דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

היכרות עם יו"ר רשות המים החדש – האם נמצא בן ברית? איך להיערך בקיבוץ לקראת פתיחה של שנה חינוכית חדשה ושביתה אפשרית. מיהו הקיבוצניק שישחק בליגת האלופות בכדורגל של אירופה? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
בית אקשטיין
 25/08/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

צבר של ציונות

בעיניים נוצצות מהתרגשות, בשמחה ובחשש מה, הגיעו השבוע כ-200 עולים חדשים, חניכי גרעיני צבר של תנועת הצופים לביתם החדש בשבעה קיבוצים, לקראת גיוסם לצה"ל. הם יזכו להתאקלמות של שבוע לפני שייצאו לגדנ"ע, יקבלו צווים ראשונים ויתגייסו לצה"ל כחיילים בודדים החל מאמצע חודש נובמבר. יעל אייזנר: "זו הציונות בת ימינו ללא מרכאות וללא ציניות"
גרעין צבר בבית זרע. צילום: שרון טריבלסקי
על גג העולם - גרעין צבר בבית זרע. צילום: שרון טריבלסקי

חניכי תכנית גרעין צבר עוברים מיונים ארוכים, סמינרים בחו"ל, ראיונות ועוד כל זאת במטרה להכינם ככל האפשר למציאות הישראלית, הקיבוצית והצבאית. הם מגיעים חדורי מוטיבציה "לעשות עלייה", להתגייס לצבא ולשרת את המדינה שלחלקם זו הפעם הראשונה להיות בה. חברים וחברות אחרים, שהם או הוריהם נולדו בארץ אך בחרו לחיות בחו"ל, מרגישים בכל זאת את הצורך העמוק לשרת ולתרום למדינת ישראל. הם ייקלטו בישראל ויתאקלמו כשבוע ימים לפני שייצאו לגדנ"ע, יקבלו צווים ראשונים ויתגייסו לצה"ל כחיילים בודדים החל מאמצע חודש נובמבר – ועד סוף דצמבר כולם כבר יהיו חיילי צה"ל על מדים.

בקיבוצים הקולטים - ניר יצחק, אורים, חצור, בית זרע, רגבה, גזית ושדה אליהו - עושים כבר חודשים ארוכים הכנות. בכל הקיבוצים הללו זה לא מחזור ראשון של גרעיני צבר והרכזים כבר "משופשפים", ובכל זאת, כפי שהיטיב לבטא את תחושותיהם אילן יוסף - הרכז מניר יצחק, שזה לו הגרעין השמיני כרכז: "אני מתרגש ממש. אם לא הייתי מתרגש - לא הייתי כאן. בכל פעם זו כמו הפעם הראשונה".  

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית: "אני מצדיעה לקיבוצים הקולטים, לקבל גרעין צבר,  ועשרות עולים חדשים הבייתה לבית הקיבוצי זו הציונות בת ימינו ללא מרכאות וללא ציניות. המפעל הציוני האדיר הזה מצריך עבודה והשקעה רבה, תוך תשומת לב ומעורבות קהילתית של הרבה מאוד אנשים, אבל אין סיפוק גדול מזה.


באנר פסגת צעירי וצעירות בקיבוצים ה-3

היכרות עם יו"ר רשות המים החדש –
האם נמצא בן ברית?

כחודשיים לאחר כניסתו לתפקיד ולבקשתו, התקיימה בשבוע שעבר פגישת היכרות של מזכירות התאחדות חקלאי ישראל עם יו"ר רשות המים החדש יחזקאל (חזי) ליפשיץ. לפגישה הצטרפו גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ורכז תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית, חיים חבלין
ליפשיץ (במרכז התמונה) בשיחה עם מזכירות התאחדות חקלאי ישראל. מצדדיו: ניר מאיר, עמית יפרח ואבו וילן
ליפשיץ (במרכז התמונה) בשיחה עם מזכירות התאחדות חקלאי ישראל. מצדדיו: ניר מאיר, עמית יפרח ואבו וילן

בפגישה הציג ליפשיץ את עצמו ופירט את ה"אני מאמין" שלו בנושא החקלאות – הוא אמר כי הוא רואה חשיבות גדולה לקיומו של הענף, וחושב שהוא חלק בלתי נפרד מהביטחון התזונתי ומסייע לסילוק הביוב המטופל ולשמירה על השטחים הפתוחים. לדבריו, בכל חופשה משפחתית הוא דואג לקחת את ילדיו לראות במו עיניהם את החקלאות – בין אם זה לעלות על אפרון במטע תמרים, או להיכנס לחממה ולראות מהיכן העגבנייה צומחת. בנוסף, הדגיש שבתקופה הקרובה תעלה לדיון העלייה בתעריפי המים לחקלאות וברור לכולם שצריך להגיע למתווה מוסכם. עוד אמר יו"ר רשות המים החדש לאנשי התאחדות חקלאי ישראל כי על החקלאים לנסות לגוון את סל הגידולים, כדי לפזר את הסיכונים.

ניר מאיר הזהיר מכך שעלות הייצור של התוצרת החקלאית היא נגזרת של עלות גורמי הייצור, ושמחיר המים הוא גורם מכריע בעלויות הייצור. "ייקור המים לחקלאות ייקר בהכרח את עלויות הייצור ויפגע אנושות ברווחיות החקלאים", הזהיר מאיר. כמו כן הזהיר כי "המדינה משקיעה הון עתק בטיהור הקולחין לחקלאות, ובמידה ולא יהיה כדאי לעשות חקלאות בנגב תצטרך המדינה להשקיע כספים רבים כדי להחזיר את המים המושבים לים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, סיכם: "שמחנו על ערוץ התקשורת הפתוח, וסיכמנו שמדי פעם חזי יגיע למזכירות כדי לעדכן את חברי המזכירות בפעילויות של רשות המים".


באנר כנס החקלאות הקיבוצית ה-1

היערכות לקראת פתיחה של שנה חינוכית חדשה ושביתה אפשרית

זמני סיום הקיץ מביאים עמם התחלות חדשות. הפעם, פתיחת השנה מזמנת לנו, לצד ההתרגשויות וההיערכות המוכרת, לא מעט סימני שאלה וחוסר וודאות בהתייחס לפתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר. אגף חינוך של התנועה הקיבוצית עם מספר המלצות לאיך לתת ודאות לקהילה, להורים, לילדים ולצוותים בתקופה זו
לוגו אגף חינוך

זמני סיום הקיץ מביאים עמם התחלות חדשות. רחש ההתארגנות במערכות החינוך נשמע למרחוק, המשפחות נמצאות בחופשה וצוותי החינוך עמלים לקראת פגישה מחודשת עם קבוצות חדשות, צוותים חדשים, הסדרת הסכמים וחוזים נחתמים על ידי הורים. הפעם, פתיחת השנה מזמנת לנו, לצד ההתרגשויות וההיערכות המוכרת, לא מעט סימני שאלה וחוסר וודאות בהתייחס לפתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר. כולנו מכירים את הדיונים על השביתה האפשרית, את ההודעה שהתקבלה אצל גננות גני משרד החינוך ובה ההנחיה שהן לא תוכלנה להגיע לימי ההיערכות ולא יוכלו לעבוד לפני פתיחת הלימודים הרשמית, וחלקן כבר הודיעו על כך להורים ולמנהלות.

על מנת לתת ודאות לקהילה, להורים, לילדים ולצוותים, מומלץ לכנס את השותפים בקיבוץ ולקיים דיון אשר יעסוק בשני רבדים - הקהילתי והחינוכי לפי יחידת הגיל. בציר החינוכי, אנו ממליצים על קיומו של דיון מקצועי המשתף את ההנהלה הפעילה של החינוך, מנהלי המערכות, צוותים חינוכיים, יועצים ומדריכות של המערכות. בציר הקהילתי, אנו ממליצים על קיומו של דיון בהשתתפות הנהלה פעילה, הנהלת קיבוץ, ועדת חינוך, תרבות ורווחה. 

הדיון הינו בסיס ועוגן להיערכות מערכתית, על מנת להשלימו יש להנגיש את תהליך קבלת ההחלטה וההיערכות אליה. אנו מוצאים חשיבות רבה בהתנהלות משתפת אשר מאפשרת בהירות, שקיפות ושיתוף של הקהילה, יוצרת וודאות ומחזקת את האמון בין ההורים ומערכות החינוך. אנו ממליצים לקיים את דיוני ההערכות בהקדם האפשרי ומזמינים להתייעץ איתנו ועם מערך ההדרכה בכל התלבטות, אתגר או סוגיה שעולה.


באנר משקארד

שנת שירות – חווית חיים

טור מיוחד של אלה וגיא שיפמן שמסיימים בימים אלה את ההתנדבות בשנת השירות של התנועה הקיבוצית – "הייתה לנו את הזכות לעשות שנת שירות בתנועה הקיבוצית, לתרום לעשות טוב למישהו אחר ולקבל המון בחזרה"
שנת שירות – חווית חיים
אלה שיפמן (משמאל) עם חברות וחברי הקומונה של בבית אקשטיין

נתחיל מהסוף - התחלנו את השנה מאוד נרגשים ומלאי ציפייה לשנה של עשייה ונתינה, ועם כל הקשיים בדרך – זו היתה תקופה שעלתה על כל הציפיות.

בקיבוץ גדלנו על הערכים של השנת שירות – תרומה לחברה בישראל,  נתינה לאחר, עשייה, חיים משותפים בדרך כזו או אחרת וכמובן על חברות. כל אלו הובילו אותנו, כמו רבים אחרים בקיבוץ ובקיבוצים אחרים, כבר מגיל צעיר להבנה שאנחנו לא הולכים לפספס את החוויה הזאת. כמובן שגם חברים בוגרים מאתנו שסיימו את שנת שירות מאוד המליצו לנו לחוות אותה.

במהלך השנה הדרכנו, כיוונו, צחקנו ונהנינו עם ילדים או דיירים שחיפשו בדיוק את החום, האהבה והתמיכה שלנו. הייתה לנו את הזכות לעשות שנת שירות בתנועה הקיבוצית, לתרום לעשות טוב למישהו אחר ולקבל המון בחזרה, עם זה החיוך, המילה טובה והחיבוק החם של הקומונה או החניכים שלנו ביום קשה או עם זה החוויות, הטיולים והידע שצברנו השנה, והכי חשוב היציאה מהבועה של הקיבוץ שהייתה כל כך חשובה. התפתחנו ,התבגרנו, למדנו, והתחשלנו השנה ואנחנו כל כך שמחים שחווינו את החוויה הזאת. אנחנו הולכים להמשיך לקטוף את הפירות שלה גם בעוד הרבה שנים ולהגיע יותר מוכנים לצבא ולחיים בכלל.


באנר ביטוח חקלאי

מתחילים שנת שירות - עכשיו תורנו לתרום

יובל רייכמן, שהתחילה לאחרונה את שנת השירות בכפר הנוער אשל הנשיא, בטור מיוחד על הציפיות, החששות, ולמה בכלל להתנדב למען החברה שנה לפני הגיוס
עכשיו תורנו לתרום
קומונת אשל הנשיא. יובל, רביעית מימין

אני יובל, נולדתי ואני גרה בקיבוץ גליל ים ולמדתי בבית הספר חוף השרון. בשבוע שעבר התחלתי את שנת השירות שלי בכפר הנוער אשל הנשיא. הרצון לצאת לשנת שירות היה קיים אצלי עוד מתחילת דרכי בחטיבה ובתיכון, ידעתי על האפשרות לשנה כזו מאחיי הגדולים ומהשיח בסביבתי של בוגרי בית הספר שיוצאים לשנת שירות. זאת היתה שנה שידעתי שארצה לעשות. עם המעבר לתיכון, השיח על השנה השלישית נהיה נושא מדובר ומלומד בבית ספר, ארגנו לנו פעילויות בנושא שהיו חלק בלתי נפרד מהתוכן המועבר לנו בשנות התיכון, כבר מכיתה י׳.

התחושות לקראת השנה החדשה מעורבות - מצג אחד ציפיות והתרגשות ורצון להתחיל ומצד שני חשש מהלא מוכר, מהיכולת להתמודד עם מצבים חדשים, לצאת מהפינה הנוחה של הבית המוגן, להכיר את בני הקומונה החדשים ולהצליח במשימת הליווי של החניכים. אני מצפה שהשנה תהיי מוצלחת, משמעותית, מהנה, מאתגרת, מלמדת, חווייתית, שונה ומיוחדת.

היציאה מהבית אל מקום חדש ולא מוכר חדשה שלי, ולכן יודעת שתהיה גם מפחידה, לפחות בהתחלה, לחוצה, עמוסה ולא פשוטה, ואני מקווה שאצליח לעמוד בקשיים, להתגבר עליהם ולגדול מהם. אני מתרגשת להתחיל אותה, להכיר את המקום, העובדים והצוות, לפגוש את החניכים שאיתם אעבוד, לעבור איתם תהליך משמעותי ומעצים, לחיות ביחד עם חברי לקומונה בהרמוניה וכיף.


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע:
הקיבוצניק שישחק עם האלופות של אירופה

נטע לביא מניף אגרופים (בקדמת התמונה, מעט משמאל). צילום: מכבי חיפה, ראובן כהן מאתר האינטרנט של הקבוצה
נטע לביא מניף אגרופים (בקדמת התמונה, מעט משמאל). צילום: מכבי חיפה, ראובן כהן מאתר האינטרנט של הקבוצה

ביום שלישי העפיל מועדון הכדורגל של מכבי חיפה לליגת האלופות של אופ"א (איגוד התאחדויות הכדורגל האירופיות) בפעם השלישית בתולדותיו. זו הפעם השישית בסך הכל שקבוצה ישראלית מעפילה למפעל, שנקרא בעבר "גביע אלופות אירופה למועדונים", מאז נוסד בעונת 1992/3. הירוקים מחיפה עשו זאת לאחר משחק חוץ קשה בבלגרד מול אלופת סרביה "הכוכב האדום" ולאחר שהדיחו קודם לכן את אלופת יוון ואלופת קפריסין בסדרת משחקים מעוררת התפעלות.

קפטן הקבוצה הוא הקשר האחורי נטע לביא מקיבוץ רמת השופט, שהיה המצטיין בשורות הקבוצה במשחק ההעפלה ובלט גם במשחקים הקודמים, לאחר שחווה עונה פחות מוצלחת בשנה שעברה בה התאושש מפציעה קשה. יחד עם נטע משחק בקבוצה גם הבלם עופרי ארד מהחותרים שישב על הספסל. 

נטע ועופרי - גאים בכם מאוד, בשבילנו אתם תמיד בליגת האלופים!


פייסבוק התנועה

ממלאי וממלאות תפקידים בואו גם אתם לזום לשם קידום האומנה בקיבוצים - משימה חברתית-משפחתית

 מפגש זום לממלאי וממלאות התפקידים בקיבוצים בנושא קידום האומנה

בחודשים האחרונים חבר אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית לעמותות 'אור שלום' ו'מטב' על מנת לקדם את נושא האומנה בקיבוצים. שיתוף הפעולה נוצר לאחר המפגש בנושא אומנה ואירוח ילדי פנימיות שהתקיים לפני מספר חודשים, בהובלת אגף חברה וקהילה ואגף צעירים ומעורבות בחברה, לחברי התנועה הקיבוצית. במהלך המפגש הציגו עמותת אור שלום ומטב לתנועה הקיבוצית נתונים קשים, לפיהם, בכל רגע נתון ממתינים כ-70 ילדים חילוניים למשפחת אומנה שתעניק להם בית ותפתח עבורם את הלב.

לאור הצורך הרב, יזם אגף צעירים ומעורבות בחברה מהלך לעידוד האומנה בקיבוצים. צוות האגף והעמותות פונים לבעלי תפקידים בהנהלות קיבוצים במרחב הגאוגרפי בו יש חוסר מהותי במשפחות אומנה על מנת לקבל את ברכתם לקידום האומנה ותמיכתם בהפצת חומרים מקדימים בנושא בקרב חברי הקיבוצים וקיום ערבי חשיפה בקיבוצים, אשר מתוכננים להתקיים לאחר חגי תשרי. לאחר ערבי החשיפה הללו יקודם הנושא בקיבוצים נוספים ובשיתוף פעולה גם עם מועצות אזוריות מסוימות.

ממלאי וממלאות התפקידים בקיבוצים מוזמנים ומוזמנות למפגש זום בנושא קידום האומנה, שיתקיים ביום חמישי ה-15.9, בין השעות 10:00-11:30, בו ינתנו דגשים מקצועיים יחד עם דוגמא אישית של משפחה אומנת, אשר תספר על המסע לאומנה, האתגרים והמורכבויות של גידול ילד במשפחת אומנה בקהילה קיבוצית יחד עם נקודות החוזקה של סביבה תומכת והמקומות בהן הקהילה יכולה להשתלב במסע המשפחתי. ההשתפות מותנית בהרשמה מראש.


באנר אפיקים לשירות הציבורי - מחזור ד'

הללויה על הכל

בשבוע שעבר נערך המחזור השלישי של מחנה "הללויה" שהתקיים בכפר גלים ונעל את מחנה הקיץ הבינלאומי והרב-תרבותי הגדול ביותר לבני נוער, בהשתתפות מאות צעירים וצעירות מכל העולם
הללויה בבת גלים

החום והלחות של חודש אוגוסט ומבצע "עלות השחר" לא הרתיעו כ-200 חניכים מישראל, אורוגוואי, ברזיל, ניו זילנד, אוסטרליה, הולנד, אוקראינה ורוסיה  ועוד – שהתקבצו בשבוע שעבר בכפר הנוער "כפר גלים" לפתיחת מחנה הקיץ המסורתי "הללויה" מבית WeKibbutz, בסימן "מנהיגות בינלאומית צעירה". המחנה הוא רק חלק ממגוון הפעילויות אותן ערכה ועורכת תנועת "הבונים-דרור" במהלך הקיץ. בתחילת החודש קיימה התנועה מחנה נוסף בישראל, בכפר הנוער "נחלת יהודה", ועוד קודם - מחנה בינלאומי בהונגריה. סה"כ השתתפו בפעילויות הקיץ – מעל ל-600 חניכים וחניכות מכל רחבי העולם.

במשך שבוע שלם בפנינה הירוקה שבמועצה האזורית חוף הכרמל, נחשפו נציגי המדינות השונות (בני 14 עד 18) לתרבויות חדשות, יצרו דיאלוגים המקדמים פלורליזם וסובלנות, אימצו כלים וגישות למנהיגות צעירה ומשפיעה והבטיחו לפעול יחד למען עתיד טוב יותר, בתחומי הקיימות והאקלים, המדיניות והחברה. כל זאת לצד פעילויות גיבוש מהנות לנוער. השנה, בסימן העלייה מאתיופיה והמלחמה באוקראינה התארחו במחנה עולים חדשים מאיבים שבמועצה האזורית שער הנגב ועולים חדשים ופליטים שהגיעו ארצה בעקבות המלחמה.

ביום שני שעבר הגיעו לבקר במחנה ראשי הארגונים השונים הלוקחים חלק במיזם הללויה: יעקב חגואל - יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והיו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, חנה פריזן – יו"ר החוויה הישראלית, הדס דניאלי ילין – המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, אסיף אייזק - ראש המועצה האזורית המארחת, חוף כרמל, עמוס רבין - יו"ר חבצלת, שרית הנדקנופף – מנכ"לית המחלקה לישראל ואנטישמיות בהסתדרות הציונית, גיא אדן – סמנכ"ל החוויה הישראלית ואילנית קורצ'ה – מנהלת אגף בחוויה הישראלית.


באנר ביטוח חקלאי

הזמנה לישיבת מועצת התנועה הקיבוצית (4/2022)

לוגו מזכירות התנועה הקיבוצית

תתקיים ביום חמישי י"ט באלול תשפ"ב, 15.9.2022, בשעה 09:00 - במשמר העמק.

על סדר היום

  1. אישור פרוטוקול מועצה 3/2022  מיום 28.7.2022
  2. ממועצה למועצה
  3. הקמת קיבוץ חדש
  4. דו"ח ועדת ביקורת 2020-22 (קראו את הדו"ח)
  5. הקמת ועדת בחירות (קראו את דברי ההסבר)
  6. 100 למשמר העמק

מזכירי הקיבוצים/מנהלי הקהילות מתבקשים לוודא את השתתפותם של  צירי/נציגי הקיבוץ במועצה, המהווה, כידוע, את "אסיפת הקיבוצים" על כל המשתמע מכך. להזכירכם, כציר במועצה מטעם קיבוץ יכול לכהן רק מי ששמו מופיע בפנקס החברים של אותו הקיבוץ. 


באנר משקארד

חדשנות זה העתיד -
האם המפעל שלכם כבר נמצא שם?

איגוד התעשייה הקיבוצית מוביל קורס פורץ-דרך להכשרת מובילי חדשנות ומנהלי חדשנות מקצוענים במפעלים. הצטרפו עוד היום לקורס, הפתיחה ב- 6/9 ונותרו מקומות אחרונים
קורס פורץ-דרך להכשרת מובילי חדשנות ומנהלי חדשנות מקצוענים במפעלים

חדשנות היא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של העסקים בכלל והתעשייה בפרט, אבל איך עושים זאת נכון? איך מובילים תהליכי שינוי וחדשנות בתוך הארגון, כך שיגיעו לתוצאות הרצויות? בעקבות זיהוי צורך מהשטח, עבדו באיגוד התעשייה הקיבוצית על בניית קורס החדשנות המעמיק והמקיף ביותר בישראל.

הקורס מיועד למובילי חדשנות, מנהלי חדשנות, מנהלי שיווק, ומנהלי פיתוח עסקי בתעשייה, יכלול 11 מפגשים דו-שבועיים שיתקיימו במשך 6 חודשים ויכשיר את דור העתיד של מובילי החדשנות בתעשייה ובארגונים כלכליים. הקורס יתקיים בקיבוץ אייל.

עלות: 8200 ש"ח

לפרטים והרשמה: לחצו כאן


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 
 

הוספת תגובה חדשה