דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית - 15.5.2015

לוגו תנועה
____________...
קצת מהשבוע בתנועה הקיבוצית
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20150510_174...
התנועה במטה יהודה
השבוע קיים מטה התנועה הקיבוצית סיור במטה-יהודה, בהובלת מזכ"ל התנועה ח"כ איתן ברושי ובארגון רכז האזור, יענקלה שצ'רנסקי (המשמש גם כמרכז הרכזים בתנועה). הביקור כלל סיור ופגישה עם ההנהלה והחברים בקיבוץ צרעה. בפגישה נסקרו הענפים הכלכליים וכן הפעילות הקהילתית המקומית. בין השאר דווח למטה על התנהלות הקיבוץ, המקיים רמת ערבות הדדית גבוהה כחלק מהחלטות החברים, ועל רמה גבוהה של שירותי קהילה במערכות החינוך, הבריאות, התרבות, הסיעוד ועוד. בדומה לקיבוצים אחרים בתחום המועצה, נתקל גם קיבוץ צרעה בסרבול ובבירוקרטיה עודפת בכל הקשור להתנהלות מול רמ"י. על כך, ועל תכנון עתידי להליכי השיוך, נקבע כי יוגברו שיתוף הפעולה ורמת ההתייעצות מול מחלקת הקרקעות בתנועה, על מנת למצוא מתווה מיטבי עבור הקיבוץ. בתום המפגש יצא מטה התנועה לסיור בקיבוץ, שכלל גם ביקור ביקב הבוטיק המשובח שבקיבוץ.
20150510_140...
בהמשך היום עבר מטה התנועה לפגישה נרחבת במועצה האזורית מטה-יהודה. ראש המועצה, משה דדון, ביקש לזמן את מטה התנועה, בראשות המזכ"ל, יחד עם נציגות בכירה של תנועת המושבים, כדי לפגוש מקרוב את הבעיות והקשיים עמם מתמודדים תושבי המועצה בכל הקשור להתנהלות מול מנהל התכנון והבנייה ומול רמ"י - זאת על רקע דרישות תשלום מופרזות ומופרכות, כמו גם קשיים בהסדרת שימושים חורגים ושינויי ייעוד. חשיבות הפגישה נבעה מכך שמטה-יהודה היא המועצה האזורית עם מספר היישובים הגדול ביותר בישראל - בתוכה מאוגדים57 יישובים, ביניהם מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים, יישובים ערביים, חוות חקלאיות, ואף יישוב יהודי-ערבי משותף. מכאן עולה שזוהי מועצה המייצגת מיקרוקוסמוס של המרחב הכפרי בישראל 2015. בפגישה נכחו נציגי היישובים השונים, שהשמיעו טענות קשות כנגד התנהלות חלק מגופי השלטון כלפיהם. חלק מהטענות היו מרגשות והעידו על קשיים קיומיים. בסיום המפגש סוכם שיש להמשיך ולקדם פורומים כאלהשיבחנו את יחס הממשלה אל המרחב הכפרי וייאבקו במשותף למען מציאת פתרונות הולמים. 
 
בחינת ריבוי הסטאטוסים ויהדות כתרבות בחינוך הקיבוצי
השבוע קיימו אגף החברה ואגף החינוך, כינוסים של צוותי ההיגוי המלווים את האגפים במשך השנה. מדובר במפגשים המתקיימים מדי רבעון, ובאים להעניק שאר רוח והעשרה המתכתבת עם תוכנית העבודה של האגפים ושל פעילי התנועה העוסקים במלאכה. 
***
"ראה וחדש"- יהדות כתרבות בחינוך הקיבוצי
IMG-20150513...
מקומה של היהדות עמדה בבסיס המפגש של "צוות היגוי חינוך של החינוך הקיבוצי" שהתקיים השבוע בגן שמואל. המפגש הינו הראשון מתוך שלושה שיעסקו בנושא זה. תפישת היהדות כתרבות קהילתית מהווה את אחד ממרכיבי הזהות והתוכן של הקהילה הקיבוצית ושל החינוך החברתי. נושא המפגש הוצג מכמה זוויות, כשאפרת שפירא רוזנברג, רכזת פרויקטים מקרן אבי חי, הציגה זווית הסתכלות חוץ קיבוצית, בהדגישה כי זוהי שעת רצון לחברה הקיבוצית להביא לסדר היום בחברה הישראלית תפישה עדכנית של היהדות והזהות היהודית. מייקה יופה, מנהלת מח' חינוך מועצה אזורית זבולון (רמת יוחנן) ודויד דרמלוביץ מ'שיטים' (בית השיטה) התייחסו גם הם לנושא. בחלקו השני של המפגש התקיימו חוגי דיון בהתייחס לקבלת השבת, לשנת המצוות וליום הכיפורים במעגלי השייכות השונים: המשפחה, הקבוצה החינוכית והקהילה.
דבי ברא"ס, מנהלת החינוך החברתי קהילתי, ציינה כי "המפגש היה נקודת פתיחה למסע מרתק. תפישת היהדות כתרבות בחברה הקיבוצית תבוא לידי ביטוי בהמשך כתכנית עבודה חינוכית בחינוך (גיל הרך ובחינוך החברתי), ביצירת שותפות בין תרבות וחינוך בקהילה". בהקשר זה יצוין כי המפגשים הבאים בנושא יתקיימו ב-5/7, 2/9. המעוניינים להצטרף למפגשים מוזמנים לפנות במיילchinich@tkz.co.il
ריבוי הסטאטוסים בקיבוצים
20150512_131...
נושא ריבוי הסטאטוסים והתייחסות הקיבוץ לתושביו, מהווה משימה מרכזית עמו מתמודד אגף החברה והקהילה, כחלק מגיבוש זהות ובניית קהילה צומחת. משימה זו של אגף החברה, נובעת מתוך רצון התנועה להוביל וליזום עמדה ברורה של האחדת וצמצום הסטאטוסים וקבלה לחברות מלאה בקיבוץ. נושא זה עמד במרכז הפגישה של צוות ההיגוי שנפגש השבוע באפעל. המפגש נפתח בהרצאה מרתקת של מוקי צור (עין-גב), על סטאטוס "החבר" בראי ההיסטוריה של ראשית ההתיישבות. משתתפי המפגש נדהמו לגלות כיצד ההיסטוריה חוזרת בהרבה מובנים ואותם שאלות שנשאלו בתחילת המאה ה-20, צצות היום בחזרה. בהמשך הציג ירון לינדמן (המטה לצמיחה דמוגרפית), סקר שנערך בקרב 15 קיבוצים, באמצעותו הוצגה תמונה מייצגת לריבוי הסטאטוסים ומאפייניו בקיבוצים היום. בחלק המשימתי של המפגש, התקיימו קבוצות דיון מצומצמות שעסקו בנושא ההשפעה (היכולת לבחור ולהיבחר), היבט כלכלי (תחום הנכסים), ומידת הערבות ההדדית הנדרשת. בסיום המפגש רוכזו התובנות שעלו בקבוצות הדיון. אותם תובנות יוצגו כאמירה של בין רצוי למצוי, ביום עיון מקיף שייערך ב-15.6, בבית התנועה הקיבוצית. באותו יום עיון, תשמע גם עמדתו העקרונית של רשם האגודות, וכן יוצגו סיפורים מייצגים לסוגי הסטאטוסים ודרכי הטיפול בהם.
יום העיון בנושא פתוח לציבור וניתן יהיה להירשם ולקבל פרטים נוספים במייל: eti@tkz.co.il
 
20150513_090...
לא די במחמאות – צריך המחאות
השבוע התקיים הכנס השנתי של מרכז המועצות האזוריות. הכנס שהתקיים באשקלון, נערך בסימן שנה לצוק איתן. יומו האחרון של הכנס הוקדש למקומה של ההתיישבות והחקלאות בישראל, בהינתן שמרבית המועצות האזוריות סובלות מקשיים משותפים שמקורם בפגיעה באלמנטים הללו. האירוע התקיים בהשתתפות מרבית חברי השדולה החקלאית בכנסת ובראשם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי ועמו חברי הכנסת בר-לב, ועטר (מהמחנה הציוני), חיים ילין (יש עתיד) וח"כ לשעבר זבולון כלפה (הבית היהודי). נושא שעמד במרכז הדיון עסק בשאלת היכולות של השדולה לשנות ולהילחם עבור החקלאים, בפערי התיווך מול רשתות השיווק, ובתדמית ההתיישבות. ח"כ איתן ברושי: "יש לגשר על הפער בין החקלאות הטובה בעולם לחקלאים שאין להם יכולת קיום, על הפער בין התיישבות מפוארת לישובים מאוימים. לא די במחמאות – צריך המחאות. אנחנו צריכים לפעול במשותף ולייצר מדיניות ברורה ומוסכמת ביננו, גם אם לא יהיה מושלם. תקציב 2015-16 וחוק ההסדרים יהיו גורליים. החקלאות וההתיישבות צריכות להיות כמו ביטחון וחינוך – להשקיע לא כי זה "מייצר למדינה כסף". שמוליק ריפמן, יו"ר מרכז המועצות האזוריותאמר במהלך הדיון כי "ההתיישבות הכפרית שומרת על השטחים הפתוחים והתוצרת החקלאית שומרת על עצמאות ישראל. גבולות ישראל ייקבעו לפי גבולות ההתיישבות ולא לפי כוח הצבא, ולשם כך חייבים להשקיע בצמיחה הדמוגרפית ביישובי קו העימות, בחקלאות, בשדרוג התשתיות ובתושבים". 
 
בתנועה עושים בחירות
ב- 23.6.15 תתקיימנה בחירות אישיות בכל קיבוצי התנועה לבחירת מזכיר/ת התנועה הבא או הבאה. 5 מתמודדים הפעם לתפקיד: יונה פריטל ממעלה החמישה, מרקי לוי מזיקים, נגה בוטנסקי מבית השיטה, נימרוד מדר מניר אליהו וניר מאיר מקבוצת שילר. כזכור ועדת הבחירות בראשותו של יוסי ורדי ראש המועצה האזורית עמה"י, הוציאה את הבחירות לדרך והמתמודדים חורשים את כל הארץ במטרה להגיע לכל קיבוץ, להיפגש עם החברים, להציג את משנתם ולקבל את ברכת הדרך להנהיג את התנועה ב- 4 השנים הבאות. הבחירות בכל קיבוץ תתקיימנה באחריות מוסדות הקיבוץ בניהול יו"ר ועד ההנהלה וחברי ועדת קלפי אותם יבחר הקיבוץ. השבוע פורסמו ההנחיות עבור מזכירויות הקיבוצים, וכעת כל קיבוץ מתבקש לדווח לתנועה על מספר בעלי זכות הבחירה בקיבוצו. נזכיר כי על פי נהלי הבחירות בעלי זכות ההצבעה הינם מי שהתקבלו ועודם חברי קיבוץ בעלי זכות בחירה בקיבוצים.

לקריאת המסמך לחצו כאן. דרכי הקשר לוועדת הבחירות הינם דרך אירית גולדברג, מזכירת הוועדה: דואל: itg@tkz.co.il פקס: 03-6951195  טלפון:  .03-6951407
 
_____1_0
ונמשכת שיירה מהמאה שעברה...
קליטה נרחבת בקיבוץ דגניה א'
השבוע פורסם בהרחבה סיפור הקליטה הנרחב שהסתיים לאחרונה בקיבוץ דגניה א', היא אם הקבוצות והקיבוצים. בתום הליך מקיף, שהחל לפני כשלוש שנים, קיבלה לאחרונה דגניה 17 חברים חדשים. בנוסף אליהם, ישנם עוד 6 מועמדים אשר אמורים לסיים את תהליך הקליטה בשנה הקרובה. מדובר באירוע משמעותי, כאשר 105 שנה לאחר הקמת הקיבוץ, בני הדורות השלישי, רביעי ואף החמישי של מייסדי הקיבוץ, חוזרים הביתה לסגירת מעגל מרגשת. מי שמלווה את הקיבוץ מטעם התנועה הקיבוצית, הוא ערן גליק רכז האזור. בהתייחס לנושא זה, אמר מזכ"ל התנועה, ח"כ איתן ברושי: "אין דבר שממחיש באופן בולט ומרגש את הצמיחה המחודשת בתנועה הקיבוצית, מאשר חידוש הקליטה באם הקבוצות והקיבוצים. אחרי שנים מאתגרות שחוו הקיבוצים, אנו חווים התעוררות הכוללת משפחות חדשות ובנים שחוזרים וצחוק ילדים ששוב נשמע במדרכות הקיבוץ. המצטרפים החדשים בדגניה ובשאר הקיבוצים מוצאים קיבוץ בטוח יותר, עם עתיד ואיכות חיים, בסביבה כפרית, המקיים אורח חיים הוגן וצודק, ומיישם מערכות ערבות הדדית וביטחון סוציאלי. אנחנו גאים בתהליך המוצלח שעברו הקיבוצים בשנתיים האחרונות, ותרומתם לפריחת המרחב הכפרי".
לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן.
 
20150506_160...
 יעל שאלתיאלי נבחרה לוועד המנהל של סמינר הקיבוצים
לפני שבוע, במהלך האסיפה הכללית של מכללת "סמינר הקיבוצים", נבחרה יעל שאלתיאלי כחברת הוועד המנהל של הסמינר. זהו צעד נוסף בדרך למינויה הקבוע כיו"ר הוועד המנהל. שאלתיאלי, שהומלצה לתפקיד על-ידי ועדת האיתור של הסמינר והתנועה הקיבוצית, תהיה אחראית על השלמת תהליך ההעברה של סמינר- הקיבוצים לאחריות תכנונית ותקציבית של הות"ת. מדובר בהליך מבורך ונדרשה דמות מרשימה כשאלתיאלי שתוביל את הסמינר בראשית דרכו בוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. מעבר זה מתבצע בחלקו כבר השנה ויושלם בתחילת שנת הלימודים תשע"ו. המעבר לות"ת מתבקש ויעניק לסמינר תקציבים וחיזוק אקדמי. שאלתיאלי, חברת נווה-אור, מילאה את כל תפקידי הניהול בקיבוצה, ובמשך 11 שנה עמדה בראשות המועצה האזורית עמק המעיינות. בנוסף, שימשה במספר תפקידים בכירים כמנכ"לית משרד החקלאות וכמנכ"לית קק"ל. עד למינויה הקבוע של שאלתיאלי כיו"ר, מאויש תפקיד זה על-ידי ד"ר גבי אסם, מנהלת מחלקת החינוך בתנועה. חברי האסיפה מצאו לנכון להודות לאסם על תפקודה ולשבחה על פעילותה העקבית בהליך המעבר לות"ת. ד"ר גבי אסם: "אני מברכת על הצטרפות שאלתיאלי לוועד המנהל ורואה בה דמות שתדע להצעיד בבטחה את הסמינר, המהווה היום את חוד החנית בהכשרת מורים ובניית דור המחנכים העתידי של ילדי ישראל".
 
20150514_080...
פייסבוק ככלי שיווק
לפני כשבוע נפתח לראשונה קורס פייסבוק למיתוג עסקים קטנים של נשים, בעמק חפר. מדובר ביוזמה של הילית בן צבי, מהיחידה לקידום נשים, יחד עם אתי פלקסר, ממחלקת יזמות, שפועלות מתוך ההבנה כי הפרסום ברשתות החברתיות, ובראשן הרשת החברתית המובילה בשנים האחרונות, דורש הכרה מעמיקה ותפעול נכון כאמצעי למיתוג ולמינוף של בית עסק או של חברה. השימוש בפייסבוק ככלי שיווק באינטרנט נחשב לשיווק ידידותי, שכן המצורף אל קבוצה יוכל בכל עת לעזוב אותה, וזאת בניגוד לכל שיטת שיווק ויראלית אחרת הנפוצה ברשת. הקורס מתקיים בשיתוף תנועת המושבים והמועצה האזורית עמק-חפר, ויש כוונה לקיימו במועצות אזוריות נוספות בהמשך השנה. מדווחות בן-צבי ופלקסר"היום, כשעולם השיווק הוא כה משמעותי והתחרות בשטח עצומה, חשוב לנו לתת כלי עבודה לנשים המחזיקות בעסק קטן. כך הן יוכלו למקד ולייעל את עבודתן ולמקסם את ארסנל השיווק למוצר שהן מוכרות. זהו עוד כלי שאנו, בתנועה הקיבוצית, מבקשות להעניק לנשים, מתוך רצון לצמצם את הפערים בין גברים לנשים בעולם העסקים."
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב: 
  • פתרונות ממלכתיים לתמיכה בזקן ויישומם בקיבוץ- מחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, תקיים יום עיון מיוחד בנושא ב-18.5 בבית התנועה הקיבוצית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • שירת נעמי- מופע משיריה היפים של נעמי שמר בהנחיית שרל'ה שרון ייערך ב- 18.5 במועדון החלוציות שבאפעל. הכניסה בתשלום. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • שירות נשים בצה"ל- יום עיון בהפקת בינה, ייערך ב- 19.5, ביד טבנקין, שבאפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • צוותא- האופרה שרה בצוותא- ב- 20.5 סולני אופרה שרים משירי אהוד מנור. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • סדר יום חדש לשמאל- יד טבנקין ויד יערי חברו ליצירת שיח חשוב על מקום השמאל בחברה והאלטרנטיבות שהוא יודע להציע. יום העיון יתקיים ב- 22.5 ברמת אפעל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חגיגות המוסיקה באבו גוש- הפסטיבל למוזיקה קולית ייערך בתאריכים 22-24.5 בהשתתפות מקהלת האיחוד שתפתח את הפסטיבל. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • יום עיון "שילוב מנצח"- ב- 26.5 יתקיים יום עיון בנושא שילוב ילדים עם מוגבלות במערכת הגיל הרך ב'בית איזי שפירא'. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.
  • "מצטרפים לקיבוץ"אגף חינוך ומשימות יקיים ב-3.6 בקיבוץ נען, כנס המיועד למנהלי קהילות, רכזי צמיחה דמוגרפית, וועדות צעירים. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן, או דרך האירוע שנפתח בפייסבוק- לחצו כאן.
 
IMG-20150511...
IMG-20150514...
ד"ש מנפאל הרחוקה
השבוע שוב רעדה האדמה בנפאל והעלתה את מפלס החשש לחיי האדם במדינה המוכה. לשמחתנו לא נרשמו הפעם ניתוקי קשר עם קיבוצניקים השוהים במדינה. עדי רמות (יוטבתה) ממחלקת בריאות ורווחה בתנועה הקיבוצית, יחד עם ירון אסף (מעגן-מיכאל) ועוד עשרות אנשי רפואה נמצאים כבר למעלה משבוע במשלחת סיוע לנפאל מטעם ארגון "נתן". רמות, בעלת רקע של טיפול באזורים שנפגעו מאסונות טבע, מיהרה להרגיע את פעילי התנועה ובני המשפחה המודאגים: "היה קצת מפחיד ולא סימפטי אבל כולנו בסדר. אנחנו חוזרים מסיוע לתושבי הכפרים לסיוע שיינתן בקטמנדו, ואנו במקום בטוח יחסית. המשימות מאתגרות וחשובות ונרצה להספיק כמה שיותר עד שובנו לישראל".
עוד בנושא ראוי לציין כי לירון שפירא, מקיבוץ עין השופט, שימש כסגן מפקד משלחת צה"ל הגדולה שחזרה מנפאל לאחר שסייעה באיתור, חילוץ וטיפול בנפגעים. בין שלל פעולותיו בנפאל הוביל לירון את צוות החילוץ שהגיע אל מעיין עציון מקיבוץ נירים ובן זוגה, עמרי קדוש, ושל שותפיה למסע- אורן גוטשטט, מקיבוץ נירים ובן זוגה אוהד וסרלאוף מקיבוץ געש. במהלך הטקס השנתי לחללי התנועה הקיבוצית, שהתקיים ביום חמישי שעבר, פגש לירון בשנית את מעיין עציון לפגישה של העלאת זיכרונות מנפאל הרחוקה... 
 
לסיום אאחל לכולנו סוף שבוע מהנה עם שלל פעילויות מעשירות ונעימות. שבת שלום!

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.
 

הוספת תגובה חדשה