דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גם האמת היא אופציה

ביום חמישי הבא תתכנס מועצת התנועה לאשר את שינוי סעיף 14 בתקנון העוסק באופן בחירת מזכ"ל התנועה. לצערנו, בימים האחרונים מופץ ברבים מידע לא מדויק המייצר מצג שווא לגבי נושא זה. אנו מבקשים לצאת נגד הניסיון לעורר תבהלה וליצור תחושה של מחטף או הליך שאינו כשורה. על מנת להעמיד דברים על דיוקם, אנו מבקשים לתת לחברי הקיבוצים את התמונה העובדתית המדויקת
לוגו התנועה הקיבוצית

שבוע לאחר הבחירות האחרונות למזכ"ל התנועה שנערכו בחודש דצמבר 2019, המליצה ועדת הבחירות המרכזית למזכירות התנועה להביא לדיון והחלטה במועצת התנועה את שינוי שיטת הבחירות. המלצה זו נבעה מכך שבמשך השנים חברות וחברי הקיבוצים בחרו שלא לממש את זכותם ואחוזי ההצבעה הלכו ופחתו מדי מערכת בחירות. מתוך כך, לאחר הבחירות האחרונות למזכ"ל התנועה עלו קולות מהשטח שקראו לשינוי אופן ההצבעה, העלאת אחוז המצביעים והגברת העניין של החברות והחברים בבחירת המזכ"ל. שבוע לאחר מכן אישרה מועצת התנועה החלטה על הקמת צוות רחב שיביא, לאחר בחינת הנושא, המלצות לאישור המועצה. בישיבתה הבאה, אישרה גם מועצת התנועה את הרכב הצוות שהוצע: עו"ד שימי בראון - יו"ר הצוות, זאב (וולוולה) שור, שיבולת שופט אידלמן, יעקב בכר, ארבל יגר ילין, אילה בריליאנט, סול לביא בן שימול, אופיר ליבשטיין, רננה יעקב ויריב מן.

עיקרו של השינוי שאותו הציע הצוות הנבחר לאחר סדרת דיונים ואיסוף עמדות חברי קיבוצים, הנו העברת סמכות הבחירה מהחברים אל הקיבוצים החברים בתנועה, באמצעות מוסדותיהם המוסמכים. בבסיס שינוי שיטת בחירת מזכיר התנועה עומד המעבר מבחירה ישירה על ידי חברי הקיבוצים לבחירה דו-שלבית, על ידי הקיבוצים חברי התנועה, כאשר כל קיבוץ יחליט בעצמו באשר לאופן בחירת המועמד/ת המועדף/ת עליו במוסדותיו הפנימיים המוסמכים -  בין אם באסיפה, בקלפי או במזכירות/ועד הנהלה - ומשהתקבלה – יוקנו כל קולותיו המשוקללים של הקיבוץ למועמד המועדף על ידי הקיבוץ. הבסיס לחישוב מספרם המשוקלל של קולות כל קיבוץ הוא מספר החברים, בגינם משלם הקיבוץ לתנועה דמי חבר (מסי תנועה). כמו כן ובנוסף, התווספו תנאי כשירות למועמדים לתפקיד מזכיר התנועה – ותק כחבר ודרישות תמיכה במועמדות.

מועצת התנועה דנה ארוכות בהצעת הצוות, אישרה ברוב של כמעט שני שליש את הצעת הצוות ודחתה את הצעתם של יואל מרשק ומיכאל לבני שהחלטת הקיבוץ בדבר המועמד הנבחר על ידו תתקבל אך ורק באסיפה. כמו כן נדחתה הצעתו לסדר של אלישע שפירא להחזיר את הנושא לעיון/דיון נוסף על בסיס הדיון שהתקיים במועצה. בישיבה הבאה שוב דחתה המועצה הצעה לסדר של אלישע שפירא לדיון חוזר שהגיעה בעקבות פניה של חמישה קיבוצים. בחודש ספטמבר האחרון הוחלט בישיבת המועצה לאשר את התיקונים הנדרשים בחוברת הכחולה, המביאים לידי ביטוי את המלצות הצוות, כפי שאומצו על ידי המועצה.

כעת, נדרשת מועצת התנועה להשליפ את המהלך ולעגן בתקנון התנועה את השינוי/התיקון בסעיף 14, קרי אותם סעיפים הנדרשים לשם הוצאתן של המלצות הוועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית, כפי שאושרו בהחלטות המועצה ובאו לידי ביטוי בפרק ד' לחוברת הכחולה. אין כאן שום מחטף או דבר הנעשה בחשאי או במסווה, כי אם שינוי תקנוני של נושא אשר נדון מספר פעמים במועצה ואושר שוב ושוב על ידי הצירים מהקיבוצים.

 

הוספת תגובה חדשה