דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גל שני? חינוך בונה קהילה שבונה חינוך (עכשיו יותר מתמיד)

מימוש ומינוף החוסן החינוכי והקהילתי בזמן משבר הקורונה. מערך היעוץ של "שבילים", אגף החינוך בתנועה הקיבוצית , מזמין את אנשי המפתח בקהילות להגיש הצעות לליווי מסובסד של תהליך משמעותי של מימוש חוסן החוסן הקהילתי-חינוכי
מימוש ומינוף החוסן החינוכי והקהילתי בזמן משבר הקורונה

מה עבר על הקהילה הקיבוצית במגפת הקורונה?

משבר הקורונה העביר באחת  את כלל המערכות הקיבוצית  למצב חירום. במצב שכזה קצב יצירת המענים והתגובות למצב החדש הוא קריטי ואין יכולת השקעה מרובה בתכנון. כל אלו הנם דפוסי הפעולה ההכרחיים להעביר מערכות שירותים חברתיות במהירות מהשגרה לתפקוד בחירום ועמידה באתגר של רציפות תפקודית חברתית במצב חדש.

ואיפה היה החינוך בשלב הראשון של הקורונה?

המסגרות הראשונות הנסגרות במצב החירום הם מסגרות החינוך, זאת בשל בידוד הילדים והנערים בבתים, עובדה הגורמת להשפעות שרשרת על תפקודם של ההורים (הן בעבודה והן בקהילה), כמו גם על העסקת הצוות החינוכי. במירב המקרים של השבתת המערכת, הוצאו עובדי החינוך לחל"ת. בכך דפוסי פעולת החירום פוגע שבעתיים - הן בסגירת מסגרות החינוך קהילתי והן בהעדר צוות מקצועי אשר יכולים ליצור ההמשכיות חינוכית קהילתית במטווה חדש המותאם למצב.

מצב זה גובה מחירים חברתיים רבים וכבדים: מסגור ומיתוג תודעתי ציבורי של מצוקה (נרטיב); הפסקת מתן שירותים ותכניות שגרה; בידוד חברתי של הילדים והנערים; השבתת התעסוקה ועוד.

שגרה חינוכית-קהילתית מתמשכת בעידן קורונה

לאחר השלב הראשון למשבר ויצירת מענים מיידים של חירום, עולה ההכרה שעלינו להתכונן לשגרת חירום מתמשכת וכן לסגל מיומנות של מעבר מתגובה מידית למשבר וחרום לשגרת חירום מתמשכת (הקורונה לא הולכת..). הצורך במעבר לשגרת חירום מתמשכת יכול לקבל מענה ייחודי באמצעות מימוש הקהילתיות כמרכיב מרכזי ביצירה והפעלה של חוסן חברתי, לטובת רציפות תפקודית קהילתית מתמשכת. השלב השני של ההתמודדות עם המשבר מאפשר את העמדת החוסן הקהילתי כמרכיב מרכזי ביצירת שיגרת חירום מתמשכת. משמע, שיתוף ומערבות פעילה של המשאב האנושי והחברתי של חברי הקהילה באמצעות העלאת יחסי ההדדיות והאמון והנמכה של יחסי התלותיות בין ספק -לקוח, בין נותן שירות לנצרך. 

מטרות התכנית:

מטרת העל: מימוש החוסן הקהילתי והחוסן החינוכי ושילוב הכוחות ביניהם לרציפות תפקודית בשלב השני של שגרת חרום

היבטים קהילתיים:

  • מימוש המשאבים האנושיים של הילדים, הנערים, משפחותיהם וכלל חברי הקהילה וביססום כמשאב חברתי
  • שיתוף ומעורבות פעילה של חברי הקהילה במיפוי האתגרים, ביצירה ומתן המענים תוך ביסוס יחסי הדדיות ואמון

היבטים חינוכיים:

  • חיבור המערכת החינוכית למעורבות קהילתית משמעותית.
  • חיזוק זהותם המקצועית של אנשי החינוך .
  • חיזוק חשיבותם ומקומם של אנשי החינוך בקהילה.
  • מיתוג מערכת החינוך כמשמעותית והעלאת ערכה בקהילה.
  • שינוי תפיסה מקצועית, זהות ונרטיב של תחום החינוך בקהילה - מערכת החינוך כיוזמת ומובילה תהליכים קהילתיים.

 

קול קורא

במטרה למצות את מירב הקיבוצים המעוניינים בתהליכי חוסן קהילתיים, יצא קול קורא המפרט את התהליכים והתנאים להצטרפות לתהליך. לפרטים נוספים: לחצו כאן

ניתן להגיש הצעות עד לתאריך 17/6/20. מבין ההצעות יתקבלו 30 קיבוצים אשר ילוו על-ידי יועצי "שבילים".

הרשמה לקול קורא בקישור: https://forms.gle/LiS4LQJZCgMVBRR77

 

הקריטריונים לבחירת הקיבוצים לתכנית:

1 .הסיוע, ההכשרה וליווי היישום יינתנו לקיבוצים אשר מבקשים לבסס יכולות של חוסן חינוכי קהילתי בשגרה ובחירום.

2 .הסיוע יינתן לקיבוצים המבקשים לראות את המערך החינוכי כמרכיב משמעותי ורלוונטי לחוסן הקהילתי גם בזמן החרום.

3 .הסיוע יינתן לקיבוצים המבקשים לחזק את שיתוף הפעולה בין הצוות החינוכי לבין ההורים והנערים בפרט ובין הגורמים השונים בקהילה.

4 .הסיוע יינתן לקיבוצים המבקשים לקדם תהליכים מידיים להתנעת תהליך ביסוס חוסן חינוכי קהילתי.

 

עדיפות תינתן:

1 .לקיבוצים אשר יעמידו צוות יעודי להובלת התהליך:

  • ניהול קהילה, ניהול חינוך, נציגות הורים – חובה
  • נציגות צח"י, נציג תרבות, ועדת קליטה, נציג נוער - מומלץ

2 .לקיבוצים בהם יש פניות לתהליך הדרכה של 12 שעות (פגישות שבועיות או מרתונים). 

3 .לקיבוצים המבקשים לתת מענה לסוגיות עכשוויות העולות מתוך הפקת הלקחים מהתמודדות עם משבר הקורונה בכלל ושילוב החינוך בהתמודדות עם משברים עתידיים.

בכל שאלה או בקשה ניתן לפנות לעפרי בשן, פיתוח תוכן והדרכה "שבילים", אגף החינוך בתנועה הקיבוצית - 

 נייד: 0526235066, דוא"ל: ofrib@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה