דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מנהיגות שווה – הדרך ארוכה היא ורבה, רבה

הילית בן-צבי, מנהלת היחידה לשיוויון מגדרי בטור מיוחד: "אמנם הייצוג הנשי בבחירות לרשויות המקומיות גדל לשיעור של כרבע מחברות המועצה אבל יש לנו עוד הרבה עבודה משותפת"
מנהיגות שווה – הדרך ארוכה היא ורבה, רבה

רותם ידלין (גזר), ד"ר מטי צרפתי-הרכבי (יואב), אשרת גני-גונן (דרום השרון), גלית שאול (עמק חפר). התמונות מתוך עמודי הפייסבוק של ראשות המועצה.

 

בפרק השני בעונה השישית של "בית הקלפים" מבקרת הנשיאה קלייר אנדרווד (רובין רייט) בבסיס של הצבא האמריקאי לרגל יום העצמאות. תוך שהיא עוברת בין הלוחמות והלוחמים ומודה להם על שירותם את המדינה, חורגת אחת הלוחמת מכללי הטקס ואומרת לה: "יש לך בכלל תוכנית (עבודה)?" 

"הנשיאה" לא מתבלבלת ועונה לה: "היית שואלת אותי את השאלה הזו אילו הייתי גבר?!"

כן, כמו שנוכחנו לדעת גם השבוע אישה צריכה להתנצל או לספק הסברים על למה היא שם ומה יש לה בכלל לומר, במקום שלגבי גבר כלל לא הייתה כל שאלה.

בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בשבוע שעבר, והסיבוב השני שלהן יתקיים בשבוע הבא, הייתה זו הפעם הראשונה הוקמה קואליציה של גופים וארגוני נשים, אשר שמו להן למטרה להגדיל את הייצוג של הנשים במליאות המועצות של הרשויות המקומיות ובנוסף, את הגדלת הייצוג הנשי בקרב ראשי הראשויות.

הקמתה של הקואליציה תחת השם "מקומיות" ובהנהגתה של עמותת כ"ן נבעה מההכרה בכך שתחום השלטון המקומי הנו אחד התחומים הבולטים ביותר בהיעדר ייצוג נשי. תופעה מצערת זו, בלטה במועצות האזוריות אפילו יותר מאשר ברשויות העירוניות.

עד לבחירות האחרונות כיהנו רק 4 נשים בראש מועצה אזורית (חייקה גרוסמן, יעל שאלתיאלי, מטי הרכבי וסיגל מורן). גם הרכב המליאות של המועצות האזוריות התאפיין במיעוט מזערי של נשים, כאשר במועצות רבות לא היו נשים חברות מועצה בכלל.

במהלך השנים האחרונות, פעלתי בשיתוף גופים נוספים, להעלאת המודעות לנושא זה במרחב הכפרי, ע"י כתבות, הרצאות, כנסים להעלאת המודעות וקורסים לפיתוח מנהיגות נשית. מהלכים אלו השפיעו על נכונותן ורצונן של נשים להיכנס לפעילות הפוליטית שממנה נרתעו קודם לכן, ועל רצונם ונכונותם של גברים להצטרף לתהליך זה ולקדמו.

חשוב לי לציין, כי עבודה משותפת של גברים ונשים יחד למען השוויון המגדרי, ושוויון בכלל, הנה חיונית והכרחית לקידום חברה הוגנת, צודקת ובריאה יותר.
בסופו של יום, הוכפל מספרן של ראשות מועצה אזורית שהן נשים, ומספר הנשים שנבחרו למליאות המועצות האזוריות גם הוא הוכפל ואף יותר מכך.

במועצה האזורית הגליל העליון גדל מספר חברות המועצה משתיים בלבד לעשר, מתוך 29 חברות וחברי מועצה, בשער הנגב עלה מספר הנשים במליאה מאחת (!!) לשש, מתוך 11 חברות וחברי מועצה, במגידו יכהנו שש נשים במליאת המועצה במקום שתיים עד כה. יש עוד לא מעט מועצות בהן עלה מספר חברות המועצה.

הגידול בייצוג הנשי בבחירות האחרונות מהווה סיפוק עצום אחרי מספר שנים של השקעה, אבל הצלחה זו מוגבלת ובוודאי לא נותנת את האפשרות לנוח על זרי הדפנה, להפך! לצערי, ישנן מועצות בהן נרשמה ירידה או כאלו שהמספר הנמוך לא השתנה. 

חשוב לציין ולדעת כי הצטרפות הנשים למליאות המועצות האזוריות תורמת לא רק לייצוג שוויוני יותר של כל חלקי האוכלוסייה, אלא מאפשרת גם כניסה של כוחות חדשים לשלטון המקומי ויצירה של שיח מקדם ומקיף יותר, הרואה בצורה מאוזנת יותר את צרכי סוגי האוכלוסיות השונים.

הילית בן-צבי היא מנהלת היחידה לשיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, בתנועת המושבים ובמרכז המועצות האזוריות

*הנתונים נאספו בסיוע השותפות לדרך מעמותת כ"ן והם אינם סופיים.

רוצים לדעת כיצד השתנתה "התמונה" במועצה שלכם?

טבלת מועצות
 

הוספת תגובה חדשה