דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ועדת הכספים דורשת מרשות המים לדחות את השימוע על העלאת מחירי המים לחקלאות: "זה נראה כמו מחטף"

בדיון דחוף שהתקיים ביום שני בוועדת הכספים של הכנסת, החליטה הוועדה פה אחד לדרוש מרשות המים לדחות לאלתר את השימוע, לפחות עד חודש מרץ. למרות דרישת הוועדה, רשות המים פרסמה כי דחתה את השימוע לראשון בפברואר, אך מנהל רשות המים התחייב כי רק יקבלו את עמדות הציבור ויקיימו את החלטת ועדת הכספים במלואה
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הדיון בוועדה התקיים ביוזמת ח"כ עמיחי שיקלי (הליכוד) ולבקשת יו"ר "מים לישראל", איתן ברושי, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן. כזכור, לפני מספר שבועות אישרה מועצת רשות המים את המלצות רשות המים ומשרד האוצר בדבר תעריפי היעד למטרת מים לחקלאות ("דוח שמרת") לפיהן התעריף שהחקלאים משלמים בגין המים השפירים שהם צורכים יעלה בהדרגה בעשרות אחוזים. בפתח הישיבה אמר ח"כ שיקלי, כי "ההחלטה ליישם את "דו"ח שמרת" ולהעלות את תעריפי המים לחקלאות בעשרות אחוזים תנחית מהלומה כבדה על חקלאי ישראל ותהפוך את מדינת ישראל למדינה שמשיתה את מחירי המים הגבוהים על חקלאיה באירופה. אני באופן אישי מוטרד מהעניין שבין ממשלות מנחיתים מהלומה כזו, אני מאמין בשוק חופשי ותחרות אבל אי אפשר לומר לחקלאים צאו ותתחרו ומצד שני לתת להם את מחירי המים הכי גבוהים שיש. יש לאפשר לממשלה הנכנסת לגבש את המדיניות שלה ולהתוות אותה. תודה מקרב לב ליו״ר ועדת הכספים משה גפני שהתגייס מיד כשפנינו והוביל את הדיון ביד רמה ותוך דאגה כנה לחקלאים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התרעם על החלטת רשות המים: "העלאת מחירי המים לחקלאות זוהי קביעת מדיניות שלא יכולה להיעשות אם אין את הגוף המדיני שיקבל את ההחלטה ויישא באחריות, אנחנו נמצאים בין מממשלות, ממשלה שעוזבת ואחת שנכנסת בקרוב. לכן הדיון עם השימוע וכל הנלווה לעניין, נראה כמו מחטף. על כן, הוועדה דורשת ממועצת רשות המים לדחות את הדיון להעלאת מחירי המים עד שתכנס ממשלה חדשה, לפחות עד לחודש מרץ".

איתן ברושי יו"ר מים לישראל אמר בדיון: "הגיעו מים עד נפש. כגוף המייצג את אגודות במים מדן ועד אילת, אנחנו לא מוכנים לקחת את המים במחירים האלו. העלייה הזו תוביל לפחות ביטחון מזון, פחות משילות ופחות ריבונות. נושא המים הוא התחום היחידי שאין לו עדיפות לאומית, הפכו את החקלאות והמים מיעד לאומי ואינטרס ציבורי, לעסק פרטי של החקלאים בלבד. רשות המים אינה גורם שניתן לנהל איתו משא ומתן בטוב, ויש לדחות את הדיון בחצי שנה לפחות בשביל להגיע לפתרון רציני".

בדיון הוצגו נתונים ממחקרים שערך ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, בנושא מחירי המים השפירים ומי השפד"ן. לדבריו, הטענה שעולה מהמחקר היא שיש סטייה חמורה בעקרונות הכלכליים שעומדים מאחורי מדיניות התמחור שמובילה רשות המים. "שני המרכיבים שבהם ראינו עיוות הם אופן חישוב המחיר, שלא מביא בחשבון את הגידול המאסיבי של האוכלוסייה העירונית, שהיא המייצרת הראשית של מי הקולחין, ועיקרון 'המזהם משלם'". עוד ציין אריאב שבמעבר לשימוש במי קולחין "שחררו" החקלאים כ-400 מיליון קוב מים, שווה ערך לתפוקה של ארבעה מתקני התפלה שמשרתים את המגזר העירוני. אריאב התריע גם שחלק מעליית מחיר המים יתגלגל לצרכנים דרך מחיר התוצרת החקלאית.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אם המחירים ייכנסו לתוקף חקלאים לא ישתמשו במי קולחין וישראל תצטרך לשלם הרבה כסף כתוצאה מכך. אבל אחד לא חושב שלושה צעדים קדימה. צריך לזכור, שרשות המים עצמאית בהחלטותיה ולא כפופה (כמעט) למשרדי ממשלה (מלבד נציגים של המשרדים החברים במועצת רשות המים). התמיכה של ועדת הכספים היא תמיכה משמעותית אבל אי אפשר רק להסתמך עליה, ואנחנו נערכים לשימוע במלוא העוצמה. בהתאם להחלטת ועדת הכספים, אנו פועלים יחד עם מים לישראל להקמת צוות שידון עם גורמי רשות המים, משרד החקלאות ומשרד האוצר בפתרונות הנדרשים".

חיים חבלין, מנהל תחום החקלאות בתנועה הקיבוצית שהשתתף בישיבה, אמר: "החלטת ועדת הכספים היא חשובה אך אינה ערובה לכך שהלחץ של רשות המים להעלאת המחירים יפחת. יחד עם זאת, יש לזכור שרכבת הורדת המכסים יצאה לדרך ובתחילת ינואר צפויה הפעימה השנייה. שני התהליכים של הורדת ההגנות המכסיות לצד עליית מחירי המים הם הרי אסון ועלינו להיערך למאבק חסר פשרות כדי להציל את עשרות הגידולים שיפגעו אנושות אם אכן יתממשו. חשוב לי לציין את נחישותו של ח"כ עמיחי שיקלי שביחד עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הצליחו להביא להסכמה מקיר לקיר בין כל חברי הוועדה, אבל יש עוד עבודה רבה לעשות בטווח המיידי כדי להסיר את האיומים העומדים לפתחנו".

עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, אמר לאחר הישיבה: ״צעד זה הוא צעד מבורך של הממשלה החדשה לשמירה על החקלאות הישראלית ועל ביטחון המזון עבור הצרכנים. עמדתנו הוצגה באופן ברור ועקבי, והיא שאין להיענות לבקשת רשות המים להעלות את מחירי המים בעת הזו. יותר מכך, בעולם של הורדת מכסים חד צדדית כפי שעשתה הממשלה היוצאת, המדיניות הממשלתית צריכה להוביל להפחתת מחירי המים והקלה משמעותית בעלויות הייצור של החקלאי הישראלי".

ביום רביעי התברר כי רשות המים פרסמה הודעה דחיית השימוע בעליית מחירי המים לחקלאות לתאריך 01.02.23, בניגוד לדרישת ועדת הכספים לדחות לחודש מרץ. לאחר פנייתו של אבשלום וילן לוועדה בנושא, עדכן אותו ח"כ משה גפני כי הוא שוחח עם חזי ליפשיץ, מנהל רשות המים ויו"ר המועצה, והלה התחייב בפניו כי פרט לקבלת העמדות של הציבור בשימוע הוא לא יעשה דבר נוסף, ויקיים את החלטת וועדת הכספים במלואה.

הוספת תגובה חדשה