דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הסרט "ג'נין ג'נין" נאסר להקרנה בארץ

אחרי שנים של דיונים, קבע בית המשפט כי כל העותקים יוחרמו והבמאי מוחמד בכרי ישלם לתובע סא"ל (במיל') ניסים מגנאג'י פיצויים בסך 175 אלף שקלים לצד הוצאות משפט. בשנה שעברה, הצטרף מזכ"ל התנועה לפנייה ליועץ המשפטי לממשלה שקראה לו להגיש בהקדם את עמדת המדינה באשר להליך המשפטי, בעקבות בקשתם של חברי נציגות הלוחמים והמשפחות השכולות של הקרב בג'נין. בקרב נהרגו שלושה בני קיבוצים
הקטע מהסרט בו מופיע סא"ל (במיל') מגנאג'י בסרט (מימין, ללא כובע)
הקטע מהסרט בו מופיע סא"ל (במיל') מגנאג'י בסרט (מימין, ללא כובע)

בית המשפט המחוזי בלוד אסר את הקרנתו בארץ של הסרט "ג'נין ג׳נין" והורה על החרמתם של כל עותקי הסרט בישראל. השופטת הלית סילש חייבה בנוסף את הבמאי ויוצר הסרט, מוחמד בכרי, לשלם לתובע סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י פיצויים בסך 175 אלף שקלים וכן הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים.

בפסק הדין בתביעת הדיבה שנמסר בשני בערב, קבע בית המשפט כי "נאסרת בזאת הפצתו והקרנתו של הסרט בישראל וניתן בזאת צו להחרמתם של כל עותקי הסרט בישראל". עם זאת, השופטת סילש לא הוציאה צו שאוסר על הסרת הסרט מ"יוטיוב". השופטת ציינה כי בכרי לא יכול לחסות תחת ההגנות שמופיעות בחוק איסור לשון הרע "עת נמצא כי אין אמת בעיקרם של דברים שפורסמו בסרט, אין תום לב בהצגתם, ולא ננקטו על ידי הנתבע צעדים כלשהם, לא שכן צעדים סבירים, על מנת לבסס את הטיעון הלכאורי השזור בפרסום". בקרבות הקשים שהתרחשו במחנה הפליטים בג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" באפריל 2002 נהרגו 23 לוחמי צה"ל וביניהם רס"ן (במיל') עודד גולומב מניר דוד, סגן (במיל') דרור בר מעינת וסגן (במיל') אייל יואל מרמת רחל, שנהרגו במארב הקטלני ב-9 באפריל.

"ג'נין ג'נין" הוא סרט דוקומנטרי, שנוי במחלוקת, משנת 2002 אשר מומן בחלקו על ידי הרשות הפלסטינית. הסרט מביא עדויות לכאורה על פשעי מלחמה שביצע צה"ל בג'נין. בעבר נדחתה תביעת לשון הרע שהגישו חמישה לוחמי צה"ל במילואים נגד בכרי, למרות שנקבע שהסרט כולל לשון הרע וליוצרו לא עומדות ההגנות הקבועות בחוק, בנימוק שלתובעים - שלא הופיעו בסרט - לא עומדת עילת תביעה אישית. לפני כארבע שנים הוגשה שוב תביעה נגד בכרי, והפעם על ידי סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י שנראה בסרט. לתביעה זו החליט להצטרף גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אולם חברי נציגות הלוחמים והמשפחות השכולות טענו כי נציגי המדינה בדיונים יושבים בצד ואינם מתערבים במקום להוביל את המשפט.

לפני שנה, הצטרף מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, לפנייה ליועץ המשפטי לממשלה שקראה לו להגיש בהקדם את עמדת המדינה באשר להליך המשפטי, בעקבות פנייתם של חברי נציגות הלוחמים והמשפחות השכולות של הקרב בג'נין לצרף את חתימתו בנוסף לממלאי תפקידים ציבוריים מרכזיים אחרים. מאיר מצא כי בינואר 2013 אישרה כבר מזכירות התנועה בקשה דומה שהופנתה למזכ"ל דאז, זאב (ולוולה) שור, על ידי עו"ד ישראל כספי שלחם כאיש מילואים בקרב בג'נין והיה ממובילי המאבק. 

ניר מאיר: "אני שמח שלאחר מאבק ארוך ועיקש הכיר בית המשפט בפגיעה הקשה בשמם של החיילים שיצאו לללחום ולהגן על המדינה בג'נין לאחר חודש של פיגועי התאבדות מזוויעים ובשיאו הפיגוע בליל הסדר במלון פארק בנתניה. אומנם עברו כבר יותר משמונה עשרה שנים מאז הקרב והסרט, אך הגיע הזמן שמוחמד בכרי ישלם על עלילות הזוועה והשקרים שטפל בלוחמים אשר 23 מהם לא שבו הביתה."

הוספת תגובה חדשה