דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 19.2.2016

לוגו תנועה
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 19/02/2016
    
לקריאה בקובץ וורד, לחצו כאן. לקריאה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
Alonim_water...
התעניינות הולכת וגוברת בקרב הקיבוצים לחלופת האגודה
הקיבוצים אלונים והסוללים שבמוא"ז עמק יזרעאל, קיבלו בשבועיים האחרונים החלטה לאמץ את חלופת האגודה, כמסלול המתאים להם, לקראת מהלך של קליטה וגידול טבעי. בקיבוץ הסוללים 224 חברים, 83% מהם השתתפו בהצבעה ובסה"כ 73% מכלל בעלי זכות הבחירה תמכו במתווה שהוצע. בקיבוץ אלונים נרשמו אף הם תוצאות הצבעה מרשימות, כאשר 77% מהחברים תמכו בהצעה, כשגם כאן נרשמה השתתפות ערנית של 82% מכלל בעלי זכות ההצבעה. בשני הקיבוצים החליטו לפני מספר שנים לבצע שיוך דירות לפי חלופה 751, והם ערכו בשנה האחרונה תהליך למידה אינטנסיבי, שבסופו הוחלט כי חלופת האגודה היא המתאימה להם מבין המסלולים הרלוונטיים כיום.
יש לציין כי מאז האישור של מועצת מקרקעי ישראל, ישנה התעניינות הולכת וגוברת של קיבוצים באזורי עדיפות א',ב', קו עימות ועוטף עזה המבקשים לפעול בדומה לקיבוצים אלונים והסוללים. עיון ברשימת המתעניינים מחזק את הסברה שחלופת האגודה היא אחד מהפתרונות האפשריים כיום, הרלוונטית בעיקר לקיבוצי הפריפריה השוכנים באזורי העדיפות הלאומית. הדבר גם מחזק את הרצון של כל הגורמים ליישומה המהיר של החלופה בצורה כזו שתיתן מענה לאלפי זוגות צעירים בפריפריה, המתקשים לבנות כיום את ביתם בקיבוץ, וכן תסייע בצמיחה הדמוגרפית באותם קיבוצים המשרטטים במיקומם את גבולות הארץ. ראוי לציין כי חלופה זו לא מהווה הטבה מכל סוג שהוא וכי מעבר לתמיכה בתנופת הצמיחה בקיבוצים, משקפת חלופת האגודה תקבולים גבוהים בסדרי גודל של עשרות מיליונים מכל קיבוץ (שיבחר בכך) שיועברו לתקציב המדינה.
________0
כזכור לפני כחודש אושרה חלופת האגודה ע"י מועצת מקרקעי ישראל. בתנועה הקיבוצית מיהרו לברך על ההחלטה אך ביקשו להדגיש כי בקיבוצי התנועה ישנו מחסור של למעלה מ-10,000 יחידות דיור לאלפי זוגות צעירים הממתינים שנים להיתרים. בתנועה ציינו כבר אז כי מדובר בפתרון חלקי המתאים למספר קיבוצים בפריפריה במציאות של משבר דיור קשה ומתמשך בכל קיבוצי התנועה.
חלופת האגודה מבקשת לשמר את מעמד הקיבוץ בתהליך של שיוך זכויות לחברי האגודה. הקיבוץ רוכש את זכויות הבניה הפוטנציאליות עפ"י תמ"א 35 ורשאי להקצות זכויות לחבריו (כחוכרי משנה). עלויות הרכישה בחלופת האגודה הם נגזרת של החלטה 1411, וקובעת תשלום של 33% או 91% מערך הקרקע, לעומת אחוזים ספורים ברכישת בעלות בעיר. רכישת הזכויות העתידיות, כולל עבור בני קיבוץ, מחייבת היוון של התשלום העתידי עפ"י פרמטרים כלכליים ושמאיים מקובלים, שאף מחמירים לעסקאות היוון שעורכת רמ"י.  
 
20160217_172211
והמוסיקה נמשכת!

תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית נערכת לקראת עונת 2016

 
השבוע נערכה בלשכתה של ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, ישיבה לקראת עונה הפעילות לשנת 2016 של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, שכידוע פועלת בשילוב זרועות של עיריית נתניה והתנועה הקיבוצית. במהלך הפגישה, שנועדה לפתור את סוגית תקציב התזמורת לשנת פעילות זו, הדגישה ראש העיר, פיירברג-איכר, הרואה חשיבות רבה בעיבוי תרבות הפנאי בעיר- כי ההחלטה להביא את התזמורת לעיר נתניה הינה החלטה אסטרטגית, הנובעת ממעמדה הייחודי של התזמורת בארץ, וכי הנושא יובא בהקדם לדיון במועצת העיר הקרובה לטובת השלמת המימון לסך 1.3 מיליון שקל, לשנת הפעילות הנוכחית. בכירי העירייה שנכחו בפגישה הדגישו אף הם את ההתחייבות ההדדית הקיימת בין התנועה הקיבוצית לעיריית נתניה, ובבסיסה עומד הרצון להסדיר את המשך פעילותה המגוונת של התזמורת, לה פעילות רבה בעיר נתניה וברחבי הפריפריה.
orchestra111
הילה דגן, מנכ"לית התזמורת, ביקשה להודות על התערבותם החיובית של ראש העיר, פיירברג-איכר ומנכ"ל העירייה, אבי בן חמו, שהובילו לפתרון תקציב התזמורת. דגן ציינה בפגישה כי על אף הקשיים התקציבים מצליחה התזמורת להעמיד צוות אנרגטי ורענן המקיים כ־ 120 קונצרטים וסדרות קונצרטים שונים, למעלה מ־20 שנה, המייצגים חוויות מוסיקליות עשירות ומגוונות – קלאסיקה לצד פולקלור, מיזוג בין סגנונות, אמנויות, תוך שמירה על איזון ואיכות ביצוע בלתי מתפשרת.
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ביקש אף הוא לברך על השותפות עם עיריית נתניה וסיכם כי במקביל להסדרת פעילות התזמורת השנה, תפעלו התזמורת לנסות ולאתר מקורות מימון נוספים.

ואם בתזמורת עסקינן, ראוי להזכיר את "הכינור הוירטואוזי", התכנית החדשה המוצגת במהלך חודש פברואר ברחבי הארץ. זוהי תכנית עם פן צועני- המנצח הרומני כריסטיאן אורושנו, חוזר אל התזמורת והפעם מביא עמו נציג כשרוני מהדור הצעיר, אמן הכינור הרומני המוביל, רזוון סטויקה שזהו ביקור בכורה שלו בארץ. לפרטים נוספים על המופע לחצו כאן.
 
hqdefault_0
הוסדר המשבר בידיעות הקיבוץ
המשבר שליווה את עיתון "ידיעות הקיבוץ" יושב בתחילת השבוע, כאשר הושגו הסכמות בין נציגי התנועה הקיבוצית ובין ארגון עיתונאי ישראל.
שורשי המשבר בעיתון, נובעים מתהליך מתמשך של שחיקה בתקציב העיתון על ידי הקטנת התמיכה אותה מעניקה "ידיעות תקשורת" (שהעיתון בבעלותה) לתפעול העיתון. הפחתה נוספת התרחשה כאשר במסגרת הדיונים על תקציב שנת 2016 הסתבר שידיעות תקשורת מורידה את תמיכתה ל-25 אלף שקל לחודש בלבד (מתמיכה של 65 אלף שקל). במצב זה נדרשה היערכות מחודשת שחייבה את התנועה הקיבוצית לתוספת תקציבית מצידה, שמאפשרת את המשך תפעול העיתון בתקציב חודשי של 50 אלף שקל, המחולקים שווה בשווה בינה לידיעות תקשורת.
עיתונאי "ידיעות הקיבוץ", נהנים כמו שאר פעילי התנועה, מהסכם קיבוצי אחיד ומאותם תנאי העסקה בתנועה. יצוין כי התנועה הקיבוצית לא פיטרה אף עיתונאי ואלה שבחרו לסיים את עבודתם קיבלו תנאי פרישה מועדפים, כפי שסוכם כבר לפני שנה. בנוסף כללה החתימה הסכמה הדדית כי ערן שחר, ימלא את תפקיד העורך בששת החודשים הקרובים, עד פרישתו, ועד אז תחפש רשות העיתון עורך קבוע. ההבנות שהושגו השבוע מבטיחות את המשך הוצאת העיתון בעת הנוכחית, תוך כדי המשך התהליך שפתחה רשות העיתון, שקיבל את ברכת התנועה הקיבוצית, בדבר גיבוש עמדה מערכתית על עתיד העיתון, מקומו ואופיו.
 
20160216_141...
הסתיים קורס הדוברים
השבוע הגיע לסיומו קורס הדוברים בקיבוצים. היה זה קורס ראשוני שקידמה התנועה הקיבוצית, וראוי לשבח את יוזמתה של שלומית צימרינג להכשיר חברי הקיבוצים לטובת ניהול מצבי משבר תקשורתיים, כמו גם לטובת יזום אייטמים תקשורתיים חיוביים על הקיבוץ בכלי התקשורת השונים. היה לי הכבוד להוביל וללוות קורס זה מקרוב ולחשוף בפני 23 משתתפיו את האתגרים העומדים כיום בפני הדובר בקיבוצים. הקורס כלל מתן כלים פרקטיים לעבודת הדובר, כמו בניית ה"סיפור" וכתיבת הודעה לעיתונות, שיתופי פעולה בין דוברים וסדנת התמודדות עם תקשורת בשעת משבר ובמצבי חירום. נושא נוסף שעלה במהלך הקורס נגע למיקומו של הדובר בהנהגת הקיבוץ. המצב כיום מראה כי במרבית הקיבוצים הדובר הוא חלק מצוות צח"י, צוות הפועל בהגדרה בשעת משבר. לעומת זאת, משתתפי הקורס קיבלו גיבוי ותמיכה מלאה של התנועה הקיבוצית, להוביל מהלכים שבסופם יהיה הדובר מעורב בהנהלת הקיבוץ, לא רק בשעת משבר, כי אם בראייתו ככלי שיווקי והסברתי ממעלה ראשונה. רונית מינקר, מנחת הקורס אמרה בסיום המפגשים: "נחשפנו לכל הדילמות שהתפקיד הזה מביא עמו: בין תגובה לבין יוזמה, בין הרצון לחשיפה והמחויבות להגבלתה, בין חופש הפעולה לבין המנדט שניתן לנו לפעול, בין תיאור המציאות והדרכים ליצירת מציאות אחרת".
 
בית חם לחייל הבודד
IMG-20160211...
בשבוע שעבר נערך לראשונה כנס לרכזי התכניות השונות המיועדות לטפל בחיילים הבודדים בקיבוצי התנועה. הכנס נערך בבית יגאל אלון שבקיבוץ גינוסר, ביוזמתה של איה שגיא האמונה על כל תכניות החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית. לכנס הגיעו עשרות רכזים של התכניות, המטפלים בלמעלה מ-1000 חיילים בודדים, כאשר המוטיב המרכזי שנידון בו הוא תפקידיו של הרכז, לנוכח האתגרים העולים בממשק שבין הקיבוץ לצבא, ולנוכח הרצון לחזק את מוטיב הפעילות החינוכית של הרכז אל מול החיילים הבודדים. אורח הכבוד בכנס היה צביקה לוי "האבא של החיילים הבודדים". צביקה חלק עם משתתפי הכנס את תובנותיו וביקש להקנות הדגשים מחייבים בעבודתם, וכל זאת מתוך מטרה של טיפול נכון בחייל הבודד. צביקה ביקש להזכיר שהאוכלוסייה בה מטפלים הרכזים נקראת "חיילים בודדים", ומכאן שאם סיום שירותו של החייל הוא משתחרר מהצבא אך לא מבדידותו. ההנחה הזו צריכה להוביל את פעילות הרכזים לראייה נרחבת יותר מסידורים אישיים של החייל, ולפתוח בפני החייל מגוון אפשרויות לעתידו כך שישתקע בקיבוץ. עם סיום דבריו של צביקה ביקשו רכזי התכניות להביע את הערכתם ואהבתם לאיש ופועלו, והצטרפו כאחד באיחולי בריאות טובה לצביקה, שלאחרונה סובל מבעיות רפואיות. 
משרת בקבע? מקיבוץ? פנה נא אלינו!
________2
השבוע פורסם קול קורא של הקרן לעידוד השרות בקבע ע"ש רא"ל דן שומרון ז"ל. התנועה הקיבוצית פונה לקצינים ונגדים בשרות הצבאי או בכוחות הביטחון להגיש את בקשותיהם לקבלת תמיכה מהקרן.
הקרן הוקמה כדי  לעודד את  חברי הקיבוצים להמשיך בשרות קבע ממושך בצבא ובכוחות הביטחון, להביא לידי ביטוי את הוקרתה והערכתה של התנועה הקיבוצית לנציגיה העושים לילות כימים למען המדינה. בנוסף מבקשת התנועה להדק את הקשר שלה עם שליחיה בצבא ובכוחות הביטחון ולחזק את  תרומתה של  התנועה הקיבוצית לחברה הישראלית בכלל ולכוחות הביטחון בפרט.
ישנם כחמישה פרמטרים שונים לקבלת המלגה ועיקרם הוא שהפונה הינו חבר קיבוץ או בן קיבוץ במסלול קבלה לחברות, וכן שהוא מתחייב להשתתף בפעילות חינוכית תנועתית שמטרתה עידוד הגיוס והשרות המשמעותי בצה"ל ובכוחות הביטחון האחרים.
את  הבקשות יש  להפנות למחלקת ביטחון בתנועה הקיבוצית – עד 17 למרץ 2016, למייל-  nuki@tkz.co.il, כאשר הנהלת הקרן תתכנס במהלך חודש אפריל השנה לאישור הזכאים.
לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
____________...
סטרטאפים גייסו 20 מיליון שקל מקיבוצים
איגוד התעשייה הקיבוצית דיווח השבוע כי סטארטאפים שונים גייסו כ-20 מיליון שקל מהשקעות של קיבוצים, במסגרת פרויקט ייחודי שנועד לחבר בין קיבוצים ומפעלים קיבוציים המעוניינים להיכנס לתחומים חדשים בתעשייה הטכנולוגית, לבין מיזמים וחברות הייטק בתחילת דרכן.
כחלק מההשקעה אותן חברות סטרטאפ העתיקו את פעילותן לקיבוץ, מה שיוצר פוטנציאל למקומות עבודה חדשים ואיכותיים לחברים ושימוש בתשתיות הקיבוץ.
לדברי אודי אורנשטיין, מנכ"ל האיגוד, "בשנים האחרונות בעקבות סיום הסדרי החובות שינו הקיבוצים פוזיציה מ"מוכרים בלבד" לקונים ותרים אחר השקעות שתספקנה מקורות צמיחה חדשים, ואנו מסייעים להם במציאת האפיקים האפקטיביים ביותר עבורם".
לצורך קידום וניהול ההשקעות בחברות טכנולוגיה חדשות הקימו קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית ואיגוד התעשייה הקיבוצית את קרן "המשתלה". הקרן עוסקת בחיבור בין קיבוצים לבין סטרטאפים ואף מעניקה לקיבוצים הלוואות "מגבירות סיכוי ומקטינות סיכון" לביצוע ההשקעה. חברי "המשתלה" ציינו כיצד גדל והתרחב מגוון הפיתוחים בשלל נושאים, שהקיבוצים השקיעו בהם לאורך השנה האחרונה. 
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • תואר בניהול וחקלאות- תכנית חדשה וייחודית ללימודי תואר ראשון בניהול, בשילוב עם לימודי תעודה בחקלאות. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מפגש קצינים בתנועה הקיבוצית- מחלקת הביטחון בתק"צ מזמינה בני וחברי קיבוצים המשרתים בקבע ובמילואים, למפגש פתוח. הכינוס יתקיים בבית התנועה בת"א, ב- 25.2 אחה"צ. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • שכבות- מפגש תרבות של מכוני המחקר הקיבוציים, יתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות, ב- 4.3. האירוע מהווה חשיפה לאומנים ואמנות בקיבוץ. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
  • לקראת שבת- מקהלת האיחוד בקונצרט מחווה ליעל תבורי (בת ה-80). המופע יתקיים בקיבוץ אפיקים, ב-11.3. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
___
הגביע שלנו!
ברכות להפועל מטה אשר/עכו שגברה על הפועל כפ"ס וזכתה לפני כשעה קלה בגביע המדינה בכדורעף.
הקרב כבר היה נראה אבוד לאחר פיגור 2-0 במערכות, אך משחק הירואי של האדומים הביא למהפך ובסופו ניצחון מתוק וזכייה רביעית רצופה בגביע!
צילום: איגוד הכדורעף הישראלי.

אסיים בברכת סוף שבוע רגוע ונינוח, משפע במפגשי חברי אמת, וחוויות משפחתיות מהנות. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088. 

הוספת תגובה חדשה