דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מודל חדש מציע שמירה על קשר ואיתנות הקהילה שהתפנתה

התנועה מציעה לקיבוצים המפונים מודל חוסן לשמירה על קשר בין כל חלקי הקהילה המפונה. מאז שבעה באוקטובר התפנו יותר משישים קיבוצים מהנגב המערבי, הגליל העליון והמערבי לאזורים בטוחים
מודל

איך שומרים על קשר עם כל אוכלוסיית הקיבוץ, שהתפנתה ממקום הקיבוץ הקבוע? עם האתגר הזה מתמודדים יותר מ-60 קיבוצים שהתפנו מהנגב המערבי ומהגליל העליון והמערבי אחרי טבח השבעה באוקטובר.

בניסיון לעזור לקיבוצים עם מענה מקצועי בקשר ושליטה על אוכלוסיית הקיבוץ שהתפזרה פיזית במקרים רבים, יצרו באגף התנועתי לחברה וקהילה מודל של שמירה על קשר והצעתו ליישום בקיבוצים.  

את המודל ניסחה ומציעה לקיבוצים מירי יציב מכפר סאלד, שהצטרפה לאחרונה לאגף קהילה וחברה, אחרי שניהלה את המחלקה לצמיחה דמוגרפית וליווי ישובים במועצה האזורית הגליל העליון. במצגת לקיבוצים היא מסבירה כי בבסיס המודל ניצבות מספר תובנות: הראשונה היא כי תהליכי השיקום הפיזי והקהילתי יהיו שונים באורכם בין הקיבוצים, השנייה היא כי המצב של הימצאות במקום אחר ונתק בין פרטים בקהילה מביא להתרופפות בין הפרטים ולהיחלשות של קהילתית, והשלישית נשענת על שתי הסוגיות הקודמות ומחדדת את משמעותן – השיבה המשותפת הביתה, שכמה שיותר אנשים יחזרו בסופו של תהליך לקיבוץ.

בשלב הראשון של הפעלת המודל מוצע למפות ולהבין "היכן נמצאים כולם", ולמסד דרכי התקשרות קבועה עם מי שלא נמצא עם רוב אוכלוסיית הקיבוץ. בשלבים הבאים אנחנו ממליצים לגזור צרכים חברתיים קהילתיים ולהבין שאנו חייבים לפעול באופן אקטיבי לחיזוק הזהות הקהילתית שלנו, לפתח פעולות המקדמות לכידות חברתית, ליצר שיתופי פעולה ולעודד יוזמות, לחזק את הערבות ההדדית והסולידריות ולקיים גם מרחוק קהילה רב דורית, כך נגביר את האיתנות הקהילתית וזאת על מנת לשמר ולחזק את הבריאות הפיזית והנפשית של חברי הקהילה.

אז איך עושים את זה? באגף הקהילה מציעים להקים "צוות קשר" המורכב מממלאות וממלאי תפקידים בתחום החברתי קהילתי בקיבוץ – בתרבות, בקהילה, בחינוך, בקליטה, בצעירים וברווחה, וכמובן בעלי עניין וחברי ועדות לחשיבה משותפת. מומלץ כי בראש הצוות לא תעמוד/יעמוד מנהל.ת קהילה שעסוק.ה בניהול שוטף של המרחב הקהילתי לרוב ביותר ממוקד פינוי אחד.

המשימה שעומדת בפני הצוות היא קידום וטיפול בקשרים ובחיבורים ההכרחיים לשמירה על קהילה מפוזרת, חיבור כלל הפרטים לטובת חזרה משותפת הביתה בבוא היום. על הצוות להמשיך ולדאוג לפרט ולקבוצות, לעקוב ולסנכרן בין הגורמים המחברים-מקשרים-מטפלים ומעל לכל לדאוג לקידום ותכלול תוכניות לחיבורים חברתים-קהילתיים. עבודת הצוות תהיה איסוף מידע בסיסי, יחד עם ניהול מערך קשר הכולל איסוף צרכים, הזמנה להשתתפות ושיחה עם בעל תפקיד רלוונטי. כל יחידה משפחתית תקבל שיחת טלפון פעמיים - שלוש בחודש, עם עדכונים רלוונטיים עבורם והזמנה להשתתף בפעילויות בוא נמצאים מרבית התושבים. כל ממלאי התפקידים יעבדו על מאגר מידע משותף שמפותח בימים אלה בתנועה על מנת ליצר כלי איכותי ונגיש עבור כל קיבוץ. ובשורה התחתונה - כל ממלאי התפקידים יפעלו לטובת כלל האוכלוסייה ויהוו גוף אחד, לו מטרה אחת – איתנות הקהילה ושיבה משותפת הביתה.

הוספת תגובה חדשה