דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הממשלה החליטה: הרשות לתכנון בחקלאות ופיתוח הכפר עוברת למשרד הנגב והגליל

למהלך התנגדו שר החקלאות דיכטר, שהצהיר כי משרדו יקים לעצמו רשות תכנון נפרדת, וראשי תנועות ההתיישבות, שכתבו לראש הממשלה "במהלך קיים איום קיומי על דרך חיינו וקנייננו"
טרקטור קוצר בדרום הארץ
תנועות ההתיישבות התנגדו להחלטה

הממשלה החליטה בישיבתה ביום ראשון (5.2) על העברת הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, ההתיישבות והכפר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר למשרד הנגב והגליל, זאת על אף ניסיון גישור שנעשה עקב התנגדותו הנחרצת של שר החקלאות אבי דיכטר, שהודיע בישיבה כי משרדו לא יישאר ללא גורם תכנון בסדר גודל של חשיבות ויכולות כמו רשות התכנון, ואם תאושר ההצעה - משרד החקלאות יקים לעצמו רשות לתכנון נפרדת.

עוד קודם לכן, שיגרו ראשי תנועות ההתיישבות מכתב דחוף אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו נימקו מספר סיבות להתנגדותם לכוונה להעביר את הרשות לתכנון ממשרד החקלאות למשרד הנגב והגליל. במכתב הסבירו בין היתר שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי, ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, עמית יפרח מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים, אבשלום וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ויעקב בכר, יו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים, כי התכנון במרחב הכפרי משפיע על קידום החקלאות ומארג השמירה על גבולות המדינה גם על מרקם החיים והמארג החברתי-כלכלי של החקלאים והמתיישבים בהתיישבות הקיבוצית, במושבות ובמושבים. למשרד החקלאות הידע, המקצועיות והרגישות לטפל ברגישות ובמקצועיות בכל הקשור לתכנון הרחבת הישובים, הקצאת קרקעות משבצת לישובים חקלאיים וטיפול בחריגי חוק ההתיישבות בתצורות ההתיישבות השונות, טיפול בשימושים המותרים בשטחי הנחלות והקרקעות החקלאיות, לרבות תמ"א מיוחדת למבנים חקלאיים בשטחים בעלי רגישות תכנונית מיוחדת, שימושים בשטחי מרעה, אנרגיה מתחלפת בסינרגיה עם השטחים והשימושים החקלאיים בהתאם למדיניות הממשלה".

ראשי המגזר החקלאי כתבו עוד כי "במהלך קיים איום קיומי על דרך חיינו וקנייננו... אנו מבקשים כי הנושא יקודם תוך שמירה על מעמדה של הרשות תחת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, וקידום מנגנונים נוספים אחרים תחת משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, למתן פתרונים ראויים לשאר מרכיבי התכנון הדרושים לו ליישום מדיניות הממשלה לצד הרשות ותפקידה לקידום החקלאות וההתיישבות הכפרית".

הוספת תגובה חדשה