דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיץ חם של קליטה

קיבוצים בכל הארץ, מכרמיה ועד מבוא חמה, ציינו בחודש האחרון קבלה של משפחות חדשות לחברות. מעמד ההצבעה לחברות הוא שלב חשוב (ומלחיץ), שמהווה רגע שיא בתוך תהליך משמעותי שמתחיל הרבה לפני הקלפי ונמשך הרבה אחריו
קיץ חם של קליטה

"אנחנו שמחים, נרגשים ועוד לא ממש קולטים שזהו – עכשיו אנחנו חברים מלאים. ההימור הצליח בגדול," אומר אליאור לוי, שהתקבל בשבוע שעבר עם אשתו דורי לחברות מלאה בקיבוץ כרמיה, יחד עם עוד 12 חברים חדשים (שמצטרפים ל-7 שכבר התקבלו בדצמבר). אליאור (42), כתב ידיעות אחרונות ו-ynet לענייני פלסטינים ואשתו דורי (38), דוקטור לכימיה באינטל קריית גת, הגיעו לקיבוץ ממש לפני שנה יחד עם בנותיהם אלומה (6) ורומי (4). "לפני שעברנו לקיבוץ חיינו כעשור באבו גוש, וכשהחלטנו שהגיע הזמן להתקדם ולתקוע יתד, היה לנו ברור שאנחנו רוצים קיבוץ – בגלל החינוך הקיבוצי, הקרבה לאדמה, הסביבה הבטוחה. היה לנו גם ברור שאנחנו רוצים לחיות בקיבוץ כחברים מלאים, לא תושבים."

אליאור ודורי התחילו לחפש קיבוצים קולטים, הגיעו לכרמיה שממוקם קרוב לים ובעוטף עזה, אזור שאהוב עליהם וקרוב לליבם, ונכנסו שם לתהליך הקליטה, הכולל גם שנה של מגורים בקיבוץ. "שנת הקליטה בכרמיה היא מאוד אינטנסיבית ועמוסה בתכנים ולמידה – מה זה קיבוץ, ערבות הדדית, קבלת החלטות, תחומי המשק והקהילה שמתנהלים בנפרד אבל גם בסינרגיה, איך עובד הקיבוץ – הלכה למעשה," מספר אליאור. בנוסף ללמידה ולליווי על ידי משפחה מלווה, הנקלטים מעורבים מאוד בחיי הקהילה והתרבות ואליאור ודורי הקפידו גם להיפגש באופן אישי עם הרבה מהחברים הוותיקים כדי להעמיק היכרות ולהתחבר לשכבה הוותיקה.

הקורונה הציבה אתגר משמעותי לגרעין הנקלטים, אבל הם התמודדו איתו ביצירתיות ומצאו דרכים מקוריות להמשיך בפעילות של חיבור גם בתנאי הסגר. "זאת היתה שנה מאוד טובה, מאתגרת ולא צפויה ואנחנו שמחים שבסוף הגענו לרגע המיוחל ועברנו אותו בהצלחה," הוא מסכם ומבקש להוסיף מילות הערכה חמות לצוות הקליטה בקיבוץ, בהובלת הגר רבינוביץ', ערבה כהן ודלית ויסוצקי על הליווי המקצועי והמסור ולקהילה כולה על קבלת הפנים והלב הפתוח.

ממשיכים לצמוח בכל הארץ

לא רק בכרמיה חגגו החודש קבלת חברים חדשים לחברות. גם בנחשונים, תל יצחק, גבעת עוז, גשור ומבוא חמה הרימו לאחרונה כוסית אחרי קלפי מוצלח והמשך הצמיחה של הקיבוץ. כפי שמשקפים דבריו של אליאור, הדרך אל הקלפי רצופה עבודה קשה ודורשת מחויבות מצד הנקלטים והקולטים גם יחד, כדי להגיע למעמד ההצבעה עם קהילה רתומה, רמת היכרות טובה ואמון בתהליך.

בקיבוץ מבוא חמה קיבלו בשבוע שעבר לחברות 10 חברים חדשים במה שהיה אירוע היסטורי – כבר 15 שנה שלא נקלטו חברים חדשים בקיבוץ. המפתח להצלחת התהליך, אומרת רכזת הקליטה ליאת מק, היה שהתהליך כולו נעשה בשיתוף כמה שיותר חברים, גם בבניית התהליך וגם כשותפים בתהליך. "הוצאנו חוברת שמסבירה את התהליך ועברנו בכל בית לחלק אותה. ערכנו בראנץ' לוותיקים כהכנה לקלפי וגם שם הצגנו את התהליך והמשפחות וגם פירסמנו בעיתון של הקיבוץ כל שבוע קצת מידע בחודשים האחרונים על הנעשה בקליטה. - הקיבוץ סומך על ועדת הקליטה שאנחנו בודקים את המשפחות לעומק וברצינות."

שירלי (46) ואמיר (44) ויניצר עברו למבוא חמה לפני שנתיים עם ילדיהם – אריאל (19), אביתר (18), נטע (11) ורומי (6) ממושב אביעזר שבעמק האלה. היום שירלי עובדת כמורה בבית ספר יסודי בעמק המעיינות ואמיר במדגה של הקיבוץ. "תמיד ידענו שבשלב מסוים של חיינו נעבור לגור ברמת הגולן. ערכנו סיור במספר ישובים ברמת הגולן. בכל יישוב היה משהו שאהבנו אך במבוא חמה פשוט התאהבנו, בעיקר בפשטות של המקום," מספרת שירלי. "בהתחלה לא כל כך ידענו מה המשמעות של להיות חברי קיבוץ, אך לאחר מפגש ראשוני עם צוות הקליטה של הקיבוץ החלטנו שזה מה שאנחנו רוצים. יחד עם הליווי הצמוד של רכזות הקליטה המדהימות ליאת מק וענבל פראלטה התחלנו להכיר את הקיבוץ לעומק והבנו שכאן אנו רוצים לחיות. התחלנו בתהליך קליטה רציני ומעמיק שכלל אבחונים כלכלי וחברתי, אירוח אצל משפחות בקיבוץ וועדות קליטה של הקיבוץ והמועצה."

לדברי שירלי, "הקהילה בקיבוץ מיוחדת מאוד, מאוד מגוונת, מאוד מקבלת. ילדים שמסתובבים בביטחון מלא בכל מקום, ללא פחד בשונה מהעיר. איכות החיים כאן מאוד גבוהה - נוף מדהים לכנרת, אוויר נקי, טבע, מפלים בקרבת מקום ולא צריך להיות משועבדים לעבודה בשל צורך לרמת חיים גבוהה. וגולת הכותרת היא החינוך בקיבוץ - מסגרת רב גילאית המחנכת את הילדים לערכים חשובים של לראות את האחר, אין כאן מושגים של חומריות בקרב הילדים. וכמובן מסגרת המספקת תעסוקה לילדים ומפגש עם חברים גם בחופשים. "הילדים מאוד מאושרים כאן, תמיד פעילים. הקיבוץ הוא מקום נפלא לגדל בו ילדים. גם אנחנו נהנים, בסופו של יום עבודה להגיע לקיבוץ, לטבע ולשקט ולחברים הנפלאים שהכרנו כאן. אנחנו יכולים כבר להגיד שמבוא חמה זה הבית שלנו."

שירלי מודה שלקראת ההצבעה על הקבלה לחברות שהתקיימה בשבוע שעבר היו חששות, "אבל לשמחתנו הרבה, הקהילה הנפלאה הצביעה בעד הקליטה לחברות ברוב גדול וכדברי הוותיקים, נרשם שיא באחוזי ההצבעה של מבוא חמה. מעבר לכך, חברי קיבוץ רבים פנו באופן פרטי לברך ולהביע את שמחתם על הצלחת ההצבעה והצטרפותנו לקיבוץ - ממש מחמם את הלב. אנחנו גאים להיות חלק מקהילה נפלאה כזו."

עבודה מתמשכת

תנופת הצמיחה והקליטה בקיבוצים בשנים האחרונות דורשת עבודה רבה והתמקצעות מתמדת של העוסקים בקליטה. איילת הריס וענת מרלא חפץ ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה מברכות על העשייה הענפה והמסורה שנעשית בקיבוצים בכל רחבי הארץ בתחום זה, ומוסיפות כי, "כדי להכין את הקהילה ואת הנקלטים לקליטה צריך ליצור תהליך מיטבי של התחברות והשתלבות, ולתת את הדעת על כל השלבים וכל המרכיבים של המהלך." במסגרת הליווי של הקיבוצים בנושא, תקיים המחלקה ב-4.8.2020 יום עיון בזום שכותרתו: "איך הכל משתלב - קליטה קיבוצית במיטבה". היום, המיועד לכל העוסקים בקליטה בקיבוצים, יעסוק בהיבטים השונים של תהליך ההשתלבות של חברים חדשים בקיבוץ, כולל משפחות מאמצות, סמינר קליטה, עתודה ניהולית, מערכת חינוך קולטת, תרבות בונה קהילה ועוד ועוד.

 לפרטים והרשמה לכנס: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה