דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פעילות הקיץ במערכת החינוך החברתית במסגרת ההגבלות הנוכחיות

מאז התפרצותו של נגיף הקורונה בישראל, עברו מערכות החינוך החברתי טלטלה גדולה. הן נסגרו בבת אחת יחד עם כל המשק ומנהלים ומדריכים רבים הוצאו לחל"ת. כאשר נפתחו המערכות מחדש, ניכר היה שיש צורך בהבניה מחדש של ההדרכה וסדר היום, כזה שיחזיר את המוכר והרצוי לצד יצירת ההתאמות לעשייה חברתית לילדים ולנוער. מהר מאוד הבינו באגף חינוך של התנועה הקיבוצית כי מה שהיה הוא לא שיהיה והתחילו להתארגן מחדש בביצוע תוכניות לקיץ
פעילות של הנעורים בקיבוץ חצרים
פעילות בזמן הקורונה של הנעורים בקיבוץ חצרים

הקיץ מסמל עבור החינוך החברתי את שיאה של השנה החינוכית, והרפסודיה המסורתית כבר הייתה מוכנה וערוכה לצאת לדרך. עם זאת, הגדרנו זמני עבודה לקבלת החלטה סופית לקיום הרפסודיה - כחודש וחצי לפני המחזור הראשון. וכך, במועד המתוכנן, התקיימה ישיבה עם הנהלת התנועה, הוצגו ההגבלות והאפשרויות לביצוע. הדיון נסב סביב ההגבלות שידענו עליהן באותו הזמן, ועד עכשיו לא השתנו באופן מהותי. ההנחיות כללו הקפדה על מרווח של 2 מטר בין אדם לאדם, עטית מסיכה כל העת, איסור מפגשים בין קבוצות, שמירה על היגיינה באופן שונה ומוקפד מבדרך כלל, יצירת תא שטח לכל קבוצה ואיסור על בישולי שדה.

באגף חינוך ובהנהלת התנועה התגבשה ההבנה שיהיה קושי גדול לשמור על ההנחיות באירוע בסדר גודל כזה (כ-3000 בני נוער בשלושה מחזורים), וכי מדריכי הנוער וצוות הרפסודיה יידרשו להתמקד יותר באכיפת נהלים ומשמעת ופחות בעבודה חינוכית ערכית והדרכת נוער, כפי שמאמינים שצריכה להיות. זאת בנוסף לחשש מפני הדבקה שתגרור את הבאת הנגיף ללב הקהילה ולפגיעה בבריאות המשתתפים וקהילותיהם עם החזרה הביתה. כל אלו הביאו את מזכ"ל התנועה לקבל את ההחלטה המתבקשת - לא לקיים רפסודיה השנה.

במקביל לתהליך בחינת ההיתכנות של הרפסודיה, התגבשה תפיסה הממליצה למנהלי החינוך והמדריכים לתכנן את תוכנית החופש הגדול כך שתתבסס על משאבים מקומיים ופעילות פנים קיבוצית, מבלי לצאת החוצה או להיפגש עם קבוצות אחרות. כל זאת היה בתחילת חודש יוני, והיום אנו רואים שקבלת ההחלטות והצפי למה שנוכל לעשות היה מדויק. גם היום, סבורים באגף חינוך כי אין אפשרות לבצע אירוע בסדר גודל כזה, כאשר ברור שהשמירה על הנהלים תפגע באופן מהותי בעבודה החינוכית ואף תפגע בעבודה השנתית של המדריך עם הקבוצה. 

פרויקט חלוקת חלות לקיבוץ של הנעורים בלהבות חביבה. צילום: עידו גבעוני
פרויקט חלוקת חלות לקיבוץ של הנעורים בלהבות חביבה.
צילום: עידו גבעוני

על מנת לתת מענה לצורך במפגש ארצי וליכולת להרגיש חלק ממשהו גדול יותר שנקרא "התנועה הקיבוצית", יצרו באגף פעילות ערב-לילה המיועדת לשכבות שבשנה הבאה ירכיבו את השכבה הבוגרת של חברת הנעורים י'-י"ב, ויהיו המובילות של מערכת החינוך החברתי. כדי ליצור אירוע חינוכי מסוג זה הוחלט ליצור מעגל שותפים פעיל עם השטח, וביחד לדייק את צרכי הנוער ומה ייתפס עבורו כמשמעותי בקיץ שונה זה. פעילי אגף חינוך יזמו מפגשי זום עם מנהלי החינוך ומדריכי הנעורים, ומשם יצאו לדרך עם צוות מצומצם הכולל מדריכי נוער אשר נותנים משוב וממקדים את הפעילות שנבנתה על מנת שתתאים בצורה הטובה ביותר לבני הנוער.

חשוב לציין כי גם פעילות כמו זו, בתוך שטח הקיבוץ, צריכה להיות בהלימה להנחיות משרד הבריאות והמשימות יותאמו להנחיות גם ברגע האחרון.

מה מתוכנן בעצם?

"משימה בלתי אפשרית" היא פעילות משימות ארצית המאפשרת לחברת הנעורים להתחרות כקבוצה מול קבוצות אחרות ברחבי הארץ, או בני נוער בקהילות יהודיות בעולם. הפעילות תמשך משעות אחה"צ ועד השעות הקטנות של הלילה, ותגיע אל כל רחבי התנועה הקיבוצית והמרחב ההתיישבותי באמצעות שידור מאולפן מרכזי. הטכנולוגיה והמדיה התקשורתית ייצרו את חווית ה"יחד" והשייכות אל התנועה הקיבוצית, תוך חיזוק גאוות היחידה והזכות להשתייך לקבוצה הביתית. הפעילות תכלול משימות המשלבות אתגרים פיזיים, ספורט, טריוויה, בישול ועוד, כאשר כל  משימה תוגדר בזמן והניקוד יינתן על פי פרמטרים שונים כגון עבודת צוות וחיבור לקהילה רב דורית. בשבוע הבא יתקיימו מפגשי זום להצגת הפעילות למנהלי החינוך ומדריכי הנעורים ותיפתח ההרשמה. 

בהלימה לתפיסת העבודה של אגף החינוך של התנועה הקיבוצית, כל עשייה חינוכית צריכה להיבנות כפעילות שיש לה התחלה, אמצע והמשך, ולא כאירוע העומד בפני עצמו. הפעילות הנבנית צריכה לאפשר חווית הצלחה, גיבוש והנאה לבני הנוער, למדריכים ולקהילה הקיבוצית כולה ובכך להעצים את יכולתם לפעול למען הקהילה.

מהו חלקם של מנהלי החינוך והקהילה בתכנון ובמהלך האירוע?

פעילות קיץ בתקופת קורונה מחייבת את הקהילה כולה, והנהלת הקיבוץ בראשה, להבין שזמנים אלו הם הזדמנות לחיזוק החיבורים בקהילה רב דורית, הזדמנות לתת מקום לחברי קהילה להשתלב ולתרום

משימה בלתי אפשרית
היכונו ל"משימה בלתי אפשרית"

מכישוריהם. לצד ההבנה שמערכת החינוך היא של הקהילה, מנהלי הקהילה והחינוך צריכים לוודא שכל פעילות או עשייה חינוכית מתאימים לזמני קורונה ולהנחיות צו בריאות העם, ואף להימנע מחשיפה להרפתקאות או סיכונים שעלולים להביא את הנגיף אל חצר הקיבוץ ובתי החברים.

אנו מזהים את הרצון של צוותי החינוך לתת תחושה ש"עסקים כרגיל" וניתן לקיים פעילויות מסורתיות להן חיכינו כל השנה. זהו בדיוק מקומם של מנהלי הקהילות ומנהלי החינוך לוודא שהצוותים מקדמים תכנית חינוכית ערכית המשלבת הנאה, גיבוש וכיף ושומרת על בריאות הילדים, הנוער והצוות.

באמצעות "משימה בלתי אפשרית"  נוצרת הזדמנות קהילתית לתת במה משמעותית לנוער להראות את יכולותיו. אנו ממליצים שמנהלי הקהילה יחברו לפעילות השיא את רכז התרבות, יפתחו את מחסני הציוד למיניהם ושהפעילות תשודר בערוצי התקשורת המקומיים על מנת שחברי הקהילה יכירו את ההזדמנות לחיבורים שיחזקו את הקהילה וחוסנה, ועל הדרך - יצירת גאוות יחידה וזכות להשתייך לבית הקיבוצי.

אז אפשר להגיד שאתם ממש יודעים להתאים את המתווה החינוכי להוראות הקורונה?

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית: "עקרונות החינוך הקיבוצי לא הלכו לשום מקום, והקורונה מזמינה אותנו לשמור אותם קרוב וליצור עבורם מענים מותאמים. הזכות להשתייך לקבוצה חינוכית המודרכת על ידי מדריך חברתי מוכר ומשמעותי אינה תלויה בווירוס כזה או אחר... היא מענה אמיתי לצורך התפתחותי ועל בסיס הידע, הניסיון והיכרות עם השטח. אנו מלווים ומחזקים את צוותי החינוך, מנהלי החינוך והנהלות הקיבוצים – כי ביחד תמיד מגיעים רחוק יותר ומאוחדים יותר."

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים" מדגיש כי: "היכולת למפות את המשאבים הקהילתיים קיימת בכל צוות ובכל שיתוף פעולה בין מנהל החינוך להנהלת קיבוצים ולשותפים בה. העבודה יחד עם רכזי התרבות והרווחה בעת הזו יכולה למנף את פעילות הקיץ במערכות החינוך. אנו מזמינים את כולם לבצע את החשיבה הזו פנימה ובמידת הצורך לקיים איתנו שיח בנושא ולהיוועץ בנו בעת בניית בתוכנית לפעילויות הקיץ ושגרת העבודה מותאמת לקראת שנת הפעילות הבאה. נדגיש כי צוות "שבילים" ויועציו מלווים ותומכים את מערכות החינוך והקהילה ביצירת ההתאמות לחינוך החברתי בשגרה, בחירום ובזמני קורונה".

פרטים ומידע לגבי "משימה בלתי אפשרית" ניתן לקבל אצל אודי מערבי – רכז מפעלים באגף חינוך oudi@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה