דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 9.3.2017

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
HEADER
9.3.2017
 
____________...
להמשיך בעשייה גם אחרי שנת השירות
 
מטה התנועה הקיבוצית התכנס בשבוע שעבר לכנס ארגוני במסגרתו דנו פעילי התנועה בהתאמת המבנה הארגוני של התנועה לצרכי המציאות של ימינו. הפעילים דנו בסדרה של שינויים ארגוניים מתוכננים שמטרתם לקרב את מטה התנועה אל הקיבוצים, להיות זמינים יותר, נגישים יותר ואפקטיביים יותר. בין השינויים שנדונו בכנס ניתן למנות את חיזוק הקשר בין השטח לתנועה, חיזוק יכולת התנועה לספק מענה לצרכים ייחודיים של קיבוצים שונים, להביא את הידע והיכולת של התנועה אל הקיבוצים, להעביר את הידע שנצבר בקיבוצים אל קיבוצים אחרים ובנוסף, לחזור ולהיות גורם מעורב ומשמעותי בעשייה החברתית ובעיצוב החברה בישראל.
 
המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין, מפרט כיצד יגיעו שינויים אלו לידי ביטוי -
"השינויים יהיו בשלושה תחומים עיקריים -
תפיסת הפעילות של "הקיבוץ במרכז", ממש כמו שבחברה עסקית רואים את הלקוח במרכז – יש לראות את הצרכים של הקיבוצים במרכז העשייה. זה אומר לעשות שינוי מסוים בצורת החשיבה וההתנהלות של מטה התנועה, כאשר הרכזים האזוריים הופכים להיות אנשי הקשר החשובים ביותר למענה לצרכי הקיבוצים.
עבודה רשתית, שמשמעותה שינוי בצורת ההתארגנות הפנימית בתנועה, הנובע מקצב השינויים הגדול של המציאות והאתגרים הרב-תחומיים מולם אנו ניצבים. על מנת להיות מסוגלים להגיב מהר מחד, ולהתמודד עם אתגרים הנוגעים למגוון תחומים מאידך. נדרש שילוב כוחות של כלל הידע והניסיון המצויים במטה התנועה ובקיבוצים. לצורך זה אנו נקים מטות רב-תחומיים, חוצי אגפים ומחלקות להתמודדות עם האתגרים של התנועה והקיבוצים.
צעירים ומעורבות בחברה - האתגר הגדול ביותר מולו אנחנו ניצבים הוא חידוש הרלוונטיות של הקיבוצים לחברה הישראלית. הכוונה היא שאחרי שנים רבות של מאבק הישרדות, בהן עסקה התנועה הקיבוצית בעיקר בעשייה פנימה על מנת להבטיח קיומה, אנו נמצאים במצב בו חברי הקיבוצים שואלים את עצמם – בשביל מה כל זה? בנוסף, הצעירים הרבים שמצטרפים כיום כחברים בתנועה הקיבוצית, מחפשים משמעות להיותם חברי קיבוצים". 
לין מדגיש: "התנועה הקיבוצית, אשר הוקמה על מנת להגשים את הציונות חייבת לחזור לייעודה הבסיסי ולמצוא את המקומות בהם היא מסוגלת, צריכה ויכולה לתרום לכלל החברה הישראלית".
 
איך מחזירים עטרה ליושנה וגורמים לחברי הקיבוצים לפעול?
"ראשית, מכירים בחשיבות הנושא. אחר-כך מגדירים את הפתרונות הארגוניים שמאפשרים לנו לבצע זאת. לצורך כך, אנחנו עומדים להקים אגף חדש בתנועה הקיבוצית, 'אגף צעירים ומעורבות בחברה', שתפקידיו יהיו להוביל את כל מה שפירטתי בהתייחס לצורך לחזור ולהיות מעורבים בחברה. בנוסף ייתן האגף החדש מענה לצרכים של הצעירים בתנועה הקיבוצית ויעודד אותם לקחת על עצמם אחריות ומשימות חברתיות גם מחוץ לכותלי הקיבוץ. אנו נקים רשת בוגרים משולבת של כלל המסגרות אותן אנו מפעילים ולהן אנו שותפים – שנת השירות, גרעיני נח"ל, תנועות הנוער, המכינות הקדם צבאיות וכלל בוגרי החינוך הקיבוצי. נהיה עמם בקשר ונעודד אותם לפעול במגוון דרכים, בתקווה שנצליח למצוא כיווני עשייה שיתאימו לכולם".
 
תן דוגמא של הדברים.
"המשך עידוד צעירי התנועה הקיבוצית לשירות משמעותי בצה"ל. לאחר הצבא - התנדבות במגוון משימות לאומיות, הדרכה במחנות נוער בחו"ל, שליחות מטעם הסוכנות היהודית. וכן, השתתפות בפרויקטים של התנועה הקיבוצית ביחד עם שכנינו בפריפריה, כך אנו יוצרים בימים אלו שיתוף פעולה עם ירוחם והעומד בראש המועצה המקומית, מיכאל ביטון. בנוסף, נפעל ליצירת שיתוף פעולה עם התאחדות הסטודנטים בהקמת קהילות סטודנטים משימתיות ובכלל זה הקמת קהילות משימתיות וקיבוצים עירוניים".
 
ומה לגבי עשייה בתוך הקיבוצים?
"כפי שאמרתי בתחילת דברי - תפקידה העיקרי של התנועה הוא לדאוג לצרכי הקיבוצים, ואנחנו לא שוכחים זאת לרגע. אולם, אחד האיומים העיקריים לעתידם של ילדינו, נכדינו ושלנו כחברה, הוא מצבה ואופייה של החברה הישראלית ואל לנו לשכוח זאת. אסור לנו להיות בועה מנותקת ומתבדלת. כמו כן, אנו מאמינים שהדרך לטפח מנהיגות צעירה היא באמצעות התמודדות אמתית עם אתגרים. הדרך שאותה אנו מציעים תאפשר לצעירים להתמודד עם אתגרים מורכבים ולהוביל עשייה בעצמם. עשייה זו תיתן להם כלים להיות מנהיגים בקיבוציהם. כשאנחנו מדברים על מנהיגות אנחנו מדברים על עשייה בקיבוצים, אבל לא פחות מכך גם בארגונים האזוריים, במועצות האזוריות וכמובן במוסדות השלטון במדינה. 
____
_____13
____________31
בתמונה: שלוש מהעלות לבית ראשון במולדת באירוע הערב

הערב (חמישי) ציינו 25 שנה לתכנית 'בית ראשון במולדת' שבמסגרתה נקלטו עד היום יותר מ-45,000 עולים מכל העולם ברחבי הארץ, מתוכם כ-2500 עדיין חיים בקיבוצים כחברים וכתושבים. באירוע המרגש שנערך בפארק השעשועים 'קיפצובה' שבקיבוץ צובה בו נהנו העולים וילדיהם מהפנינג פורים והופעות של זמרים ומופעי מוזיקה ומחול. בנוסף, שמעו דברים מפי שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי וראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ.
 
שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר ברכה ואמרה: ״העלייה ארצה לרוב מלווה בחששות רבים, בעיקר החשש התעסוקתי, מחסומי השפה והחשש מפני התערות בתרבות הישראלית.
אני יודעת מניסיוני האישי עד כמה מאתגרת התקופה הראשונה בארץ חדשה, שגם אם היא הבית האמיתי שלנו, היא זרה מאד בהתחלה.
ולכן אני שמחה וגאה כל כך בפרויקט המיוחד הזה "בית ראשון במולדת", שחוגג היום 25 שנה.
בית ראשון במולדת מגלם בתוכו את הפתרון לשלושת האתגרים הבולטים הללו של כל עולה חדש - במקום אחד ובתקופה מרוכזת, זוכים  העולים לחיבוק משפחתי וחם של הקיבוץ, לומדים באולפן, קולטים את שפת המקום ומתנסים בחיים עמוק בתוך הישראליות - בעבודה משותפת, כתף אל כתף עם בני הקיבוצים.
אנחנו כאן, במשרד העלייה והקליטה נמצאים עם ולצד העולים תמיד, בכל דבר שיצטרכו, כדי להקל על צעדיהם הראשונים בישראל, על ההתאקלמות בחיי היומיום והכניסה הקלה והנוחה ביותר לחיים כאן בארץ".

יו"ר הסוכנות, אסיר ציון לשעבר, נתן שרנסקי סיפר לעולים הנרגשים: "היה איתי מישהו בכלא, ואחרי שהשתחרר ועלה לארץ הוא התקשר אלי ואמר לי שהציעו לו ללכת לקיבוץ, אבל הוא לא רוצה. 'אני לא אחליף קולחוז בקולחוז ולא קומוניזם בקומוניזם', הוא אמר לי. אני עניתי לו - יש לך משפחה? אתה רוצה להקלט ולהתפתח בישראל ובחיים? אתה חייב להם ולך ללכת לקיבוץ. הוא עשה זאת, ועד היום הוא מודה לי". 


ניר מאיר הדגיש בדבריו את חשיבות הפרויקט עבור התנועה: "התנועה הקיבוצית היא תנועה משימתית. היה זה אם כן מובן מאליו כי עם גל העלייה הגדול ששטף את ישראל בראשית שנות ה-90 נחפש גם אנחנו איפה נוכל להשתלב והיכן נוכל לעזור. כך בא לעולם פרוייקט "בית ראשון במולדת.  גם בתקופת המשבר הקשה שעבר על התנועה הקיבוצית, לא חשבנו מעולם כי עלינו לחדול מן האירוח, גם כאשר גל העלייה התמתן והלך. לצערי התרגלנו בשנים האחרונות למציאות החברתית שבה אלה שאינם מבינים את אורח חיינו ואת אופיינו משוכנעים כי אנו בפעילות משיקולים של רווח חומרי ותועלת... אז זהו, שלא...אנחנו כאן פשוט כי כאלה אנחנו... ואנחנו גאים מאוד ביכולתנו הייחודית לסייע בפעילות ציונית מבורכת כל כך". מזכ"ל התנועה הדגיש: "הבעיה היא שהממסד אינו מבין את האילוצים בתוכם פועלים הקיבוצים. והאילוצים הללו הבאים לידי ביטוי בהיעדר בניה בקיבוצים, הולכים ומצמצמים את יכולתנו לארח מפעלים חשובים כמו "בית ראשון במולדת" אירוח חיילים בודדים, תל"מ וכולי. אני קורא מכאן לכולם להמשיך ולאפשר לנו להביא לידי ביטוי את יכולותינו הייחודיות ואת רצוננו העז, להמשיך ולתרום, ולאפשר לנו את הכלים הנדרשים לכך".
בסיום דבריו הודה ניר מאיר לארגון CVI - נוצרים אוהבי ישראל מהולנד, שהתרומות שהוא מעביר הן המממנות היחידות של מפעל בית ראשון במולדת בשלוש השנים האחרונות. "מעטים הארגונים אשר בתרומתם מאפשרים לקיים מפעל חשוב כל כך ומשמעותי במדינת ישראל ובציונות".

תכנית "בית ראשון במולדת" – המופעלת על ידי הסוכנות היהודית והתנועה הקיבוצית בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה - מאפשרת למשפחות צעירות שעולות ארצה, בעיקר מחבר המדינות, להיקלט למשך שנה בקיבוצים ברחבי הארץ, ללמוד עברית, להכיר את החברה הישראלית ולהתנסות בעבודה בענפי הקיבוץ.
 
מדי שנה נקלטים בתכנית כ-700 עולים מעשרות מדינות שזוכים לבית חם ולליווי של הקיבוצים הצעדים הראשונים שלהם בישראל. התכנית זוכה לביקוש רב בקרב מועמדי עלייה ואלפים מבין העולים שהגיעו עד היום לתכנית 'בית ראשון במולדת', המשיכו לגור בקיבוצים.

 
 
 
_____13
____________31
נגה פינסקי וליבי גל מכיתה ב' בקיבוץ אפיקים מדגימים תחפושת משותפת ספורטיבית במיוחד.
פורים שמח לכולם! 
_____13
____________31
חגי רזניק (39) צבר ניסיון ניהולי רב, כמנכ"ל המועצה האזורית רמת הנגב, כמנהל הפנימייה בתאגיד מדרשת שדה בוקר וכמזכיר קיבוץ רביבים. מאז הקמת הממשלה שימש כיועצו הבכיר של שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. 
רזניק, שגדל בבית קשה יום ולאחר גלגולים הגיע לקיבוץ רביבים כילד חוץ, הוא בוגר תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני בלימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הוא נשוי ואב לשני בנים. 
חגי כתב שני רומנים העוסקים בחוויות התבגרות והתמודדות של נוער בסיכון, נוהג להרצות בנושא זה ובנושאי ניהול ומנהיגות. 
שר הבינוי והשיכון יואב גלנט: "חגי רזניק הוכיח יכולות ניהול מרשימות. הוא מגיע לניהול המשרד בתקופה של עשייה מרובה. חגי יוביל לתנופה גדולה בבניה החדשה, בנושא ההתיישבות הכפרית, טיוב הרגולציה, שיקום שכונות, דיור ציבורי ועוד. 
במסגרת תפקידיו, חגי יוביל את פרויקט הבניה המתועשת ואת פרויקט "תכנן ובנה".
 
 
LINE
______24
בתמונה: מתנדבים חוגגים את פורים 2016 בקיבוץ עין השופט

קיבוץ עין חרוד איחוד קלט השבוע ארבעה מתנדבים מחו"ל - שניים מדרום אפריקה ושניים מפולין. ארבעת המתנדבים יעבדו בתחום החקלאות וילוו על ידי רכז המתנדבים הלל דן, בן משק וחבר הקיבוץ.  
תכנית מתנדבי חו"ל נוסדה בשנת 1967 ועומדת לחגוג השנה 50 שנה לקיומה. במהלך 50 שנות קיומה הגיעו לארץ 400,000 מתנדבים מ 120 מדינות שונות בעולם. חלקם בחרו להקים בקיבוץ או בישראל את ביתם וחלקם חזרו לארצם והפכו לשגרירי רצון טוב של מדינתנו. היו מביניהם שהפכו לימים לנשיאים, שגרירים, פוליטיקאים, שחקנים, עיתונאים, מוסיקאים, אקדמאיים, סופרים, אנשי עסקים מפורסמים ובעלי השפעה.
איה שגיא, האחראית על תוכנית המתנדבים בתנועה הקיבוצית: "עין חרוד איחוד הוא קיבוץ אחד מבין 25 הקיבוצים הקולטים את 750 המתנדבים הצעירים בני 18-35, המגיעים מדי שנה לארץ. במסגרת התכנית, המתנדבים גרים ועובדים בקיבוץ בענפי שירות, בחקלאות, בתעשייה, בתיירות ובבתי אריזה. בליווי הרכז ועם שאר המתנדבים הם מטיילים בארץ וגם משתתפים בסמינרים בנושא החברה הישראלית ובכנסים אזוריים".
שגיא מוסיפה: "עם סיום התכנית, המתנדבים משתפים אותנו בחוויה המכוננת שהם עברו, בהתפעלות שלהם מהיופי ומהייחודיות של ישראל ומחיי הקהילה הקיבוציים המעוררים בהם השראה ואפילו קנאה.
תכנית המתנדבים היא לא רק משימה לאומית, ערכית וציונית, אלא משימה בינלאומית הייחודית לתנועה הקיבוצית, אשר בה מתקבצים יהודים ולא יהודים גם יחד לחוות את היופי של הקיבוץ, העוצמה של הקהילה והקסם של המתגוררים בו".  
____
בשנים האחרונות התברכו הקיבוצים בקליטה מאסיבית של בנים ובנות הנשארים או שבים לבנות את ביתם בקיבוץ.  מגמה מבורכת זו כרוכה בקושי  במימון בניית/רכישת/שיפוץ הבית והתשתיות הכרוכות בו. הקושי נובע מכך שזכויות החכירה בקרקע רשומות על שם הקיבוץ, והנקלטים אינם יכולים לקבל הלוואת משכנתא בגין הבית.
"במקום הזה", מספרת אתי פלקסר, מרכזת נושא הערבויות לשיכון בקמ"ע, "נכנסת הקרן לתמונה. הקרן נותנת לבנק ערבות  להלוואה  שנוטל החבר, ובעזרתה מעמיד הבנק הלוואה לחברים מכל הקיבוצים הנכנסים להסדר, משניר ועד איילות". ההסדר הוקם בשנת 2013 וקמ"ע עובדת היום עם שלושת הבנקים הגדולים: פועלים, לאומי, מזרחי, ונמצאת במו"מ עם בנק דיסקונט.
עד כה נעזרו בערבויות קרן קמ"ע 318 משפחות, בעשרות קיבוצים, בהיקף הלוואות של 180 מלש"ח. 
 
מנהל מחלקת הכלכלה בתנועה הקיבוצית ומנכ"ל קרן קמ"ע, דגן לוין הוסיף: "במקביל עוסקת קמ"ע ביחד עם אגף כלכלה של התנועה הקיבוצית בגיבוש "הדור הבא" של הלוואות השיכון: הלוואות למימון רכישת הזכויות לקיבוץ ולחבריו בחלופות השיוך - בחלופת האגודה (החלטה 1488) ובחלופת המנהל (החלטה 1469 - הלוואות גישור). הקמת מודל גנרי להלוואות אלו מחייב פתרון סוגיות מגוונות – כלכליות, רגולטוריות ופרוצדוראליות, אך אני מאמין שנפתור אותן כי ביסודו של דבר כלכלית הלוואות אלו אטרקטיביות לבנקים".

 
 
_____13
____________...
ארנון אבני מקיבוץ נירים זכה הערב (חמישי) בפרס "עיפרון הזהב", פרס מפעל חיים המוענק ליוצרים ופועלים בתחום הקריקטורה ע"י המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון.
ארנון אבני הוא קריקטוריסט פובליציסט. הקריקטורות של אבני אינן מותירות ספק בנוגע לזהותו הפוליטית. אבני נאמן לאמת שלו גם כאשר ברור לו שעמדותיו הן בדרך כלל במיעוט. הוא אינו עושה הנחות על מנת לשאת חן בעיני הרוב, מביע את עמדותיו בקריקטורות שלו ואינו מתיימר לסקר את אירועי היום מנקודת מבט ניטראלית. המסר המועבר, לדברי ארנון, חשוב הרבה יותר משעשוע הצופים. הקריקטורות של אבני פורסמו במהלך השנים בעיתונים רבים בעלי שם, וגם היום הוא ממשיך לפרסם קריקטורות ברשתות החברתיות בעיתון 'הזמן הירוק'.
המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מתכבד להגיש לארנון אבני את פרס עיפרון הזהב לשנת 2017 על עבודתו רבת השנים בתחום, על פרסום קריקטורות בעלות אופי פוליטי מובהק ותרומתו לשיח הפוליטי העכשווי.
הפרס מלווה בתצוגה מעבודותיו של הזוכה במוזיאון.
זוכי הפרס: 2007- שמואל כץ, 2008- פרץ ויינריך, 2009- יעקב שילה, 2010- דידי מנוסי, צילה מנוסי, 2011- יעקב קירשן, 2012- אדר אדריאן, 2013- דן פתיר, 2015- יהושע (ג'סי) ג'קסון, 2016- מירה פרידמן.
 
 
_____13
____________31
ארץ ישראל ממוקמת במפגש גיאוגרפי המגשר בין שלוש יבשות – אירופה, אסיה ואפריקה ומהווה "צוואר בקבוק" דמיוני אליו מתנקזות כמיליארד ציפורים בעונת הנדידה ובהם כ–400 מינים שונים של בעלי כנף.
במהלך נדידת האביב, אזור הערבה משמש "נקודת תדלוק" חשובה במסע הציפורים מיבשת אפריקה המתחממת אל אזורי הקינון בארצות אירופה. 
קיבוצי הערבה הדרומית בשיתוף מרכז הצפרות באילת, רשות הטבע והגנים, משרד החקלאות, קרן קיימת לישראל והחברה להגנת הטבע, מזמינים אתכם להשתתף בסוף שבוע (חמישי – שישי – שבת , 23-25 במרס 2017) "ציפורים בראש" שיתקיים במסגרת אירוע הצפרות הבינלאומי "אמנים למען הטבע". 
במהלך סוף השבוע נצא להיכרות עם הציפורים הנודדות, נבקר בשמורות טבע בהן שמורת חולות כסוי ושמורת חי-בר יטבתה, נבקר בבית האמנויות הציורי בקיבוץ נאות סמדר, נשתתף בסיורים וסדנאות אקולוגיות בקיבוץ לוטן, נהנה מארוחות משותפות ונשתתף בהפנינג צפרות ואמנות בפארק הצפרות אילת. 
קיבוצניקים זוכים למחירים מיוחדים ומשלמים רק עבור אירוח של שני לילות ונהנים מכל הפעילויות בחינם.
 
 
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה