דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"כולנו בזה יחד" - KIT לניהול קהילה שהתפזרה

איך שומרים על קשר עם כל אוכלוסיית הקיבוץ, שהתפנתה ממקום הקיבוץ הקבוע? עם האתגר הזה מתמודדים יותר מ-60 קיבוצים שהתפנו מהנגב המערבי ומהגבול הצפוני אחרי טבח השבעה באוקטובר. בניסיון לעזור לקיבוצים עם מענה מקצועי בקשר ושליטה על אוכלוסיית הקיבוץ שהתפזרה פיזית במקרים רבים, יצרו באגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית מודל של שמירה על קשר והצעתו ליישום בקיבוצים
כלים לניהול קהילה שהתפזרה - מטעם אגף חברה וקהילה
כלים לניהול קהילה שהתפזרה - מטעם אגף חברה וקהילה

דברים רבים השתנו מאז השבעה באוקטובר. המציאות כפי שהכרנו אותה קיבלה תפנית איומהונוראה, המשליכה באופן ישיר על כ-60 קיבוצים שחבריהם נדרשו או התבקשו להתפנות את חלקת האלוהים הקטנה והירוקה שלהם. ריבויי מוקדי הפינוי אליהם הגיעו התושבים והחברים, והפתרונות הפרטניים שמצאו היחידות
המשפחתיות מחוץ למוקדי הפינוי, מהווים אתגר חברתי קהילתי עצום בזמנים אלה, בנוסף לאתגרי ניהול היום יום במוקדים.

את המודל ניסחה ומציעה לקיבוצים מירי יציב מכפר סאלד, שהצטרפה לאחרונה לאגף קהילה וחברה, לאחר שניהלה בשנים האחרונת את המחלקה לצמיחה דמוגרפית וליווי ישובים במועצה האזורית הגליל העליון. מירי מסבירה כי בבסיס המודל ניצבות מספר תובנות: הראשונה - תהליכי השיקום הפיזי והקהילתי יהיו שונים באורכם בין הקיבוצים, השנייה - המצב של הימצאות במקום אחר ונתק בין פרטים בקהילה מביא להתרופפות בין הפרטים ולהיחלשות של קהילתית, והשלישית נשענת על שתי הסוגיות הקודמות ומחדדת את משמעותן – השיבה המשותפת הביתה, שכמה שיותר אנשים יחזרו בסופו של תהליך לקיבוץ.

בשלב הראשון של הפעלת המודל מוצע למפות ולהבין היכן נמצאים כולם, ולמסד דרכי התקשרות קבועה עם מי שלא נמצא עם רוב אוכלוסיית הקיבוץ. בשלבים הבאים מומלץ לגזור צרכים חברתיים קהילתיים ולהבין שחייבים לפעול באופן אקטיבי לחיזוק הזהות הקהילתית, לפתח פעולות המקדמות לכידות חברתית, לייצר שיתופי פעולה ולעודד יוזמות, לחזק את הערבות ההדדית והסולידריות ולקיים גם מרחוק קהילה רב דורית. כך ניתן להגביר את האיתנות הקהילתית במטרה לשמר ולחזק את הבריאות הפיזית והנפשית של חבריה.

אז איך עושים את זה? 
באגף חברה וקהילה מציעים להקים "צוות קשר" המורכב מממלאות וממלאי תפקידים בתחום החברתי קהילתי בקיבוץ – בתרבות, בקהילה, בחינוך, בקליטה, בצעירים וברווחה, וכמובן בעלי עניין וחברי ועדות לחשיבה משותפת. מומלץ כי בראש הצוות לא תעמוד/יעמוד מנהל.ת קהילה שעסוק.ה בניהול שוטף של המרחב הקהילתי לרוב ביותר ממוקד פינוי אחד. המשימה שעומדת בפני הצוות הינה קידום וטיפול בקשרים ובחיבורים ההכרחיים לשמירה על קהילה מפוזרת, וחיבור כלל הפרטים לטובת חזרה משותפת הביתה בבוא היום. על הצוות להמשיך ולדאוג לפרט ולקבוצות, לעקוב ולסנכרן בין הגורמים המחברים/מקשרים/מטפלים, ומעל לכל - לדאוג לקידום ותכלול תכניות לחיבורים חברתיים-קהילתיים.

הקיט מורכב מחוברת הפעלה שכוללת פעולות לביצוע, רשימת משימות לביצוע, דברים שכדאי לזכור וכלים להפעלה, וממסמך שכולל הצעה לפיתוח פרקטיקות וכלים לשמירה על קשר, חיזוק הקהילה וטיפוח הקשרים החברתיים במצב של קהילה מפוזרת.

לחצו כאן לצפייה והורדה של הקיט

אנחנו כאן, בשבילכם ובשבילכן. מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה וסוגיה,
אגף חברה וקהילה בתנועה קיבוצית

הוספת תגובה חדשה