דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 22.7.2016

לוגו תנועה
 
מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "הקיבוץ הוא מותג בינלאומי שמביא לישראל הרבה יוקרה וכבוד בעולם. הצטרפותנו להנהגת הקואופרציה היא תשובה נוספת לתנועת ה-BDS  המבקשת לפגוע ולהחליש את מעמדה של ישראל בעולם"
____________...
התנועה הקיבוצית הצטרפה השבוע באופן רשמי לשולחן ההנהגה של 12 הארגונים הקואופרטיביים המשפיעים בעולם. ארגונים אלו מתווים את האסטרטגיה ל-2.6 מיליון הארגונים הקואופרטיביים הקיימים בכל רחבי העולם, אשר בהם חברים כ- 1.2 מיליארד בני אדם. המחזור הכספי השנתי של 300 הארגונים הקואופרטיביים הגדולים בעולם עומד על 2.4 טריליון דולר, גבוה יותר מהמחזור השנתי של ברזיל - הכלכלה השביעית בגודלה בעולם.
התנועה הקיבוצית תצטרף לארגונים מובילים מברזיל, יפן, הודו, צרפת, אנגליה, סין, אוסטרליה, קנדה והולנד.
שולחן ההנהגה הבינלאומי, אליו הצטרפה התנועה הקיבוצית מתווה את היישום בפועל של תוכנית העבודה לקידום והרחבת היקף הקואופרציה בעולם כשיטה חברתית וכלכלית אלטרנטיבית לקפיטליזם הניאו ליברלי.
הצטרפות התנועה הקיבוצית לשולחן ההנהגה של 12 הארגונים הקואופרטיביים המשפיעים בעולם מגיעה שבוע לאחר ביקורו בארץ של המומחה העולמי לדיור קואופרטיבי, דיוויד רוג'רס. 
רוג'רס נפגש עם ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי והציג בפניו את יתרונות הקואופרטיבים לדיור. בפגישה השתתפו מלבד ראש העיר גם פקידי העירייה העוסקים בתכנון האסטרטגי, התכנון הפיזי והרגולציה. חולדאי ועובדי העירייה הביעו עניין רב בנושא וביקשו להיפגש שוב עם אנשי התנועה הקיבוצית. 
בנוסף נפגש רוג'רס עם מנכ"ל החברה הכלכלית בלוד, בן מיוסט שהביע התלהבות רבה ועניין רב בקואופרטיבים לדיור כדרך לייצב קבוצות שיתופיות החשובות לפתוח העיר לוד.
כמו כן, בפגישה של אנשי אקדמיה ופעילים בתחום הוחלט כי יוקם פורום משותף לכל הגורמים העוסקים בקידום קואופרציות לדיור על מנת ללמוד כיצד לקדם את התחום בישראל. 
____________...
דיוויד רוג'רס מסביר על קואופרטיביים לדיור. (צילום:עידן גרוס המרכז - לפתרון בעיות מורכבות במכללה למנהל)
 
2,500 איש ליוו למנוחות את סמל שלמה רינדנאו ז"ל שנהרג בתאונת הרימון במוצב החרמון. שלמה, חייל בודד מקיבוץ שדה יואב השאיר אחריו זוג הורים ושמונה אחים ואחיות
________7
לאחר היוודע דבר מותו פרסמה התנועה הקיבוצית הודעת אבל ומסרה כי היא כואבת את מותם של שני חיילי צה''ל, סמל שלמה רינדנאו, וסמל-ראשון חוסאם טאפש מבית ג'אן: "אנחנו מחבקים את שתי המשפחות, ואת קיבוץ שדה יואב שאימץ אל לבו ואל ביתו את שלמה. 
מזכ"ל התנועה ניר מאיר הוסיף כי "התנועה הקיבוצית איבדה את אחד מבניה". מאיר הבטיח כי "נמשיך ונעמוד לצד משפחתו של שלמה ככל שנתבקש".
ניר מאיר הגיע אתמול (חמישי) לניחום אבלים אצל משפחתו של שלמה ז"ל. בין המנחמים בנוסף למזכ"ל התנועה היו גם אביו של רס"ן בניה ריין ז"ל, מח"ט החרמון ומח"ט 401.  יהי זכר הנופלים ברוך. 
 
מעל 300 ממלאי תפקידים, יושבי ראש, מזכירים, מרכזי משק, ומנהלי קהילה הגיעו השבוע, שלישי, לרמת אפעל לכנס שעסק בבניה, הסדרת שימושי תעסוקה לא חקלאית ונושאים כלכלים נוספים שארגנה התנועה הקיבוצית בשיתוף הקיבוץ הדתי  וחברת מצפן. בכנס לקחו חלק  מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת, חבר הכנסת איתן ברושי, סגן הממונה על התקציבים באוצר, ערן ניצן ואסף רפלד שעמד בראש הועדה להסדרת נושא השימושים הלא חקלאיים בקיבוצים. 
____________23
מזכ"ל התנועה ניר מאיר אמר בפתח הכנס כי "הנושאים הללו מעסיקים כמעט כל קיבוץ וכמעט כל חבר קיבוץ. הכנס מאפשר לפרוש הרבה מאוד התפתחויות מהחודשים האחרונים במרחב בו אנו צריכים לקדם תהליכי בניה ותעסוקה. אנחנו בתוך מהלך מהיר ודרמטי של קבלת החלטות. יו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי אמר לאחרונה במספר הזדמנויות כי נמאס לו להיות צודק והוא רוצה לבנות בתים – גם אנחנו רוצים לבנות בתים".
מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת אמר: זכינו לאישור ברור מבית המשפט בעניין חלופת האגודה גם אם לא קיבלנו את שרצינו עם חלופת הפיקדון. יש משהו טוב בכך שהוסרו הספקות לפחות בחלופת האגודה – בעיקר עבור קיבוצי הפריפריה בדרום ובצפון וזה בהחלט מסייע להנהלות לקבל את ההחלטות בלוחות זמנים קצרים ולהתקדם ליישום". 
 
"ברור לנו שבתנועה הקיבוצית השיוך אינו אירוע כלכלי בלבד אלא גם אירוע חברתי הנוגע לסגנון החיים ואופי החיים".
_________18
"אנחנו רוצים לנצל את המשבר הדיור להסדר הרבה דברים והתמה המרכזית היא איך לייצר את האווירה שתאפשר להסדיר דברים שמשרתים אותנו ואת התנועה הקיבוצית ותאפשר בניה. ​טייבנו את חלופת השיוך וקידמנו את חלופת האגודה. ברור לנו שבתנועה הקיבוצית השיוך אינו אירוע כלכלי בלבד אלא גם אירוע חברתי הנוגע לסגנון החיים ואופי החיים. חלופת האגודה מציעה לעבוד מול הקהילה ותהליך השיוך עמום יותר אבל זו בחירתה של הקהילה להחליט כיצד היא רוצה לנהל את חייה ואנחנו מקווים שהמסלול הזה יאפשר לקיבוצים רבים להיפרד מאתנו בניהול שטח המחנה שגם אנחנו איננו מעוניינים לנהל את החיים בתוכו.
 
מיכי דרורי היועץ המשפטי של התנועה הקיבוצית: "הקטליזטור הגדול להסדרת הנושא היה אי חתימה על היתרי בניה והיא שהכריחה טיפול מרוכז בנושא. אך מהות התעסוקה בקיבוץ אינה רק לאפשר היתרי בניה אלא גם לאפשר פרנסה. זו זכות בסיסית והנושא הזה עומד בליבת ההסדרה"
אסף רפלד שימש בעבר ראש האגף החקלאי ברשות מקרקעי ישראל ועמד בראשות הועדה שעסקה בהסדרת שימושי התעסוקה הלא חקלאיים בשטחי הקיבוצים. בעקבות עבודת הועדה מועצת מקרקעי ישראל אישרה את החלטה 1472 המבקשת להסגיר את הנושא הסבוך והטעון הזה.  סוגיית השימושים העסקיים הלא חקלאיים 
_____10
"בקיבוצים מעסיקה את רמי במשך שנים ומהווה מוקד לחיכוך עם הקיבוצים", פתח רפלד את דבריו. "העדר מדיניות ברורה בנושא ומחלוקת על פרשנות החוזה גורמים לאי הסכמות וגוזלים תשומות חשובות".
רפלד הסביר את שיקולי הצוות ואמר כי מדובר בניסיון ל"הסדרת הפעילות התעסוקתית בקיבוץ תוך שימת דגש על התמורות שחלו בהתנהלות הקיבוץ וצרכי החברים". 
 
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר פרש בפני באי הכנס את המציאות המשתנה בעבודה מול גורמי הממשל ואת השינוי התפיסתי של המדינה כלפי הקיבוצים: " המדינה רואה בקיבוץ המתחדש שלב ביניים בדרך ליישוב קהילתי. לכן הולך ונבנה מצב בו אין יותר שטח מחנה אלא רק בתים, וכל היתר הם אדמות מדינה שעם הזמן לא יהיו שייכות יותר לקיבוץ אלא למנהל. זו הסיבה שמנסים חדשות לבקרים לפרק את חוזה הקיבוץ.
____________...
חשוב שנבין את המשמעות של הדברים". אמר ניר, "ישוב קהילתי אינו קיבוץ. לישוב קהילתי אין מערכות ייצור משותפת או מערכת חינוך עצמאית וייחודית".
ניר הוסיף: "כל אחד מאתנו צריך לשאול את עצמו מה הוא רוצה להיות. קיבוץ שרוצה להיות יישוב קהילתי צריך לומר זאת ביושר ולהבין את המחיר הכרוך בכך. למי שרוצה לשמר את עצמו כקיבוץ מתחדש יש שורה של כללים שעליו להפנים, להתיישר לפיהם ולקיימם באופן דקדקני ויסודי".
 
סקר ראשון מסוגו מבקש לבדוק מה עמדות חברי הקיבוצים בנושאי בניה וקרקעות
"החברים מעולם לא נשאלו באופן ישיר על דעותיהם בנושאים של קרקע ודיור. אמנם, כאשר מדובר בצורך בהחלטה קונקרטית, מכנסים אסיפת חברים.  אולם בדרך כלל הנושא מוכתב מצורך השעה, ולא נדונה היריעה של הנושאים והחלופות השונות. להערכתי, אפילו כיום, שנים אחרי 'בג"צ הקשת', רוב החברים בקיבוצים, (בניגוד לחברים במושבים), כלל אינם ודעים באיזה חוזה נמצא הבית שהם גרים בו, 
____________...
עד כמה ההסדר הנוכחי יציב, האם הוא חשוף ל'הנחתות' חדשות מלמעלה, ומה המשמעות הכספית עבורם לעתיד. האם תמצאו משקי בית עירוניים שלא יודעים באיזה מצב חוזי הם גרים, אם יש משכנתא, וכו'?" כך אומרת פרופ' רחל אלתרמן מהטכניון שהחלה בשבועות האחרונים בסקר ראשון מסוגו על העמדות וההעדפות של חברי הקיבוצים ברחבי הארץ בנוגע לנושא הקרקעות והדיור.  אלתרמן היא מהמובילות בעולם במחקר בין לאומי בנושא דיני תכנון ובנייה וזכויות במקרקעין, יועצת לאו"ם, לאירגון המדינות המפותחות ולבנק העולמי.
*בתמונה: פרופסור רחל אלתרמן
 
"חלופת קמ"ע" לבניה, רכישה או שיפוץ דירה בקיבוץ, נמשכת וצוברת תאוצה. כך עולה מנתונים שהעבירה קמ"ע השבוע. קמ"ע מעניקה לחברים,בנים, ונקלטים, כתב ערבות המשמש כבטוחה במקרים בהם לא מתאפשר לבנק המלווה לרשום משכנתה על הנכס נשוא ההלוואה, וזאת משום שהזכות בנכס, בעלות, חכירה ראשית או חכירת משנה עדיין אינה רשומה על שם הלווה.
 בשנת 2015 ערבה קמ"ע ל-71 לווים מ-27 קיבוצים, וזאת בסכום כולל של כ-41 מיליון ש"ח. סכום הלוואה ממוצע עמד על כ-575,000 ש"ח. במחצית הראשונה של 2016, כבר העניקה קמ"ע ערבות ל-57 לווים מ-30 קיבוצים, בסכום כולל של כ-37 מיליון ש"ח. סכום הלוואה ממוצע עומד על כ- 650,000 ש"ח
 ערבות קמ"ע נחשבת על ידי הבנקים מזרחי, לאומי, פועלים ןאיגוד כבטוחה מהדרגה הגבוהה ביותר, והדבר בא לידי ביטוי בתנאי הלוואה משופרים: סכום ההלוואה, תקופת ההחזר, וכמובן העלות במסלולי הריבית וההצמדה.
לפרטים נוספים על קמ"ע לחצו כאן לשליחת מייל
 
IMG-20160720...
אירוע הרפסודיה המסורתי של התנועה הקיבוצית יצא השבוע בשעה טובה לדרך, עם המחזור הראשון מבין ארבעה. למעלה מ-3,500 בני נוער צפויים לקחת חלק בימי הרפסודיה שתעסוק השנה בנושאים חברתיים. 
בני הנוער צפויים להיפגש עם שורה של ארגונים ופעילים חברתיים ולקיים עמם מעגלי שיח הנוגעים לחברה הישראלית, ובהם עתיד החקלאות, המאבק לצדק חברתי, הפריפריה בישראל ועוד ועוד. 
מרגשת במיוחד היתה הרפסודה של נוער עמק יזרעאל שהקדישו את המשט שלהם לזכרה של שירה בנקי ז"ל שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה, ולחיזוק חברי הקהילה הלהטב"ית שצעדו אתמול (חמישי) ברחובות הבירה. נערי ונערות עמק יזרעאל כתבו על המפרש - 'לאהבה יש צבעים רבים'. 

אנו מאחלים לבני הנוער רפסודיה נעימה ובטוחה ומודים לכל החברים שלוקחים חלק בהפקת האירוע המורכב והמשמעותי הזה. כל הכבוד! (צילומים: עופר רימון)
_____________21
IMG-20160719...
IMG-20160720...
 
 

הוספת תגובה חדשה