דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הגיע זמן תרבות

כנס 'זמן תרבות' של מטה התרבות בתנועה הקיבוצית התקיים השבוע במעלה החמישה, לראשונה במקביל לכנס החינוך. לכנס הגיעו עשרות מנהלי ומנהלות תרבות משמיר ועד אילות, בהובלת נשות מטה התרבות, ריקי רז ויעל רז לחייני
ציורים קבוצתיים בסדנה על 'תפיסת התרבות הקיבוצית המיטבית'
ציורים קבוצתיים בסדנה על 'תפיסת התרבות הקיבוצית המיטבית'

המגפה אשר השפיעה ושינתה את אורחות חיינו בשנתיים האחרונות, לא פסחה גם על התרבות הקיבוצית ועל אופן החשיבה וההתנהלות של קברניטי התרבות בקיבוצים. כנס התרבות הוא הזדמנות למנהלי ומנהלות התרבות לעצור לרגע מהיום יום השוחק - ללמוד, לחשוב יחד, לרכוש כלים רלוונטיים, להיפגש עם מי שכמוהם מחויבים ומובילים את העשייה התרבותית בקיבוצם.

בפתיחת היום, ברך את המשתתפים מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שאמר: "האדם הוא יצור נוסטלגי ואני במיוחד. כשאני מגיע לכאן יש לי המון תחנות שאני נזכר בהן. התחלתי את דרכי בקיבוץ כ"תרבותניק" ומרכז ועדת תרבות, תפקיד שאותו עשו במשפחתי לפני. זה היה דומה להיום אך גם שונה. בעיני, התרבות הקיבוצית היום היא מאתגרת יותר אבל תפקידה הוא עדיין חשוב מאוד, ואפילו יותר מפעם. הצורך ביותר חוויות משותפות לקהילה הוא גדול יותר בקהילה שהיא פחות שיתופית והומוגנית כיום.

האחריות שרובצת על כתפיכם היא גדולה מאוד. אתם תקחו חלק בעיצוב החוויות הקיבוציות של היום שיעברו גם לעתיד. מי שיודע לנהל אירוע תרבותי לקיבוץ שלם יש לו יכולות של מנהיג וכדאי שישקול עוד תפקידים בקהילה בעתיד".

אחריו ברכה גם המשנה למזכ"ל, הדס דניאלי ילין שאמרה לאנשי ונשות התרבות כי "הקורונה חיזקה את מעמדכם בקיבוץ. אתם הדבק הקהילתי ולכן המקום שלכם כל כך חשוב". הדס התייחסה לתפקיד התרבות בהקשר האקטואלי: "אנחנו עומדים בפני מהלך של קליטת עולים ופליטים מאוקראינה והמקום שלכם בתהליך הקליטה הוא חשוב. אתם צריכים לחשוב איך אתם עוזרים להביא עולים ואיך משלבים אותם בקהילה". 

יעל רז לחייני ממטה התרבות אמרה בסיכום דברי הפתיחה: "בנינו כנס מגוון מאוד לאחר שהקשבנו לכם. ריקי ואני מסתובבת כבר הרבה זמן בתחושה שצריך למלא בתוכן את המושג "תרבות בונה קהילה", וזה מה שנעשה בשעות הקרובות".

רכז התרבות של שפיים, יוני קלר, סוחף יחד להקתו את משתתפי הכנסים לשירה בציבור עד אור הבוקר
רכז התרבות של שפיים, יוני קלר, סוחף יחד להקתו
את משתתפי הכנסים לשירה בציבור עד השעות
הקטנות של הלילה

יומו הראשון של הכנס התמקד 'בתרבות וקהילתיות' ובסדנה על 'תפיסת התרבות הקיבוצית המיטבית' בהנחייתה של איילת הריס (פיתוח קהילה וצמיחה)הכנס אפשר עיסוק בנושאים שמלווים את העשייה החשובה בקיבוצים: משמעות התרבות וא.נשי התרבות בקהילה, איך מחזיקים משמעות עבור קהילה שלמה? הדגשת הכוח הגדול של התרבות בקהילה הקיבוצית וריבוי הכישורים והמיומנויות הנדרשים ממנהל.ת התרבות קיבלו ביטוי באמצעות יצירה קבוצתית שהמחישה זאת.

כיאה לתחומי התרבות והחינוך - הערב החל בהופעה נפלאה של פיטר רוט והסתיים בשעות הקטנות של הלילה בשירה בציבור עם יוני קלר מקיבוץ שפיים וזמרים אורחים מהקהל שהצטרפו אליו.

היום השני לכנס הוקדש להעשרה ולהשראה. הבוקר נפתח בפאנל חברי הכנסת בהשתתפות סגן שר הביטחון, אלון שוסטר וענבר בזק ששיתפו בחוויית התרבות הקיבוצית האישית שלהם, ולאחר מכן נהנו כולם מהרצאתו המרתקת של ליאור טל (המכון הדמוקרטי) על פלורליזם. היום המשיך ב- "speedate" - מפגש עם מומחי ומומחיות תוכן מהתנועה הקיבוצית שסייעו למנהלי ומנהלות התרבות בחשיבה ופתרון יצירתי לסוגיות שהפנו למומחים.

גולת הכותרת של היום הזה הייתה "מצעד הגאווה" - 5 מנהלי ומנהלות תרבות סיפרו על פעילות תרבות אחת מהשנה האחרונה שהסבה להם ולקיבוץ גאווה - פעילות שישתפה וסחפה קהל מגוון מהקהילה בדגש על יצירה מקומית –הצגת התוצרים אפשרה למשתתפים להעשיר את עצמם ולקבל השראה ורעיונות לקראת החזרה לקיבוצים.

את היום הזה חתמו מנהלי ומנהלות התרבות במפגש ושיחה עם גל ניסמן, סולן להקת "פול טראנק", שחי בקיבוץ רוחמה - מהבמה הגדולה ללב הקהילה.

לסיכום הכנס אמרה ריקי רז, מנהלת מטה התרבות של התנועה, כי "במהלך הכנס התאפשר למנהלות ומנהלי התרבות "זמן תרבות" איכותי - זמן להעשרה למידה והרחבת אופקים, וכל זאת בתקווה כי ישובו לקיבוצם ולתפקיד החשוב אותו הם והן ממלאים וממלאות עם כוחות מחודשים כדי ליצור תרבות קיבוצית טובה יותר - לטובת והנאת חברי וחברות הקיבוצים גם השנה.

מטה התרבות עם הפנים קדימה וכבר מתחיל לעבוד על הדברים הבאים – נתראה בשמחות, אירועים וחגים".

הוספת תגובה חדשה