דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 5.8.2016

לוגו תנועה
 
COVER2
 
____________...
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר שלח השבוע מכתב לכל חברי הקיבוצים ברחבי הארץ. בכתב מסביר מאיר את משמעות ההחלטה של שר האוצר, ואת הצורך שחברי הקיבוצים להצטרף למאבק של התנועה הקיבוצית נגד החלטתו זו של שר האוצר  לההביא לחסול הרעיון הקיבוצי.  במכתבו כתב מזכ"ל התנועה בין היתר:"החלטה אומללה זו, מגיעה לאחר שורת גזירות קשות שמשרד האוצר בראשות כחלון מנסה להשית עלינו בשנה האחרונה. "גזירות כחלון" מכות בנו, הקיבוצים, לכל רוחב הגיזרה בכל תחומי העשייה והפעילות: פגיעה אנושה עד כדי חיסול החקלאות על כל ענפיה, מענף הפטם, דרך ענף המדגה ועד משק החלב. פגיעה מתמשכת בעצמאות החינוך הקיבוצי הייחודי, בלימת כמעט כל אפשרות לחדש את הבניה ולקלוט תושבים חדשים וכעת ניסיון כוחני לתקוע את המסמר האחרון בארון ולחסל את הבסיס עליו יושב הרעיון הקיבוצי משחר קיומנו: הערבות ההדדית והשיתופיות.
"עד כה סירב שר האוצר לשבת איתנו ולמצוא פתרונות מוסכמים. לכן, אין לי אלא לקבוע כי שר האוצר כחלון שם לו למטרה לחסל את התנועה הקיבוצית. את זאת לא נוכל להרשות", אמר מאיר והוסיף, "התנועה הקיבוצית היא תנועה חזקה וגאה. לא נאפשר ל- 106 שנות קיבוץ להימחק כלאחר יד על ידי החלטות של פקידים ובאמצעות חקיקה במחשכים בחוק ההסדרים.....מי שלא נלחם על המשך קיומו, איש לא יילחם את מלחמתו במקומו. אין לנו ברירה אלא להתייצב בכל כוחנו מול הניסיונות הכוחניים לפגוע בנו ללא הידברות וללא כל ניסיון ליצירת הסכמות. במאבק זה עומדים מאוחדים איתנו, חברינו ושותפינו לדרך, חברי הקיבוץ הדתי".
"מה אנחנו מבקשים משר האוצר? קודם כל שידבר איתנו על מנת להגיע להסכמות. אנחנו לא אוייבי המדינה ואיננו מחפשים מלחמות. אנחנו לא צריכים טובות, לא מבקשים הטבות או חוקים הייחודיים רק לנו, אלא זכויות וחובות כמו שישנן לכל אזרח אחר במדינה, ולשלם מס באופן המתאים לצורת ההתארגנות שלנו כשותפות קיבוצית. מה שנכון וצודק לשותפות של רואי חשבון או עורכי דין, נכון וצודק באותה מידה לשותפות של קיבוצניקים בדגניה, בסעד, בנחל עוז ובמשמר העמק".
ניר מאיר סיים את מכתבו בקריאה לחברי וחברות הקיבוצים ללהצטרף לקרב על דעת הקהל בכל מדיה אפשרית ולהסביר את עמדנו. (צילום: לע"מ)
 
____________...
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ומזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת איחדו השבוע כוחות במאבק נגד מחטף המיסוי של כחלון. מאיר ופורת נפגשו עם מספר של פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית ופקידים בכירים במטרה לבלום את כוונתו של שר האוצר להעביר בחוק ההסדרים את שינוי המיסוי על חברי הקיבוצים באופן כוחני בחוק ההסדרים. השניים, ביחד עם חבר הכנסת איתן ברושי, עו"ד דוד ויינשטיין מקיבוץ עלומים ועו"ד צורי לביא, נפגשו עם יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ועם היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון, על מנת להסביר להם מדוע אסור לעשות תיקון דרמטי כל כך בחוק ללא דיון ציבורי וללא הידברות. בנוסף נפגש פורת עם חברי הכנסת של הבית היהודי וניר מאיר שוחח על חומרת הגזירות עם יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג.
מזכ"לי התנועות פנו במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו על מנת שיעצור את כוונת שר האוצר לשנות בחוק ההסדרים את שיטת המיסוי בקיבוצים. במכתבם כתבו בין היתר:" לצערנו, החליט שר האוצר משה כחלון, להעביר במחטף ובאופן חד צדדי וכוחני שינוי קיצוני והרסני של שיטת המיסוי הקיבוצית באמצעות חוק ההסדרים. שינוי החוק, במתכונתו המוצעת יביא לפגיעה אנושה באורחות חיינו וכפועל יוצא, לחיסול התנועות הקיבוציות הלכה למעשה.
כל ניסיונות ההידברות בינינו לבין שר האוצר עלו בתוהו. שר האוצר, מסיבותיו שלו, מסרב לפגוש אותנו. אין לנו אלא לקבוע, כי השר כחלון כבר גמר אומר להוציא את המהלך אל הפועל ללא הידברות וללא התחשבות בנזק אותו הוא גורם. השר אינו מעוניין להיפגש עמנו, מנהיגי התנועות הקיבוציות, על מנת למצוא פתרון מוסכם שיאפשר לבחון במשותף את שיטת המיסוי, תוך שמירה והגנה על אופי הקיבוץ ומרקם החיים השיתופי בו אנו דוגלים ומאמינים".
מזכ"לי התנועות הוסיפו: "אין אנו מבקשים טובות או הטבות. כל שאנו דורשים, הוא לשמור על צביוננו, אופיינו ודרך החיים הקיבוצית המיוחדת בת 106 שנים – מקור גאוותנו ומקור גאווה למדינה כולה. אנו פונים אליך (ראש הממשלה) בבקשה כי תפעל לשמור על אופיו וייחודיותו הקיבוץ הישראלי – אחת מיצירות הפאר של הציונות המעשית בארץ ישראל. אנו מאמינים כי בידך לעצור את המחדל המתהווה אל מול עינינו, בטרם יהיה מאוחר מדי". 

בתמונה: ראש הממשלה במפגש עם חניכי תנועות הנוער בעוטף עזה בזמן מבצע צוק איתן (לע"מ) 
- בכוונת משרד האוצר להביא לתיקון חקיקה מהיר וכוחני, במסגרת חוק ההסדרים, בנושא מיסוי הקיבוצים המתחדשים ללא דיון וללא יצירת הסכמות. 

- על פי ההצעה, פועל משרד האוצר לערוך שינוי מהותי ביותר, בדין הקובע את אופן מיסויו של הקיבוץ המתחדש, תוך שינוי ההסדרים הקיימים בדין מאז ימי בראשית, וקביעת עקרונות חדשים בכל הקשור עם המיסוי הקיבוצי.

- בניגוד לסיפורי האוצר, אין אף חבר קיבוץ שמשלם פחות מס ממקבילו בעיר. חלק ממס החבר מופנה לטובת ערבות הדדית, ותשלומי פנסיה לחברים הותיקים, כפי שנקבע בעת עיצוב המדיניות של מוסדות המדינה כלפי שינוי אורחות החיים, בקיבוץ המתחדש, בוועדת פרידה ישראלי.

- אנו בטוחים שניתן למצוא את הדרך המוסכמת לגביית מס מהקיבוצים בלי לחסל אותנו במחטף. אנחנו מוכנים לדון ולהגיע להסכמות וקוראים לשר האוצר לחזור בו מסירובו להיפגש אתנו. אנחנו לא רוצים טובות או הטבות. 

- אנחנו מבקשים לשלם מס שמתאים לצורת ההתאגדות שלנו כשותפות קיבוצית, ככל שותפות אחרת בישראל. כך שההכנסות הן של השותפות וכל אחד מהשותפים משלם מס לפי החלק אותו הוא מושך, כתקציב, מרווחי השותפות.

- מדובר בנושא מורכב ביותר אשר עלולה להיות לו השפעה מרחיקת לכת על הקיבוצים ועל הרעיון הקיבוצי בכלל, ועל יכולתם של קיבוצים לספק לחבריהם את סכומי הערבות ההדדית – כחובתם על פי דין.
 
- הצעת החקיקה שמשרד האוצר מבקש לקדם, בחקיקת בזק בחוק ההסדרים, איננה מתאימה לדעתנו למציאות הקיימת בקיבוץ המתחדש.

 
- הליך לימוד הנושא ותיקון החקיקה בהתאם לא מוצה. אנשי המקצוע ברשות המיסים שבחנו את הסוגיה מתעלמים בעקביות ממהותו של הקיבוץ המתחדש. בנוסף לכך הם מתעלמים מקיומה של הערבות הדדית כנדבך מרכזי בליבו של אורח החיים הקיבוצי (לה מחויבים הקיבוצים המתחדשים מתוקף תקנות האגודות השיתופיות (ערבות הדדית בקיבוץ מתחדש), התשס"ו-2005).
 
העיתון הכלכלי פרסם השבוע כתבה על 'גזירת המיסוי' של כחלון.הכתבת אורה קורן הציגה בכתבה את טיעוני משרד האוצר ומנגד את המתרחש בשטח הקיבוצי ואת הפגיעה האנושה שגזירות אלו, אם ייכנסו לחוק ההסדרים, יגרמו ל-280 הקיבוצים בישראל:
"הקיבוצים טוענים שיש להכיר בהם כשותפות לפי סעיף 63 בפקודת מס הכנסה. המשמעות המעשית של שותפות היא שהכנסותיהם של חברי הקיבוץ נכנסות לקופה משותפת. הקיבוץ משאיר אצלו חלק מההכנסה, לצורך סיוע לפנסיונרים ולנתמכים וכן להוצאותיו השיתופיות המוכרות. מהיתרה מקבל כל חבר קיבוץ סכום יחסי לקיומו על פי עקרונות קבועים מראש, ולפיו הוא משלם מס הכנסה.
ברשות המסים מתנגדים לגישה השיתופית, ורוצים למסות את חברי הקיבוץ כפרטים — לפני שהעבירו את הכנסתם לקופת הקיבוץ וזו הפרישה ממנה לטובת פנסיונרים ואחרים. בהפרשה לקופה השיתופית של כל נישום מוכנים ברשות המסים להכיר כהוצאה מוכרת של העובד, ולתת לו בגינה זיכוי מס". 
____________23
עו"ד דוד ויינשטיין מקיבוץ עלומים הסביר לעיתון כי תקנות האגודות השיתופיות לעניין הערבות ההדדית גם בקיבוצים המתחדשים מחייבות שהקיבוץ יבטיחו רף מינימלי של הכנסה לכל חבריו. בנוסף, הקיבוצים הללו מחויבים לממן לכל חבר וחברה צרכים כלליים, בהם חינוך ורווחה, ולא פחות חשוב מכך - לדאוג לבעלי יכולות חלשות יותר. עו"ד ויינשטיין הדגיש כי המקורות לאלו מגיעים מסל ההכנסות, חלקו מנכסים פיזיים וחלקו משכר חברים - שעל פי חוק הם נכס של הקיבוץ ולא של החבר או החברה הבודדים.
IMG-20160720...
מכל רחבי הארץ מתגייסים למאבק - גם ברשת החברתית: כ-1500 שיתופים ואלפי תגובות בעמוד התנועה בפרסום על מאבק הקיבוצים. בפוסט שעלינו ביום שלישי השבוע כתבנו: "אנחנו לא רוצים טובות מכחלון ולא מבקשים הטבות. אנחנו בסך הכל רוצים להשאר קיבוץ. כן, קיבוץ. קהילה ששומרת על עצמה, מקיימת ערבות הדדית בין חבריה, מאזנת בין החזק לחלש, מגדלת את ילדיה, דואגת לקשישיה (אצלינו קוראים להם ותיקים אגב) וכן, משלמת מיסים, לא פחות מאף אחד, רק בצורה קצת אחרת - כמו ששותפות משלמת. כי קיבוץ הוא שותפות בין אנשים שחיים יחד.
יש לא מעט אנשים שהפכו בשנים האחרונות את ההסתה נגד הקיבוצים לספורט לאומי. יש כאלה שראויים למדליה על הזמן שהם משקיעים בלהסית נגדנו. צר לנו על כך מאוד. אין בנו שנאה לאיש. להיפך. אנחנו אוהבים את המדינה כמו כל אחד אחר פה. נלחמים עליה ושומרים עליה.
מי שרוצה לחסל את הקיבוץ ולהרוס את השותפות באמצעות שינוי סעיף מיסוי בחוק ההסדרים לא מבין את הנזק שהוא עושה, ואם שר האוצר חושב שניתן לו לעשות זאת מבלי שנלחם על הבית שלנו, על הערכים שלנו ועל אורח החיים שלנו הוא טועה טעות חמורה.
כחלון, עוד לא מאוחר. תתעורר. אל תיתן יד לפקידים לחסל את הקיבוצים.
*קרדיט צילום: יואב כרמון
 
מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת:"הקיבוץ מתנהל כאגודה שיתופית, ואנחנו חיים בצורת חיים שיתופית וייחודית למדינת ישראל. אי אפשר לחסל את זה בחוק ההסדרים".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: אם מישהו באוצר סבור שמטרת המפעל הציוני ששמו קיבוץ הוא תכנון מס, הוא במקרה הטוב טועה ומטעה".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת, ח"כ איתן ברושי ומנכ"ל ברית פיקוח רו"ח ירון רייכמן הגיבו בחריפות לגזירות המיסוי של שר האוצר
 
מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת: "הנושא הוא נושא מאד רציני ומאד מהותי להתנהלות הקיבוץ והוא מחייב דיון מעמיק ולא במחטף בחוק ההסדרים. צריך להתחיל קודם בהדברות, ואח"כ להתחיל בהליך חקיקה רגיל. אנחנו מעוניינים להסדיר את מיסוי חברי הקיבוץ, בקיבוץ המתחדש באופן מותאם. חשוב להבין – הקיבוץ מתנהל כאגודה שיתופית, ואנחנו חיים בצורת חיים שיתופית וייחודית למדינת ישראל. הקיבוץ הוא יצירה מיוחדת, והמהות של היצירה הזאת היא שהכנסות החבר שייכות לקיבוץ ולא לפרט. בנוסף התחייבות מכורך החוק ותקנון רשם האגודות לערבות הדדית, גם בקיבוץ המתחדש, זה עוגן שוב בשנים האחרונות. 
אנחנו דורשים שלא יתייחסו אלינו כאויב המדינה, לתנועה הקיבוצית יש זכויות רבות בעבר ובהווה, ובעזרת השם גם לעתיד. מדינת ישראל חייבת לאפשר צורת חיים שיתופית הכוללת ערבות הדדית. 
ניר מאיר: "הוויכוח הוא  האם קיבוץ משמעו שותפות או לא. צריך מידה בלתי נסבלת של ציניות מצד אנשי האוצר כדי להגיד שמשרד רואי חשבון הוא שותפות, וכפר עזה ודגניה הם לא שותפות. הטענה שלנו היא שקיבוץ משמעו שותפות, ושאנחנו מוכנים לשלם מס על פי הכללים למיסוי שותפות. בשותפות לא ממסים את העובד על מה שהוא מביא, אלא על מה שהוא מושך. אנחנו מבקשים שימסו את החבר על פי התקציב שהוא מקבל לאחר הניכוי הפנימי של מרכיבי הערבות ההדדית. 
באוצר רוצים למסות את החבר על משכורתו ואולי להכיר, בתנאים מסוימים, במרכיבי הניכוי כתרומה. אם הם יעשו זאת, הם יפגעו לא רק בקיבוץ המתחדש אלא גם בקיבוץ השיתופי, שימוסה על פי הפער בהכנסות. 
הדבר יפגע בשני העקרונות הכי יסודיים של הקיבוץ: הראשון, כוח העבודה שייך לקיבוץ. השני, העזרה ההדדית. אם יועבר מלוא המס למדינה, שום הוראה של הרשם או של בג"ץ לא תוכל לחייב את החבר לתרום לערבות ההדדית. כך עלול החוק להעמיד בסכנה את המשך קיומו של הקיבוץ".
 
 

הוספת תגובה חדשה