דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פנטזיה

מתוך חוברת ט"ו תשע"ב, באדיבות מחלקת נוער עמק חפר
ערכים ומטרות הפעילות
  1. החניך יתאר את הדברים שחשובים לו בסביבתו הקרובה.
  2. החניך יתאר מה הוא מצפה מסביבתו.
  3. החניך יכיר את סביבתו מתוך השקפה "ירוקה".
  4. החניך יעמוד על הפער בין "הפנטזיה".
קהל היעד
חברת הילדים (א'-ג')
משך הפעילות
כשעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • מן הטבע - חול, אדמה, אבנים, עלים, פרות יבשים וכו'.
  • ציוד גרפי - דבק, טושים, פנדה, גואש, ניירות צבעוניים.
מערך הפעילות

חלק א':

המשימה - החניך ייצור את המקום בו הוא מעוניין לחיות על גבי לוח קלקר או חצי בריסטול. המלצה - בזמן שהחניכים עובדים רצוי ללוות את הפעילות במוסיקה שקטה ונעימה.

 

חלק ב':

כל חניך מציג את יצירתו כאשר המדריך מפנה לעברו את השאלות הבאות:

  1. מי גר איתך בסביבה שלך?
  2. אם מישהו רוצה לבוא לבקר, האם הוא צריך להביא ציוד מיוחד לקראת הביקור? ) יער, גשם, שלג, קיץ, וכו')
  3. איך מתנהגים במקום שיצרת?

כאשר החניך הראשון מסיים להציג את הפנטסיה שלו, הוא בוחר פנטסיה של משהו אחר בקבוצה וכך מתגלגל לו סבב הצגת הפנטסיות בחדר.

 

חלק ג':
הקבוצה תוזמן למשחק מסלול ברחבי היישוב, בכל תחנה הקבוצה תחפש את כרטיסיית המידע שהחביא המדריך (מבעוד-מועד).

ישנן כמה אפשרויות מתודיות לשחק ולשכלל את המשחק :

  • אפשר שכל כרטיסיה תהיה חלק מפאזל שיושלם לתמונה בסוף המשחק.
  • כל כרטיס בסופו מפנה למקום הבא שבו טמונה כרטיסיית המידע.
  • ניתן לכתוב בצורת כתב סתרים, או חידה ציורית.

תחנות לדוגמא:

  • מזבלה ביישוב - הזבל שנערם ערמות על גבי ערמות, יוצר מפגע סביבתי חמור: הוא מזהם את האוויר, הוא מרעיל את מי התהום והוא מסתיר לנו את הנוף. כל אחד מאתנו מייצר 1.5 ק"ג אשפה ליום. תושבי ישראל משליכים אשפה במשך שנה בכמות של שטח אצטדיון כדור-רגל לגובה של כמעט 2 ק"מ.
  • שדה או פרדס, או חממה – חלק גדול מהמזון שאנחנו אוכלים הוא מזון שמקורו בחקלאות. הגידולים החקלאיים מושקים ע"י מי השקיה – זוכרים את הזבל מהמזבלה... חומרים רעילים מחלחלים אל תוך האדמה, חודרים אל מי התהום - ובמקומות בהם משקים את הגידולים החקלאיים ע"י מי תהום – יש סכנה שגידולים אלו יספגו רעלים ובסופו של דבר – יפגעו גם בנו.
  • שלוליות - שימו לב: מקור של מים עומדים – מים שאינם זורמים, מהווים משיכה לכל מיני חרקים – המים תוך מספר ימים מזדהמים ומתלכלכים, הרבה מאוד יתושים "צמאים" נמשכים אל השלולית ומטרידים את מנוחתנו ופוגעים בבריאותנו.

 

לסיכום:

  • אפשר לשאול את החניכים מספר שאלות על בעיות שהאדם יוצר בסביבתו.
  • ולחזור ולהביט במציאות הדמיונית שכל-אחד יצר לעצמו לשאול את החניכים מה הם ההבדלים, בין הפנטזיה למציאות וממה הם נובעים?
תובנות ודגשים חינוכיים

במידה והפעילות עמוסה מידי. ניתן לחלק לשתי פעילויות נפרדות. יצירה לחוד ומשחק מסלול ברחבי היישוב בנפרד.

קבצים מצורפים
כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה