דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 15.6.2017

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
HEADER
15.06.2017
 
 
_____13
____________...
שר האוצר כחלון ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר. ארכיון

"החלטת שר האוצר משה כחלון לבצע תיקונים בחוק המים לטובת החקלאות: החלטה נכונה וצודקת", כך אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ובירך את שר האוצר משה כחלון בעקבות דבריו השבוע בטקס בגליל העליון בהם אמר כי "נעשו טעויות בתיקון חוק המים" וכי החליט לבצע בו תיקונים. 
מאיר אמר כי "בשיתוף יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, יצחק הרצוג, עשיתי מאמץ אדיר לשנות את האיוולת הזאת שהייתה מחסלת את החקלאות בישראל. אני שמח ששר האוצר, משה כחלון, הקשיב לנו והורה לאנשי משרדו להביא לתיקונים בחוק. מדובר בהחלטה נכונה וצודקת של השר".
ניר מאיר הוסיף כי "כל מה שביקשנו הוא שימשיכו לאפשר לזרוע בדמעה ולקצור ברינה, כל זאת במחיר מים שפוי. נמשיך ונפעל לתיקון החוק ולחיזוק החקלאות וההתיישבות".
כאמור בתחילת השבוע אמר שר האוצר, משה כחלון: "לפעמים קיימים גם עיוותים ברפורמות, רפורמת המים הייתה חשובה וחייבת להתבצע, נגרמו בה עיוותים ואני מבטיח- זה יתוקן עד השקל האחרון גם בנושא אדמות הכבול. מחר עם חזרתו של אודי אדירי ארצה נשב ונפתור את הבעיה". הדברים נאמרו בטקס של מכון המחקר מיגל (מכון ידע גליל) והחברה לפיתוח הגליל בו הוענקו תעודות "יקירי מיגל" לשר כחלון ולשר המדע אופיר אקוניס. 
_____13
collage_(4)
                         בתמונה: חלי זלינגר (צילום: דנה בר-און) ונועה צור-ברוש, רשת "הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית

בשבוע שעבר התקיים טקס הפתיחה לפיילוט של תכנית 'מסגרות תחילה' שמפעיל אגף מעונות יום במשרד הכלכלה.
מטרת התכנית היא לקדם ולמקצע את מעונות היום באמצעות הדרכה מקצועית, בשלב ראשון בעוטף עזה ובמספר יישובים נוספים ולאחר מכן בכל הארץ. שותפים בתכנית האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בר־אילן. המטרה היא לייצר שפה משותפת ומקצועית תוך כדי שמירה על הייחודיות של כל מעון.
בטקס היו נציגים מאגף מעונות היום במשרד הכלכלה, מרשת הגן הקיבוצי בתנועה הקיבוצית, מהג׳וינט, מויצ"ו, מנעמ"ת, מעיריית שדרות ומהמועצות האזוריות אשכול, שער הנגב, חוף אשקלון ושדות נגב.
בתכנית ישתתפו מנהלות ומנהלי מערכות החינוך והמדריכות והמדריכים הפדגוגיים של קיבוצי המועצות.
חלי זלינגר ונועה צור־ברוש מרשת הגן הקיבוצי בתנועה הקיבוצית: "באגף החינוך שמנו לנו מטרה, לצד הדגש החינוכי הייחודי לקיבוצים והחיבור לקהילה, לחבר את העשייה שלנו לַרגולציה הכוללת ולרשויות המדינה. זאת כדי להביא אותם להבנת הייחודיות של החינוך הקיבוצי, הבנה שתאפשר לנו לחזק ולשמר אותו, ובד בבד לזכות בתמיכת משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. אנו מודות לכולם על ההישג הגדול ועל שיתופי הפעולה, ורוצות לאחל הצלחה לכולם".
עוד הן מוסרות: "תכנית 'מסגרות תחילה' החלה את פעילותה כפיילוט לפני שנה וחצי, ומדריכות ומדריכי רשת ההדרכה של הגן הקיבוצי שותפים בה. במסגרת התכנית המדריכות והמדריכים רוכשים כלי הערכה והדרכה מהמובילים במדינות ה־OECD, והם מיישמים אותם בתהליכי ההדרכה בקיבוצי הפיילוט. לקראת שנת הלימודים הבאה ועם חידוש שולחן ההדרכה בגיל הרך, נערכת חשיבה עם אגף מעונות היום על מנת להביא את הכלים הללו לתהליכי ההכשרה של כל מי שיתקבל להדרכה מטעם הגן הקיבוצי".
_____13
collage_(4)
מירב בן־שימול. קיבלה את פרס 'מנהלת מצטיינת מובילת שינוי'
 
מירב בן־שימול (מצובה) נכנסה לאחרונה לתפקיד משולב במרכז המועצות האזוריות ובתנועה הקיבוצית בשיתוף פעולה מקצועי מלא עם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. בן־שימול מנהלת את אגף הצעירים במרכז המועצות, ותפתח בתנועה הקיבוצית את המנהיגות הצעירה בקיבוצים תחת אגף הצעירים והמעורבות בחברה.
בן־שימול נולדה וגדלה במושב נתיב השיירה, והגיעה עם משפחתה לשכונת ההרחבה בקיבוץ מצובה לפני שמונה שנים. במשך עשרים שנה עבדה במועצה האזורית מטה אשר בתפקידים שונים בתחום החינוך והקהילה. עם סיום התואר השני במדיניות ציבוריות באוניברסיטת תל־אביב, החלה לנהל את מרכז הצעירים במועצה.
בן־שימול: "מרכז הצעירים שהקמנו במטה אשר היה הראשון מסוגו במועצה אזורית ולא בעיר, ומטרתו הייתה לתת מענה לצורכי הצעירים בני 18 עד 40, תוך כדי התמקדות בארבעה תחומי ליבה עיקריים: תעסוקה; פיתוח קריירה והשכלה; תרבות ופנאי; צמיחה דמוגרפית".
המודל שפיתחה בן־שימול עוסק בשלוש חטיבות גיל: 'חטיבה צעירה', הכוללת מתנדבי שנת שירות, חיילים וחיילים משוחררים; 'חטיבה סטודנטיאלית', ללומדים באוניברסיטה ובמכללות; וחטיבה שלישית, 'המשפחות הצעירות'. בן־שימול: "מודל העבודה בנוי כך משום שהמועצות האזוריות מופעלות על ידי המשטר הדו־רובדי (ועד יישובִי ומועצה), קודם כול מחזקים את הצעירות והצעירים ביישובים, ורק לאחר מכן ניתן להתחיל בפעילות האזורית".
על ניהול מרכז הצעירים קיבלה בן־שימול בשבוע שעבר פרס מאריה דרעי - שר הפנים, הפריפריה הנגב והגליל - בקטגוריית 'מנהלת מצטיינת מובילת שינוי'. בן־שימול הודתה לשר דרעי, למנכ"ל המשרד אריאל משעל ולמנהלת אגף הצעירים במשרד גלית וידרמן על השותפות, על הליווי ועל התמיכה, שבזכותם עלו מרכזי הצעירים על המפה.
בן־שימול מספרת על תפקידה בתנועה: "אחת ממשימות אגף הצעירים היא לפתח מנהיגות צעירה בקיבוצים, ואני הולכת לפתח את התחום הזה באמצעות פיתוח הכשרות באקדמיה, כלומר מסלולי לימוד אקדמיים למנהיגות במגזר הכפרי. נוסף על כך נתחיל להפעיל קורס מנטורים למנהלות ולמנהלים ותיקים שיחנכו את הצעירות והצעירים. ולבסוף, תכנית 'אופק לקיבוץ' - תכנית של פיתוח מנהיגות באמצעות מלגות. תוכניות אלו ביחד עם שאר מחלקות האגף ישימו את צעירי הקיבוצים על המפה".
גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה, בירך את בן־שימול על קבלת הפרס: "אין לי ספק שהפרס מגיע למירב, המובילה גישה חדשנית עם הצלחות מוכחות. זו גם הסיבה שהחלטנו לשתף פעולה עם מרכז המועצות המקומיות ולפתח יחד פתרון ייחודי לצעירי הקיבוצים, כך שייתן מענה לצרכי הצעירים בקיבוצים ובמרחב הכפרי כולו. מירב היא מנהיגה צעירה המצטרפת לכוח הנשי החזק באגף צעירים, הכולל כבר כיום רוב נשי איכותי ומשפיע. ברוב אגפי התנועה קיים רוב נשי, כולל שתי ראשות אגפים מרשימות ופעילות. מנהיגות נבחנת ביוזמה, בעשייה ובלקיחת אחריות, ולאלו יש הרבה מקום בתנועה הקיבוצית. אנו גאים במנהיגות הנשית שבתנועה", ציין לין.
 
_____13
0
סרטון: חברי קיבוץ החותרים בריקוד דרום אמריקאי 

כשארגנטינה ואורווגאי נפגשות על הדשא, זה בדרך כלל במגרש הכדורגל. בשבת שעברה נפגשו דיפלומטים משתי מדינות אמריקה הלטינית על הדשא בקיבוץ החותרים לחגוג יחד עם חברי וילדי הקיבוץ חמישים שנה לעליית גרעיני "דרור" מדרום אמריקה לישראל ולקיבוצים.
החגיגה היתה כפולה ומכופלת משום שהחותרים ידע שנים רבות של משבר כלכלי וחברתי קשה. מצב דומה היה כבר כשעלו ראשוני הדרום אמריקאים, לפני חמישים שנה. כבר אז סבל הקיבוץ הצעיר מתת אכלוס, והגרעינים הפיחו בו רוח חדשה ומילאו את שורותיו.
בתחילת שנות האלפיים פשט הקיבוץ את הרגל. מי שמונה לנהל את הפירוק היה מי שמשמש היום כמזכ"ל התנועה, ניר מאיר. לאחר כשנתיים, במאמץ יצירתי מאד ובהיחלצות יוצאת דופן של גרנות, גובש הסדר נושים ובעקבותיו המשיך ניר מאיר חמש שנים נוספות כיו"ר וועד ממונה. בשנים הללו, לאחר חתימת ההסדר, נערך מבצע גדול לקליטה לחברות מלאה של עשרות בנים ובני זוגם. חלק מן הצעירים הללו לא הסתפקו בכך ודרשו את מושכות ההנהגה לידיהם. טענתם הייתה כי : "רק בני המקום יכולים להנהיג את הקיבוץ למקום הראוי, לאורך זמן ותוך טיפוח דור עתיד בכל הגילים".
בן הקיבוץ הראשון שעמד בראש הוועד הממונה ואח"כ מונה ליו"ר הקיבוץ הוא אסיף איזק, אשר נבחר לאחרונה לעמוד בראש אגף הצעירים והמעורבות בחברה.
"מבחינתי זאת סגירת מעגל – ההורים שלי הגיעו לפני חמישים שנה מאורגוואי וארגנטינה בלי לדעת עברית, וכל מי שהכירו היו חברי הגרעין הקטן איתו באו. היום החותרים עולה כפורח, עם חזרה אדירה של בנים ובנות שבאו כמובן לחיות בקיבוץ וליהנות ממה שיש לו לתת להם אך גם על מנת לקחת חלק בהנהגת ועיצוב הקיבוץ".
 
 
_____13
בעוז רוחם בונים קהילה 
____________...
חברי נחל עוז וההורים של בוגרי המכינה. הקיבוץ מתפתח וצומח

איך יוצרים יש מאין? איך מבינה קהילה שמהמקומות הכי קשים ניתן לצמוח? והיכן נפגשים חלומות וערכים? 
תחברו יחד בחירה, אופטימיות, ציונות ואמונה ותקבלו קהילה שמבינה שכדי לצמוח צריך להצמיח. 
לפני כמעט 3 שנים, במשבר שלאחר צוק איתן שאפף את נחל עוז, היה רגע כזה, של להיות או לחדול. נחל עוז בחרו יחד, להיות. ואם כבר להיות אז מוטב להיות טובים, ערכיים ויוצרים. אז חברו הקיבוץ והחולמים בתוכו למכינת מיתרים-לכיש וקמה שלוחה בקיבוצם.
בנחל עוז סיכמו השבוע שנה שלישית של שלוחת נחל עוז במכינת מיתרים-לכיש: "הגיע נוער ציוני, מסור, פעיל ומחויב והיינו כחולמים. והזמן עובר והחלום רק מתגבר, כי משהו עובד, כשמחברים נחלאים ותיקים שחלמו ולחמו לדור צעיר שעודנו חולם. כי משהו עובד כשקהילה מאמצת אל ליבה קבוצת נוער, שמשפחות בקהילה מאמצות ילדים כאילו היו כאן תמיד, וכשנוער מבין שערכים עושים בידיים, וגם ברגליים". 
עוד הם מוסיפים על חברי המכינה שמסיימים כעת את שנתם בקיבוץ: "הם כבר חלק בלתי נפרד מאיתנו, הם שינו אותנו. אנו נוטים להאמין שגם הטבענו בהם חותם, שהמשותף בינינו כל כך גדול, שענפינו עבר משורגים יחד. חלום לא מתרחש. הוא מבקש עשייה ומחויבות, התמדה ועקשנות, הוא מבקש המון שיתוף פעולה, והוא מתרחש כשרוצים מכל הלב. נחל עוז רוצים. נרצה ויהיה".
מי שהיה אורח הכבוד בטקס סיום המכינה, הוא פנחס ולרשטיין, לשעבר מראשי מועצת יש"ע, שחי בקיבוץ בזמן מבצע צוק איתן, ופעל לבניית בתי אגודה במקום. ולרשטיין עובד כיום תחת התנועה הקיבוצית לסיוע לקיבוצים בתת-אכלוס. 
 
 
_____13
DSC_0628_0
כמדי שנתיים מקיימת "היחידה לפיתוח הון אנושי" בתנועה הקיבוצית בראשות שלומית צימרינג (מגל), סקר שכר לממלאי התפקידים השונים בקיבוצים.
הסקר מאגד בתוכו את כל המשרות הקיימות בקיבוץ שחלקן ייחודיות רק בקיבוצים ואינן קיימות, או קיימות בצורה אחרת, בארגונים שאינם קיבוץ.
כמקובל, וכך גם בסקר בשנה זו, הנתונים נאספים מהקיבוצים, ויוצרים מדגם מייצג ואיכותי של נתונים משבעים קיבוצים.
78% מהקיבוצים המשתתפים בסקר השנה הם קיבוצים מתחדשים. לעומתם, קיבוצים שיתופיים מסרו נתונים רק לגבי שכירים שעובדים בקיבוץ וענפיו. 81% ממשתתפי הסקר הם קיבוצים מאזורי הפריפריה.
הנתונים נותחו הן ברמת כלל הקיבוצים אך גם בהפרדה בין מרכז לפריפריה ובין קיבוצים גדולים, בינוניים וקטנים.
הסקר ניתן לרכישה באגף חברה, קהילה ותרבות. יש לפנות לאתי eti@tkz.co.il 
בתמונה: שלומית צימרינג, ראש "היחידה לפיתוח הון אנושי" בתנועה הקיבוצית
_____13
רשם האגודות השיתופיות: בקרוב - חובת מינוי ועדת ביקורת בקיבוצים
ביום שלישי התארחו רשם האגודות השיתופיות עו"ד מירון הכהן ועו"ד רותי לירז שפירא, הממונה על החקיקה והפיקוח במשרד הרשם, בכנס השנתי לוועדות הביקורת שהתקיים בסמינר אפעל. הכנס הופק בשיתוף של יחידת הביקורת בתנועה ומשרד BDO זיו האפט.
יותר ממאה משתתפים, נציגי 61 קיבוצים ועוד מבקרים פנימיים העובדים בקיבוצים, שמעו על התיקון לתקנות האגודה, אותו מוביל משרד הרשם בנושא ועדות הביקורת ומבקר פנים. הרשם העלה את הסוגיות המעסיקות את המשרד בהכנת תיקון לתקנות, אשר יחייב, לראשונה, בחירת ועדת ביקורת באגודה שיתופית, וביניהן: האם ועדת הביקורת תהיה זרוע של האסיפה, הגדרת תפקידי הועדה ואת כשירות חבריה, האם חברי הועדה צריכים לקבל תגמול ועוד. מעבר להפצת הצעת התיקון לקבלת התייחסויות והערות מטעם הציבור, אשר הביאה לקבלת הערות לנוסח המוצע, בקשו הרשם והממונה על החקיקה והפיקוח במשרדו גם לשמוע את ועדות הביקורת הפועלות בשטח, במסגרת הכנס השנתי. נוסף להצגת התיקון המוצע, התקיימו בכנס הרצאות מכוונות ביקורת על השינוי במיסוי לקיבוץ ולחבר, על הביקורת ככלי ניהולי בעיניי המבוקר, סקר שביעות רצון ככלי עזר בביקורת ועל שיוך ובנייה בעת הזו.
 
 
 
 
_____13
יצירתיות בגן הקיבוצי- המסלול האתגרי
 
 
 
 
____________...
דורית וייסמן, גננת גן רקפת בקיבוץ עין גב כותבת על רעיון המסלול האתגרי לילדים ומימושו:

"הרעיון של מסלול אתגרי בגן רקפת של קיבוץ עין גב - בו אני גננת, התפתח עם השנים.
לתפיסתי הצורך של ילדים בתנועה הוא כמו אוויר לנשימה. אתגרים, גירויים חשיבתיים, רגשיים ומוטוריים הם מקור לצמיחה. 
בגן עוסקים בפילוסופיה- שאלות ודיאלוג - ובהעצמה אישית דרך שפת ״החוזקות שבי״, המעצימים כל ילד מבחינה רגשית וחברתית. הכנסת אתגרים גם דרך התחום המוטורי הנה משימה חשובה ואפילו הכרחית.
במהלך השנים בנינו מסלולים שונים ומאתגרים מחומרים שיש לנו בסביבת הגן. כמו כן הקדשנו חשיבות לתחום זה בטיולים בקיבוץ- שמעניק לנו אתגרים לא מעטים. הרגשתי שהגיע הזמן לזמן עוד אתגר שמשלב מלבד התחום המוטורי גם אתגרים לימודיים, חברתיים ורגשיים בתוכו.
הראשונים ששיתפתי היו הילדים והצוות. קריאות ההתלהבות והחשיבה המשותפת "מה הייתם רוצים שיהיה במסלול שלנו?" התחילו לתפוס מקום בכל יום בו דיברנו על הרעיון וכך הוא התפתח וקרם עור וגידים.
על מנת לממש את החלום למציאות, פניתי לתמי בצלאל– מנהלת מערכת החינוך שנתרמת, תומכת ומתלהבת לא פחות ממני מכל רעיון שאני מביאה לפתחה.
כמו כן, לשמחתי הגיעה אלינו לגן השנה משפחת רוש, שאבי המשפחה דיויד, ידוע בכישרונו בתחום זה. הוא גייס את אלון לזר שהוא אומן בתחום ויחד גיבשנו את הרעיון .
ברגע בו החלו המתקנים להיבנות בשטח הבנתי את הזכות הגדולה שנפלה בחלקינו שדיויד ואלון הנפלאים, המוכשרים ובעלי המעוף הם מגשימי החלום שלנו.
כל הפרויקט המדהים הזה לא היה יכול לבוא לידי ביטוי ללא תמיכת הקהילה שרואה את החינוך כערך ואת הפעילות כמהות החיים.
ילדי, הורי וצוות גן רקפת אומרים לקיבוץ עין גב: תודה רבה, זהו חלום שהתגשם!"
 
 
 
 
_____13
 החופשה בפתח - החלפת הדירות חוזרת
 
 
 
 
____________...
חופשת הקיץ בפתח, ועונת הזמנת החופשות בעיצומה. כדי להוזיל את עלויות החופשות בישראל נפתחה בשנה שעברה בדף הפייסבוק של התנועה הקיבוצית קבוצה להחלפת דירות בין קיבוצניקים (אבל לא רק) ברחבי הארץ. מטבע הדברים הייתה הקבוצה רדומה בחורף, ולקראת עונת החופשות מחדשים בתנועה את פעילותה.
איך זה עובד? פשוט מאוד:
הצטרפו לקבוצה 'חופשה בהחלפה - חילופי דירות בין קיבוצניקים (אבל לא רק)', פרסמו פוסט עם הפרטים על הדירה שלכם, נסו לתאר בכמה מילים את אופי הדירה, את הקיבוץ שלכם וקצת על האטרקציות בסביבה שלכם. אחר כך חפשו פוסטים של חברים אחרים בקבוצה, ואולי תמצאו את הדירה הבאה שבה תנפשו. הגיבו למפרסם או שלחו לו הודעה אישית. מכאן זה בידיים שלכם. חופשה מהנה!
חשוב להבהיר - את הקבוצה מתחזקת התנועה הקיבוצית. עם זאת, התנועה אינה נושאת באחריות על פרסומים בקבוצה ועל סיכומים שיתקבלו בין חברי הקבוצה. כל מחלוקת יש לפתור מול האדם שעמו סיכמתם על חילופי הדירה.
 
 
 
 
_____13
 
 
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה