דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את מינוים של עו"ד עמוס פרג'ון לתפקיד ראש אגף כלכלה ושל ישראל וויס לתפקיד מבקר הפנים של התנועה

ישיבתה השלישית של מועצת התנועה הקיבוצית לשנת 2022 התקיימה ביום חמישי, 28.7, בהשתתפות כ-150 צירים ונוספים. המועצה אישרה גם את המלצות ועדת גיוס הרחבה ליו"ר ועדת ביקורת וחברי הוועדה. כמו כן אושר צירוף של צעירים בקיבוצים שאינם חברי קיבוץ עדיין כמשקיפים במזכירות התנועה
מימין: עו"ד עמוס פרג'ון וישראל וויס
מימין: עו"ד עמוס פרג'ון וישראל וויס

המועצה נפתחה, כמקובל, בהצגת – "ממועצה למועצה", בה סקר מזכ"ל התנועה, ניר מאיר את שהתרחש בזירה התנועתית והקיבוצית מאז ישיבת המועצה הקודמת. הדיווח התחלק לשלושה חלקים. תחילה, הוצגו ארבעת הנושאים האסטרטגיים שמלווים אותנו בשנה האחרונה.

מאיר פירט בפני צירות וצירי המועצה את ההסכם ברפורמה בחקלאות שהפך לסאגה בלתי נגמרת, ובתוך כך שיבח את חברי הכנסת הקיבוצניקים ואלו שאינם קיבוצניקים שסייעו רבות להגעה לסיכום רגע לפני פיזורה הסופי של הכנסת. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, פירט על השתלשלות המאבק ברפורמה בחקלאות בשנה האחרונה. המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין סקרה את הפעילות למען העולים והפליטים מאוקראינה ומרוסיה והסיוע ההומניטרי שניתן על ידי גופי התנועה השונים, וכן את התרומות לקרן הסיוע. המשנה למזכ"ל פירטה על פעילות השומר הצעיר העולמי, בין היתר במרכז הקליטה בפישמישל בפולין, בו ביקרה ביחד עם ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, עפרי רביב, שם שוהים אימהות וילדיהן לתקופת מעבר עד להמשך המסע שלהם ליעד הסופי, וכן על פעילות 'הבונים דרור' וארגון נתן.

בנוסף, סקרה דניאלי ילין את פעילות בית ראשון במולדת, כאשר החל מתחילת המלחמה נקלטו כ-200 עולים בכ-25 קיבוצים ברחבי הארץ. על פי הערכתה של המשנה למזכ"ל יקלטו בחודשים הקרובים עוד מאה משפחות של עולים לקיבוצים. דניאלי-ילין פירטה בהמשך על שיתופי הפעולה בין הגופים התנועתיים.

מזכ"ל התנועה דיווח על המאבק ב"מסמך שמרון" במועצת מקרקעי ישראל, ואמר כי השר זאב אלקין יצר זיקה בין הדיון בקבלת המלצות הדו"ח להארכת הסדר הביניים. בשבוע שעבר התקיימה פגישה בה השתתפו מזכ"לי התנועה הקיבוצית והקיבוץ דתי, השר אלקין, היועצת המשפטית של רמ"י ומנהלת אגף בכיר לשימושים חקלאיים ברמ"י, ומאיר הוסיף בזהירות רבה כי "ייתכן ובפגישה זו נמצאה ראשיתה של הדרך לפתרון מוסכם למלכוד". לבסוף סיפר מאיר על תהליך הקמת הקיבוץ החדש בסמוך לערד ועל סיור מזכירות התנועה באזור.

לאחר מכן הוצגה סקירה על הנושאים השוטפים ובתוכם הבחירות למזכ"ל התנועה. מאיר הזכיר למועצה כי בעקבות עבודת הוועדה לשינוי שיטת הבחירות למזכ"ל התנועה, עדכון פרק ד' בחוברת הכחולה, הותלו השינויים בחוברת, בשינוי תקנון התנועה. משלא אימצה המועצה את תיקון סעיף 14 לתקנון בטלים מאליהם התיקונים בחוברת הכחולה, המשמעות היא השבת המצב לקדמותו בתיקונים הנובעים וכרוכים בשינוי שיטת הבחירות. על פי הוראות התקנה והפרשנות המשפטית המסקנה העולה היא לקיים את הבחירות בפברואר 2024. ועדת הבחירות שתיבחר על פי החוברת הכחולה, לפחות 180 יום לפני הבחירות הבאות תביא בפני המועצה את כל השינויים המוצעים.

לבסוף, סקרו ראשי וראשות האגפים בתנועה – דבי ברא"ס (חינוך), אילת גלס (חברה וקהילה) עפרי רביב (צעירים ומעורבות בחברה) ודגן לוין (כלכלה), על הפעילות באגף עליהם הם ממונים בחצי השנה האחרונה. דניאל (דניטו) ונגרובסקי מהמטה השיתופי, סיפר על הכנס של המטה במשמר העמק שהתקיים בחודש יוני.

לאחר הסקירה הארוכה ניגשו צירי המועצה לבחור את ראש אגף הכלכלה, מבקר התנועה וממלאי תפקידים נוספים.

רינת פיין-רז, יו"ר ועדת גיוס רחבה, סיפרה על תהליך האיתור לחברי ועדת ביקורת ולתפקיד יושב ראש הוועדה, כאשר במקביל לסיום הקדנציה של הוועדה מסיים גם מבקר התנועה אלי גולדמן שתי קדנציות, והוחלט קודם כל לבצע תהליך איתור לוועדה ואז להמליץ על מבקר על מנת שחברי הוועדה יהיו שותפים לבחירת המבקר החדש, וכן לייצר רצף ניהולי. בתהליכים אלו השתתפו רק נציגי הציבור בוועדת הגיוס, ללא אנשי התנועה, מפאת רגישות הנושא. כל המומלצים קיבלו את המלצת מזכירות התנועה.

התקיימו תהליכים נפרדים ליו"ר הוועדה ולחברים בה, המועמדים לתפקיד יו"ר הוועדה נשאלו האם הם מעוניינים להיות חברים בוועדה במידה ולא ייבחרו ליו"ר, וכמו כן נבדק עם המועמדים שהם מבקרי פנים, האם תפקיד מבקר התנועה מעניין אותם. גבי גרינפלד, יו"ר הוועדה המסיים, סייע בראיונות. לתפקיד יו"ר הוועדה ניגשו 7 מועמדים ולבסוף נבחרה קטי מיצנר מלוחמי הגטאות. קטי היא דוקטורנטית בביקורת ומדיניות. לתפקיד חברי הוועדה המליצה ועדת הגיוס על מבקר התנועה היוצא, אלי גולדמן ממשמרות, איתן פרנקל ממעגן מיכאל (קדנציה שנייה), מוריאל לרנר מכפר גליקסון ושחר שדמי ממזרע. פיין-רז אמרה כי "הוועדה טובה וחזקה לטעמנו, נותנת ביטוי למקצועיות בתחום הביקורת, המשכיות והיכרות עם התנועה והביקורת בתנועה, ביטוי לתחום כלכלי ו"חבר חדש" בקיבוץ ולתחום משאבי האנוש".

לאחר מכן הציגה את הליך בחירת מבקר הפנים של התנועה ואמרה כי הם נעזרו בתהליך באלי גולדמן וקטי מיצנר. הוחלט להמליץ על בחירתו של ישראל וויס מרמת יוחנן. ישראל עוסק בביקורת פנים שנים רבות, בדרגות בכירות, אך כל הזמן תוך עשיה ומעורבות פעילה בדוחות. חי ונושם ביקורת, הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית. מביא ניסיון חיים ותפיסת ביקורת מגוונת, נכון ללמוד ונלהב לבצע את התפקיד. וויס הציג את עצמו בפני צירי התנועה ואמר מספר מילים.

לבסוף הציגה רינת את הליך בחירת ראש אגף כלכלה בתנועה במקום רו"ח דגן לוין מצרעה שמסיים שתי קדנציות. לאחר מספר שיחות והתכתבויות להעברת מידע ודעה על המועמדים הסופיים, עלה כי יש הסכמות על מועמד. לאור העובדה שלא התקיימה שיחת סיכום בה נכח כל צוות האיתור, יצא מייל לכל חברי הוועדה שלקחו חלק בתהליך עם נוסח ההמלצה, וכולם אישרו את ההמלצה במייל חוזר. ועדת האיתור ממליצה פה אחד על עו"ד עמוס פרג'ון. פרג'ון, חבר קיבוץ נען, נשוי לבינה, אשת חינוך ואבא לשלוש בנות. החל מאוקטובר 2020 מרכז עו"ד פרג'ון את הייעוץ המשפטי לתאגידי התנועה, תאגידי אפעל וקרנות קמ"ע במחלקה המשפטית של התנועה הקיבוצית. בטרם כניסתו לתנועה כיהן במספר תפקידים במערכת הבנקאית, וביניהם סגן מנהל מערך אשראים מיוחדים בבנק אגוד, מנכ"ל החברה לנאמנות של בנק אגוד ובהמשך מנהל מחלקה משפטית בבנק דיסקונט. עמוס קיבל את רשות הדיבור והציג את עצמו.

צירי וצירות המועצה אישרו ברוב גדול את כל ההמלצות של ועדת הגיוס לתפקידים השונים.

הסעיף האחרון על סדר היום עסק בפנייתו של אבשלום זהר סל לצירוף חברים צעירים למזכירות התנועה, כיוון שתנאי הסף של חברות בקיבוצים מונע מצעירים רבים להתמודד כיוון שאינם יכולים להתקבל לחברות מסיבות שונות. אבשלום אמר למועצה כי "ההצעה היא קריטית לקריאה לצעירים ולצעירות בקיבוצים לקחת חלק בתנועה ובעיצוב הדרך שבה תפעל ותיראה בעתיד. התנועה צריכה להיות גם הבית שלנו".

עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית של התנועה הציגה את חוות הדעת לגבי הבקשה ששימשה בסיס לדיון בנושא במזכירות התנועה, שאימצה אותה. הרכב מזכירות התנועה נקבע בפרק ג' 1 לחוברת הכחולה, וכולל ממלאי תפקידים תוך וחוץ תנועתיים וכן נציגי ציבור, המוצעים על ידי ועדת גיוס רחבה בהתחשב בשיקולים של תמהיל מגדרי, ייצוג גאוגרפי, קבוצות גיל, ניסיון, השכלה וכו'. המכנה המשותף לכלל חברי המזכירות הנו היותם חברי קיבוץ החבר בתנועה.

אשר על כן, המלצת המחלקה המשפטית הנה כי תנאי הכשירות לשמש כמשקיף למי שאינו חבר קיבוץ הם מגורים בפועל בקיבוץ או רישום בספרי הקיבוץ כמועמד לחברות בו או כחבר בחופשה. על מנת לצרף משקיפים, נדרשת מזכירות התנועה להחליט על מספר המשקיפים שיצורפו, ולאחר מכן יפורסם "קול קורא" והמזכירות תקים מתוכה צוות ממין וממליץ. למזכירות התנועה יוצגו מספר מועמדים כמספר המקומות המוקצים למשקיפים נבחרים וההצבעה במזכירות תהיה אישית ביחס לכל אחד מהמועמדים. המשקיפים הנבחרים ישמשו ככאלה למשך תקופת כהונתם של נציגי הציבור במזכירות, ולא יותר מאשר 4 שנים. המשקיף שלא מתקיימים בו תנאי הכשירות מכוחם מונה כמשקיף, יחדל מכהונתו במזכירות. המזכירות רשאית למנות משקיף אחר למשך תקופת הכהונה הנותרת. משקיף, אשר נעדר משלוש ישיבות מזכירות ברצף, תהא מזכירות התנועה רשאית להחליט על הפסקת כהונתו.

מועצת התנועה אישרה את בחירת המשקיפים הנוספים במזכירות התנועה בהתאם לתהליך שהומלץ על ידי המחלקה המשפטית.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה