דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה אישרה: בבחירות למזכ"ל התנועה הבא תתאפשר (גם) הצבעה דיגיטלית

מועצת התנועה הקיבוצית שהתכנסה היום (חמישי, 08/06) בהשתתפות למעלה מ-130 צירים, אישרה את הצעת ועדת הבחירות לשינוי פרק ד' בחוברת הכחולה – נוהל בחירת מזכיר/ת התנועה. כמו כן, אישרה המועצה את המתווה לליווי, הקמה וצירוף קיבוצים עירוניים לתנועה הקיבוצית
לוגו התנועה הקיבוצית

ישיבת המועצה התקיימה גם הפעם באופן "היברידי", כלומר בבית התנועה ביקום ובזום במקביל, ונפתחה בסקירה הקבועה של מזכ"ל התנועה ניר מאיר - "ממועצה למועצה". מאיר התחיל את הסקירה עם המחאה כנגד ההפיכה המשטרית, הנמשכת ברחבי הארץ וציין כי היקף המשתתפים במחאה ירד מעט אך העוצמה והמחויבות לסיכול צעדי הממשלה להחלשת המערכת המשפטית והדמוקרטיה – נותרו בשיאם. הוא הוסיף כי המחאה נמשכת במקביל לשיחות גיבוש הבנות  המתנהלות בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה בחסות נשיא המדינה, ובמקביל למפגשי הידברות בין חלקים בחברה הישראלית, להם שותפים גם חברי קיבוצים.

אירוע מרכזי נוסף שהתרחש מאז ישיבת המועצה הקודמת היה מבצע "מגן וחץ" במרכזו ירי מאסיבי של ארגון הג'יהאד האיסלמי על ערי ויישובי הדרום. המבצע הגיע אחרי שבועות של חוסר שקט ביטחוני ומאמץ איראני להביא ל"איחוד חזיתות" בירי על מדינת ישראל. בימי המבצע ולנוכח מאות הרקטות ששוגרו לעוטף עזה הופעל מערך הערבות ההדדית והצעת העזרה בין הקיבוצים, בא שוב לידי ביטוי בצורה מרגשת.

עוד הזכיר את קיומו של טקס הזיכרון לנופלי התנועות הקיבוציות במערכות ישראל ופעולות האיבה, שעמד בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, ואת המחלוקת שקדמה לו לגבי הזמנתו של שר הביטחון גלנט לשאת דברים. הטקס המכובד נערך בסופו של דבר כסדרו, אך ללא נציג הממשלה. מאיר אמר כי ביום העצמאות נמלאנו גאווה לראות בין "מצטייני הנשיא" 12 חיילים וחיילות קיבוצניקים, ודיווח כי במפת העדיפות הלאומית החדשה לשיכון יושם דגש מופחת על הממד הגיאוגרפי ויועצמו ממדים אחרים, אולם אף קיבוץ שהוגדר בעדיפות לאומית לא יאבד את ההגדרה גם אם הזכויות הניתנות בגינה יפחתו.

מזכ"ל התנועה הודה לד"ר אילת גלס שסיימה את תפקידה כראשת אגף חברה וקהילה אחרי חמש שנים וחצי בתפקיד, ואיחל לה הצלחה בהמשך הדרך. אילת, שעמדה עד כה בראש קרן "ס.ל.ע" התנועתית, שמטרתה לסייע לגמלאים החברים בקיבוצים שאינם עומדים בתשלום הפנסיה המחייבת ("פנסיית הרשם"), הספיקה לרוות נחת מהחלטת קיבוץ שמיר שהחליט לתרום לקרן החשובה, ותרומתם הנדיבה והמרגשת – השנה ובשנה הבאה – מסייעת לקרן להגדיל את הקיצבה המשולמת לזכאי הקרן.

לבסוף, הזכיר את סבב הכנסים האזוריים בהם אנשי התנועה מציגים ומסבירים את האתגר האסטרטגי הבא שלנו, והוא ההתמודדות עם תיקון 5 לתוכנית תמ"א 35, בו מוצגת גישה חדשה של רשויות התכנון. הגישה והיעדים של התיקון מציבים אתגרים גדולים לקיבוצים, והשפעתם תהיה גדולה לקהילה ולכלכלה בקיבוץ. "אנחנו סבורים שנדרשת הירתמות של כל המערכת להתמודד עם האתגר הרב-ממדי שמציבה לפנינו המדינה. האתגר הזה מצטרף לאתגרים נוספים הנובעים מהמצב הכלכלי הלאומי – עליית המדד והריבית המאמירה – וכל אלה מצריכים היערכות ובחינה זהירה ואחראית של ההחלטות הן ברמת הקיבוץ והן ברמת משק הבית", אמר.   

בחירת מזכ"ל התנועה הבא תוכל להתבצע גם באמצעים דיגיטאליים.

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את הצעת ועדת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית לשינוי פרק ד' ב"חוברת הכחולה". פרק ד' מתייחס וקובע את נוהלי בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית.

הצעת הוועדה - שמונתה בחודש ינואר 23'  - הוצגה על ידי יו"ר הוועדה עו"ד יעקב דרומי (מצר) ועו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית התנועתית, והגיעה בהמשך להמלצות ועדות בחירות קודמות ודוחות הביקורת, אשר הוגשו בעקבות מערכות הבחירות הקודמות, ולאור הצורך להתאים את הוראות הבחירות להצבעה גם באמצעים אלקטרוניים במערכת הבחירות הקרובה. הצעות הוועדה שאושרו נוגעות לעניין 'מועד הסגירה' להגשת מועמדות לתפקיד, פעולת ההצבעה (לצד הצבעה ידנית, בקיבוצים שיבחרו בכך, הוועדה בחרה להמליץ להותיר את האחריות על ההצבעה בקלפי בקיבוצים עצמם, אך תייצר מתכונת עם ספקיות הקלפי האלקטרונית לקיבוצים, של התנהלות אחידה של הקלפיות בקיבוצים על נוסח השאלה בקלפי, הודעות במהלך יום הבחירות, שעות פתיחה וסגירה ובכלל זה 'העברה דיגיטלית' ומרוכזת של תוצאות הקלפי אחרי סגירת הקלפיות בקיבוצים). כן אושרה הצעת הוועדה לנוהל ערעור על תוצאת הבחירות, קביעת תקרה תקרת הוצאות גבוהה מבעבר ל"תקציב הקמפיין" (עד 700 אלף ש"ח), וכן לקבוע דרכי בקרה ודיווח לגבי תקציב הקמפיין, ועיצום כספי למקרה של אי עמידה בכללים אלה. בנוסף, עודכן סכום התקצוב התנועתי לסך של 100,000 שקלים, שיועברו מהתנועה אל הקיבוץ וממנו אל המועמד עצמו.

הסעיף הבא על סדר היום היה החלפת חברים בהנהלת חבצלת החדשהרקפת זהר מעין שמר וסול לביא בן שימול מאלמוג ביקשו לסיים את כהונתן. במקום רקפת הוצע אבשלום וילן (נגבה) בתור נציג חבצלת, ובמקום סול הוצעה רוני שני מור (אילות) בתור נציגת התנועה הקיבוצית ועל מנת שיהיה נציג גם לחבל אילות. המועצה אישרה את ההחלפה.  

אושר המתווה לצירוף קיבוצים עירוניים לתנועה בהמשך להחלטת ועידת התנועה

הסעיף האחרון על סדר היום היה אישור המתווה לליווי, הקמה וצירוף קיבוצים עירוניים לתנועה הקיבוצית. בחודש דצמבר האחרון אשררה מזכירות התנועה הקיבוצית את מסמך העקרונות בנושא שניסח צוות תנועתי בהמשך להחלטות שהתקבלו בנושא בוועידות התנועה הקיבוצית החמישית (עין גב) והשישית (הגליל העליון). מסמך העקרונות מתייחס ל"קבוצות שיבחרו להתאגד בסיווג של 'קיבוץ עירוני' ולהצטרף לתנועה הקיבוצית". אלה יוכלו להתחיל תהליך בליווי התנועה .שותפים ותקציב בסיסי משותף, ותכנית התפתחות רב-שנתית.

בשלבים הבאים, יוקם צוות משימה תנועתי שילווה את חיבור הקבוצות העירוניות לתנועה הקיבוצית, ויעודד הקמת קיבוצים עירוניים בהתאם למודל, ויאותרו הקיבוצים שיהיו מעוניינים ללוות קיבוצים עירוניים. צירי המועצה אישרו את המתווה כמעט פה אחד.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה