית אהרל׳ה פוקס (נען), והיא הובלה על ידי פורום תג מאיר. חברי המשלחת  ביקרו בבית אליו הושלכו רימוני הגז ופגשו את המשפחה שהותקפה. מסתבר כי כבר לפני כחודש ריססו אלמונים כתובת גזענית בעברית על קירות בית סמוך. הרב רוזן אמר כי ״המעשה הזה מנוגד להלכה היהודית ואנו מתנגדים לו בכל תוקף״. נציג הכפר מחמוד בזאר התייחס ואמר: ״שני העמים מבינים שלא נוכל להעלים אחד את השני. אנו מעוניינים לחיות בשלום זה לצד זה". בסיום הביקור נטעו היהודים והערבים יחד עץ זית מול הכתובת הגזענית. "זוהי זכות גדולה" אומר אהרל'ה פוקס, "הרגשתי זכות להיות חלק מקבוצה המבקשת להאיר את המקומות האפלים בחברה הישראלית. המחשבה על זוג צעיר, החי בשלווה בסמוך לעיר מודיעין, שילדיו מתעוררים בבעתה באמצע הלילה מרימון גז שנזרק לתוך דירתם, היא נוראית ומטלטלת. אני מקווה שעץ הזית שנטענו יצמח באווירה אחרת שתצדיק את סמליותו לתום המבול, לתקווה ולשלום"
צעירים ומבטיחים
374a50_433a7...
קואופרטיב "לעבדה ולשמרה" קיבל את הפרס "צעירים מבטיחים בחקלאות הישראלית – חקלאות חברתית", במסגרת ועידת ישראל לחקלאות שהתקיימה לפני שבוע בירושלים. בסוף היום השני לוועידה הוענקו אותות הערכה לאישים ולגופים שהצטיינו בשנה האחרונה בחקלאות. את הפרס קיבל נרי שוטן, חבר תנועת דרור ישראל וממקימי לעבדה ולשמרה שדיבר בזכות ההתאגדות, הקואופרציה והחשיבות בהקמת קואופרטיבים חזקים, יעילים ובאמצעותם לפעול כזרז המקדם את הדור צעיר לחקלאות הישראלית. לעבדה ולשמרה הינו קואופרטיב שנולד מתוך תפישה ציונית המבקשת לשוב ולחזק את הקשר בין האגודות החקלאיות לבין הקרקע שברשותן באמצעות עיבודן. חבריו מאמינים, כי באמצעות ההתאגדות, ביכולתם לטייב וליעל את הפעילות החקלאית בצורה ניכרת כאשר הקואופרטיב משפר את תנאי חבריו הן באמצעות רכישת תשומות באופן מרוכז והן באמצעות שיווק משותף של התצרוכת החקלאית. את הפרס קיבל הקואופרטיב מידי ראשי התנועות המיישבות (מאיר צור וניר מאיר), ואבו וילן, ממנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל.
ברכות חברים!
 
____________...
כנס החינוך השנתי הראשון
בתנועה הקיבוצית התפתחה במשך למעלה מ- 100 שנים גישה חינוכית עליה התחנכו דורות של ילדים מבית התינוקות ועד בגרותם. גישה זו ממשיכה ומתפתחת כל העת ברוח התקופה תוך דיאלוג מתמיד עם החברה הישראלית. כוחה, מקומה ומשמעותה של מערכת החינוך בקיבוץ ובישוב, נבחנת באופן מתמיד, וכנס החינוך יבקש להעצים את כלל השותפים בעשייה החינוכית במרחב ההתיישבותי ובפרט את מנהלי החינוך בקיבוצים (הגיל הרך והחינוך החברתי). בכנס יהיו הרצאות של מובילי דעה בחברה הקיבוצית ומייצגי המרחב ההתיישבותי בכנסת. כל זאת לצד מעגלי שיח ומושבים היוצרים מפגש ודיאלוג על עתידנו המשותף בחינוך.
כנס החינוך הינו הזדמנות לכל אחת ואחד מאנשי החינוך בקיבוצים, להשמיע את דעתם ולשמוע את דעתם של האחרים במסע המשותף. בואו לשמוע, להשמיע ולהשפיע, זוהי הזמנה אישית לשותפות בקביעת הדרך שתבטיח את המשך קיומו של החינוך הקיבוצי. מחכים לכם!
הכנס יערך במלון רמת רחל, ב- 13-14 בינואר 2016. לפרטים והרשמה לחצו כאן.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • אנגינה פקטוריס - סאטירה חדשה בהפקת צוותא, עולה לבמות. כרטיסים מוזלים בקוד- 2016, להצגות במהלך חודש ינואר בקופות ובאתר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "שמחת המעשה"- תערוכה חדשה של אראלה הורביץ תיפתח ב- 11.1 בערב מיוחד במועדון אתנחתא שביד טבנקין. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • תוכנית אדמה- פרויקט ייחודי של מכון שיטים המיועד לבוגרי צבא ושירות לאומי. התכנית מציעה עבודה מועדפת בקיבוץ נערן המשלבת עבודת אדמה, למידה וחיים יחד. כנס מתעניינים יתקיים ב- 17.1. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • הורים פועלים ויוצרים מציאות אחרת- ארגון אהדה מקיים כנס עבור משפחות של בוגרים וילדים עם מוגבלויות בקיבוצים. הכנס יתקיים בקיבוץ יגור ב- 26.1. לפרטים נוספים לחצו כאן
 
__________-_...
מתגייסים למען הדר
בפברואר 2015 התגלה בגופה של הדר פרייס, בתם של אליאב ואפרת פרייס מקיבוץ הזורע, סרטן ממאיר נדיר ביותר. מאז גילוי הסרטן, הדר עברה מספר ניתוחים וטיפולים בארץ שלא צלחו, וכרגע לא נותרה ברירה אלא לנסות ולהציל את חייה בניתוח מיוחד ויקר מאד, הנובע מכך שישנם מעט מאד מרכזים רפואיים בעולם שהתמחו בסוג הסרטן המדובר ויודעים כיצד להתמודד עמו. הדר בת שלושים ובעלת תואר ראשון בסוציולוגיה, אנתרופולוגיה ומנהל עסקים. עד לגילוי המחלה, ניהלה הדר את צוותי הגיוס של המתנדבים לשירות לאומי גם במחוז ירושלים וגם במחוז הדרום עם עתיד ורוד ומבטיח של קידום בעבודה, המשך לימודים והכי חשוב – הגדלת התא המשפחתי עם ארז, לו נישאה רק לפני שנתיים... למען הצלת חייה של הדר התגייסו חברי קיבוץ הזורע, ביחד עם המועצה אזורית מגידו וקרן חבצלת. גם פרסום זה יסתיים בבקשה לכל מי שיכול להצטרף למאבק על חייה בעזרת העברת תרומה לפי יכולתכם. את התרומה ניתן לשלוח בכמה דרכים, ולפרטים לחצו כאן. מוזמנים להיות בקשר על כך עם עירית שדמון מקיבוץ הזורע: irit_sh@plastopil.com או 052-3990414.   
 
2016____
שנה אזרחית טובה!
לסיום ולכבוד השנה האזרחית החדשה אנו גאים להציג בפניכם קצת על העשייה הקיבוצית ותמונת מצב המשתקפת מסרטון שנעשה לאחרונה. מוזמנים לצפות בלחיצה כאן.
בנוסף לא אתעלם ממזג האוויר הסוער בחוץ ואבקשכם לשלוח תמונות מהסערה, ונפרסמם. באותה הזדמנות אבקש לאחל לכולנו סוף שבוע חמים ונעים, עמוס בחוויות משפחתיות וחבריות מהנות.
מזג האוויר החורפי מזמן הזדמנות לקריאת ספר, כאשר ההמלצה על ספר טוב היא ברורה ומתבקשת: גדר חיה של הסופרת דורית רביניאן, זוכה פרס ברנשטיין לרומן עברי תשע"ה. אל מול שיח גזעני ומפוחד, החושב שניתן לטשטש מציאות ע"י עצימת עיניים ופסילת ספרים, ניתן לעשות מעשה, ופשוט לקנות ספר טוב ובכך גם להנאות מהכתיבה המשובחת וגם להביע אמירה כנגד הנבערות והשטחיות.
עם הספר הוא עמו של ספר הספרים, היודע להתמודד ללא חשש עם קונפליקטים ושאלות זהות, והוא בוודאי שלא מחרים ספרים ולא מפר את חופש הביטוי בצורה נלוזה. שבת שלום.


שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.
 

הוספת תגובה חדשה