דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עולים ברמה - מעמיקים בעמק

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, המשיך בסיוריו בקיבוצים הנערכים מדי שבוע, וביום שני, 6.6.22, הוא הגיע לביקור בקיבוצים מבוא חמה, המשתייך למועצה האזורית גולן,דגניה ב', המשתייך למועצה האזורית עמק הירדן. ואת הביקור הכין והוביל ערן גליק, רכז האזור בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה במבוא חמה
מטה התנועה הקיבוצית במהלך הביקור במבוא חמה

מבוא חמה הוא הישוב הדרומי ביותר בגולן ואחד הראשונים שבהם (1968). הוא נמצא על צוק המשקיף אל הכנרת ומעבר לה ועשוי ערבוביה של ילידי הארץ ועולים מארצות אנגלו-סקסיות. מבוא חמה מתהדר ברוח פלורליסטית למהדרין, יש בו כ-140 חברים, הרחבה קהילתית והוא נמצא בתהליך של צמיחה דמוגרפית מרשימה.  

הביקור, אליו התלווה יוסי וייס, יו"ר הקיבוץ, החל בתצפית ליד הפסל הסביבתי 'טנאסקופ', הנקרא לכבודו ולזכרו של ראובן טנא, חבר ותיק ומרכזי בקיבוץ ובמרחב הקיבוצי, שנפטר לפני מספר שנים. הפסל, הנמצא על טיילת הצוק, הוא למעשה מכשיר העוקב אחר המחזוריות השנתית של כיוון שקיעה השמש - הנצפית היטב מהמקום - על פי לוח השנה.  

במועדון החברים הסביר ניל בנקס, חבר, מנהל הקהילה ומזכיר הקיבוץ, לנוכחים, על חיי הקהילה במבוא חמה. הקיבוץ בחר לשייך דירות במתכונת חלופת האגודה ועסוק בבבנייתה של  השכונה הדרומית, בה בונים החברים החדשים – מרביתם בני הקיבוץ – את ביתם. במבוא חמה מתמודדים עם אתגר הפעלת מערכת חינוך ב"פריפריה של הפריפריה" על רקע מצוקת כוח האדם החריפה בתחום, המתעצמת באזורי הספר.

יוסי מונסיג'אד, המנהל העסקי ותושב ההרחבה בקיבוץ, סיפר לנוכחים על ענפי הייצור ועל העיסוק בפיתוח מקורות הכנסה נוספים. למבוא חמה מפעל 'מפל' למוצרי פלסטיק (בשותפות עם קיבוץ גזית), חברה למכשירי מדידה וצגים אלקטרוניים בשם 'אל חמה' וחקלאות מפותחת, הכוללת לולים, שותפות ברפת, עדר בקר לבשר וענפי צומח ובעיקר כרם מגוון בזנים וגבהי גידול. מבוא חמה שותפה בפיתוח והקמה של מקורות אנרגיה חלופיים המנצלים את האקלים והגאוגרפיה הייחודיים: אגירה שאובה, טוריבנות רוח ופאנלים סולאריים. חברי המטה התרשמו מרוח העשיה במבוא חמה וחיקו את ידי העושים במלאכה. 

מפגש הנהלות בדגניה ב'
מפגש הנהלות בדגניה ב'

ממבוא חמה ירדו חברי מטה התנועה אל דגניה ב' לאירוע שהוגדר כ'מפגש הנהלות'. דגניה ב', יליד שנת 1920, חגג זה לא מכבר יום הולדת 101, באירוע רב רושם. לפני כשנתיים הוחלט בקיבוץ על שינוי אורחות חיים ומעבר למודל של 'קיבוץ מתחדש', ומאז נמצא דגניה ב' בהליכי יישום ההחלטה, תוך כדי קליטת חברים חדשים. המשנה למזכ" התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, מזכ"ל התנועה ניר מאיר, ראש אגף כלכלה דגן לוין וראשת אגף חינוך דבי ברא"ס, הציגו לנוכחים את עיקרי פעילות התנועה למען הקיבוצים ועבור החברה הישראלית וענו על שאלות החברות והחברים.

איטל זלצר, מנהלת הקהילה, הודתה בשם חברי ההנהלות על המפגש, אותו הגדירה כ"חשוב ומעניין" וציינה כי היא עצמה מסתייעת במידה רבה בגורמי התנועה השונים. חברי וחברות ההנהלות הוסיפו וביקשו כי תימצא הדרך להנגיש את המידע החשוב לכלל החברים.

הוספת תגובה חדשה