דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מה אנחנו כבר עושים ויכולים לעשות למען אזרחי ואזרחיות אוקראינה?

לאור המלחמה הקשה וההשפעה שלה על אזרחי ואזרחיות אוקראינה, התנועה הקיבוצית חברה לקיבוץ הדתי ולעוד שותפים רבים על מנת למפות את הצרכים הרבים העולים מהשטח ולתת מענה בקרב הקיבוצים. במפגש זום שהתקיים בחמישי שמעו עשרות רבות של ממלאי וממלאות תפקידים בקיבוצים הסבר על המצב באוקראינה ועל מגוון הדרכים בהם קיבוצים יכולים לסייע ולתת מענה
ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, עפרי רביב, מתראיין לפותחים יום עם מארק ברוורמן ש
ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, עפרי רביב, מתראיין לפותחים יום עם מארק ברוורמן שהגיע לבית זרע

את המפגש פתחה המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, שאמרה: "המפגש הזה מבקש להציג את העשייה הקיימת כרגע בסיוע למצב באוקראינה. התחלנו לפעול כבר לפני שבועיים, ישנה התגייסות מדהימה בקיבוצים וארגזים רבים של ציוד נשלחים. תחילה המוקד היה באוקראינה ובגבולות עם המדינות סביבה, וכעת אנחנו עם הפנים קדימה לכל הנושא של הקליטה. קיבלנו כבר מסרים מהסוכנות היהודית ומשרד הקליטה שמצפים מאיתנו לקחת חלק משמעותי בנושא הזה, וזה לא מפתיע אותי לאור העשייה שלנו בעבר.

לבקשת משרד הבינוי והשיכון התנועה הקיבוצית ביצעה מיפוי של יכולת המבנים הקיימים בקיבוצים ובאזורם. בתוך פחות מ-24 שעות, נאסף פוטנציאל להקמת למעלה מ-1,500 יחידות דיור בקיבוצים ובמרחב שסביבם. רובו של הפוטנציאל יצריך הנחת תשתיות והבאת מבנים יבילים או אחרים".

מזכ"לית הקיבוץ הדתי, שרה עברון אמרה: "חשוב לי להודות לכל תורמים והעושים ועל השותפות, ואני בטוחה שהסינרגיה הזו תמשוך לעשייה אנשים נוספים".

שי פלבר, סמנכ"ל ומנהל היחידה לעליה וקליטה בסוכנות היהודית, אמר: "אנחנו באירוע היסטורי, ואנחנו מבינים שלצד הטרגדיה הענקית ישנה הזדמנות אדירה לעלייה של אלפי יהודים לישראל. נערכנו כרגע במדינות השונות בסביבת אוקראינה עם אלפי חדרים בבתי מלונות להליך קליטה מהיר לקראת עלייה. המדינה מבינה שהרבה מאוד מהפתרונות לקליטה נמצאים בפריפריה והמרחב הכפרי וזו הזדמנות לתנועה הקיבוצית לקחת חלק. המדינה יודעת שצריך להקצות משאבים. יש חשיבה גם על הרחבת האולפנים וזה תלוי במספר העולים שיגיעו".

לאחר מכן שי הציג את התוכנית לקליטת העולים שיגיעו.

ילנה קוברסקי (משאבי שדה), מנהלת תכנית "בית ראשון במולדת", המשותפת לתנועה הקיבוצית ולסוכנות היהודית, סיפרה על פעילות הפרויקט בקיבוצים עד לפרוץ המלחמה באוקראינה. "נדהמתי לגלות מרמת הנכונות מטעם הקיבוצים להיענות לבקשה להקצות דירות לקליטה של עולים ופליטים מאוקראינה".

לאחר מכן סיפרה על ילנה התהליך שעוברים היהודים באוקראינה שמבקשים לעלות ארצה. בעת הזו, אנחנו נערכים לקליטת משפחות עולים הן מאוקראינה והן מרוסיה בקיבוצים בהיקף משמעותי. כרגע ידוע על כ-50 משפחות שעתידות להיקלט, רבות מהן מגיעות ללא אבות המשפחה שנשארו באוקראינה ולאחר מסע ארוך וטלטלות לא פשוטות.

יהל לינטרנרי (רמות מנשה) מהשומר הצעיר העולמי, סיפר על הפעילות שלהם באירופה. תנועת השומר הצעיר העולמי, בסיוע חבצלת והתנועה הישראלית, מפעילה בימים אלו מערך מורכב של פעילויות באוקראינה בגבולותיה עם הונגריה ופולין. עם פלישת רוסיה לאוקראינה, בוצעו מבצעי חילוץ מהערים המופגזות, בייחוד חרקוב, דרך לבוב. כדי לאפשר לפליטים עצירות בטוחות יחסית בדרך, נשכרו דירות מסתור במערב פולין ובנוסף נשכרו דירות בפולין לשכן את הפליטים ששהו שם עד שנפתחו מרכזי הפליטים והקליטה.

על בסיס קיני התנועה הקיימים בחרקוב, קייב ולבוב, ובעזרת חניכים נוספים החיים בערים קטנות יותר, נענים לקריאות לעזרה מתחומים מגוונים. התנועה סיפקה גנרטורים, הסעות, מזון, אוכל לתינוקות, שמיכות ומעילים בעלות של כ-95 אלף דולר.

השבוע מצטרפת התנועה לצוות "נתן" מבית חבצלת למרכז מעבר לפליטים שהוקם בגבול אוקראינה פולין. המשימה היא לספק מעט זמן נשימה לאימהות והסבתות, לדאוג לזמן הפוגה נעים עבור הילדים ולסייע בניהול האדמיניסטרטיבי של המקום. קרן חבצלת אשר מיועדת לפעולה בחברה הישראלית מגייסת כספים ייעודיים מקיבוצי התנועה לצורך מימון הפעילויות השונות וסיוע בדרכים מגוונות.

אלכס וינטראוב ומיכאל הס הציגו את פעילות תכנית "נטעים" של תנועת "הבונים דרור" באירופה, כמו למשל ליווי משפחות וילדים העוברים את הגבול וקיום פעילות חברתית/חינוכית/הפגתית בערי הגבול.

שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בתנועה הקיבוצית, סיפרה על מבצע התרומות בקיבוצים – מעל 100 מקיבוצי התנועה והקיבוץ הדתי נמצאים בעיצומו של מבצע רחב היקף של איסוף תרומות ביגוד, מזון יבש וציוד נוסף. חלק מהציוד שנאסף נשלח לאירופה באמצעות הסוכנות היהודית והיתר נשלח למרכז איסוף באשדוד ומיועד לאלו שיגיעו ארצה.

בנוסף, מפעלי הקיבוצים תורמים לפי הצורך ציוד המיוצר אצלם. ככל שייווצרו צרכים נוספים, יערכו לסייע ולתת מענה מיידי באמצעות חמ"ל הפועל באופן רציף ומקשר ומתאם בין כלל הגורמים הפועלים הן על אדמת אירופה והן כאן בישראל.

בסוף המפגש הציג ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה, עפרי רביב, כיצד יכולים הקיבוצים להתגייס לכל מה שהוצג.

לחצו כאן לצפייה בהקלטת מפגש הזום

לחצו כאן למידע מתעדכן אודות דרכי הסיוע של הקיבוצים

הוספת תגובה חדשה