דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"הנה בא עוד גל גדול" - איך להתמודד עם השלכות אי-הוודאות של התמשכות הקורונה?

מעל 180 ממלאות וממלאי תפקידים (צוותי קורונה, צח"י, מנהלות ומנהלי קהילה, חינוך, מש"א, בריאות ורווחה, צמיחה, תרבות ועוד) השתתפו בשבוע שעבר במפגש זום שעסק בההתמודדות עם המשך גלי הקורונה, אותו יזם צוות תנועתי שהורכב מפעילות ופעילי אגף חברה וקהילה, רכזי האזורים, מחלקת הביטחון ואגף חינוך
צילום מסך מתוך הרצאתה של לימור הולץ "שילוב ידיים, איך להתנהל ביחד כדי לשמור על כולנו בריאים"
צילום מסך מתוך הרצאתה של לימור הולץ "שילוב ידיים, איך להתנהל ביחד כדי לשמור על כולנו בריאים"

אי־ודאות היא פרימת הקשר שבין סיבה לתוצאה. האדם רגיל לתפוס את העולם כמורכב משרשראות ארוכות של סיבות או מעשים, ותוצאותיהם. אנחנו חיים עכשיו במציאות חדשה, הקשר בין סיבה לתוצאה התערער. בנוסף, לא ניתן להעריך את משכה - לא רק בגלל המגפה, גם בגלל שינויי האקלים, שעשויים להוביל לשינויים כלכליים וגיאו־פוליטיים. חוסר הוודאות, ברמה הגלובלית, רק ילך ויתעצם. פירוק המשוואה הזאת, של הסיבה והתוצאה, הוויתור על הידיעה שאנחנו שולטים במצב, מוביל, מטבע הדברים, לתחושות של קושי ושחיקה, הן במישור האישי והן במישור המקצועי. איך נוכל לצמצם תחושות אלו ולחזק עצמנו לבאות?

אירוע אי־הוודאות הזה הוא לא פרטי. הוא קולקטיבי. כולנו חולקים את החוויה הזאת, ואנו נאלצים לבוא איתה במגע ולהתמודד עם ההשלכות שלה כל הזמן. ההתכנסות אפשרה לנו לחלוק ולשתף, לשמוע הן ממומחים, הן משותפינו במועצות והן זה מזו על המשך ההתמודדות.

במפגש סקר פרופ' נמרוד מימון, מנהל תוכנית "מגן אבות ואימהות" ויו"ר החטיבה הפנימית בבית החולים 'סורוקה' בבאר שבע, סקר את המצב וענה על שאלות המשתתפים. לאחר מכן התחלקו כולם לארבעה חדרי זום בהם דנו בנושאים שונים דרך דוגמאות מהשטח.

בחדר הראשון קיבלו המשתתפים טיפים להתמודדות של מערכות החינוך בקיבוצים וכיצד להעביר מסרים והודעות לקהילה בצורה מדויקת, תוך מתן דוגמאות מגבעת חיים מאוחד. בחדר השני הוצגה דוגמא מקיבוץ מבוא חמה להתמודדות קיבוצית עם חילוקי דעות בקהילה באמצעות מעגלי שיח יזומים הפתוחים לציבור בהנחיית אובייקטיבית. בחדר השלישי שוחחו על התמודדות ניהולית עם אכיפת נהלי הקורונה בקהילה, ובחדר הרביעי דיברו על התמודדות עם שחיקה של מנהלים והנהלות ומנהלת הקהילה בבית ניר, עינב אוחיון, הציגה את המתרחש בקיבוצה ונתנה טיפים.

א. מצב הגלים והרוח – פרופ' נמרוד מימון מנהל תוכנית מגן אבות ואימהות ויו"ר החטיבה בפנימית בסורוקה סקר את המצב וענה על שאלות. לצפייה בהקלטה: לחצו כאן.

ב. גלישה לחדרים -

חדר 1: מסרים מדוייקים - התמודדות של מערכות החינוך, והעברת מסרים מדוייקת - דוגמאות מגבעת חיים מאוחד, הילית בן צבי, יאיר פז, נעה שחר פיצר. לקריאה נוספת: לחצו כאן.

חדר 2: מגוון דעות - קיבוץ מבוא חמה מציג התמודדות קיבוצית על ידי קיום מעגלי שיח, דניאל קנטון ואיילת הריס.

למצגת: לחצו כאן
להקלטת החדר: לחצו כאן                   

חדר 3: מי שמך? התמודדות ניהולית עם אכיפה של נהלי הקורונה במערכת החינוך ובקהילה - שלומית צימרינג. לקריאה נוספת: לחצו כאן.

חדר 4: גורם השחיקה - התמודדות מנהלים ומנהלות, בחירום מתמשך ובשגרה. מנהלת הקהילה של בית ניר - עינב אוחיון עם רמי פלג. לקריאה נוספת: לחצו כאן
 

טיפים מעינב אוחיון, מנהלת הקהילה בבית ניר:

ג. שילוב ידיים, איך להתנהל ביחד כדי לשמור על כולנו בריאים - לימור הולץ, דוברת מועצה אזורית גולן וממונת קורונה מועצתית:

למצגת: לחצו כאן

לצפייה בהקלטה: לחצו כאן (החל מדקה 32:04)

ד. טיפים מקיבוצים: מתכונת בדיקות מהירות – רעיה בן אברהם, מנהלת הקהילה  של נען: לחצו כאן.

לסיכום: נחמה קטנה אפשר לשאוב מהידיעה שהמוח האנושי דווקא פועל באופן אופטימלי במצבי אי־ודאות, רמה מסוימת של אי־ודאות מיטיבה איתנו, היא גורמת לנו להישאר חדים (ד"ר תומר בקלש, פסיכולוג וחוקר מוח). כדי לחזור שוב ושוב לחוף מבטחים אחרי גל ועוד גל נוכל לעשות את הפשוט, זה פשוט עובד:

  • להכין את עצמנו למצבי האתגר – לחשוב, לתכנן, לבצע ברגע האמת
  • "טו לט גו" - לייצר בכוונה תחילה חוויות שבמסגרתן המוח לא יהיה טרוד בניבוי (למשל, שחייה). הדרך שלנו, כבני אנוש, להתמודד עם סביבת אי־ודאות מתמשכת, עוברת בשחרור מאחיזה.
  • לאמץ דפוסי חשיבה גמישים ומשתנים - במסכת תענית כתוב "תנו רבנן — לעולם יהא אדם רך כקנה, ואל יהיה קשה כארז".
  • להשתמש בקהילתיות, במעגלי השותפות שמאפשרים לנו להרגיש שאנחנו ביחד, גם בתוך אי הודאות הזו היחד מחזק.

הוספת תגובה חדשה