דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הכותנה חוזרת לשדות: זינוק של 300% בגידול כותנה בשנתיים האחרונות

אחד הגידולים המזוהים ביותר עם החקלאות הישראלית - הכותנה – חוזר ובגדול לאחר שנים בהן גידול הכותנה בישראל הלך והצטמצם. עשרות מגדלי כותנה, מרביתם מהקיבוצים, השתתפו ביום שני בכנס השנתי של המועצה לייצור כותנה, אשר דיווחה על גידול משמעותי בשימוש בשטחים לגידול כותנה, והכפלת מספר המגדלים והתפוקה
טרקטור זורע כותנה בשדה. צפי לזריעת 90 אלף דונם כותנה במהלך השנה
טרקטור זורע כותנה בשדה. צפי לזריעת 90 אלף דונם כותנה במהלך השנה

 לאחר שפל חסר תקדים בשנים האחרונות שהתבטא בצניחה במספר המגדלים ובשטחים שיוחדו לגידול כותנה, מדווחת המועצה לייצור כותנה על גידול חד של יותר מ-300% בשימוש השטחים החקלאיים לגידול כותנה: מ- 27,000 דונם בשנת 2021 ליותר מ- 84,000 דונם בשנת 2022, וכי צפי הזריעה של שטחי הכותנה שהחל בימים האחרונים עומד על קרוב ל- 90,000 דונם. בהתאם, גם גדל מספר המגדלים מ-39 ל-93 ותפוקת הייצור - כולה לייצוא - זינקה אף היא מ-5,000 טון בשנת 2020 ל-17,000 טון בסוף שנת 2022.

ביום שני התקיים בשפיים כנס מגדלי הכותנה, רובם שותפויות של קיבוצים, שכלל בתוכו גם טקס הענקת פרסים מטעם קרן סם המבורג למצטיינים בענפי הכותנה וירקות לתעשייה, לשנת 2022. את האמון המחודש בגידול הכותנה תולה יזהר לנדאו, מנכ"ל מועצת הכותנה בזינוק מחירי הכותנה בעולם, שהחזירו את הרווחיות והאטרקטיביות של גידול כותנה, ירידת האטרקטיביות של גידולים אחרים, דוגמת חומוס, גרעיני חמנייה ושום, שהושפעו מפתיחת השוק הישראלי לייבוא, ומכך שכותנה בסל הגידולים מאפשרת לשאר הגידולים להיות רווחיים משום שהיא לא מתחרה בגידולים אחרים כי היא אינה מתחרה בגידולי שדה אחרים המיועדים לשוק המקומי. 

זריעת הכותנה נעשית בימים אלה מהגליל העליון והגולן עבור בעמק יזרעאל, מרכז הארץ, שפלת יהודה צפון הנגב ועד עוטף עזה, והיא תיקטף במהלך הסתיו. במועצה הכותנה מציינים כי הכותנה הישראלית ידועה בעולם בזכות איכותה, והיא משווקת גולמית לטווית חוטים, אריגת בדים וביגוד בעיקר בסין, הודו וטורקיה. "החיסרון שלנו הוא בגודל. היקף שטחי הכותנה במדינת ישראל קטן יחסית למדינות אחרות בשוק" מסביר מורדי ונטורה יו"ר מועצת הכותנה, "ומשום כך השפעתנו על מחירי הכותנה בעולם היא קטנה". 

הוספת תגובה חדשה