דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כנס החינוך השביעי של התנועה הקיבוצית: למלא מצברים לאחר תקופה שוחקת

לאחר שנדחה בחודשיים בעקבות גל האומיקרון ששטף את המדינה, ולמרות המצב העולמי ומזג האוויר הקודרים, נערך בשבוע שעבר כנס החינוך ה-7 של התנועה הקיבוצית באווירה מצוינת ובהשתתפות 300 נשים וגברים מכ-160 קיבוצים מכל הארץ. הנושא המרכזי של הכנס היה יחסי הגומלין בין מערכת החינוך והקהילה ולהיפך ובשמירה על מערכת החינוך בתקופה של חוסר יציבות ושגרה משתנה

הכנס נערך בימים שני ושלישי (21-22.3) במלון יערים שבקיבוץ מעלה החמישה. במקביל אליו (ולעיתים במשולב) התקיים במלון הכנס השנתי של מטה התרבות. נוסף על פעילי ופעילות אגף חינוך ומערך ההדרכה והייעוץ שלו, השתתפו בכנס נציגים מכ-160 קיבוצים ובהם מנהלות הגיל הרך, מנהלי ומנהלות החינוך חברתי, יו"רי חינוך בקיבוצים, מנהלי קהילה,  נציגי  תנועות הנוער והמועצות האזוריות ומנחי ומנחות תוכנית ההעשרה של שנת השירות בתנועה הקיבוצית.

את היום פתחו יחדיו ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס וראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס שסיפרו על היכרותן ארוכת השנים עוד מתפקידיהן לפני עבודתן התנועה ועל השותפות המקצועית ההדוקה בעבודה הנוכחית שהובילה להחלטה שכנס החינוך יחבק אליו את כנס התרבות, ברוח הזהות הקיבוצית שמחברת בין חבריה בדיאלוג מתמיד בין החינוך לתרבות. לאחר מכן נהנו משתתפי ומשתתפות שני הכנסים מפעילות משותפת של קצב ותיפוף בשילוב כלים מהעולם בניצוחם של אנשי "דרבוכיף", מהחברות המובילות בארץ בתחום התיפוף החווייתי.

את ההרצאה הפותחת והמרכזית של הכנס נתנה נירית כהן, המובילה שיח חדשני על עולם העבודה העתידי והאסטרטגיות הדרושות לאנשים וקריירות, למנהלים וארגונים וגם בממד הלאומי של כלכלה, חברה וחינוך. נירית הרחיבה בדבריה על דמותו של "המנהל החדש, הצורך לעבור מעבודה היררכית לצוות וסבירה על מקומו של המנהל והמעבר ממומחה למאפשר, מפותר אתגרים למנחה. היא עודדה את מנהלי החינוך ליצור מרחב ביטחון פסיכולוגי לצוותים, היא הדגישה את האתגר שבעולם של שינויים אין תשובות, יש כיוונים, וצריך להתארגן מחדש עם צורות חשיבה אחרות, להתאים לצרכים של מיומנויות המאה ה-21 ולאפשר חינוך, השכלה ומדיניות שיתאימו את עצמם תוך כדי תנועה.

פותחים את הכנס בקצב. צילום: גל אהרונוביץ'
פותחים את הכנס בקצב. צילום: גל אהרונוביץ'

בשלב הברכות, אמרה ראשת אגף חינוך, דבי ברא"ס כי "כשאני עומדת מולכם ממלאות אותי המילים: יחד, שליחות, משמעות, שותפות, למידה, יוזמה מסוגלות וחוסן. לצדן של המילים הממלאות ניצבת הדאגה. דאגה היוצאת מלבי אליכם ואליכן – מנהלי ומנהלות החינוך בגיל הרך, בחינוך החברתי, במסגרות שנת השירות במועצות האזוריות ובתנועות הנוער. דאגה לריבוי התפקידים והאחריות המונחים על כתפיכם.

הכנס הזה מוקדש לאותם ממשקים בין החינוך והקהילה – בדיוק במקום בו אתם ניצבים, לעיתים לבד. הלבד הוא משקולת המעצימה את חווית השחיקה והעייפות, במיוחד בתקופת הקורונה המאתגרת שיצרה מבחנים אינסופיים ומשתנים, תקופה קשה ומאתגרת שסופה עדיין אינו מוגדר וידוע.

הכנס מתחייב למלא לכם ולכן את המצברים כדי שתרגישו נכונים למה שיבוא, תתגאו בעשייתכם היומיומית ושתעזו לחלום את עתידה של מערכת החינוך ולקדם את מימוש החלומות בעזרת שותפים רבים".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר בירך את המשתתפים ואמר: "החינוך הקיבוצי מאז דגניה בשנת 1910 היה בבת עיננו. בכל השנים שבנו ועיצבו את המדינה לא היה עוד ציבור שהשקיע בחינוך כמו שהשקיעו הקיבוצים. עד לרגע בו חדר לחיינו המושג "שכר שוק". בביקורי בקיבוצים אני שומע תמיד שצריך לפעול לכך שהמדינה תכיר בחינוך כעבודה מועדפת, ואני אומר: אם החינוך חשוב לכם, תכריזו אתם על עבודה מועדפת בחינוך. אם תשלמו כמו שצריך לעובדי החינוך, לא תהיה מצוקת כוח אדם. כפי שהיה בעבר.

מאחל לכם כנס בונה ומלמד, ושתרשו לעצמכם להתרווח ליומיים, מגיע לכם אחרי השנתיים האחרונות. תחזרו הביתה מועשרים ומועצמים כדי שתוכלו להמשיך בעבודתו הקודש שלכם".

המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין אמרה: "הגעתי לקיבוץ בדיוק לפני 20 שנה, מהעיר. בלב הקיבוץ ראיתי חצר גרוטאות ולא הבנתי את הקונספט. לקחו לי שבע שנים כדי להבין עד כמה אני אוהבת את זה. החינוך זה הלב של הקהילה". 

לאחר ארוחת הצהריים התחלקו כולם לפי התחומים (הגיל הרך, חינוך חברתי ושנת שירות) ודנו בעיבוד הרצאת הפתיחה וההזדמנות ללמידה והתארגנות המותאמת לתקופה.

במעגלי הגן הקיבוצי המשתתפות התבקשו להתחבר לכוחות, לעוצמות ולהצלחות לפני שמגיעים לדבר על האתגרים. הרצון היה "למלא את הדלי" ולהיזכר בבחירה שלהן להיות מנהלות הגיל הרך, בתחושת השליחות, השקעתן בצוותים, ביצירת תחושת שייכות בזכות הקשבה, השקעה והכשרה. על אף כל האתגרים איתן הן עוסקות ביום יום, הן מקדמות הצלחות ומימוש חלומות. 

פאנל בנושא "אתגר המשאב האנושי". צילום: גל אהרונוביץ'
פאנל בנושא "אתגר המשאב האנושי".
צילום: גל אהרונוביץ'

במעגלי החינוך החברתי השתתף צוות חוקרים השותפים במחקר שעוסק בבחינת תמונת מצב עדכנית בין המצוי לראוי בחינוך החברתי, בהיבטים של תפיסות, עמדות ותפקוד החינוך הבלתי פורמלי בתנועה הקיבוצית (בין השאר, לאור משבר הקורונה) . לצד זה, דנו בבירור יחסי הגומלין בין מאפייני החינוך הבלתי פורמלי בקיבוצים לבין הזהות הקהילתית. מעגלי השיח בנושא עוררו את המשתתפים לדיונים ערים בסוגיות אשר מאתגרות אותם באופן יומיומי - עבודת נוער, התנהגויות סיכוניות, מעורבות הורים, זהות קהילתית ועוד.

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים – החינוך החברתי" באגף חינוך, הוסיף ואמר כי "ישנה חשיבות רבה במעגלי השיח ובלמידת העמיתים שהתקיימה בכנס. כמו כן, החיבור לאקדמיה חשוב לנו על מנת לקבל תמונת מצב מציאותית ולהכשיר את אנשי החינוך הבאים לעבודה בקיבוצים וכל לדאוג להמשכיות מקצועית במערכות החינוך".

במפגש של מנחי תכנית ההעשרה במחלקת שנת השירות נפגשו המנחים עם צוות שנת השירות ועם המשנה למזכ"ל התנועה לשיחה על החיבור בין התוכן לבין משימות ההתנדבות בשנת השירות ועל החיבור של תכנית ההעשרה לרצף החינוכי אותו מובילה התנועה הקיבוצית.

לפני ארוחת הערב והחלק התרבותי האחרון של היום שכלל הופעה של הזמן פיטר רוט ושירה בציבור בהובלת יוני קלר משפיים ולהקתו, התחלקו משתתפי הכנס יחד עם עמיתיהם מכנס התרבות לקבוצות דיון בנושא "התמודדות עם האתגרים העכשוויים". ההנחיה לאורך הכנס וביחידה זו נוצרה והובלה על ידי מערך ההדרכה של אגף חינוך במגוון אופנים ויצירתיות רבה. בין הנושאים שעלו: הכשרה מקצועית של צוותים חינוכיים, קליטה וצמיחה דמוגרפית, אקלים ושיח ציבורי, ועדת חינוך ורצף חינוכי קהילתי, מניעה והתמודדות עם אירועי קיצון ועוד.

יומו השני של הכנס נפתח עם מופע מוסיקלי "בין הקולות - מקומו של החינוך בקהילה" אותו יצרה והנחתה בשירתה אילה מינקר. מופע ששילב ספורים אישיים ממשתתפי הכנס בחיבור שבין החינוך לקהילה ושירים.

לאחר המופע המרגש, זכו משתתפי הכנס בברכתו המצולמת של סגן שרת החינוך, מאיר יצחק הלוי , שהדגיש בדבריו את חשיבות החינוך הבלתי פורמלי הזמין לכל ילד וילדה. סגן השר הוסיף כי הוא פועל ליצירת תכנית ארצית ברוח זו.

בהמשך התקיים פאנל בנושא "אתגר המשאב האנושי" בו לקחו חלק סגן שר הביטחון, ח"כ אלון שוסטר, ח"כ ענבר בזק (בת קיבוץ דן), מזכ"ל התנועה והמשנה למזכ"ל. המשתתפים והמשתתפות הסכימו על חשיבותו הרבה ומרכזיותו של החינוך בקהילה הקיבוצית, ועל כך שמוטלת על כולם האחריות לטפל במשבר כוח האדם שהתפתח בחינוך, כולל על הקיבוצים עצמם, ולאתר פתרונות להתמודדות עמו.

אגף חינוך של התנועה הקיבוצית מסכם עוד כנס מוצלח.  צילום: גל אהרונוביץ'
אגף חינוך של התנועה הקיבוצית מסכם עוד כנס מוצלח.
צילום: גל אהרונוביץ'

גם על נושא הרישום למעונות היום במסגרות עם תו תקן של משרד החינוך שיוצר מצב של מחסור במקום לילדי הקיבוץ ניתנה הדעת, וניר מאיר אמר כי "אם לא תהיה ברירה, אנחנו נחזור לנהל את המערכות שלנו בדרך שלנו, מתוך הבנה שיש מקורות, לאחר שהקיבוצים המתחדשים יצאו מהמשבר הכלכלי ואינם נדרשים עוד להקצות משאבים לכיסוי החובות לבנקים". ח"כ בזק אמרה כי "נושא אזורי הרישום במעונות היום ראוי למלחמת חורמה כדי לתת מענה להורים במרחב הכפרי".

ח"כ שוסטר אמר בפאנל כי השדולה החקלאית בכנסת צריכה לעסוק גם בחינוך ולא רק בחקלאות.

לאחר הפאנל התקיימו מעגלי שיח שעיבדו את התכנים שעלו לאורך היומיים לארגז כלים ראשוני למנהלים. כל המערכים שנוצרו לקראת הכנס והתכנים שגובשו יאוגדו לחוברת שתשלח לכלל מנהלי החינוך בקיבוצים, שיוכלו לשמש אותם בעבודתם עם צוותי החינוך והקהילה.

בסיום הכנס התקיימה הרצאה זוגית של בני הזוג פולקמן. רועי, חבר כנסת שלעבר, יועץ אסטרטגי ופעיל חברתי דיבר על השינויים בתהליכי ניהול בעולם החברתי והציבורי וקים, מנהלת ״ביתא מחנכים״ ומרצה בסמינר הקיבוצים, דיברה על חדשנות מהזווית של המחנך ובכוחו להשפיע על חיי חניכיו.

את הכנס סיכמה בהתרגשות ראשת אגף חינוך: "איך מודים על יומיים מלאי טוב? איך מודים על אירוע שאפשר עבודת עומק, חיבורים של מעגלי שותפות, זיהוי אתגרים, צירי פעולה, שמיקד ודייק משימות? איך משמרים את ה"יש"  הרב הנוכח כאן באולם, ובוחרים לשמר, להרבות ולחלוק? פשוט אומרים תודה! מבקשת שתדעו לשמור על עצמכם, לצמצם את הלבד ככל שתוכלו ותבחרו, ותדעו להיעזר ולהיתמך. יש לכם משימה חשובה – לשמור ולחזק את החינוך הקיבוצי!

נתראה גם בכנס השמיני, ועוד הרבה לפני...."

צפו בתמונות מתוך הכנס

הוספת תגובה חדשה