דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 26.2.2016

לוגו תנועה
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 26/02/2016
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
shai_alt
עלו והגשימו
הגיעה העת להיפרד ולומר שלום. אני מסיים את תפקידי כדובר התנועה הקיבוצית, וכל מה שעובר לי בראש זו תחושת גאווה גדולה. זו הייתה זכות אמתית. היה זה מסע מעניין ומרתק בו נחשפתי למורכבות ולבעיות עמם מתמודדים הקיבוצים, ולאתגרים הניצבים בפני התנועה הקיבוצית. החכמתי, למדתי והכרתי אנשים מופלאים. אני חושב שחברי וחברות הקיבוצים יכולים להיות מרוצים ביודעם מי הם פעיליו המייצגים אותם.
לאורך התקופה הקפדתי לשמש לא רק כדובר התנועה, אלא כדוברם של הקיבוצים, והעמדתי עצמי לרשות כל קיבוץ שנזקק לייעוץ תקשורתי.
אני רוצה להודות לאיתן ברושי שנתן בי אמון והפקיד בידי את ניהול מערך הדוברות של התנועה, וכן להודות לניר מאיר שגילה גדולת נפש כלפי התפקיד בתחילת כהונתו.
להבנתי, להיות דובר התנועה הקיבוצית אומר בהכרח להיות שליח מחויב. כידוע מתחושת שליחות קשה להשתחרר מהר, כך שבמידה ואקרא בעתיד לסייע, אדע להתייצב.
שאו ברכה חברים וחברות, וחזק ואמץ!
שי     
 
 
20150804_082...

התכנית להורדת יוקר המחייה או חיסול החקלאות בישראל?

השבוע פורסם דבר הרפורמה שמקדמים במשרד האוצר ובמשרד החקלאות, על מנת להוריד את יוקר המחיה (לטענת המשרדים), דבר שהוביל לזעם החקלאים. עיקר הכעס בקרב החקלאים נובע לא מהרפורמות המוצעות, שמוכרות היטב, כי אם מכך שהפרסום הוא בניגוד לשיחות המתקיימות לאורך החצי השנה האחרונה, בהן נערכים דיונים מסודרים ועניינים עם החקלאים על מנת לחתום על הסכם ארוך טווח שיבטיח את בטחון המזון בישראל, איכות הגידולים, וקיום החקלאות במדינה בעשור הקרוב. עד כה הדיונים התנהלו בכבוד ובהערכה הדדית, כאשר הפרסום השבוע הצביע על כוונה הפוכה של צעדים כוחניים שיכפו על החקלאים. ראשי החקלאים הצביעו על הקשר לנתוני השמאי הממשלתי (ביום א'), לפיו נרשם זינוק של 8% במחירי הדירות בישראל, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2014, כאירוע שהוביל לניסיון לצבור הון פוליטי על גב החקלאים.
התכנית עצמה כוללת שלושה מרכיבים עיקריים: ביטול מכסות ייצור לביצים, עופות וחלב, ביטול מועצות החלב, הלול, הצמחים ומועצות חקלאיות נוספות (כותנה, דבש, גפן והיין), שיוכלו אומנם להמשיך לפעול, אך על בסיס וולונטרי של החקלאים ולא מתוקף חוק. עוד כוללת התכנית- הקטנת מיסוי ומכסים על ייבוא מוצרי מזון מחו"ל. הצעדים הללו ישנו את שוק המזון, תוך פגיעה בפרנסתם של החקלאים. על פי התכנית, הממשלה תפצה את החקלאים ישירות, בדומה לסבסוד הנהוג במדינות אירופה (סבסוד ישיר לחקלאי שלא ניתן להורשה). התכנית כאמור מיועדת להביא להורדת מחירים, אבל לא ברור עדיין כיצד מבטיחים שההורדה הזו תגיע לצרכן ולא תיעצר ברובה אצל יבואני המזון והרשתות הקמעונאיות.
ZEL_2288_5
לדברי ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ישנה תפיסה בעייתית לגבי מקומם של החקלאים בשרשרת המזון: "החקלאות בישראל, היא החקלאות המפותחת בעולם המובלת ע"י אנשים מופלאים, חרוצים ויצירתיים. הניסיון להאשימם ביוקר המחיה, הוא לא פחות מהסתה פרועה ולא מקובלת. אנחנו לא אויביי הצרכן! כדאי שפעם אחת ולתמיד יטפלו בפערי התיווך, במקום לנסות לכפות רפורמות כוחניות, שיחסלו אמצעי ייצור שלמים ליישובים בפריפריה, ויותירו את תושביהם, אלפי חקלאים מובטלים".
הביקורת הקשה לא נפלה על אוזניים ערלות וכבר ביום שלישי זומנו ראשי התאחדות חקלאי ישראל לפגישה במשרד האוצר, ובסיומה הוחלט כי שר האוצר, לא יחתום כרגע על הצווים להורדת המכס אלא יקיים במהלך השבוע הקרוב פגישות במסגרתן תציג התאחדות חקלאי ישראל תכניות חלופיות. כמו כן, הדגיש שר האוצר כי החקלאים יפוצו בצורה הוגנת על כל פגיעה שתיגרם מהורדת המכסים. מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, ואבשלום (אבו) וילן מזכ"ל ההתאחדות, מקיימים החל מיום רביעי, סדרת מפגשים אינטנסיביים, עם ראשי הארגונים החקלאים ועם יצרני המזון הרלוונטיים, לצורך הכנת תכנית אלטרנטיבית שתוצג בפני בכירי משרד האוצר והחקלאות.
 
__________12
לבריאותך- בהצדעה
בתנועה הקיבוצית עוקבים בדאגה אחר הידרדרות מצבו הבריאותי של צביקה לוי, ומביעים תקווה להחלמתו המלאה והתאוששותו המהירה. השבוע דווח הנושא בהרחבה בכלי התקשורת העוקבים אף הם אחר מצבו של "האבא של החיילים הבודדים". לפני כשנה החל לוי, לסבול מכאבים בגבו, ולאחר שעבר סדרת בדיקות התקבלה האבחנה הקשה: ניוון שרירים. לפני שבוע חלה החמרה במצבו, והוא הובהל לביה"ח כרמל בחיפה, שם אושפז במחלקה לטיפול נמרץ.
"צביקה מונשם ונמצא בהכרה", סיפרה רעייתו נעמי. "הוא נאבק, אנחנו לא מאבדים תקווה. אנחנו חזקים ומקווים שיחזור הביתה. צביקה כל הזמן אמר 'כל זמן שאני חי אני רוצה להמשיך לטפל בחיילים הבודדים'".
בין המבקרים שהגיעו לחזק את לוי היה גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, חברו מימי השירות הצבאי. "זו הייתה פגישה מאוד מרגשת", סיפרה נעמי. "השר הגיע לבד ונכנס עם המאבטח למחלקה. צביקה מיד חייך כשראה אותו. ראיתי את האושר על הפנים שלו."
לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן.
______6
אתמול (יום ה'), נרשם רגע מרגש נוסף כאשר הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הגיע לבקר ולעלות בדרגה את צביקה לוי (לדרגת אל"מ), כצעד המבטא את הערכת צה"ל לפועלו המרגש ורב החשיבות.
פרויקט אימוץ חיילים בודדים בקיבוצים משותף לתנועה הקיבוצית ולאכ"א והוא נקרא "בית חם לחייל הבודד". הפרויקט מנוהל ע"י צביקה לוי, חבר קיבוץ יפעת, צנחן במיל', איש אדמה וערכים, שנותן את כל הלב והנשמה למען החיילים שעומדים בפני מכשולים רבים לפני ובמהלך השירות הצבאי. ב- 20 השנים האחרונות ליווה "האבא של החיילים הבודדים", כ-18 אלף (!) חיילים. לכל אחת ואחד מהם דאג אישית. רבים מאותם חיילים וחיילות ביקשו להגיע ולחזק את צביקה. בהוראת הצוות הרפואי מוגבלים מאוד הביקורים אצל צביקה ומוקיריו הרבים הודיעו לבני משפחה שהם נושאים תפילות לבריאותו.
על מנת לא לפגוע בטיפול בחיילים הבודדים, מונתה באופן זמני נוקי גולדפישר, ממחלקת הביטחון, לרכז את הטיפול בכל הנושאים הקשורים לחיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית, ומול כל גורמי הצבא והקיבוצים.
דיווח זה יסתיים באיחולי בריאות טובה ומלאה לצביקה לוי, תוך תקווה לחזרתו לאיתנו.
 
___1_2
המקובצת שבנחל עוז- המלצת שר החינוך
השבוע ביקר שר החינוך נפתלי בנט בקיבוץ נחל עוז. הוא פתח את סיורו בגן הילדים שם הקשיב לילדי הקיבוץ שרים משיריה של דתיה בן דור, ביניהם 7 ילדים שהם דור שלישי בקיבוץ.
לאחר מכן המשיך לפגישה במועדון עם תושבי הקיבוץ וחניכי המכינה הקדם צבאית. השר קיים דיון על למידה ערכית בתוך ביה"ס ומחוצה לו, וביקש להתמקד בקידום אותה למידה ערכית, כאשר המכינות הן זרוע חשובה בהגעה לכל שכבות האוכלוסייה בארץ.
רגע השיא היה בביקורו בכיתה המקובצת. כזכור, התנועה הקיבוצית קיבצה לפני שנה שמונה תלמידי י"א (היום ב-י"ב), מרחבי ההתיישבות בארץ, למטרת חיזוק הקיבוץ. השמונה לומדים בתיכון המקומי, גרים, עובדים ופועלים באזור הקיבוץ עד סוף שנת י"ב. השר בנט שמע כיצד הגעת המקובצת לנחל עוז הגדילה משמעותית את שכבת הנוער בקיבוץ, ויתר על כן, עמדה במטרתה העיקרית למעורבות ולתרומה אפקטיבית למרקם החברתי בקיבוץ.
עם סיום ביקורו במקום ביקש השר בנט להתגייס לטובת משימת הדגל החינוכית של קיבוץ נחל עוז- פתיחת מחזור שני למקובצת. בסרטון שהעלה אצלו בדף הפייסבוק, קורא השר בנט לבוגרי כיתות ט', לבוא ולהצטרף לפרויקט חשוב זה ולגור בקיבוץ, ללמוד בתיכון שער הנגב ולחוות חוויה חד פעמית, מאתגרת ומעצימה.
לצפייה בסרטון לחצו כאן. 
 
מרתון מופעים לנאמני התרבות
____________...
בשבוע שעבר התאספו כ-200 רכזי תרבות, מנהלי פנאי וחברה, מנהלי מועדונים מהקיבוצים ומנהלי תרבות מהמועצות האזוריות, שהגיעו ל'מרתון המופעים' המסורתי שמקיים מטה התרבות בתנועה הקיבוצית פעמים בשנה. המרתון מאפשר לרכזי התרבות לצפות "בטעימות" מ -12 מופעים מתחומי אמנות שונים: תיאטרון, מחול ומוזיקה ובנוסף זו הזדמנות לפגוש ולהיפגש עם נאמני התרבות מקיבוצים אחרים. המשתתפים מלאו את "אולם חזן" שבצוותא ונהנו מרצף של הופעות קצרות (בנות  20 דק' כל אחת), שאפשרו להם להתרשם מהמופעים ולבחור מתוכם את המתאימים ביותר עבור קיבוצם. במרתון השנה הוצגו מספר מכובד של מופעים בהובלת בני קיבוץ בעבר ובהווה. המרתון הופק על ידי ריקי רז, מנהלת מטה התרבות הקיבוצית בעזרת שותפתה למחלקה רינה בן -סימון. ריקי, הביעה שביעות רצות מההשתתפות הגדולה של רכזי התרבות ואמרה "כי מטרת המרתון הינה לשרת ולסייע לרכזי התרבות בבחירת המופעים לקראת אירועי האביב אשר בפתח. הצגנו בפניהם מבחר איכותי ומגוון של מופעים במחירים אטרקטיביים היכולים לסייע בפעילות תרבותית בקיבוצים". 
בחירת מזכיר התנועה הקיבוצית
__________2_1
בישיבת מזכירות התנועה שהתנהלה השבוע, הוצגו מסקנות ראשוניות של ועדה ציבורית, בראשותו של זאב שור (וולולה), הנוגעת לנוהלי הבחירות למזכיר התנועה. כזכור ועדה ציבורית זו הוקמה בעקבות המלצת ועדה הבחירות האחרונות (בראשותו של יוסי ורדי), שכללה בסיכומי עבודתה, גם פרק של מסקנות לגבי מערכות בחירות הבאות. מזכירות התנועה הקיבוצית העמידה לרשות הוועדה מנדט מלא ליצירת כללים וכלים לעת הבחירות למזכיר התנועה הבא. בין מסקנות הוועדה ישנן המלצות המבקשות לשמר את בחירת המזכיר בבחירה ישירה על ידי כלל חברי הקיבוצים בתנועה, בקלפי שתוצב בכל קיבוץ. קיום הבחירות כהלכתן הוא באחריות הנהלת הקיבוץ, "וספר הבוחרים" בכל קיבוץ מהווה את רשימת חברי הקיבוץ התקפה ליום הבחירות. בנוגע לכללים הנוגעים בזכאות להגשת מועמדות, מבקשת הוועדה לשפר את הכללים שהיו נהוגים בבחירות עד כה. במסגרת המסקנות הכוללות, לא התחמקה הוועדה מלדון בנושא התקציב שתעמיד התנועה לרשות המתמודד וקביעת סכומים עפ"י אחוז התמיכה שיקבל כל מועמד.
המלצות הוועדה עוררו דיון ערני של חברי המזכירות  שביקשו להעיר ולהאיר אלמנטים שונים, שיש בהם כדאי להפוך את הליך הבחירות ליותר נגיש וליותר רלוונטי לחיי חבר הקיבוץ. חבר הוועדה הציבורית, עו"ד אמיר גנז, מהמחלקה המשפטית בתק"צ, ריכז את ההערות והתובנות שעלו בישיבת המזכירות, על מנת לגבש מסמך מוסכם ומחייב. 
 
____________...
"הכלבויניק" – ערכי השיתוף מהקיבוץ לעיר
פרויקט הכולבויניק צובר תאוצה בעיר באר שבע ובסביבה. הרעיון העומד מאחור הפרויקט הוא להקים מחסן ציוד שיתופי, בדומה, לאותם מחסני ציוד, שיש בקיבוצים לציוד טיולים ומחנאות, כפי שגם קיים בקיבוץ יגור, קיבוצו של יותם רשף, אחד מיוזמי הרעיון. בסיס הפרויקט נשאב מרעיון הקואופרציה המקדשת את ערך השותפות כמו גם את התועלת בקיום מחסן משותף, המכיל בתוכו ציוד רב ומגוון, לשימוש הכלל.
השם "כולבויניק" שאוב מתוך זיכרונות ילדות קיבוציים, ומקפל בתוכו זיכרונות מחיים משותפים. ויזמיו מעידים על ערך "היחד הקהילתי", שניטע עמוק בעיר באר שבע. המחסן פתוח ומשרת את כל תושבי העיר, כולל את הסטודנטים הגרים בקרבת מקום. בתחילה הוא הכיל ציוד משומש שנאסף ממקומות שונים, בהמשך קיבל המקום  מענק חד פעמי וליווי מקצועי מקרן אשר תומכת ביזמיות חברתיות, ובאמצעותה נקנה ציוד חדש ומגוון.
כיום פועל הכולבויניק, על ידי פעילים מתנדבים ונפתח פעמיים בשבוע והוא מכיל מגוון ציוד גינון, כלי עבודה וציוד לתיקון אופניים, כשהכול ניתן לשאילה בחינם.
יותם רשף: "בעולם שבו הבזבוז והצרכנות משתלטת על כל חלקה טובה, מחסן ציוד שיתופי המשלב בתוכו יצירה ומפגש קהילתי הוא הדרך ליצירת חברה טובה, ירוקה ומקיימת יותר."
מוזמנים לצפות בסרטון קצר המספר על המיזם הקואופרטיבי המרתק מבאר שבע, בלחיצה כאן.
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • תואר בניהול וחקלאות- תכנית חדשה וייחודית ללימודי תואר ראשון בניהול, בשילוב עם לימודי תעודה בחקלאות. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • שכבות- מפגש תרבות של מכוני המחקר הקיבוציים, יתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות, ב- 4.3. האירוע ייתן חשיפה לאמנים ואמנות בקיבוץ. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • לקראת שבת- מקהלת האיחוד בקונצרט מחווה ליעל תבורי. המופע יתקיים בקיבוץ אפיקים, ב-11.3. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קולטורה פורים- מכון שיטים מזמין למפגש קולטורה שיעסוק בלימוד החינוכי והתרבותי של החג. המפגש ללא עלות. יש להירשם מראש דרך המכון או במייל- machon@chagim.org.il לפרטים נוספים לחצו כאן
 
11088394_804...
קמחא דפסחא ומלגות הרצפלד
שני דיווחים קצרים לסיום.
המנהג הקדום, להעניק תרומות ומצרכי מזון לנזקקים לקראת ובעת חג הפסח, לא יפסח גם השנה על התנועה הקיבוצית. אגף המשימות בתנועה מקדם, מבצע מקיף לאירוח נזקקים בקיבוצים במהלך ליל הסדר. בכך תבוא לביטוי אותה מסורת קיבוצית, הנשענת על עקרונות הערבות ההדדית ודאגה לפרט. על-פי התכנון יארחו קיבוצים רבים את מי שאין באפשרותו לשבת סביב שולחן ערוך עם מסובין ואוכל. ההרשמה לאירוח בעיצומה. קיבוצים המעוניינים לארח מתבקשים לפנות לאגף המשימות. שימו לב: אין צורך לדאוג להסעות או ללינת לילה. לפרטים ולהרשמה ניתן לפנות בטלפון: 03-6925398  או במייל-  mesimot@tkz.co.il

בנוסף, אנו שמחים לבשר כי נפתחה האפשרות להגיש בקשה לקבלת מלגה מקרן הרצפלד. הקרן נוסדה במטרה להעניק סיוע לתלמידים מקרב ההתיישבות העובדת למטרות לימודים במוסדות לחינוך חקלאי ובמוסדות להשכלה גבוהה, ובלבד שמטרות הלימודים משרתות, לדעת מועצת המנהלים את העניין של ההתיישבות העובדת. בהתאם להחלטת הנהלת התנועה הקיבוצית (לפני כחודש), זכאים למלגות לשנת הלימודים תשע"ו סטודנטים הלומדים לתואר בתחום המגזר הציבורי והכלכלי על פי הקריטריונים שנקבעו. לקריאת הקול קורא בנושא לחצו כאן.
סוף שבוע מהנה ועמוס בחוויות נעימות ואירועים משמחים. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה