דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פיתחו את השער

המפגש השלישי בסדרת "לבנות עתיד" הוקדש לאתגר הגדול של קליטת חברות וחברים חדשים במציאות של מחירי קרקע מאמירים ושל החיבור, שהפך לכמעט אוטומטי, בין חברות לשיוך ובנייה. האם ניתן להתיר את הקשר הגורדי הזה? ובמידה ולא, מה החלופות שיאפשרו המשך צמיחה דמוגרפית תוך שמירה על זהות הקיבוץ ורב דוריות הקהילה?

ביום חמישי 29.7.21 נערך המפגש השלישי והאחרון בסדרת המפגשים שעסקה בתכנון הקיבוץ היום ובעתיד לנוכח מגמות דמוגרפיות ותכנוניות חיצוניות ופנימיות. המפגש הפעם, תחת הכותרת: פיתחו את השער – חברות לכולן/ם בעידן הקניין, ביקש לבחון מנקודות מבט שונות את אתגר החברות לנוכח שיוך הדירות ולהציע חלופות ופתרונות.

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, פתח את המפגש בהרצאה שהעניקה מסגרת לדיון. דגן סקר את העלייה המתמשכת במחירי הקרקע, שאחת מהשלכותיה היא ירידה ביכולתם של בני ובנות קיבוץ לרכוש בית בקיבוצם וכניסה של אוכלוסיות חזקות כלכלית שלא מחפשות בהכרח קיבוץ או קהילתיות (התמיינות כספית במקום קהילתית-ערכית). לצד זאת, סקר דגן את מגוון הפתרונות האפשריים להנמכת חסמי הקליטה, המגיעים מעולמות השיוך, הציפוף והבנייה.

בהמשך לפתיחה זו, העמיקה עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה בקיבוצית בנושא שיוך הדירות, והתייחסה לתהליכים במסגרתם נוצרו והתגבשו חלופות השיוך, מה הן נועדו לשרת בעת שנוצרו ומה האתגרים שהן מייצרות עבור הקיבוצים היום. לדבריה של מרב, חידוד מהות החברות בקיבוץ, שערכי הליבה שלה הם ערבות הדדית, שותפות בנכסים, דמוקרטיה, קיימות ורב דוריות, תסייע לקיבוצים להתבונן בעין רעננה ומחדשת על התנאים החומריים הנלווים למימוש מהות זו.

ומהתיאוריה לפרקטיקה – ארבע הרצאות קצרות אפשרו למשתתפים לקבל הצצה לפתרונות שנוצרו בקיבוצים שונים: קרני פלג סיפרה על מודל החברות ללא שיוך בקיבוץ גבולות; רוני ברניר תיאר את הפרוייקט להקמת יח"ד קטנות להשכרה למשפחות בני קיבוץ צעירות; אלי קולן סקר את האופן שבו בנייה רוויה מאפשרת להוזיל את הבניייה; ושי גרוסמן הציג מודל "הצרחה במשפחה" המאפשר החלפת דירות בין הורים לילדים בקיבוצים משייכים.

המפגש נחתם בשיח בין המשתתפים על תמונת העתיד הרצויה של המרחב הקיבוצי ועל הדרכים והפעולות שיש לקדם על מנת להגיע לשם. בין הדברים שעלו: הקמת פורום תנועתי או מחלקה שיעסקו בחשיבה וגיבוש המלצות בתחום התכנון הקיבוצי, הכשרה והתמקצעות לרכזי וחברי ועדות תכנון, קידום שת"פים עם המדינה (למשל – יח"ד קטנות לוותיקים) ורגולציה המאפשרת עירוב שימושים (בנייה ותעסוקה משולבים) ותמהיל מגורים, והעמקה ופיתוח מודלים כמו חברות ללא שיוך, החלפת דירות וכו'.

סדרת המפגשים היוותה הזדמנות למפגש מרתק בין עולמות התכנון והבנייה לעולמות הקהילה, הזהות והערכים, בין תהליכים ומגמות פנים קיבוציים ופנים תנועתיים לאלה המתחוללים במציאות החיצונית לנו, ובעיקר תזכורת חשובה לצורך לעסוק כל הזמן באופן יזום, חושב ויצירתי במרחבים הללו.

חומרי המפגש השלישי:

להקלטת המפגש: לחצו כאן

לצפייה בסרטון "כמה טוב שבאת הביתה": לחצו כאן

מצגות:

דגן לוין – סקירת מסגרת: לחצו כאן

מרב ניב – חברות ושיוך: לחצו כאן

קרני פלג – חברות ללא שיוך: לחצו כאן

רוני ברניר – יח"ד קטנות להשכרה: לחצו כאן

אלי קולן – בנייה בת השגה: לחצו כאן

שי גרוסמן – הצרחה במשפחה: לחצו כאן
 

חומרי המפגשים הקודמים:

מפגש 1: מפת האתגרים – ישראל 2048 והקיבוצים: לחצו כאן

מפגש 2: תכנון קיבוצי במיטבו – מהלכה למעשה: לחצו כאן

 

הוספת תגובה חדשה