דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הדשא הגדול מספר את הסיפור שלנו

המפגש השני בסדרת "לבנות עתיד" עסק במרחב הפיזי הקיבוצי כמבטא את הערכים והזהות הייחודית של הקיבוץ, וכאמצעי לשמר מרכיבי ליבה כמו ערבות הדדית, רב דוריות, לכידות, נכסים משותפים ומעורבות חברתית של החברות והחברים. במפגש הוצגו דוגמאות לאופן שבו ניתן להתמודד עם השינויים החלים בקיבוצים ומחוצה להם באמצעות הפחת חיים חדשים במרחבים קיימים
הדשא הגדול מספר את הסיפור שלנו
ספרייה בטחנת קמח בקיבוץ שער העמקים

ביום חמישי 22.7.2021 נערך המפגש השני בסדרת "לבנות עתיד", תחת הכותרת: תכנון קיבוצי במיטבו – מהלכה למעשה. את המפגש פתחה צאלה קרניאל, אדריכלית ומתכננת העוסקת בתכנון עירוני וסביבתי ומתמחה בתכנון בקיבוץ, שהובילה מיזם בשיתוף "יד טבנקין", מרכז המועצות האזוריות והתק"צ, העוסק בתכנון המרחב בקהילה הקיבוצית המשתנה. צאלה סקרה את השינויים שחלו בתכנון המרחב הקיבוצי בעשורים האחרונים, בתגובה לשינויים חיצוניים ופנימיים, והדגישה את החיבור הנדרש שבין מערכת הערכים הקיבוצית לתכנון הפיזי שלו.

בהמשך להרצאת הפתיחה שוחחה ד"ר אילת גלס, ראש אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, עם מיכל דור, אדריכלית ומתכננת ערים, פעילה במרחב הכפרי ומתמחה בין השאר בתכנון קיבוצים ומושבים, על איך לייצר את החיבור הזה ביומיום. אילת התייחסה למרכיבי הליבה של קהילה קיבוצית במיטבה, ביניהם ערבות הדדית, רב דוריות ולכידות חברתית וביקשה ממיכל להציע התייחסות מעשית ותכנונית אליהם. מיכל הציעה דוגמאות כמו ציפוף ובנייה בקומות שמאפשרים לייצר תמהיל דיור לקבוצות בגילאים שונים ועם צרכים שונים, על החשיבות לייצר אפשרויות תעסוקתיות עבור לפחות מחצית מחברות/י הקיבוץ בקיבוץ עצמו, על דיור לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים מהקהילה ומחוצה לה בתוך הקיבוץ, ועוד.

השלב הבא במפגש הפנה את הזרקור לדוגמאות מהשטח, באמצעות שלוש הרצאות קצרות:

אדריכל אסף קשטן, א.ב. מתכננים, הציג תפיסה תכנונית המתבוננת על המרחב הקיבוצי דרך פריזמה פיזיולגית ומדמיינת את הציר המרכזי של הקיבוץ כעמוד השדרה ואת צירי התנועה כעורקים וורידים. תפיסה זו מחברת את התכנון ליכולתם של הצירים לתפקד באופן אופטימלי ולייצר זרימה וחיים קהילתיים מיטביים. את התפיסה הדגים אסף באמצעות דוגמאות מקיבוצים שונים.

חן גביע, מנהל הקהילה בעין כרמל, תיאר את התהליך המרשים של הפיכתו של חדר האוכל בקיבוץ "מפיל לבן לסוס קהילתי דוהר". חן סיפר על אופן קבלת ההחלטה, בשיתוף כלל החברות והחברים, להחזיר את חדר האוכל, שהיה נטוש מזה 15, להיות שוב מרכז החיים הקהילתיים באמצעות שיפוצו וריכוז פונקציות כמו מועדון, בית קפה, משרדי הקיבוץ, מרכז חוגים וחלל הופעות במבנה.

נמרוד ראובני וליאת פאר משער העמקים סיפרו כיצד הפכה טחנת הקמח ההיסטורית שבכניסה לקיבוץ ממפעל נטוש למתחם יזמות, יצירה וטכנולוגיה. התהליך, שהובל על ידי צוות מקומי, התאפשר בזכות הרבה תעוזה ויצירתיות מהשטח, שפגשו, לא בלי קשיים, היענות ורצון טוב מצד הנהלת הקיבוץ שנתנה יד חופשית להיווצרותו של חלל שהפך לאבן שואבת לאנשי הקיבוץ והאזור.

שלוש ההרצאות המחישו את הצורך שבהתאמת המרחב הקיבוצי לתהליכי השינוי המתחוללים בו, את יכולתו של המרחב להשפיע ולייצר קהילה, ואת שיתוף הציבור כתנאי להצלחת המיזם.

בחלקו האחרון של המפגש התחלקו המשתתפות/ים לחדרי זום שבהם שיתפו בדילמות ובאתגרים עימם הם מתמודדים במפגש בין קהילה ותכנון, וחלקו תובנות ורעיונות. האתגר המרכזי שעבר כחוט השני בכל הדיונים היה הפער שבין הידע וההתמצאות הקיימים אצל ממלאי התפקידים לאלה של החברים, הקושי לקבל החלטות מושכלות על רקע זה והצורך לייצר תהליכי שיתוף ציבור משמעותיים. למשל, בתהליכים כגון עדכון תב"ע והתאמתה לציביון הקיבוצי, תכנון דיור מותאם לאתגרי הציפוף, התאמת מבנים ישנים לשימושים חדשים תוך התחשבות במגבלות רגולטוריות ועוד. 

חומרי המפגש השני:

להקלטת המפגש לחצו כאן

 

כאבים בעמוד השדרה / אסף קשטן

https://kibbutzim.b2ecloud.com/controls/handlers/fileshandler.ashx?action=getfiles&fileId=15784

תכנון הקיבוץ 2021 - השאלות המרכזיות / צאלה קרניאל

https://kibbutzim.b2ecloud.com/controls/handlers/fileshandler.ashx?action=getfiles&fileId=15782

חדר האוכל בעין כרמל / חן גביע

https://kibbutzim.b2ecloud.com/controls/handlers/fileshandler.ashx?action=getfiles&fileId=15783

 

מטחנת קמח לטחנת רוח - שער העמקים

https://kibbutzim.b2ecloud.com/controls/handlers/fileshandler.ashx?action=getfiles&fileId=15781

הוספת תגובה חדשה