דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 11.5.2017

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
HEADER
11.5.2017
 
collage_(4)
בתמונה: פאנל בהשתתפותה של עו"ד מרב ניב, בכנס הקואופרציה בקולומביה 
 
הכנס השנתי של ארגון הגג לקואופרטיבים בקולומביה
ב-20-21 באפריל התקיימו הועידה והאסיפה השנתית של ארגון הגג של הקואופרטיבים בקולומביה- ASCOOP. הקואופרטיבים הינם גופים חזקים מאוד במשק הקולומביאני ופרט לפעילותם הרבה בתחומי הביטוח, האשראי, החקלאות, החינוך, שירותי הבריאות ושירותי צרכנות שונים, פועלת התנועה הקואופרטיבית ומקדמת תחומים רבים נוספים בחיי חבריה ובמסגרת קהילותיהם.
מטרת חלקה העיוני של הועידה, בה השתתפו כ-600 משתתפים ממגוון קואופרטיביים ברחבי קולומביה, הייתה להמחיש, בעזרת עובדות, נתונים ודוגמאות מהשטח, את יתרונו של המודל הקואופרטיבי כחלופה הטובה ביותר ליצירת הון חברתי, חברה דמוקרטית וצמצום פערים כלכליים במדינה.

ביוזמת נציגות משרד התעשייה והכלכלה ושגרירות ישראל בבוגוטה בעקבות פניית הנהגת ה-ASCOOP, הוזמנה התנועה הקיבוצית, ועו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית כנציגתה, להיות הדוברת המרכזית בועידה, תחת הכותרת- "הקיבוץ: דוגמה מוצלחת לקואופרטיביות בת-קיימא".
במרכז הועידה עמדו הקיבוץ ותהליכי התפתחותו הקהילתיים, התרבותיים, החינוכיים, החקלאיים והתעשייתיים ומשכו התעניינות רבה מצד המשתתפים ומצד אמצעי התקשורת בקולומביה, אשר סיקרו את הועידה. מקור העניין בקיבוץ אינו רק נוכח ייחודיותו כקואופרטיב רב דורי ורב תחומי, אלא בעיקר נוכח יכולתו המוכחת של הקיבוץ להתאים עצמו לסביבה המשתנה ולהוות מסגרת וצורת חיים ראויה ואטרקטיבית גם לאחר יותר ממאה שנים, יכולת הבאה לידי ביטוי הן במקומן ומשקלן של החקלאות והתעשייה הקיבוצית בסך התוצרת החקלאית והייצור התעשייתי בישראל והן באורחות החיים הקיבוציים, אשר על אף המגוון המאפיין אותם, מושתתים על עקרונות של השתתפות, דמוקרטיה וערבות הדדית, כמרכיבים היוצרים ומקיימים הון חברתי יחד עם הצלחה כלכלית.
בכנס הרצתה עו"ד ניב בפני מנהלים וחברי הנהלות קואופרטיבים מקומיים וארציים, התראיינה לכלי תקשורת מקומיים והשתתפה בפאנל שעסק באתגרים העומדים בפני הקואופרטיבים, בכל הנוגע לפיתוח מנהיגות, הכשרת מנהלים, חיזוק ההון האנושי ועוד. את הפאנל הנחתה קלאודיה פלאסיוס, עיתונאית וכתבת CNN בספרדית, זוכת פרסי עיתונאות שונים בקולומביה ובאמריקה הלטינית.

הכנס השנתי של הקואופרטיבים באירופה
בשבוע לאחר מכן התקיימו באי מלטה המפגש והאסיפה השנתית של Cooperatives Europe - ארגון הקואופרטיבים באירופה.
כחברה בברית הקואופרציה העולמית, השתייכה התנועה הקיבוצית בעבר לאזור אסיה, אולם לבקשת התנועה לשנות את אזור השתייכותה בשל מאפיינים דמוגרפיים, כלכליים ותרבותיים – התקבלה התנועה לארגון האירופאי.
מאיה שפיר, המרכזת את תחום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית, ייצגה את התנועה במפגש ובאסיפה השנתית, בהם השתתפו וברכו, בין היתר, ראש הממשלה ושר הכלכלה של מלטה.
באסיפה השנתית של הארגון, נבחר נשיאו החדש של הארגון - מר ז'אן לואי בנסל, חבר הנהלת ברית הקואופרציה העולמית ונשיא הבנק הקואופרטיבי הגדול ביותר בצרפת, לקדנציה בת ארבע שנים, נבחר ועד מנהל הכולל 13 נציגים (7 מתוכן נשים!), ואושרו תכנית העבודה והתקציב השנתי.
שפיר מספרת: "מפגש זה, כאחרים, מחדד את מידת השותפות בהשקפת העולם, בהתנהלות ובדילמות שיש לתנועה עם אנשים כה רבים בעולם בכלל ובאירופה בפרט ואת כמות הניסיון, הידע והרעיונות שנצברים על ידם, היכולים לסייע לנו במיצוב יוזמות הקואופרציה בישראל ובתנועה וכחלק מקורסי קידום הקואופרציה, אותם מובילה התנועה".

קורסים להבנת הקואופרציה הקיבוצית ותהליכים בקיבוצים
מיד לאחר שני אירועים עולמיים אלה, התקיים בשבוע שעבר מפגש הסיכום המשותף לשני קורסים בנושא "הבנת הקואופרציה הקיבוצית", אשר התקיימו במקביל במהלך החודשיים האחרונים, האחד - בקיבוץ כפר הנשיא והשני בקיבוץ הזורע. בשני הקורסים השתתפו כ-30 חברים וחברות מ-17 קיבוצים שונים.
מטרת הקורסים הייתה להנגיש ולהמחיש את מהות הקואופרטיב, את ערכיו ועקרונות הפעולה שלו, וכן את היקפיה, עוצמתה והלך רוחה מעורר ההשראה של הקואופרציה בעולם, ההיסטוריה הקואופרטיבית בארץ ואת יתרונות ואתגרי המודל הקואופרטיבי, על מנת לחדד את זהותם הקואופרטיבית של הקיבוץ וארגוניו הכלכליים.
במפגש הסיום, אשר התקיים בבית התנועה הקיבוצית, ברכו מזכ"ל התנועה מר ניר מאיר ורשם האגודות השיתופיות עו"ד מירון הכהן והתקיים דיון מסכם בין משתתפי הקורס שכלל רעיונות ותובנות להמשך פעולתם המשותפת יחד עם התנועה. מיד לאחר סיומם של שני קורסים אלה וביוזמת תושבי אזור הערבה, מתחיל השבוע קורס להבנת הקואופרציה הקיבוצית באזור.
ומה הלאה...
זה המקום לציין כי אזור המתארגן על קבוצת חברים מעוניינים, מוזמן ליצור קשר לארגון קורס, ליצירת נבחרת של שותפים לעידוד ההיכרות עם עולם הקואופרציה. כמו כן, הנהגות וחברים בקיבוצים המעוניינים לייצר שיח קואופרטיבי בקיבוציהם – מוזמנים ליצור קשר ולקבל סיוע (בכלים ובאנשים) להובלתו.

מאיה שפיר  054-9799115    maya@tkz.co.il
 
_____13
collage_(4)
בימים אלו עורך מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, סיור מרוכז במדינות דרום-אמריקה. מאיר הוזמן לסיור על ידי תנועות הנוער בחו"ל, במטרה ללמוד את פעילותן של התנועות השונות במדינות אחרות ביבשת הלטינית. מזכ"ל התנועה הקיבוצית מלווה בסיורו על ידי דוד אדרי מתנועת "הבונים-דרור" ואנריקה רוזנבורט מזכ"ל תנועת החלוץ למרחב.
בסיור שנערך בארגנטינה, אורגוואי וברזיל ויימשך עשרה ימים מעמיק מאיר את ההכרות של התנועה הקיבוצית וקשירת קשרים עם גורמי קואופרציה, מפלגות סוציאליסטיות ושלטון במדינות השונות.
בנוסף לאלה, נפגש ניר מאיר עם ראשי הקינים של תנועות הנוער הציוניות הפועלות במקום, וכן עם מאות חניכים בתנועות.
ביקורו של מזכ"ל התנועה הקיבוצית החל באנדרטת הזיכרון לנרצחי הפיגוע בבניין הקהילה היהודית – AMIA, בבואנוס איירס ב-18 ביולי 1994. בפיגוע נרצחו 85 אנשים ונפצעו יותר מ-300.
"אי אפשר שלא להתרגש מביקור באנדרטה המיוחדת שבנתה הקהילה לזכרם של אלו שנרצחו רק משום היותם יהודים, ויותר מכך – יהודים אשר חינכו והפיצו את הציונות ואת מדינת ישראל ברחבי ארגנטינה", סיכם מאיר את הביקור.

ביקור בתנועות הנוער
הביקור המשיך בסוף השבוע ב'סמינר עצמאות' בבירת ארגנטינה, אליו הגיעו כ-450 בני נוער מכל רחבי ארגנטינה. במקביל נפגש מזכ"ל התנועה עם הנהגת הקהילה, אנשי הסוכנות היהודית, אנשי קרן היסוד וקק"ל, הפועלים בבירת ארגנטינה.
ביקור מזכ"ל התנועה המשיך בקהילה היהודית ברוסריו, שם נפגש עם מנהיגות הקהילה, ערך ביקור במועדון הספורט המקומי ובקן 'החלוץ למרחב' הפועל במקום, וכן עם דור הסטודנטים, הפועל במסגרת מועדון 'סקופוס' של הנוער הציוני.
משם המשיכה המשלחת למונטבידאו, בירת אורגוואי, שגם בה פגש מזכ"ל התנועה הקיבוצית את הקהילה היהודית הקטנה, אך המאוד ציונית שמפעילה שבע תנועות נוער. בנוסף, נפגש עם אנשי הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית, וכמובן עם השליחים, רכזי הקינים של תנועות הנוער, ועם עשרות החניכים בתנועות אלו.
לאחר סגירת הניוזלטר ימשיך מזכ"ל התנועה לבקר בקיני התנועות בסאו פאולו ובריו דה ז'ינרו בברזיל.

פגישות עם גורמי ממשל וקואופרציה 
כאמור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית משלב בסיורו גם פגישות עם גורמי ממשל ומנהיגי גופי קואופרציה בדרום אמריקה. במסגרת זו ערך סיור באוניברסיטה של העובדים בארגנטינה, המנוהלת בידי ארגון העובדים הארצי, עם מנהיגי הארגון הקואופרטיבי בפרובינציית סנטה פה, ועם המושל הסוציאליסטי של הפרוביניציה שהבטיח ביקור גומלין בישראל ובתנועה הקיבוצית.
במקביל לסיור בקיני התנועות, ימשיך ניר מאיר בפגישות עם ראש הסתדרות העובדים באורגוואי ועם נגיד הבנק המרכזי בברזיל, אילן גולפיין, שהוא בעצמו בוגר השומר הצעיר וילדיו מתחנכים בקן של הבונים דרור.
ניר מאיר: "עוד יהיה זמן לסיכום כל המסע המרגש הזה, אבל כבר כעת ברור כי  מעבר להתעניינות המקובלת בישראל ובציונות, אנשי מפלגות השמאל בדרום אמריקה מגלים עניין רב בתנועה הקיבוצית והכלכלה הקיבוצית וייתכנו שיתופי פעולה בעתיד".
 Argentina, Bolivia, Chile, Paraguay, Perú y Uruguay

בתמונה באנדרטת הזכרון ב-AMIA: איתמר שיימברג נציג הנהלת הסתדרות הציונית. - קיקה רוזנבורט מזכ"ל החלוץ למרחב. -ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שי סלומון נציג קקל. - גוסטבו רוכמן נציג הסוכנות היהודית בדרום ומרכז אמל"ט (ארגנטינה, בוליביה, צ'ילה, פרגואי, פרו ואורוגואי). ג׳ואו מירגייה שליח החלוץ למרחב. - לאונרדו לייזרוביץ שליח הנוער הציוני. - יונתן ספיורקה שליח השומר הצעיר. - דוד אדרי - נציג הבונים דרור - התנועה העולמית
 
_____13
נחשף הלוגו של ועידת התנועה הקרובה
בתחילת השבוע הושק הלוגו המיוחד של הועידה החמישית של התנועה הקיבוצית, שתתקיים ב- 5-6 ביוני בעין גב.
לוגו הוועידה עוצב במיוחד כחיבור בין סמל התנועה הקיבוצית לבין מגן דוד המסמל את הציונות והמדינה.
גם הסלוגן של הוועידה "קיבוציונות – מאז ולתמיד" מבהיר כי הפעם עוסקת הוועידה בחיבור של התנועה הקיבוצית למעשה הציוני.
גיל לין, העומד בראש הצוות המוביל של הוועידה, מסר כי הוועידה החמישית תוקדש לציון העשייה הציונית של התנועה הקיבוצית לאורך השנים.
"בוועידה נציין 80 שנה לחומה ומגדל וכן 50 שנה להתיישבות בגולן (בכפוף לאישור מועצת התנועה), כתזכורת חשובה לתפקידה המכריע של התנועה הקיבוצית בבניית הארץ ובעיצוב דמותה, אך עיקרה של הוועידה יוקדש להסתכלות קדימה, על תפקידה הציוני של התנועה הקיבוצית במאה ה- 21.
אנחנו חושבים שהגיע הזמן להפסיק להתבייש ולהפסיק להסתתר, יש לנו עשייה חברתית מרשימה ומשמעותית בהווה, יש לנו עבר מפואר, וחשוב לחזור ולהזכיר את זה. התנועה הקיבוצית היא תנועה שהוקמה על מנת להגשים את הציונות ואת זה היא עשתה מיום הקמת הקיבוץ הראשון ועד היום.
בנוסף, אנו מאמינים כי יש להגדיר מחדש את תפקידם של הקיבוצים ויעדי העשייה של התנועה הקיבוצית, מתוך הסתכלות מפוכחת על המציאות והבנת הצרכים האמתיים של הציונות ומדינת ישראל בימינו".

הוועידה תתמקד בשישה תחומי עשייה מרכזיים -
- התיישבות, חקלאות ותעשייה
- חינוך קיבוצי
- הקיבוץ כפלטפורמה לצמיחה והתפתחות של קבוצות ויחידים
- יהדות כתרבות וקשר עם יהדות העולם
- קואופרציה קיבוצית
- צעירים מעורבים בחברה


לין מסכם: "אנו משוכנעים, כי התנועה חייבת לחזור ולהיות גורם משמעותי בחברה הישראלית, ובוועידה הקרובה נעסוק בדיוק בכך".
בשבוע הבא יופצו לקיבוצים, הצעות ההחלטה בנושאים השונים, על מנת שניתן יהיה לקיים דיונים מכינים בקיבוצים ולהגיע עם עמדה מגובשת לוועידה.
ההרשמה לוועידה נפתחה, נציגי הקיבוצים מתבקשים להירשם בהקדם, להבטיח את השתתפותם בוועידה ולהשפיע על גיבוש החזון המשותף של ה "קיבוציונות" ב- 2017.
 
____________...
_____13
53 תינוקות נולדו בנען בין חג שבועות 2015 לחג שבועות 2016. אז יכול להיות שזה לא כוחות, אבל בשנה שעברה התברגו לעשירייה הראשונה של מספר התינוקות לא מעט קיבוצים מפתיעים. מי אלו יהיו השנה? האם מישהו יעבור את נען? ובאיזה קיבוץ נולדו השנה רק בנות? העדכונים כבר זורמים אלינו, אל תגידו לא ידענו או לא אמרו לנו -שלחו המספרים! mazkir@tkz.co.il
 
____________...
בתמונה: מחזיקי השיא מהשנה שעברה, תינוקות קיבוץ נען
 
_____13
התנועה הקיבוצית, קרן קמ"ע וארגון 'מעברים בעמק' קיימו השבוע כנס ראשון:
 "קואופרטיב לעסקים קטנים במרחב הכפרי"

מטרת הכנס להציע ולבדוק הקמת "איגוד היוזמה הקיבוצית", שיפעל לקידום והעצמת היזמות והעסקים הקטנים בקיבוצים ובמרחב הכפרי,      תוך מתן דגש על פיתוח מקורות פרנסה ותעסוקה לחברי הקיבוצים.
 
______24
התמונה מתוך האתר "שווים"

ביום שני האחרון נערך בארגון האזורי שבעמק יזרעאל כנס ראשון בסדרת כנסים, שמטרתם בחינת האפשרות להקים התארגנות קואופרטיבית של יזמים בתנועה הקיבוצית ובמרחב הכפרי. את הכנס יזמו התנועה והקיבוצית, קרן קמ"ע וארגון "מעברים בעמק"- פרויקט משותף של משרד הרווחה, ג'וינט ישראל, מפעלי העמק וארבע המועצות האזוריות: עמק יזרעאל, מגידו, זבולון ועמק המעיינות. הארגון הוקם במטרה לקדם את נושא התעסוקה והפיתוח הכלכלי במגזר הכפרי.
 
את הכנס פתח גיל לין, המשנה למזכיר התנועה הקיבוצית, שאמר: "החדשנות והיוזמה הם תנאי הכרחי לצמיחה והתפתחות של כל ארגון ושל הקיבוצים בפרט, ולכן אחד התפקידים העיקריים הוא ליצור תרבות ארגונית בקיבוצים המעודדת יוזמה והתחדשות. כמו כן, יוזמה ורעיונות טובים לא מספיקים, צריך לדעת לנהל את העסק, לתכנן את ההתפתחות ולהתמודד עם הקשיים הביורוקרטים והכספיים על מנת להצליח להגשים את היוזמות ובכך יכולה ההתארגנות החדשה לעזור, הן ליזמים והן לקיבוצים".
 
את ההרצאה הראשית נשא חיים חבלין, שאף יזם את הכנס יחד עם ליאת וייסבוך, מנהלת "מעברים בעמק", והסביר את מטרות הארגון ודרכי פעולתו: ייצוג האינטרסים של היזמים בקיבוץ ובמרחב הכפרי מול המדינה וסיוע בהתמודדות עם הביורוקרטיה הממשלתית; תמיכה כללית ביזמות במרחב הכפרי, למשל באמצעות קידום שיווק, פרסום ומיתוג היזמות במרחב הכפרי והנגשת קהלי יעד בדרכים שונות; סיוע ישיר ליזמים במגוון תחומים - הן פרסומיים והן בשיתופי פעולה מול מערכות שונות, הקיבוצים ועוד ועוד.
דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, הוסיף: "החידוש בשיטת הסיוע ליזמים הוא בהקמת קואופרטיב של היזמים והזמנתם להצטרף ולהוביל אותו לפי אמנותם והבנתם את צרכיהם כיזמים וכמנהלי עסקים קטנים. האיגוד ימומן באמצעות דמי חבר שישלמו היזמים ויסתייע בכלי עבודה שיעמידו לרשותו התנועה הקיבוצית, קרן קמ"ע ומעברים".
 
בדיון המסכם הודגשה חשיבות הקמת האיגוד ועלו מחשבות על תחומי הפעילויות בהם צריך לפעול האיגוד ועל אופן פעולתו. היזמים ענו על שאלון מסכם, אשר אם וכאשר יקום האיגוד, יהיה למסקנותיו משקל מרכזי בהכוונת פעילותו. חלק מהדוברים דיברו בהתלהבות ובהתרגשות על חשיבות האיגוד ואחרים הצביעו על הקשיים שיעמדו לפניו ועל החסמים עליהם יצטרך להתגבר כדי לפרוץ ולהיות אטרקטיבי לחבריו, אך כולם הביעו תקווה שיהווה גוף מאגד עבורם ופתרון לצרכיהם הספציפיים. מהשאלון עלו נושאים רבים ביניהם, בין היתר, מתן פתרונות תעסוקתיים לאוכלוסייה מתבגרת, חיזוק ההתיישבות בפריפריה ע"י חיזוק והגדלת מקורות פרנסה, סיוע ומתן כלים להתמודדות עם בירוקרטיה, סיוע במיסוד היזמויות בתוך קיבוצי חברי האיגוד, הנגשת עסקים ויזמיות עסקיות לקהלי יעד, מיתוג היזמות והתיירות הקיבוצית כייחודית.

בשבועות הקרובים יתקיימו כנסים נוספים בכל הארץ ויצא קול קורא לחברי קיבוצים בעלי יזמויות ועסקים הקטנים לבוא ולקחת חלק, להשמיע מניסיונם ולעצב את האיגוד כפי צרכיהם.
 
 
 
____________...
"יום אחד הבן שלי, שהיה בכיתה א' אמר לי: "כל היום הדג שלנו לא עושה כלום אז כתבתי לו סדר יום שיהיה לו". "מקסים", אמרתי לבן שלי, "ומה סדר היום?" אז הוא הקריא לי: "יום ראשון פיזיותרפיה, יום שני ריפוי בעיסוק..." אז ככה זה להיות אח לילדה עם מוגבלות, האחים מתבגרים מהר ולוקחים אחריות על האחים שלהם. לעיתים זה ממלא אותי בגאווה ולעיתים הלב שלי נחמץ. אנחנו הורים ותפקידינו לאהוב את הילדים ויהי מה אבל מה אשמים האחים?" הדברים נאמרו ביום ראשון האחרון בכנס הערבות הדדית השנתי של ארגון אהדה והתנועה הקיבוצית, ע"י עו"ד תמר שי אמא של גיל, ילדה עם מוגבלות, ויושבת הראש הנכנסת של ארגון אהדה. "ההורים לילדים עם מוגבלות כל היום מנהלים מאבקים מול הביורוקרטיה והמערכות השונות. אני ממש מרגישה שאם יש רגע שקל לי מדי סימן שאני מפספסת או מפסידה משהו, אתה כל הזמן דרוך ומוכן למה שיכול לקרות. אתה כל כך רגיל להילחם שקשה לך לזהות מקרים בהם אין בכלל צורך להילחם".
ארגון אהדה הוקם ע"י הורים לילדים ובוגרים עם מוגבלויות בתנועה הקיבוצית על מנת לדאוג לזכויותיהם ולמעמדם בקיבוצים. ארגון אהדה ממומן ומנוהל ע"י המרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית ועובד בשיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית ורשם האגודות השיתופיות. שיתוף הפעולה הוביל לגילוי דעת של משרד הרשם שיצא בינואר האחרון בו הוא מבהיר עמדותיו בנוגע לוועדות צרכים מיוחדים בקיבוצים. כמו כן, התקיימו בשנה האחרונה קורסים לבעלי תפקידים, כנסים שונים ועוד. עו"ד שי, כמו גם נציגי התנועה, מגיעה לכל קיבוץ שההנהלה או החברים יבקשו להתייעץ בכל הנוגע להסדרת מעמדם של אנשים עם מוגבלויות.
הכנס נפתח בברכה של גיל לין המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית שהדגיש את הערבות ההדדית כמרכיב זהות עיקרית של התנועה הקיבוצית בכלל וקיבוציה בפרט.
ד"ר רינת גלילי העומדת בראש אגף חברה קהילה ותרבות, סקרה את הפעילות של התנועה הקיבוצית בתחומי הערבות ההדדית בכלל ובתחומי הצרכים המיוחדים בפרט וברכה על שיתוף הפעולה הפורה בין התנועה ובין "אהדה". לאחר מכן, שמעו באי הכנס את הרצאותיהן המרתקות של עו"ד רותי לירז-שפירא, ממשרד רשם האגודות השיתופיות, אשר דיברה על גילוי הדעת לעניין ועדות צרכים מיוחדים, הרקע ליצירתו והסבירה את הנקודות העיקריות בו ושל עו"ד תקווה טננבאום, מנהלת המוסד לבוררות ולגישור של התנועה הקיבוצית, אשר דיברה בעיקר על איך לא להגיע לעימות וליישב את המחלוקות מבעוד מועד. הכנס הסתיים בפאנל בהנחייתה של עדי רמות, האחראית על תחום הצרכים המיוחדים בתנועה הקיבוצית, בו דיברו בגילוי לב ובכנות מעוררת הערכה מיקי כהן (רמת רחל), נטע קדם שוורץ (עברון) ודרורית אברהם (דליה), על תהליכים של הסכמים עם משפחות שלוו על ידן.
 
 
_____13
collage_(4)
אם לא די בחוסר הוודאות המרחפת מעל עתיד החקלאות בגליל בשל תיקון 27 א' בחוק המים וקיצוץ של כ-25 אחוזים מהקצאות המים לחקלאות, כעת נמצאות אדמות הכבול בגליל, בשטח של 30,000 דונם קרקע חקלאית בעמק החולה, אף הן בסכנה ממשית, אשר תפגע באיכות מי הכנרת, בתיירות, בפרויקט העגורים ועוד ועוד. 
"תעריפי המים החדשים המתוכננים בתיקון 27 א', מתעלמים באופן מוחלט מהמים המשמשים את השקיית אדמות הכבול", מציינים ב'חברה לפיתוח הגליל'. לדבריהם, ההתעלמות הינה גם מהסכם 'אמנת הכבול' שנחתמה במרץ 2007 ובה סוכם על השקיה נאותה וטיפול באדמות הכבול בעמק החולה, על אף חוסר הכדאיות שבכך - מתוך דאגה למניעת נזק אקולוגי חמור למי הכנרת ולסביבה. על פי האמנה, הקיבוצים והמושבים דואגים לעיבוד והשקיה סדירה של אדמות הכבול, בעוד המדינה מתחייבת להקצות להם את מכסת המים הנדרשת לכך במחיר מוסכם, המאפשר את עיבוד אדמות הכבול.

במכתב דחוף שהועבר אל מועצת הרשות הממשלתית למים וביוב על ידי בעלי השטחים החתומים על האמנה, יחד עם החברה לפיתוח הגליל, באמצעות משרד עורכי הדין בלטר, גוט, אלוני ושות' נטען: "העלאת מחירי המים הנדרשים לשם השקיית אדמות הכבול תביא לצמצום הפעילות החקלאית, לנטישת השטחים המעובדים, לזיהום מי הכנרת על כל המשתמע מכך למשק המים הארצי ,לירידה לטמיון של 150 מיליון ₪ שהושקעו בעמק החולה במהלך 25 השנים האחרונות, לפגיעה אנושה בפרויקט העגורים שגם בו הושקעו עשרות מיליוני שקלים עד היום, והיד עוד נטויה". עוד צוין, כי ככל שלא יוסדרו בכללים החדשים הוראות המשקפות את ההסכמות שבאמנת הכבול, יראו עצמם היישובים כמשוחררים מכל התחייבות להסכם אמנת הכבול ולתחזוקת אדמות אלו. 

בחינת השלכות המצב החדש מסתמכת גם על חוות דעת מקצועית של פרופסור משה גופן, חוקר בכיר בתחום הלימנולוגיה (חקר מקווי מים יבשתיים) ותחומים רלוונטיים נוספים. בחוות הדעת ציין פרופסור גופן: "משק המים הישראלי, ועמק החולה בתוכו, סובלים לאחרונה מבצורת מתמשכת וירידה בנפח מקורות המים הטבעיים בצפון הארץ ובמיוחד באגן ההיקוות של הכנרת. דווקא במצב הידרולוגי זה החליטה רשות המים להטיל על גליל העליון שלוש גזירות הידרולוגיות. עליית מחירי המים לחקלאות, ביטול הסדרי אמנת הכבול, קיצוץ של 25% במים לחקלאות. התוספת שנכפית על חקלאי הכבול היא למעלה מהיכולת לקיים חקלאות שלחין באדמות הכבול" מציין פרופ' גופן בחוות הדעת.

יו"ר החברה לפיתוח הגליל אורי דורמן ציין: "לצערי בתיקון 27 א' קיימת התעלמות מוחלטת מאמנת הכבול  הקובעת את ממשק אדמות הכבול ונחתמה לפני כעשור על ידי החקלאים והמדינה. התיקון פוגע באמנה ולכן פנינו לאיש מקצוע מוביל בתחום - פרופ' גופן - על מנת שיחווה את דעתו המקצועית והאובייקטיבית. חוות הדעת של פרופ' גופן מאששת את חששותינו – שינוי הממשק באדמות הכבול בעמק החולה מסכן בצורה ממשית את  האקולוגיה באזור, הגידולים החקלאים, התיירות בגליל ועלול לפגוע באיכות מי הכנרת. אנו דורשים להחריג את המים שמופקים לצורך השקיית אדמות הכבול מכל מה שקשור לתיקון 27 א'".  

צילום אילוסטרציה: (dasroofless / flickr (CC BY-NC-ND 2.
 
 
סולידריות עם השכנים 
בעקבות 'תג מחיר', השבוע בנאעורה, אנשי הגלבוע באים לחזק 
 
___________59
תג מחיר, השבוע בנאעורה, צילום: דוברות המשטרה
 
ביום ראשון הקרוב ב-17:00 יתאספו תושבי הגלבוע ובהם חברי קיבוצים רבים, לכינוס הזדהות ותמיכה בנפגעי פשע השנאה וההשחתה מיום שלישי האחרון בנאעורה.
קבוצת פעילים מקומיים אכפתיים יצרה קשר עם התנועה הקיבוצית ופורום תג מאיר ותוך שעות החליטו להפיק אירוע הזדהות תחת הסיסמה: "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים".
לביא מאירי (ניר דוד), מבקש להזמין את כלל הציבור מהסביבה הקרובה והרחוקה, כדי לשמור על מרקם היחסים, השותפות והשכנות הטובה בין כלל תושבי הגלבוע: "השכנים שלנו נפגעו על לא עוול בכפם, רק בשל היותם ערבים, ואנחנו רוצים להיות איתם כאן עם מסר אנושי פשוט וברור מאד – אנחנו לא שותקים!"
גיל מושקוביץ, רכז המשימות היוצא של התנועה הקיבוצית, הצטרף לקריאה ובירך את חברי הקיבוצים על היזמה. "זו הגישה שלנו בתנועה הקיבוצית ובתג מאיר – לא לתת לזמן רב לחלוף בדממה ובאדישות. לחתור מהר ככל שניתן להגיע, להפגין הזדהות ולהעביר מסר בלתי סובלני כלפי פשעי השנאה הנתעבים הללו. ידע כל מפגע, שעל כל הפגנת אלימות שכזו, הקשרים בין יהודים וערבים רק מתהדקים ומתחזקים!" עוד הוסיף מושקוביץ, כי הוא מקווה ומתפלל שיהיה זה אירוע תג המחיר האחרון במסגרת תפקידו.

המעוניינים להצטרף לפעילות מוזמנים מאד ליצור בהקדם קשר ישיר עם לביא מאירי בטלפון – 050-7237771 או לעקוב אחר העדכונים בדף הפייסבוק של תג מאיר.
 
 
_____13
אות החינוך הקיבוצי – פרסי הצטיינות לתוכניות נבחרות במערכות החינוך בקיבוצים 
קול קורא למערכות החינוך בקיבוצים יוצא בימים אלה ומזמין את מערכות החינוך להגיש עצמן כמועמדות קבלת "אות החינוך הקיבוצי".
הפרס מטרתו להוקיר ולחזק מערכות הפועלות באופן ייחודי ומחדשות ציר חינוכי בארבעה תחומים: דמוקרטיה פעילה, יהדות כתרבות, שיתופיות וקהילתיות וציונות.
 
 
___________59
ארבעה צוותים ישפטו על פי קריטריונים מובנים את ההצעות שיגיעו. כל צוות על פי ההרכב הבא: מנהל/ת מערכת חינוך, נציג הנהלות מהקיבוצים, נציג/ת אגף חינוך ומשימות, פעילה תנועה נוסף מאגף אחר, מומחה/ית ידע. בראש הצוותים יעמדו כיושבי ראש: אלון שוסטר – ראש המועצה האזורית שער הנגב, יו"ר ועדת החינוך של מרכז המועצות האזוריות (מפלסים), מירה יובל – מפקחת מטעם המנהל לחינוך התיישבותי (יגור), אביטל גבע – מקים "החממה בעין שמר" (עין שמר) וסילביו חוסקוביץ'- יו"ר חינוך ההסתדרות הציונית (נתיב הל"ה).
 
יוזם הפרס הנו אורי אופיר, מנהל הכספים והמפעלים באגף החינוך, אשר הכריז עליו לראשונה כחלק מתהליך מיתוג והתחדשות של "רשת החינוך הקיבוצי" בכנס החינוך ה-2 שהתקיים בחודש ינואר בקיבוץ צובה.
 
היוזמות הנבחרות יתוגמלו במענקים כספיים צנועים, יזכו לפרסום מודפס ודיגיטלי של היוזמה וייקחו חלק בטקס חלוקת התעודות.

 
מזמינים את כל מערכות החינוך להגיש מועמדות!
 
 
_____13
 
__________42
_____13
טקס האזכרה השנתי לחללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה
 
____________...
_____13
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה