דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בעלי ה-100

בסוף השבוע הקודם חתמו בקרית ענבים שנה שלמה של אירועים לציון 100 שנים להקמתו של הקיבוץ. מרבית האירועים עסקו בהיסטוריה הקרובה והרחוקה של הקיבוץ. לקראת האירוע המרכזי והמסכם, הגיע נגיף הקורונה וטרף את הקלפים, את החיים ואת התוכניות כמו לכל אורך ההיסטוריה, גם במקרה זה אספו בקיבוץ כוחות ויצאו לדרך חדשה ומאתגרת
100 לקרית ענבים

קרית ענבים נוסד בשנת 1920, קיבוץ ראשון בהר. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוחלט במחלקת ההתיישבות שהקים ועד הצירים, לימים ההנהלה הציונית, על הכשרת הקרקעות באזור בו שוכן הקיבוץ, ועל הקמת יישוב באתר בידי חלוצים אנשי העלייה השלישית. קבוצת החלוצים אשר יועדה להתיישבות הקבע באתר, נוסדה באוקראינה בשם "קואופרטיב ארץ ישראל", והורכבה משתי קבוצות של חניכי החלוץ: קבוצת "ארץ ישראל" מפרילוקי, וקבוצת "למתנדבים בעם" מקמניץ-פודולסקי, ועברה הכשרה באודסה בחווה של האגרונום זוסמן.

ששה חלוצים ראשונים, ביניהם חלוצה אחת, נשלחו על ידי האספה המייסדת של הקבוצה, ויצאו לארץ על סיפון האוניה "רוסלאן", אשר הפליגה מנמל אודסה לארץ ישראל ב-1919. לאחר הגיעם לארץ ישראל, התיישבו החלוצים בקרית ענבים והניחו את היסוד החומרי לשאר החבורה. בספטמבר 1920 הגיעו שאר חברי הקבוצה. מרגע היווסדו ועד היום כרוך סיפורו של הקיבוץ בהיסטוריה של מדינת ישראל.

התערוכה בקרית ענבים. צילום: ענת אורן
מתוך התערוכה בקרית ענבים. צילום: ענת אורן

במהלך שבוע חגיגות ה-100 בירכו את הקיבוץ (ברכה מצולמת כמובן) נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש מועצה אזורית מטה יהודה, ניב ויזל, האלוף (במיל') עמוס חורב, מפקד פלוגה ח׳ של הפלמ״ח ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שאמר:

"זהו אירוע לכל התנועה הקיבוצית ואני גאה מאוד לברך אותכם בשמם של כל חבריכם וחברותיכם בתנועה הקיבוצית. אתם, כקיבוץ, עוברים בימים אלה שינויים לא פשוטים בדרככם המיוחדת ואתם עושים זאת בצורה אחרת מרובנו. אני רוצה לאחל לכם שתמצאו את הדרך לשמר את הערבות ההדדית שהיא-היא הדבק המאחד והאופי המיוחד של כל התנועה הקיבוצית. לפני ארבע שנים, בעת המאבק על חאן שער הגיא שמעתי מהפלמחניקים הזקנים הרבה מאוד שבחים על חלקה קרית ענבים בקרבות מלחמת השחרור. לדבריהם, העם בישראל לעולם לא יידע מה גדול החוב שהוא חייב לכם. אני מאחל לכם חג שמח ומשוכנע שתמצא הדרך בעתיד לחגוג היטב את העבר, ההווה והעתיד."

ביום חמישי שעבר נפתחה "המפטמה - 100 שנות חדשנות חלוצית בקרית ענבים", תערוכה היסטורית של אירועים פורצי דרך המעידים על תפישת עולם חדשנית המקדימה את זמנה בשלל תחומים, כמו למשל: הקמת תנובה, הקמת בית הספר האינטגרטיבי הראשון , הקמת קיבוצים נוספים כחלק מחשיבה אסטרטגית, בניית מפעלים והמצאת פטנטים סביבתיים, חיי תרבות ודו קיום אמיתי.

לבאי התערוכה הוענק עותק מספר ה-100, ספר החוקר את תולדות הקיבוץ ועותק מספר ילדים המגולל את סיפורו של הקיבוץ. אל פתיחת התערוכה הגיעו בני קיבוץ מכל קצווי הארץ, דורות קרובים ורחוקים, וגם נקלטים חדשים שהצטרפו זה עתה לקיבוץ והפכו חברים ושותפים לדרך.

ניתן לתאם ביקור בתערוכה על ידי שליחת הודעת ווטסאפ למספר: 02-5348621. (יש צורך לשמור כאיש קשר).

הוספת תגובה חדשה