דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 8.5.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
ZEL_1088
"נופלים המייצגים את הקשר האיתן הקיים מאז ראשית ההתיישבות, והחיבור בין ההתיישבות והביטחון והיוזמה להגן על הארץ בכל זמן ובכל מקום"
 
התנועה הקיבוצית התייחדה אתמול (ל"ג בעומר), באתר ההנצחה המרכזי לחללי התנועות הקיבוציות, עם 3,062 החללים מקרב בניה. האירוע התקיים באנדרטת הקיבוצים הנמצאת בסמוך לקיבוץ עין השופט. זו האנדרטה בה מניין הנופלים הוא הגבוה ביותר מבין האנדרטאות בישראל. מניין הנופלים בתנועה הקיבוצית מתחיל בימי ראשית ההתיישבות, בשנת 1913, עם הנופלים הראשונים משה ברסקי, מדגניה א', ויוסף זלצמן מקבוצת כנרת. אחרון הנופלים, הוא שרון חן מקיבוץ אלונים, לוחם ביחידת "אגוז", שהיה גם ספורטאי מצטיין ומת בעת שירותו הצבאי. שיעור הנופלים מקיבוצי התנועה, עומד על למעלה מ-13% מכלל הנופלים במערכות ישראל. באירוע נכחו כ- 400 איש, משפחות שכולות, חברים ואורחים. אירוע ההתייחדות אתמול מהווה את שיאו של אירועי ההתייחדות עם הנופלים בקיבוצי התנועות, זאת כאשר במרבית הקיבוצים, 252 קיבוצים, חוו שכול במערכות ישראל. במהלך הטקס, הדליקו משפחות עציון ומלמד (מקיבוץ נירים), את נר הזיכרון בשם המשפחות השכולות. בטקס השתתפו ח"כ ציפי לבני, ח"כ עומר בר לב, ח"כ חיים ילין, ח"כ אייל בן ראובן, ח"כ איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, והאלוף נועם תיבון. 
ZEL_14701
ח"כ ציפי לבני אמרה בדבריה, כי "תרומתכם לציונות ולמדינת ישראל תיזכר בהיסטוריה של מדינת ישראל. כאב השכול הוא שותפות גורל שמחברת בין חלקי החברה הישראלית, גם כשמציבים סימני שאלה על זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית, משותפת לנו ההבנה העמוקה כי אין צודק מהערכים בשמם נלחמו הנופלים. הם יצאו לקרב מצוידים בעמוד שדרה מוסרי שלא ניתן לפקפק בו. לא ניתן לגורם זר לשפוט את צה"ל בעדשה מעוותת. צה"ל הוא צבא מוסרי ולא אתן לאף אחד לטעון אחרת".

ח"כ איתן ברושי, אמר לנוכחים בטקס: "אנו מחבקים בלב חם את משפחות הנופלים ונושאים עינינו לאנדרטה עליה חקוקים שלושת אלפים שישים ושניים חללים - נתון מכאיב וקשה. זהו נתון המבטא את מקומם הבולט של בני הקיבוצים כלוחמים וכמפקדים בקו הראשון בכל החזיתות. נופלים אלה מייצגים את הקשר האיתן הקיים מאז ראשית ההתיישבות, לפני יותר מ- 100 שנים, והחיבור בין ההתיישבות והביטחון והיוזמה להגן על הארץ בכל זמן ובכל מקום". עוד הוסיף מזכ"ל התנועה וציין כי "לצערנו, השנה הצטרפו למשפחת השכול בקיבוצים עוד שנים-עשר נופלים, מהם עשרה מצוק איתן. אחד מהם הוא רבש"צ קיבוץ נירים- זאביק עציון, המוכר כחלל צה"ל, אך נהרג בבגדי עבודה כחולים. מותו הטרגי מבטא באופן מצמרר את הקשר הכואב בין החיים ביישוב שבקו העימות, ובין ההגנה על הארץ".
 
די לאלימות! כן להשתלבות!
תוכנית תל"מ בקיבוצים, עמדה השבוע במרכז השיח הציבורי, כאשר חניכי תל"מ היו בין היוזמים והמארגנים של הפגנות בני העדה האתיופית. יצוין כי חניכי תל"מ נהגו באחריות הנדרשת במהלך ההפגנות, תוך הקפדה על מחאה שקטה, וסלידה מגילויי האלימות שנראו בכיכר רבין. בתנועה הקיבוצית גאים ביוזמה ובמעורבות החניכים ומחזקים את ידיהם של הצעירים הנחושים. מדובר בתוכנית הבאה להעצים צעירים בעלי פוטנציאל ומוטיבציה לחולל שינוי. מאז הקמתה, בגרו בה למעלה מ- 1,300 חניכים, כאשר כ- 30% מאותם בוגרים, ממשיכים את שהייתם בקיבוץ גם בתום התוכנית, כתושבים ואף כחברים. היא מנוהלת על ידי התנועה הקיבוצית תוך שת"פ מצויין עם האגף לקליטת עולי אתיופיה במשרד הקליטה. 
IMG-20150504...
בעקבות גילויי האלימות של המשטרה כלפי ישראלים יוצאי אתיופיה, וההפגנות הגדולות שהתקיימו השבוע, קורא מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי לתגבור תוכנית תל"מ המאפשרת תעסוקה, לימודים ומגורים בקיבוצים למשוחררי צה"ל יוצאי אתיופיה: "התנועה הקיבוצית ערוכה להגדיל מיד את התוכנית, להכפילה ולאפשר לעוד מאות יוצאי אתיופיה להיקלט בקיבוצים. איננו יכולים לעבור לסדר היום על מה שקורה לאחרונה כלפי הישראלים ממוצא אתיופי. אני מגנה מכול את האלימות שאנו עדים לה ומשוכנע כי בהינתן תקצוב נכון, ניתן יהיה להכפיל את התוכנית במסגרתה נקלטים בקיבוצים מאות משוחררי צה"ל לתקופה של תעסוקה ולימודים. כך נוכל לתת מענה לאלימות ולהקנות כלים טובים להשתלבותם בחברה". 
IMG-20150505...
צוות תל"מ בתנועה הקיבוצית ערך לחניכי התכנית יום טיול ומורשת בשני מסלולים. באזור רמת מנשה ובאזור השפלה.
בטרם היציאה לטיול נפגשו החניכים והמקשרים במועדון בעין השופט לשיחה קצרה על אירועי המחאה בימים האחרונים, בהם השתתפו מרבית החניכים. מנהלי התוכנית יעל בזנר ואיציק שפרן הביעו בפני המשתתפים את התמיכה וההערכה שלהם, של חברי הקיבוצים ופעילי התק"צ לאופן האחראי, והנחוש שעל פיו נוהגים המשתתפים מתל"מ והציעו כל סיוע בציוד ובאמצעים בהמשך. במהלך הטיול "הצפוני" אותו הדריכה עידית חגי מעין השופט, ביקרו החניכים באנדרטת הקיבוצים, שמעו הסברים על האתר וההתיישבות באזור וצפו בנוף. בהמשך טיילו בנחל שופט והסביבה. במקביל, התקיים הטיול באזור השפלה בהדרכתו של גדי סימון מקבוצת יבנה, אשר היה אחד מקציני השייטת שחילצו חלק מעולי אתיופיה במבצעי המוסד בסודן. 
 
IMG-20150504...
פורום מובילי החינוך בארץ קבע- נושא הדמוקרטיה כנושא מרכזי שיילווה את אירועי 20 שנה לרצח רבין
השבוע נפגש פורום מובילי החינוך במרכז פרס לשלום על מנת לבחור נושא מרכזי שילווה את אירועי הזיכרון וימי העיון שיתקיימו בעקבות ציון 20 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל. הכוונה היא לגבש תהליכים פדגוגים סביב נושא מרכזי אחד. מדובר בפורום אקסקלוסיבי המייצג את גופי החינוך שעובדים עם ילדים ונוער, כאשר את התנועה הקיבוצית ייצגה ד"ר גבי אסם, מנהלת מחלקת החינוך בתנועה. המפגש התנקז לדיון מעמיק באם לבחור את נושא "חשיבות הדמוקרטיה" או האם יותר ראוי נושא "חיבור בין שונים". את נושא "הדמוקרטיה" הציג פרופ' מרדכי קרמניצר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, ואילו את נושא "חיבור בין שונים", הציג ד"ר שמעון אזולאי, פילוסוף ואיש חינוך מוכר. בסופו של המפגש נקבע כי נושא הדמוקרטיה ישמש כנושא מרכזי בציון 20 שנה לרצח רבין. אורח מפתיע שהגיע בתחילת הדיון, היה נשיא המדינה לשעבר, מר שמעון פרס, שביקש לקחת חלק בדיוני הפורום ואף תרם ממשנתו. מספרת גבי אסם: "לאור אירועי השבוע באותה כיכר שנרצח רבין, לא יכולתי שלא להיזכר במילים החקוקות בסלע:
 'אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית', ולכן צידדתי בכך שתלמידי ישראל יקבלו השנה תכנים מעשירים על מהות הדמוקרטיה והנחיצות שבה בשמירה על החברה הישראלית".
 
בחירות בתנועה הקיבוצית-
השבוע פרסמה ועדת הבחירות המרכזית, בראשותו של יוסי ורדי, הודעה המאשרת את  
את מועמדותם של: יונה פריטל, מרקי לוי, נגה בוטנסקי, נימרוד מדרוניר מאירלתפקיד מזכיר/ה התנועה הקיבוצית. הבחירות עצמם יתקיימו ב- 23.6.15. ניתן לקרוא פרטים נוספים בלשונית מיוחדת שנפתחה באתר הקיבוצים. לצפייה לחצו כאן.
 
IMG-20150429...
כבוד לתעשייה החקלאית בקיבוצים
לפני כשבוע התקיימה תערוכת "אגריטך"העולמית, וניתן בה מקום של כבוד לתעשייה החקלאית שבקיבוצים. מדובר בתערוכת הטכנולוגיה החקלאית מהמובילות והגדולות בעולם, המתקיימת בתל-אביב. כיאה למעמדה הגלובלי, שמושך עשרות משלחות מחו"ל, נטלו בה חלק 13 שרי חקלאות ושמונה סגני שרים, שיחד עם עוד עשרות אלפי המבקרים, חזו בתצוגת ענק (כ14- אלף מ"ר) של הטכנולוגיות החקלאיות הישראליות: מטפטפות ואמצעי ניטור מתקדמים, דרך אמצעים לשימור מזון, פיתוחים בתחום גידולי חממות, ועד אפליקציות לסמארטפונים של החקלאים. החברות הקיבוציות עמדו במרכז התערוכה, והיוו מוקד משיכה למשלחות השונות. היה זה ביטוי הולם למקומן בעולם התעשייה החקלאית. מדובר בחברות גלובליות שגוררות התעניינות שיא, בין השאר בשל פעילותן הבולטת בחזית המאבק הגלובלי למיגור העוני והרעב. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי, ביקר בתערוכה, במהלכה נפגש עם שר החקלאות היוצא, יאיר שמיר, ועם גורמים בכירים במשרדו. בנוסף, ביקש מזכ"ל התנועה לנצל כנס זה לקידום שיתופי פעולה בין-לאומיים והשקעות הדדיות בכל הקשור לציוד ולהכשרה חקלאית. כך נפגש ח"כ ברושי עם שרת החקלאות הבולגרית דסיסלבה טאנבה ומשלחתה, כחלק מסדרת מפגשים המציינים 25 שנים לחידוש היחסים בין המדינות.
 
IMG-20150507...
מתנדבים לנפגעי הרעש בנפאל
עדי רמות (יוטבתה) ממחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, יצאה השבוע יחד עם ירון אסף (מעגן-מיכאל) ועוד עשרות אנשי רפואה במשלחת סיוע לנפאל מטעם ארגון "נתן". תהיה זו משלחת של כשבועיים וחצי במהלכם ייצאו חברי המשלחת על גבי רכבי שטח על מנת להתמקם באחד הכפרים המרוחקים מקטמנדו ולספק שירותי חירום. עדי רמות, אחות במקצועה, יצאה בעבר לאזורים שנפגעו מאסונות טבע ולפני כחמש שנים הקימה עמותה בשם "עדן - לקידום צדק חברתי לקהילות חדשות", המתמקדת בסיוע בתחומי הרפואה, החינוך והחקלאות בצפון אתיופיה. "במסגרת המשלחת אתרום מניסיוני כאחות, וגם כמומחית לניהול מצבי חירום ואסון למען השיקום הקהילתי", ציינה עדי (שניה משמאל בתמונה יחד עם חבריה למשלחת). הנהלת התנועה הקיבוצית בירכה את עדי על פעילותה ואיחלה לה ולחבריה דרך צלחה. באותו עניין, ראוי לציין כי לירון שפירא, מקיבוץ עין השופט, שימש כסגן מפקד משלחת צה"ל הגדולה שחזרה השבוע מנפאל לאחר שתרמה וסייעה באיתור, חילוץ וטיפול בנפגעים.
 
פוליטיקה קיבוצית
חברי הכנסת איתן ברושי (מחנה הציוני) וחיים ילין (יש עתיד) נשאו השבוע את נאומי הבכורה שלהם כחברי כנסת חדשים, זאת עם פתיחת כנס הקיץ של המושב הראשון בכנסת ה- 20.  במסגרת הנאומים הם שטחו את משנתם והציגו את הנושאים אשר בכוונתם לקדם ולפעול למענם בכנסת ובניהם התחום המדיני, ההתיישבות והחקלאות. כנהוג, לאחר נאומיהם זכו הח"כ החדשים לדברי ברכה מח"כ ותיקים, כאשר יו"ר מפלגת 'יש עתיד' יאיר לפיד, בירך את חיים ילין, ואילו ח"כ עומר בר-לב, לשעבר יו"ר שדולת החקלאים בכנסת, בירך את איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית.
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי: "על ההתיישבות העובדת לשאוף להגביר את השפעתה על עיצוב המדיניות החברתית והכלכלית של המדינה"
11017528_818...
"אין מדינה בלי חקלאות והתיישבות", אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי, בנאום הבכורה שלו בכנסת ישראל. "קיים הכרח בהבאת דברה של ההתיישבות העובדת אל משכן זה, אחרי שבשנים האחרונות לא הייתה לנו בו נציגות, וזאת משום שהתנועה הקיבוצית הייתה ועודנה סמל לאומי חשוב, שאין לו אח ורע בשום מקום בעולם. אני גאה להיות חבר קיבוץ ולייצג את התנועה הקיבוצית, ההתיישבות והפריפריה" אמר ברושי וציין כי אחדותם של אזרחי ישראל בעת הזו חשובה יותר מתמיד. וכי "הזכות שניתנה לנו לשרת את העם היא גם חובה. והחובה היא לדעת לשתף פעולה למען עתידה של המדינה". ח"כ ברושי ציין בדבריו כי "על ההתיישבות העובדת לשאוף להגביר את השפעתה על עיצוב המדיניות החברתית והכלכלית של המדינה. אך על מנת שזו אכן תוכל לממש את ייעודה כגורם רלוונטי, מלכד וערכי, יש לבסס את מעמדה הכלכלי ולדאוג למימוש הזכויות המגיעות לה."
לקריאת הנאום המלא וצפייה בו, לחצוכאן.

 
ח"כ חיים ילין: "האויב הגדול של הדמוקרטיה הוא הפחדה וחוסר תקווה"
____________...
בנאומו תקף ח"כ ילין את ראש הממשלה על ההחמצה ההיסטורית להביא לפירוז רצועת עזה: "לאחר מלחמת צוק איתן נוצרה הזדמנות למינוף המהלך הצבאי - שיקום הרצועה תמורת פירוז, אך ברגע האמת רעדה ידו של ראש הממשלה, אזרחי ישראל נותרו שבויים של חמאס."  ח"כ ילין הוסיף ותקף את מפלגות הקואליציה המסתמנת אשר מתעלמות מהשיח המדיני: "המחשבה שלא ניתן לשנות דבר, שהמצב הנוכחי הוא הטוב ביותר, היא שגיאה חמורה. נכון לא הכל תלוי בנו, אבל גם ההסכמים הקואליציוניים הנחתמים בימים אלו, לא מדברים על תקווה ואופק מדיני."
את דבריו סיכם ח"כ ילין: "אני כאן, בגלל שפעימות הלב של דניאל טרגרמן דממו לפני תום 15 השניות. אני כאן, לעשות הכל כדי למנוע את המלחמה הבאה. לא אנוח ולא אשקוט עד שנצליח לשבור את המעגל בו אנו מצויים. אני לא מוותר על התקווה."
לקריאת הנאום המלא, לחצו כאן.
 
SAVE THE DATE!

כנס הנהגות הקיבוצים ה- 3 יתקיים בתאריכים 3-5 לנובמבר, 2015
במלון אורכידיאה, מעלה החמישה. 
 
_______1_0
הקונגרס העממי, הישראלי-פלסטיני למשא ומתן לשלום
במרכז שדרות רוטשילד הסואן בת"א, לעיני העוברים ושבים, התקיימה בשבוע שעבר, יוזמה שוברת מוסכמות ומעוררת עניין -הקונגרס העממי הישראלי-פלסטיני. האירוע התנהל באווירה טובה ומכבדת והסתיים בשורת הבנות הדדיות. עיקרי ההסכמות נגעו לנכונות לסיים את הסכסוך, ולרצון לקיים שתי מדינות ריבוניות, עם מעברים פתוחים, ואף פתרון מרחיק לכת בדמות הסדרת מעמד של תושבות משני צדי הקו והימנעות מפינויים גורפים של אוכלוסיות. את המפגש הפיק הארגון "מחשבות של שלום", בשותפות וסיוע נרחב של מחלקת המשימות בתנועה הקיבוצית. הנושאים והנותנים, נציגים שונים לאורך הקשת הפוליטית בחברה הישראלית והפלסטינית, נפגשו כדי להראות לעצמם ולסביבתם שניתן להגיע להבנות ולהתקדמות. במשלחת הישראלית, שהוביל ד"ר ספיר הנדלמן, השתתפו יזמי היי-טק, קצינים בכירים במילואים, ואנשי קיבוצים, בהם יניב שגיא (עין-השופט) מנכ"ל גבעת חביבה, גיל מושקוביץ (פלך( רכז מחלקת המשימות הקיבוצית, נטע פלג (בארי) ומשה צ'רטוף )שמרת). במשלחת הפלסטינית, שהוביל וויסאם סאדר, השתתפו פעילות שלום, סטודנטים ואף שני קציני תנזים בכירים לשעבר, אשר ריצו תקופות ממושכות בכלא הישראלי וכיום פעילים בשדה האקדמי והציבורי. גיל מושקוביץ מסר כי בכוונתם להפיק עוד אירועים דומים, על מנת לדרבן את המנהיגות הרשמית בשני הצדדים לקדם את תהליך השלום. קיבוצים המעוניינים לארח קונגרס דומה מוזמנים לפנות אל מחלקת המשימות.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • רמיד - תערוכה חדשה בגלריית הקיבוץ. אתמול (7.5) נפתחה תערוכה חדשה של האמנית אורית אדר בכר. התערוכה תוצג עד ה-5.6. לפרטים נוספים לחצו כאן   
  • כנס מתעניינים בקיבוץ מרחביה - לקראת הקמת שכונה לחברי קיבוץ. הכנס יתקיים ב-14.5 ויוצגו הדמיות של המבנים ויינתן מידע על תהליך הקליטה. לפרטים נוספים לחצוכאן.
  • כנס חינוך להתיישבות על הגבולות -  ב-14.5 יתקיים הכנס המאורגן ע"י "אלומה",  שיעסוק  באתגרים החינוכיים העומדים בפני המחנכים בהתיישבות באזור עוטף עזה בפרט ובגבולות בכלל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • פתרונות ממלכתיים לתמיכה בזקן ויישומם בקיבוץ - מחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית תקיים יום עיון מיוחד בנושא ב-18.5 בבית התנועה הקיבוצית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קורס ניהול ושדרוג תשתיות בישוב הכפרי – דרום הארץ. ב- 25.5 פותחת מצפן קורס חדש, שיתקיים במכללה האקדמית אחווה, לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • יום עיון "שילוב מנצח" - ב- 26.5 יתקיים יום עיון ייחודי בנושא שילוב ילדים עם מוגבלות במערכת הגיל הרך ב'בית איזי שפירא' ובשיתוף הצוות המקצועי שם. פרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.
 
yTIK031267_wh1
"ימים לראות טוב"- האחד במאי, בחממה בעין שמר 
 באחד במאי, נערך בחממת עין שמר יום עיון מיוחד, המהווה חלק מפרויקט לימודי הקיבוץ, שמתקיים אחת ל- 3 שנים, ביד יערי. במפגש שנערך באווירה המיוחדת של החממה, השתתפו 3 חוקרים, שתרמו ממשנתם. פתח את הכנס ד"ר טל אלמליח מיד יערי שהתמודד עם הטענה לפיה מהפכת ההפרטה בקיבוץ הינה בעלת שורשים היסטוריים עמוקים ומקורה בשינוי המבנה הכלכלי. אחריו הייתה זו מיכל פלגי, מנהלת המכון לחקר הקיבוץ באונ' חיפה, שהציגה תמונת רוחב בנושאים שונים בחיי הקיבוץ בשנים האחרונות. סיים את המפגש אלון גן ממכללת סמינר הקיבוצים שחזר לתקופת "שיח עין שמר" שהתקיים בסוף שנות ה- 60 ותחילת שנות ה- 70. במהלך ההרצאה נטלו חלק פעיל כמה מגיבורי אותו ה"שיח" שהיו אז צעירים, ומאז זרקה השיבה בשערם... מעניין היה לשמוע את נקודות המבט שלהם כיום על אותם הימים ואותם הנושאים. האירוע הופק בשיתוף יד יערי, יד טבנקין, המכון לחקר הקיבוץ, מ.א. מנשה, התנועה הקיבוצית וכמובן-החממה.
 
לסיום אאחל סוף שבוע מהנה, רגוע עמוס בחוויות טובות. שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית- 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה