דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הלב התרחב - מצילים נפשות באוקראינה

הסיוע במסגרת המשבר באוקראינה נמצא בצומת דרכים. לאור זאת יצאו המשנה למזכ"ל הקיבוצית, הדס דניאלי ילין וראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, עפרי רביב, לסיור ללמידת המצב בשטח בפולין
ראש משלחת של ארגון "נתן" בפשמישל מספר להדס ולעפרי על הפעילות במרכז "טסקו"
ראש משלחת של ארגון "נתן" בפשמישל מספר להדס ולעפרי על הפעילות במרכז "טסקו"

לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה ופתיחת המלחמה, התגייסה התנועה הקיבוצית על שלוחותיה וארגוניה לסייע לפליטים באוקראינה, בקליטת הפליטים בגבולות אוקראינה (בעיקר בפולין) ובקליטת פליטים ועולים בישראל. עד כה יצאו יותר ממאה שליחים לפולין במסגרת התנועות והארגונים, ביניהם תנועות הנוער בחו"ל - השומר הצעיר העולמי, הבונים דרור, החלוץ למרחב, הנוער הציוני, המחנות העולים ועוד. כמו כן, נקלטו כ-160 משפחות בקיבוצים ונשלחו טונות רבות של ציוד לסיוע אל תוך אוקראינה. כל הפעילויות נתמכו על ידי הקרן ההומניטרית של מטה התנועה הקיבוצית וקרן חבצלת, שגייסה נכון לתחילת החודש מעל 1.3 מיליון ש"ח לטובת סיוע לאוקראינה מקיבוצי התנועה והארגונים הכלכליים האזוריים, שנרתמו למאמץ. כעת, כאשר ברור כי המלחמה מתמשכת ואין הפסקת אש באופק, התנועה הקיבוצית נערכת לסיוע בפעילות קיץ למאות ילדים ונוער מאוקראינה, וכן לחשיבה על פעילות ארוכת טווח שתהיה אפקטיבית במידה המירבית. 

הסיור בו לקחו חלק המשנה למזכ"ל וראש אגף צעירים ומעורבות בחברה נערך במרכז "טסקו" שבעיירת הגבול פשמישל בפולין, מרכז בו שוהים בכל רגע נתון לפחות מאות פליטים. מתחילת המלחמה ישנה מתקיימת במרכז פעילות של תנועת השומר הצעיר העולמי עם ילדים ונוער. פעילות זו, המופעלת על ידי מתנדבים, זוכה להערכה רבה על ידי כלל הארגונים הפועלים במרחב. לצד זאת, פועל במרכז גם ארגון "נתן", ארגון לסיוע הומינטרי בינלאומי על שמו של אייבי נתן ז"ל שבהקמתו היו מעורבים הנרי אלקסלסי מעין השופט ועדי רמות מיטבתה, ושזכה גם הוא לתמיכה של הקרן ההומניטרית. הארגון מפעיל מרפאה בה נוכחים לפחות רופא ואחות בכל רגע נתון. גם שם נוכחו הדס ועפרי בדומיננטיות של חברי קיבוצים, במגוון תפקידי התנדבות.  

הדס דניאלי ילין: "למרות שעברו ארבעה חודשים מתחילת הלחימה, עדיין ניתן לראות אמהות וילדים החוצים את גבול אוקראינה ומחפשים מחסה ותמיכה לאחר החודשים הקשים שעברו. ראינו על פניהם של הילדים את השמחה שחזרה לחייהם כשהם משחקים, מציירים, נהנים עם חבריהם וחברותיהם ועם השליחות המקסימות של תנועת השומר הצעיר העולמי. למרות התנאים הקשים, הילדים והילדות זוכים לפינה חמה ולפעילויות מרגשות. התרגשנו גם לפגוש את שליחי ושליחות ארגון נתן, ביניהם קיבוצניקים וקיבוצניקיות שהתנדבו לטפל בפליטים. הלב מתרחב לנוכח רוח ההתגייסות וההתנדבות שפגשנו".

עפרי רביב: "התרומה של התנועה הקיבוצית על זרועותיה השונות ניכרת ומרגשת. פגשנו סיטואציה קשה של פליטות ומצוקה שלא ניתן להתעלם ממנה. חיוכי הילדים וההקלה שמביאה מרפאת ארגון נתן נתנו לנו נחמה מסויימת. אנו מצדיעים למתנדבים הנפלאים שעושים עבודת קודש. חזרנו גם עם הרבה מאוד חומר למחשבה לקראת השלב הבא בפעילות ההומניטרית".

הוספת תגובה חדשה