דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 19.8.2016

לוגו תנועה
HEADER
19.8.2016
 
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד התחייב בישיבת הממשלה: "נגיע להסכמות בלי לשבור את עקרונות הליבה של הקיבוצים"
מרכז המועצות האזוריות: תומכים במאבק התנועות הקיבוציות
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ומזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת פרסמו אתמול לכלל חברות וחברי הקיבוצים מכתב עדכון על המתרחש בזירה הפוליטית בכל הקשור לשינוי המס על חברי קיבוצים. מזכ"לי התנועות עדכנו על ישיבת הממשלה בשבוע שעבר, בה הצהיר מנכ"ל משרד האוצר כי משרדו ערוך להגיע להבנות עם התנעות הקיבוציות מתוך הבנה ברורה שאין לפגוע בעקרונות הליבה של הקיבוצים. מאיר ופורת הדגישו במכתבם - "אנו מבינים כי נצטרך לבצע התאמות ושינויים, וראוי שכל חברי הקיבוצים יהיו מודעים ולא יופתעו מכך, אך לא נעשה זאת במחיר של פירוק השותפות הקיבוצית, ביטול הערבות ההדדית ומחיקת המפעל הקיבוצי באמצעות חקיקה לגביית מיסים כסעיף בחוק ההסדרים. עמדתנו, כפי שהבענו אותה בשורה של פגישות באוצר וברשות המיסים הינה כי אנו שותפים לצורך להסדיר בחקיקה את מעמדו של הקיבוץ המתחדש, כך שהחוק יתאם את השינויים שעברנו בשנים האחרונות. יחד עם זאת, אנו עומדים על כך, שכל שינוי חקיקה ייעשה בהסכמה, ויבטיח ויבצר את אורחות החיים הקיבוציים, את עקרון הערבות ההדדית והשותפות שבין חברי הקיבוץ".

השניים כתבו כי המטרות העיקריות של התנועות הן הוצאת סעיף המיסוי המדובר מחוק ההסדרים וחקיקת חוק מיסוי חדש לקיבוצים מתחדשים בהסכמה באמצעות חקיקה ראשית בכנסת. שנית, כפי שהצהרנו בפגישותינו הרבות ובאמצעי התקשורת השונים אנחנו מודעים לצורך לעשות את שינוי במיסוי הקיבוצים, אך הדבר חייב להיעשות מבלי לפגוע בעקרונות על-פי הם אנו חיים.

מזכ"לי התנועות הדגישו גם את המחלוקות שיש עם האוצר הנוגעות לשלושה נושאים עיקריים - 

1. מהלך לביטול השותפות הקיבוצית: גביית מס הכנסה ישירות מהחבר ולא מהקיבוץ מהווה למעשה פירוק של השותפות הקיבוצית.
2. בנסיונם להמציא כלי גביה מציעים אנשי אגף התקציבים תוכנית המגלמת פגיעה אנושה בקיבוץ כמערכת יצרנית. במקביל מבקשים באוצר לפרק את מערכות הייצור המשותפות ולחייב מערכת יחסי-עובד מעביד בין הקיבוץ לחבריו, וזאת ללא מתן זכאות לקבלת שירותים מביטוח לאומי כשאר אזרחי המדינה.
3. ניסיון לגביית יתר: אי הסכמה על גובה תשלום המס הנוסף שמבקש האוצר לגבות.

 
אמיתי פורת וניר מאיר הדגישו כי הצעת החוק כפי שהונחה ואושרה על-ידי הממשלה איננה עוסקת רק בקיבוצים המתחדשים. בהצעה ישנם מספר סעיפים מהותיים הדנים במישרין במשטר המס החל על הקיבוצים השיתופיים ברחבי הארץ.  (פירוט נרחב בעניין זה תוכלו למצוא באתר האינטרנט שלנו). 

מזכ"לי התנועות סיכמו את מכתבם לחברים בעדכון לגבי המשך התהליך - 
בשבועות הקרובים אנו נערכים במספר מישורים כדי שהחוק במתכונתו הנוכחית לא יעבור. אנו ערוכים לקיים מגעים עם הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובכנסת על מנת למצוא את הפתרונות לשביעות רצון כל הצדדים. לצד זאת, אנו נערכים לאפשרות שבה יחליט האוצר, לפגוע בנו באופן חד צדדי וללא הסכמות. במקרה שכזה, נצטרך כולנו לצאת ולהיאבק על עתיד הבית שלנו. 
אנו נמשיך ונעדכן אתכם באופן שוטף בנוגע להתפתחויות בזירה זו. 
במקביל הביעה השבוע הנהלת מרכז המועצות האזוריות תמיכה במאבק התנועות הקיבוציות. 
LINE
____________...
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר דיבר השבוע בפורום של חברי קיבוצים בעקבות הריגת פורץ על-ידי חקלאי בתחילת השבוע: "בתור מי שמייצג תושבים ועובדים בכל חלקי הפריפריה החקלאית, יש הגדרה אחת למה שקורה בימים אלו עם חקלאי ישראל – הפקרות! אנחנו מופקרים!
לא ייתכן שמי שמתגונן בבית שלו עצמו, מוצא את עצמו כנאשם, במדינת ישראל שולטת ממשלה גאה ולאומית המזניחה 95% משטחה ו-20% מתושביה. אין דרך אחרת לתאר מצב בו הגנב מוגן על-ידי מערכת החוק והאזרח התמים ובפרט החקלאי מופקרים! מדינת ישראל חייבת לגבש באופן מידי תוכנית לאומית להגנה על תושבי ישראל ועל חקלאי ישראל שסובלים מידי לילה מפריצות וגניבות. רפיסות באכיפה ובענישה גורמת לאזרח להגן על משפחתו מפורץ שחדר אל ביתו. אנחנו מחבקים את החקלאי מבית אלעזרי ואת משפחתו". מזכ"ל התנועה הקיבוצית קרא לציבור להגיע ותמוך בחקלאי בעצרת שנערכה בבית אלעזרי.
ניר מאיר שיבח את שרת המשפטים איילת שקד ושר החקלאות אורי אריאל שניהם מהסית היהודי 
בעצרת דרשו גם החקלאים משרי הממשלה האמונים על הבטחון והאכיפה  לביטחון פנים לקבוע מדיניות ולהקצות את המשאבים כדי לספק את הביטחון האישי במרחב הכפרי והעירוני כאחד.  מארגני העצרת, בדומה למזכ"ל התנועה הקיבוצית טענו כי הזכות לבטחון אישי הופקרה על ידי ממשלת ישראל. לא מדובר במגזר מסוים אלא תחושה שמקיפה את כל מגזרי האוכלוסייה.
החקלאים ובאי העצרת הצטרפו לדבריו של ניר מאיר, ואמרו כי הם עומדים כחזית אחת מאחורי תושב בית אלעזרי שירה בגנב. "זוהי זכותנו המלאה להגן על בטחון חיי המשפחות והרכוש שלנו. אולם, החובה לעשות זאת היא של מדינת ישראל ואנו עושים זאת כי הנושא הופקר ונזנח". 
LINE
_________
ביום חמישי נחתו בארץ גרעיני הקיץ של "צופים גרעין צבר". 12 מתוך 16 הגרעינים יקלטו בקיבוצים שונים ברחבי הארץ מניר יצחק בדרום ועד יחיעם וניר עציון בצפון סה"כ 250 חניכים. תוכנית צבר מתבצעת בשיתוף פעולה של התנועה הקיבוצית, תנועת הצופים הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה, בהצלחה רבה במשך 25 שנים. ברצוננו לאחל בהצלחה לקיבוצים המצטרפים לראשונה לתוכנית וכמובן את הערכתנו הרבה לקיבוצים הוותיקים בתוכנית. נאחל לחניכים ולקיבוצים קליטה מהירה וטובה. בתמונה: החניכים הטריים עם אנשי קיבוץ ניר יצחק שהגיעו לקלוט אותם. כל-הכבוד לכל העוסקים במלאכת הציונות החשובה!
LINE
____________...
המלחין נחום (נחצ'ה) היימן נפטר השבוע בגיל 82 לאחר שסבל תקופה ארוכה ממצב בריאותי קשה. היימן  חתן פרס ישראל היה מגדולי מלחיני ישראל. הוא הוציא מעל ל–40 אלבומים והלחין מעל ל–1,000 שירים.  
התנועה הקיבוצית: היימן נשם וחי מוזיקה כל חייו, מנגינותיו הן חלק מפס הקול הישראלי והן מלוות וילוו אותנו יום יום.
נחצ'ה גדל בקיבוץ נען ולאחר מכן הה חבר בית אלפא.  הלחין את מיטב שירי העמק. 
התרבות והשירה העברית זרמה בורידיו עד רגעיו האחרונים.
ח"כ איתן ברושי:"מדובר באובדן גדול של מי שהיה אחד מנכסי צאן הברזל של התרבות ופס הקול של המדינה בכלל וההתיישבות בפרט. מבקש למסור את תנחומיי למשפחת היימן והחברים."
LINE
_____________28
כפי שהבטיח מזכ"ל התנועה הקיבוצית במועצת התנועה שהתקיימה בסוף דצמבר 2015, ועסקה בתוכנית העבודה לשנה הנוכחית - שניים מתוך שלושת הקיבוצים שעמדו בהליך פירוק הגיעו השבוע להסדר. בתי המשפט אישרו את המתווה לחילוץ קיבוץ חמדיה מהסדר הנושים ונחתם ההסדר בקיבוץ נווה ים. בכך הסתיימה תקופה ארוכה של מאבק של אנשי הקיבוצים והתנועה. בשני המקרים השקיעה התנועה הקיבוצית משאבים כלכליים ואנושיים רבים על מנת להגיע לתוצאה המיוחלת.
ביום שלישי האחרון בטקס מרשים ורב משתתפים, נחתמו כל ההסכמים הנותנים תוקף להסכם ההעתקה של גרעין "אל הים" המורכב ממפוני גוש קטיף וחבל עזה וצפון השומרון ובניהם, המסדיר את קליטתם לחברות בנווה ים. בד-בבד נחתמו ההסכמים עם משרד השיכון ועם רשות מקרקעי ישראל המסדירים את ביצוע עבודות פיתוח בכל הקיבוץ ואפשרות קליטת חברים חדשים.
בנוסף  להסדר עם נווה-ים, ומבלי שהדברים קשורים משפטית, נחתם השבוע גם הסכם לסיום הסדר הנושים בחמדיה ויציאת הקיבוץ מהסדר הנאמנות בחסות בית המשפט לניהול באמצעות ועד ממונה מרצון. מטרת ההסדר להצמיח את חמדיה כקיבוץ מבחינה קהילתית, כלכלית ודמוגרפית תוך התמודדות עם מצב כלכלי מאתגר וחיזוק מערכת הערבות ההדדית בין חבריו.
_____13
________15
קיבוץ רמת רחל המציין בימים אלו 90 שנה להווסדו הוא אחד הסמלים של העמידה הקיבוצית והציונית של תחילת המאה הקודמת וההגנה על המדינה שזה עתה קמה. רמת רחל כמעט נחרב פעמיים - לראשונה בפרעות תרפ"ט (1929) ובפעם השנייה במלחמת העצמאות. במהלך המלחמה הותקף הקיבוץ על ידי הצבא המצרי והירדני והקיבוץ עבר מיד ליד שלש פעמים. יחידות פלמ"ח, חיש ואצ"ל הגיעו לעזרה ויחד עם חברי הקיבוץ הצליחו לשחרר את הקיבוץ. 8 חברים נפלו במהלך הקרבות.  הקיבוץ מגיע לשנתו ה-90 כשהוא שומרת עדיין על הרעיון של הקיבוץ השיתופי. 
ילדי רמת רחל, מכתה א' עד י"ב, עברו ללמוד בירושלים כחלק מפרויקט השתלבות חברתית עם השכנים. רמת רחל מעסיקה עשרות עובדים מהכפרים השכנים ומשתדלת לשמור על מערכת יחסים טובה עם הסביבה. 
כ 90% מבני ובנות חוזרים לקיבוץ אחרי תקופה של עצמאות כלכלית. ולא פחות חשוב - האירוע המרכזי לציון חגיגות ה – 90 יתקיים מופק כולו בעבודה עצמית של הצעירים בנים  והחברים! יש כבוד!
LINE
IMG-20160720...

מטה התק"צ סייר במועצה האזורית עמק המעיינות ונפגש עם מטה המועצה, בראשות ראש המועצה יורם קרין (כפר רופין) שסיפר על שיתופי הפעולה של המועצה עם העיר השכנה בית שאן ועל השת"פ עם השכנים מעבר לגבול הירדני. עוד דובר על הצמיחה הדמוגרפית בקיבוצי המועצה על הייחודיות של שילוב בין קיבוצים דתיים וקיבוצי התק"צ. קרין ומאיר דיברו על המאבק למען מגדלי הדגים כדוגמא לשילוב כוחות אפקטיבי שבוודאי עוד יבוא לידי ביטוי בעתיד. 
בהמשך ביקרו חברי מטה התנועה בקיבוץ מסילות שם חזו בסליק שהתגלה במקום ובכלי הנשק שהיו במקום. בשיחה עם חברי הקיבוץ סקר מאיר את המאבק מול משרד האוצר על עצם דמותו של הקיבוץ ועל הצעדים המתחייבים מכך. 
מטה התק"צ נפגש גם עם הנהלת משקי הארגון האזורי, בראשות המנכ"ל רפי כפרי. כפרי סקר את פעילות הארגון ומאיר ציין את חזון הארגון המופיעה בתמונה במשרדו של כפרי. גם בפגישה זו דובר על חשיבות שילוב הזרועות בפעילות להבטחת קיומה ושגשוגה של הקואופרציה החקלאית.
_____13
 

הוספת תגובה חדשה