דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

גם השבוע וגם בשבת: הקיבוצניקים והקיבוצניקיות המשיכו להתנגד למהפכה המשטרית ולדיקטטורה. מועצת התנועה אישרה - מהו גובה התמיכות שתחלק השנה חבצלת החדשה? הקיבוצים שהתנדבו לשמח נשים שורדות זנות בפורים. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
חובה להתנגד לדיקטטורה
 10/03/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

"דגל שחור מתנוסס מעל
מהלכי ההפיכה המשטרית"

מועצת התנועה הקיבוצית: "הממשלה מקדמת בולמוס חקיקה אנטי דמוקרטית, הסותרת את ערכי מגילת העצמאות. דגל שחור מתנוסס מעל ההפיכה המשטרית". במוצ"ש ממשיכים להפגין בערים ובצמתים בכל רחבי הארץ
הזמנה להפגנה ברחוב קפלן

"יום ההתנגדות והשיבוש הלאומי" שהתקיים אתמול (חמישי) הוציא מאות אלפי מפגינים לצמתים, לגשרים בכביש בחוף ולשיירות הרכבים והטרקטורים שנעו על כבישים מרכזיים בכל רחבי הארץ. עוד לפני יציאת המפגינים, התכנסה מועצת התנועה הקיבוצית ואישרה את הודעת מזכירות התנועה בנושא ההפיכה המשטרית: "בימים אלה נתונה מדינת ישראל בסכנה גדולה. הסכנה אינה סכנה חיצונית, אלא היא באה ומתרגשת עלינו מבפנים, ביוזמה ובהובלה של ממשלת ישראל והעומדים בראשה. תחת הכותרת המטעה של "רפורמה משפטית", מתנהל בולמוס של חקיקה אשר לא ניתן לתארו אלא כתהליך של הפיכה שלטונית אנטי דמוקרטית, הסותרת את ערכי מגילת העצמאות ואשר דגל שחור מתנוסס מעליה.

לאור מעמדה של התנועה הקיבוצית כתנועה מיישבת וערכית מרכזית במדינת ישראל וכן בימים שלפני הקמת המדינה, ולאור דאגתה העמוקה של התנועה הקיבוצית לעתידה, לאופייה ולעצם קיומה של מדינת ישראל, רואה עצמה התנועה הקיבוצית כחלק מרכזי מהמאבק הציבורי הדמוקרטי האדיר והבלתי אלים כנגד מהלכי ההפיכה השלטונית, וקוראת לקיבוציה ולחבריה להצטרף למרביתו של הציבור הישראלי ולהמשיך ולקחת חלק מרכזי במאבק זה.

אנו קוראים לעצירת החקיקה ולפתיחה מידית של הדברות ופשרה. אנו מתקשים לראות פתרון יציב ואמיתי להחלטות חוקתיות ללא בסיס הסכמה רחב. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר יוסר האיום מעל קיומה של מדינית ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

במוצאי שבת 11.3 נמשיך להפגין בכל רחבי הארץ נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה. כמדי שבת ההפגנה המרכזית מתקיימת ברחוב קפלן בתל אביב בשעה 19:00 (הצעדה מדיזינגוף תצא בשעה 18:00), ובמקביל בעוד עשרות ערים ומוקדים לאורכה ולרוחבה של ישראל. לחצו כאן לרשימת כל מוקדי ההפגנות בשבת. לחצו כאן להרשמה להסעות מכל הארץ להפגנה בקפלן במחיר מסובסד.


באנר אורזים סלים לפסח באהבה

יום האישה 2023 -
בסימן שומרות על הדמוקרטיה

גם הקיבוצניקיות הצטרפו ביום רביעי לשרשרת האנושית של נשים בכל רחבי הארץ שמציבות קו אדום ודורשות לעצור את ההפיכה המשטרית שתאפשר חקיקה שתחזיר את מעמדן שנים אחורה מבלי שבית המשפט העליון יוכל להגן עליהן
נשות וילדות שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מפגינות בקבר דוד ופולה בן גוריון
נשות וילדות שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מפגינות בקבר דוד ופולה בן גוריון

מחאת הנשים הגיעה לשיאה ביום רביעי עם שרשרת אנושית נשית לאורך הארץ, אוהל מחאה אדום מול משרד ראש הממשלה ומיצג "סיפורה של שפחה" הגדול ביותר שנראה עד כה - אלפי נשים בעשרות מוקדים. אלפי נשים מכל המגזרים ברחבי הארץ עודו אחר הצהריים בשרשרת אנושית נשית כשהן מחזיקות ידיים ולבושות באדום לאורך קו החוף או במרכזי הערים. מטרת ההתארגנות, שכמובן מועדה הותאם ליום האישה הבינלאומי שחל בשמיני במרץ – התנגדות לאיום שמרחף מעל זכויות הנשים עם החלת הרפורמה המשפטית.

נשים יהיו הראשונות להיפגע ממהפיכה המשטרית מההישגים שהשיגו בקידום השוויון בין המינים בחסות בג"צ שהגן על נשים לאורך ההיסטוריה, וככל שכוחו ייחלש כך הן פגיעות יותר. בנוסף קיים חשש אמיתי מהקואליציה בה הייצוג הנשי הוא נמוך ביותר - הן בכנסת, הן בממשלה בה יש שרות מעטות ואפילו לא מנכ"לית משרד אחת!

גם הקיבוצניקיות לא נשארו אדישות ושטפו את הצמתים והכבישים באדום כפי שניתן להתרשם מהתמונות.


באנר מרכז קליטה

הקיבוצניקים יצאו להתנגד לדיקטטורה!

חשבנו שראינו את שיא המחאה, אבל ביום חמישי, שהוגדר כ"יום ההתנגדות והשיבוש הלאומי", נרשם שיא חדש בעוצמת המחאה וההשתתפות הציבורית בעד הדמוקרטיה ונגד הפיכת ישראל לדיקטטורה. 70 שיירות מחאה של אלפי רכבים וטרקטורים נעו בדרכים הראשיות של כבישי ישראל. אף אחד לא יכול היה לפספס אותנו!
מתנגדים לדיקטטורה בצומת הגומא
מתנגדים לדיקטטורה בצומת הגומא

משעות הבוקר של יום ההתנגדות הלאומי, מאות אלפי ישראלים ובתוכם חברות וחברי קיבוצים מכל רחבי הארץ, הפגינו ביותר מ-120 צמתים מרכזיים – מהצפון ועד הדרום, בכבישים, בגשרים, בכיכרות וברחובות.

מול עוצמת המחאה, אנחנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת ולעצור את החקיקה בדרך להידברות ופשרה. אין ולא יהיו פתרונות אמיתיים להחלטות חוקתיות ללא הסכמה רחבה בעם. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר יוסר האיום מעל קיומה של מדינית ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. נמשיך לעמוד ככל שיידרש כחומה בצורה נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה. ההפיכה לא תעבור - ביחד ננצח!


באנר משקארד

מועצת התנועה אישרה את תקציב
"חבצלת החדשה" לשנת 2023:
תחלק תמיכות בסך 12 מיליון ש"ח

מועצת התנועה הקיבוצית התכנסה ביום חמישי בהשתתפות 125 צירים מכ-93 קיבוצים ואישרה את תכנית העבודה ותקציב חבצלת החדשה לשנת 2023. תקציב התמיכות צמח בכ-2 מיליון ₪, והוא יכלול גם גופים חדשים שעד כה לא זכו לתמיכה. כמו כן, אישרה המועצה את המלצת ועדת גיוס רחבה לאיוש תפקידי יו"ר רשות העיתון וחברי/ות הרשות ואישרה הארכת קדנציה לראש אגף צעירים ומעורבות בחברה וראשת אגף חינוך בתנועה
לוגו התנועה הקיבוצית

ישיבת המועצה התקיימה כבכל פעם באופן "היברידי", כלומר בבית התנועה ביקום ובזום במקביל, ונפתחה בסקירה הקבועה של מזכ"ל התנועה ניר מאיר - "ממועצה למועצה". מאיר ציין כי בחודשיים שעברו מאז ישיבת המועצה הקודמת צמחה המחאה הציבורית כנגד ההפיכה המשטרית והגיעה להיקף חסר תקדים. התנועה הקיבוצית מעורבת בה מראשיתה בצורה משמעותית, עם השתתפות של אלפי חברות וחברים בהפגנות בצמתים, על גשרים ובארגון והוצאת שיירות רכבים וכלים חקלאיים על בכל רחבי הארץ ואנשינו חברים במטה ארגוני המחאה ובהעמדת מחסני ציוד בקיבוצים.

יו"ר חבצלת החדשה, עמוס רבין (יקום) עמוס רבין ציין כי התקציב המוגבל לא אפשר להיענות לכל הפניות, וכי הוא וחברי ההנהלה ערים לאכזבה מכך. הוא הביע תקווה שהגדלת המקורות בעתיד תאפשר להגדיל את מעגל התמיכות. אחרי עמוס, הסביר מנכ"ל חבצלת החדשה, עוזי שמש (מזרע), על התקציב ותכנית העבודה. שורת הגופים הנתמכים נבחרו אחרי פרסום "קול קורא" לגופים ופעילויות שלא תוקצבו בשנים קודמות, קבלת הצעות ובחינתם על ידי הוועד המנהל על פי קריטריונים שקבעה ההנהלה, ובהתאם לחזון חבצלת החדשה. בין הגופים הנתמכים תנועות הנוער בארץ והעולמיות, ארכיונים ומכוני מחקר, גופי תרבות וחינוך, פעילויות מעורבות והשפעה בחברה הישראלית, מלגות עידוד יצירה, עצרות הזיכרון לשואה ולגבורה ועוד. עוד קבעה הנהלת הקרן, כי בהתייחס למתרחש במדינה בימים אלה ומתוך הבנת חשיבות המחאה הציבורית כנגד ההפיכה המשטרית, הוחלט שהתמיכה והגדלתה מחייבת את מקבליה בהשתתפות והזדהות עם המאבק.

מועצת התנועה אישרה את הצעת קרן התנועה הקיבוצית "חבצלת החדשה" על תמיכות בסך 12 מיליון ₪ בשורת גופים שעיקר פעילותם היא חינוך ומעורבות חברתית במעגלי השפעה רחבים. זו השנה הראשונה שהתמיכות לגופים המתוקצבים ניתנות במסגרת "חבצלת החדשה", משום כך החליטה הנהלת הקרן לתמוך השנה בגופים רבים יותר על חשבון גובה התמיכות המרבי. כמו כן הוחלט על תוספת תמיכות של 2 מיליון ₪ לתקציב 2023 והיא תחולק בין כלל הגופים – אלה שכבר תוקצבו בעבר וגופים חדשים שטרם תוקצבו. המועצה אישרה ברוב גדול גם את המלצת ועדת גיוס רחבה למנות את אלון קוברסקי (שובל) ליו"ר הרשות, ולחברי הרשות למנות את אודי נתן (כרמים), היידי עפרון (גבעת חיים איחוד), יונה פריטל (מעלה החמישה), רענן מיכאלוביץ (כנרת) ושמחה שטיין (לוחמי הגטאות). בהצלחה.


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: חג גדול לשינשינים

בנות קומונת בית רות מחופשות לאווטאר
בנות קומונת בית רות מחופשות לאווטאר

גם השנה, השקיעו רבות קומונות שנת השירות של התנועה הקיבוצית הפזורות בכל הארץ בתחפושות לכבוד פורים קבוצתיות והרהיבו ביצירתיות שלהן. את העין תפסה במיוחד תחפושת האווטאר של בנות קומונת בית רות, כפר לנערות בסיכון. כל הכבוד!

תודה גדולה לעופר רימון ממחלקת שנת שירות שמרכז בנאמנות את התמונות מדי שנה. לחצו כאן לצפייה באלבום המלא של תחפושות קומונת שנת השירות בפורים 2023


פייסבוק התנועה

"זו זכות שלא הבנתי איך בכלל זכיתי בה"

בשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה דו"ח ביקורת שני בסוגיית הטיפול בחיילים הבודדים בצה"ל שמצא כי 95% מהחיילים הבודדים המשרתים בצהייל לא מצליתים להתקיים מהמשכורת שהם מקבלים. במגזין 'לאישה' ניצלו זאת לראיון עם האחת והיחידה - יעל אייזנר, מנהלת התכנית לאימוץ חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית , שהסבירה למה אימוץ בקיבוץ זו החבילה המלאה
אייזנר. עכשיו גם קוראות 'לאישה' יודעות שמדובר באשת חיל
אייזנר. עכשיו גם קוראות 'לאישה' יודעות שמדובר באשת חיל

אייזנר שוחחה עם כתבת המגזין דינה חלוץ וסיפרה לה כיצד הגיעה לתפקיד זה, על היתרונות של מגורים בקיבוץ עבור חיילים בודדים, כיצד לדעתה צה"ל יכול לשפר את התנאים עבור אותם חיילים וחיילות ומדוע היא לא מתחברת לכינוי "האמא של החיילים הבודדים". בנוסף היא הבטיחה: "ככל שחייליםירצו, נמצא להם מקום בקיבוצים. אמנם הקיבוצים נמצאים היום בפריחה מטורפת וחסרות בהם דירות, אבל לאחרונה קיבלנו תרומה גדולה מאוד מקק״ל לשיפוץ בתים לחיילים בודדים: 4 מיליון ש"ח לקיבוצים בעוטף עזה ועוד 10מיליון בגליל ובנגב. 28 קיבוצים יקבלו חצי מיליון ש"ח כל אחד, לשיפוץו לקליטת חיילים. זהו אחד ההישגים הגדולים שלי בתפקיד".

לחצו כאן לקריאת הראיון המלא עם יעל אייזנר בעיתון 'לאישה'


באנר אורזים סלים לפסח באהבה

הקיבוצים לא עמדו מנגד!

בתחילת פברואר העבירה עמותת "לא עומדות מנגד", המסייעת לנשים במעגל הזנות, בקשה לתנועה הקיבוצית לתרומת משלוחי מנות משמחים לקראת חג הפורים עבור הנשים שמטופלות דרך העמותה. תוך יומיים בלבד התנדבו כעשרה קיבוצים מרחבי הארץ לשמח את הנשים ושלחו חבילות שכללו דברי מתיקה ומוצרי טיפוח
ילדי וילדות חברת הנעורים בגן שמואל אורזים משלוחי מנות עבור עמותת לא עומדות מנגד
ילדי וילדות חברת הנעורים בגן שמואל אורזים משלוחי מנות עבור עמותת לא עומדות מנגד

"לא עומדות מנגד" הינה עמותה שהוקמה באמצעות קבוצת פייסבוק ובה מתנדבות אלפי נשים המעניקות סיוע מעשי, רגשי וחומרי לשורדות זנות. הקהילה מונה עשרות אלפי חברות וחברים, משמשת כגשר בין נשים מתנדבות לשורדות זנות, ומהווה קבוצת תמיכה ומרחב בטוח לאותן נשים להשמיע את קולן הייחודי. מבין הקיבוצים שהתנדבו לשמח במשלוח מנות את הנשים ניתן למנות את אושה, כפר המכבי, אליפז, גן שמואל, נצר סרני, רביבים ו"חוות אייל", חווה אקולוגית טיפולית בקיבוץ רמת רחל. לאור התנדבותם למיזם זה, יקבלו הקיבוצים התורמים הרצאות הסברה מהעמותה בנושא, לטובת העלאת מודעות והורדת חסמים.

שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים של התנועה הקיבוצית: "נושא הזנות מצוי פעמים רבות בתחתית סדר העדיפויות, ושיתוף הפעולה הזה היווה הזדמנות לייצר היכרות טובה יותר עם המציאות בשטח ומנוע להתנדבות קהילתית שיכולה לסייע לאותן נשים לצאת מהמעגל בו הן לכודות ולפתוח דף חדש. אני מודה לקיבוצים על ההתגייסות המהירה ומחממת הלב".

דוגמא נוספת לקיבוץ שמקיים פעילות התנדבותית בנושא חשוב זה הוא מעגן מיכאל שעושה זאת כבר ארבע שנים. בקיבוץ אימצו את עמותת "הופכות את היוצרות" שמאפשרת לנשים שנקלעו למעגל הזנות ללמוד מקצוע כמו תפירה, גרפיקה ועוד, ולמעשה מעניקה לנשים אלה תקווה ויציאה לדרך חדשה בחיים. העמותה מתפעלת בתים חמים בתל אביב ובחיפה שאליהם מגיעות הנשים ללמוד ולקבל תמיכה וארוחות חמות. במסגרת הפעילות ההתנדבותית של מעגן מיכאל עם העמותה, מדי שבוע מבשלות ומבשלים כ-30 מתנדבות ומתנדבים מזון טעים ומזין עבור הבית החם של העמותה בחיפה, אליו הם גם משנעים את המזון.


באנר מרכז קליטה

אורזים סלים באהבה לקראת פסח

במסגרת המיזם המשותף לתנועה הקיבוצית ולתנועת הקיבוץ הדתי יאספו מוצרי מזון יבש ותרומות כספיות בקיבוצים ברחבי הארץ לטובת אריזת סלי מזון ורכישת מנות מבושלות לחג הפסח עבור עמותת צדקה, בתי תמחוי, שורדי שואה, שוהות במקלטים לנשים מוכות ועוד
אורזים סלים באהבה לקראת פסח

הערבות ההדדית והדאגה החברתית לכך שכל מי שרוצה לקיים סדר פסח כהלכתו גם יוכל לקיימו מבחינה כלכלית הוא הבסיס ליוזמה "סלים באהבה", שהינו מיזם קהילתי משותף לתנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי. היוזמה החלה לפני כשלוש שנים, עם פרוץ מגיפת הקורונה שכפתה את ביטול סדרי פסח הקיבוציים המשותפים בהם נהגו לארח קיבוצים רבים משפחות ובודדים מעוטי יכולת או עריריים. הרעיון היה לייצר חלופה לכך בצורת תרומת סלי מזון יבש שיאפשרו לאלו שהתארחו בעבר בקיבוצים לקיים את חג הפסח כהלכתו, תוך שימוש במוצרים היבשים. 

במסגרת המיזם יאספו לקראת חג החירות תרומות של מוצרי מזון יבש ותרומות כספיות בקיבוצים ברחבי הארץ, והוא מאפשר כר רחב של התנדבות קהילתית לטובת קידום היוזמה, הן של ילדים וצעירים והן של מבוגרים. ניתן להתנדב במגוון תחומים: איסוף מוצרים יבשים, תרומה כספית, ארגון המארזים ואריזת הסלים, שינוע וחלוקה. בעזרת התרומות הללו יארזו סלי מזון ויירכשו מנות מבושלות עבור עמותות צדקה שמסייעות למשפחות מעוטות יכולת, בתי תמחוי, שורדי שואה, שוהות במקלטים לנשים מוכות ועוד.

שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים, מרכזת מטעם התנועה הקיבוצית את הפעילות, והיא תסייע בחיבורים בין הקיבוצים שהתנדבו לתרום לנקודות אליהן יועברו התרומות, וכמו כן תחבר את המתנדבים לצרכים השונים. לדברי שיר "מאז ומתמיד היוו הקיבוצים דוגמא ומופת לעשייה חברתית משמעותית ותרומה לחברה הישראלית במגוון תחומים. לצערי, משנה לשנה אנו עדים לכך שהצרכים בשטח רק הולכים וגדלים ולכן יש ביקוש לכמות גדולה של סלי מזון ותרומות לחג על מנת שכמה שפחות אנשים יישארו ללא ארוחה בחג. נשמח לכמה שיותר מתנדבים".

מעוניינים להתנדב במיזם? הירשמו כאן: https://did.li/JrM5q
לפרטים נוספים - מוזמנים לפנות לשיר גורן: 053-4440534, shir@tkz.co.il


פייסבוק התנועה

טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה

טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה

השנה ייערך הטקס בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים ו-75 שנה למלחמת השחרור ולעצמאות ישראל, ויתקיים במועד מוקדם מהרגיל - יום חמישי כ"ט ניסן תשפ"ג, 20.04.23, באנדרטה לחללי הקיבוצים שביער הקיבוצים.

15:30: מפגש משפחות שכולות -  מפגש עם נציגי אגף משפחות והנצחה, ארגון יד לבנים וסניף יד לבנים הקיבוצי. התכנסות ב'מרכז תרבות', מועצה אזורית מגידו.
17:00: התכנסות באתר ההנצחה - הסבר והדרכה על האנדרטה והאזור.
17:30: תחילת הטקס
19:00: סיום משוער

אנא אשרו השתתפותכם עם רבקה: 050-7309653 | www@tkz.co.il. משפחות הזקוקות לסיוע בהגעה ולפרטים נוספים - מוזמנות לפנות אלינו.


באנר ביטוח חקלאי

שילוב כדרך חיים

בחודש האחרון הוקם פורום "שילוב לחיים" עבור מנהלות ומנהלי בתים לחיים/מרכזים תעסוקתיים ושיקומיים לאנשים עם מוגבלות בקיבוצים במטרה לאפשר שיתוף והפרייה ולייצר בכך מאגר של מידע וידע בתחום השילוב הקהילתי והחיבורים לקהילת הקיבוץ בה הבית ממוקם. בסוף החודש יתקיים מפגש ההשקה של הפורום בבית התנועה הקיבוצית
שילוב כדרך חיים

התפיסה המקובלת כיום בישראל היא כי הדבר הנכון עבור אנשים עם מוגבלות הוא מגורים ושילוב בתוך הקהילה, ככל אדם אחר. תפיסה זו עולה בקנה אחד עם תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה" שמובילה התנועה הקיבוצית, הנשענת על מרכיבי הזהות הקיבוציים-קהילתיים, ובכללם מעורבות בחברה. ברוח זו, קמו בשנות ה-80 בתים לחיים במספר קיבוצים, ובשנים האחרונות תפס מיזם זה תאוצה והוקמו עוד ועוד בתים מסוג זה בקיבוצים שונים. בית לחיים מאפשר השתלבות ממשית של דייריו בחיי הקהילה - בחברה, בתעסוקה, בתרבות ובפנאי. שילוב זה מאפשר העצמה אישית לדיירים ולדיירות, לצד תחושת ערך ומשמעות לקהילה.

אגף צעירים ומעורבות בחברה יחד עם אגף חברה וקהילה מעודדים את הקמת הבתים לחיים, ומלווים את תהליכי קבלת ההחלטות בקיבוץ ואת הקשר עם הגורמים המפעילים ועם משרד הרווחה. בחודש האחרון הוקם פורום "שילוב לחיים" עבור מנהלות ומנהלי בתים לחיים/מרכזים תעסוקתיים ושיקומיים לאנשים עם מוגבלות בקיבוצים, ואנשי קשר מהקיבוצים. מטרת הפורום לאפשר שיתוף והפרייה בין משתתפי הפורום ובכך לייצר מאגר של מידע וידע בתחום השילוב הקהילתי והחיבורים בין הבית לחיים/המרכז התעסוקתי/השיקומי לקהילת הקיבוץ בה הבית ממוקם. 

ביום שלישי, ה-28.3, בשעה 09:00, יתקיים המפגש הראשון של הפורום בבית התנועה הקיבוצית ביקום. במסגרת המפגש תתקיים פעילות למידת עמיתים והרצאה של גיל דרייפוס (אב לשני ילדים עם שיתוק מוחין) "לבחור נכון", שיספר על חשיבות השילוב מנקודת מבט אישית, תוך התייחסות למשמעות הבחירות שלנו בחיים. "בית לחיים הוא דרך מעולה לתרום לחברה הישראלית וגם לזו הקיבוצית. החשיפה לאוכלוסיות שלרוב לא נוכחות אצלנו בקיבוצים היא תרומה משמעותית למגוון ולתחושת המסוגלות והגאווה הקיבוצית", אומר עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית.


באנר משקארד

איך עוברים מכיתה י"ב ל"צעירים" בצורה החלקה והמיטבית ביותר?

ביום שלישי בערב, בשיא חגיגות פורים בקיבוצים השונים, קיים הפורום הארצי למובילי ומובילות תחום הצעירים בקיבוצים את המפגש השני שלו לשנת 2023 שעסק במעבר מי"ב לוועדת הצעירים. המפגש נוצר בשיתוף פעולה בין אגף צעירים ומעורבות בחברה לאגף חינוך והשתתפו כ-50 מובילי.ות ועדות צעירים, מנהלי ומנהלות חינוך וצוותי חינוך בקיבוצים השונים
מפגש הפורום הארצי למובילי תחום צעירים בקיבוצים

בשנים האחרונות, הצעירים מעידים כי תחושת השייכות שלהם בתוך הקיבוץ מגיעה לנקודת משבר ברגע שהם מסיימים את התיכון ומתחילים את השלב הבא בחייהם. מערכת החינוך הקיבוצית עוטפת אותם לאורך השנים, וכאשר הם מסיימים את כיתה י"ב יש ציפייה שהם ישתלבו באופן ישיר בחיי הקהילה, אך ברוב המקומות אין מי שיכווין אותם ויסייע להם בשמירה על תחושת השייכות והכנה לחיים הבוגרים בתוך הקיבוץ.

במפגש, שהתקיים בשיתוף פעולה בין רשת הצעירים של התנועה לבין אגף חינוך, דנו המשתתפים בשלבים ובתהליכים שיש לקיים עם שכבת י"ב לקראת יציאתם ממערכת החינוך הבלתי פורמלית וכניסתם לאחריות ועדת צעירים. המפגש עסק בשאלות מתי נכון להתחיל את התהליך, מי נכון שיוביל אותו, מי השותפים לכך בתוך הקיבוץ ואיך דואגים שתחושת השייכות לא תיסדק.

דליה אונר, יועצת במערך ההדרכה של אגף חינוך, דיברה על תהליך המעבר ועל השוני באיך שהוא מתבטא בין צעיר לצעיר. דליה שיתפה ברעיונות שונים כיצד "לרכך" את הפרידה ואיך להכין את הצעירים לחיים הבוגרים בקהילה. בהמשך המפגש, מוריה איילון שחר ממחלקת ביטחון ואורי פלד נקש, מנהל החינוך החברתי קהילתי באגף חינוך, נתנו רעיונות לפעולות וכלים פרקטים למה שאפשר לקיים לאורך שנת הפרידה ולאחריה. בסיום המפגש התחלקו כולם לחדרי דיון לשמוע מה קורה בקיבוצים השונים, האם וכיצד מתקיים חיבור בין מערכת החינוך לבין ועדת הצעירים ומה כל אחד לוקח מהמפגש.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה